Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 3927 ggr
JoannaLi
2015-03-22 13:48

Kloklippning

Hur ser era kloklippningsrutiner ut? Vars gör ni det, hur går det till, när gör ni det? 

Vi har hundarr som är rädda för kloklippning, och jag jobbar för fullt för att få bort det, men jag känner själv att jag blir lite förvirrad i träningen, i och med att jag inte vet vad slutmålet ska bli, så jag behöver lite inspiration!

Annons:
Ambrose
2015-03-22 13:55
#1

Jag passar på när min hund är lite trött. Är noga med att inte göra en för stor grej av det. Min tycker att det är lite obehagligt, men hon är inte rädd….. så jag tar bara tag i tassen.. kanske vänder över henne på rygg.. och klipper… är hon duktig så berömmer jag… stretar hon emot så ignorerar jag… eller säger något lugnt men bestämt i stil med "Lugna ned dig/Sluta fjompa dig :) " När jag är klar med en tass så myser vi lite innan jag tar nästan. Om jag hade haft en hund som var väldigt otrolig så hade jag nöjt mig med att göra 1 tass åt gången eller liknande. Avsluta när det går som bäst.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Inkanyezi
2015-03-22 13:59
#2

Om du känner dig osäker, kan du i stället fila klorna. Ännu bättre är att hunden får gå tillräckligt mycket på underlag som sliter ner klorna normalt.

Når man filar, gör man det till en lek, och börjar med att gå över alla klorna och tar bara ett tag. Det kan man sedan upprepa ganska snart, och man ser till att hunden får någonting roligt, intressant eller gott när den har filats.

Filning är mycket bättre än att klippa, bland annat för att det knappast är någon risk alls att klon spricker, vilket ibland kan hända om man inte har en tillräckligt bra sax. 

Och ungefär samma gäller när man klipper. Man tar en liten bit första gången, bara en tunn skiva. Sedan upprepar man efter ett tag, men fortfarande bara en tunn skiva. Man ska jobba på ett sätt som gör att hunden gillar det. Vid klippning är det en fördel att också fila, så att man rundar av toppen, och så tar man bara mycket lite i taget.

Och så måste hunden få tillfälle att gå på underlag som nöter. Det är egentligen bara på vintern, och i högre grad i de norra landskapen, som man inte har tillfälle att låta hunden slita ner klorna själv.

Lojs
2015-03-22 14:06
#3

Jag klipper med min manners minder (godisautomater med fjärrkontroll) som hjälp. Den är egentligen inköpt för agilityträning, men den funkar lika bra när vi klipper klor. Jag vill ge en godisbit då och då under klippningen då båda mina tycker det är obehagligt, men det är svårt att ge godis med bra tajming utan att man får odla en tredje hand. ;) Så numera har jag min MM på golvet framför hunden och ena tån på fjärrkontrollen så rullar det fram en godisbit då och då, gärna när jag tycker hunden sköter sig extra bra. Det fina med MM är att hunden inte kopplar godiset till mig utan tror att man måste lura maskinen för att få godis, vilket har gett hundarna vad de tror är eget ansvar över sin belöning och de tycker inte situationen är lika äcklig längre, de har vuxit lite i sig själva om ni förstår hur jag menar. Nu kan ju inte alla köpa sig en MM, de är ju rätt dyra, men ts frågade ju om hur vi gjorde. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Sugar Mist
2015-03-22 14:18
#4

Jag gör det när det behövs, sitter med hunden i köket med honom på rygg i knäet(ser nog lite lustigt ut i och med att han är stor, 58-60cm och 25-28kg) och det blir en mysstund, han gillar kloklippningen. 

Mutade mycket med godis och pillade i början bara med att pilla med tassarna, sedan petade jag med klotången på klorna och belönade och klippte en klo i taget och gav godis. 
Nu får han godis efter varje tass, och han somnar ibland :)

-

drika
2015-03-22 14:18
#5

Jag använder en kloslip, då vet jag att jag inte kan klippa så att säga så de börjar blöda, bara attt sluta slipa när man kommer nära pulpan:)

Hälsningar

Fredrika

JoannaLi
2015-03-22 14:34
#6

Har ni något speciellt ställe som ni klipper på, eller varierar det varje gång? 

Egentligen skulle nog #4's tips funka för oss, men jag tror att jag skulle dö av att försöka hålla en sprattlig 50-kilos klump i knät där i början. :D

Annons:
Em_
2015-03-22 14:50
#7

Jag har en hund som hatar det. Använde munkorg ett tag eftersom jag inte fick röra tassarna om det fanns en klotång i närheten.  Klorna blev för långa om jag tog det i hans takt och vår relation tog stryk av att traggla kloklippning varje dag.  Han såg liksom varje klipp som att jag svek det lilla förtroende jag byggt upp för att över huvud taget få röra tassen.

Nyckeln var att låta honom komma till mig. Jag visar tången, och en påse riktigt gott godis. Sen sätter jag mig på en filt på golvet (gott om plats, han halkar inte runt och kommer det någon droppe blod är det bara att tvätta). Har tagit det stegvis. Första gången klippte jag inget, bara höll i tassen och tryckte i honom godis ^^ Sen när jag började visa klotången gick han och gömde sig, men godissuget övervann rädslan. Den stora skillnaden nu är att han får välja att vara med, och då går han inte i självförsvar.


JoannaLi
2015-03-22 15:04
#8

För att förtydliga - träningen går jättebra, och jag har en teknik som funkar; jag har bara lite osäkerheter själv med vad vi ska välja för plats för det och så vidare, det skulle jag kanske varit tydligare med :)

Jag jobbar för övrigt ganska liknande #7, men det är väl kanske mer eller mindre relevant i sammanhanget ^^

[Sthlmshundarna]
2015-03-22 15:25
#9

Jag håller en korv i ena handen och låter hunden äta lite på den (man får se till att den bara kommer åt lite i taget) medans min sambo klipper klorna, då håller sig hunden fokuserad på mat istället för kloklippningen

Sugar Mist
2015-03-22 18:09
#10

#6 Jo, i början var det mycket sprattel men att bara sitta och gosa blir rätt mysigt och att belöna mycket i början gjorde så att han slappnade av fort. 

Att få honom från att panika vid kloklippning till att slappa så mycket som han gör nu tog väl oss 1-2 månader av pill någon gång i veckan.

-

Wellcraft
2015-03-22 18:11
#11

Jag sätter mig på golvet och gör det när jag har tid.
I början sprallade han & vrålade, lätt som han höll på att dö.
Orkade inte dalta med godis & klicket utan bara gjorde det jag skulle så fick han något gott efteråt, nu är han duktig och lugn.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

nadilda
2015-03-22 18:20
#12

Vi brukar sitta i soffan, där kan vi lätt ha hundis mellan oss. Behövs nämligen en som håller borta huvudet, annars stoppar hon innan halva benet i munnen och gör det omöjligt för oss att klippa.

[Forest]
2015-03-22 19:46
#13

Vi klipper varje söndag då kollas även öronen,tänder lite extra noga med. 2 av dom klipper jag klorna på utan problem men Donna är inte så glad i detta men hon är liten hund och jag håller henne men klipper aldrig när hon stretar o försöker dra tassen för slippa kampen om tassen. En bekant har haft jätte strul med sin hane jag gav tips om testa o klipp en klo varje gång dom ska gå ut på så sätt blir belöningen ut och han verkar ta detta utan att leva apa. Så det kanske är en sak att testa

Annons:
Fialialej
2015-03-22 19:56
#14

Försöker klippa nån gång i veckan, gärna oftare. Alva gillar det inte, men går med på det, och ju oftare vi gör det desto mindre oro visar hon.
Jag tar fram klosaxen och viftar lite med den, sätter mig på golvet och ber henne komma till mig. Sen får hon lägga sig på sidan ocha jag klipper baktassarna och sen framtassarna. Hon får nosa och slicka på tassarna om hon vill, det får ta den tid hon vill men jag slutar inte förns vi är klara. Vänligt men bestämt hela grejen.

"På natten är alla katter svarta"

Kallaterrier
2015-03-22 19:59
#15

Vi har hunden på trimbordet, ståendes, och en klipper och den andra belönar. Det är lugnt och vi skulle säkert kunna jobba bort belöningarna, men vi har inte sett det nödvändigt. Det enda som är viktigt är att klorna klipps och det gör de  en gång i veckan ungefär.

MikkansBuse
2015-03-22 21:23
#16

Vi har det som en mysstund tillsammans på våran divansoffa. Lägger jag fram handduken och tar fram godis vet han precis att han ska lägga sig på soffan och bli ompysslad. Tycker det är bättre när man är i hunden höjd. Det ska vara mjukt och skönt, inget stress. Är du själv uppe i varv går det inte alls lika bra som när du är lugn, tydlig och har en mjuk hand. I början pysslade jag mycket med tassarna och gav han godis efter varje klo.

SuperLimm
2015-03-23 10:04
#17

När min hund var yngre hade jag henne i knät, sittande med ryggen mot mig och klippte. Sen fick hon för sig en dag att hon inte längre ville att jag klippte ena baktassen så då började jag ställa henne på ett bord istället för att kunna se och hålla bättre.

Den enklaste tycker jag är att göra kloklippningen till en mysstund :)

Mvh Linn

isblixt
2015-03-23 10:27
#18

Jag lägger mina hundar på rygg i mitt knä, klipper framklorna och sedan bakklorna. Klart. :) Ingen av dom gillar det men finner sig i situationen. Jag tycker jag ser bättre när jag har hunden liggande på rygg hos mig än när den är stående på bord eller golv. Jag sitter på golvet nånstans hemma. :)

NinniH
2015-03-23 10:32
#19

Just nu försöker jag köra på att slipa en klo om dagen, då tiken verkligen avskyr både klippning och slipning av klorna. Att ta allihopa på en gång resulterar bara i en jättestressad hund som sprattlar för glatta livet för att komma loss.  Så medan jag försöker få henne att förstå att det inte är något farligt, blir det en klo om dagen till att börja med. Hur bra det går, verkar gå i vågor med henne. Ibland funkar två hela tassar utan problem, ibland inte alls. Hon är dessutom väldigt vek och det är även något jag försöker jobba med.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Skogsraah
2015-03-23 10:42
#20

Jag tar bara upp min terrier i famnen så att han liksom sitter på rumpan och har alla fyra tassar utåt. Har fungerat förvånansvärt bra :)

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
Hiro
2015-03-23 13:01
#21

Jag klipper fräst klor på hundarna hemma, ingen av dem är speciellt förtjust i det men den ena klappar man bara på golvet så lägger hon sig och den andra klipper jag stående då hon blir lugnare då

Michiis
2015-03-23 22:26
#22

Då min hund kan sitt och tass, så säger jag åt henne först att sitta och sen ge mig en tass som jag sen klipper klorna på och så får hon en godisbit efter det och beröm. Så gör jag samma på andra framtassen. 
Sen säger jag åt henne ligga och visar att hon ska ligga på sidan, men ibland lägger hon sig på magen till och med, vilket är okej med. och så kör jag baktassarna och så när det är klart får hon massa beröm och nån belöning. 

Jag vill att klippa klorna ska vara en posetiv grej eftersom det är så himla viktigt, vill att hunden ska se det mer som en kul grej att om man är duktig så kommer man få någon belöning  som tex när man ger dom kommandot sitt. Jag har inte haft något som helst problem med min malamute tjej att klippa klor. Började nästan direkt när jag fick hem na, eller va man ska säga, att ta mycket på tassarna och sen försöka klippa nån klo då och då och då när hon lät mig klippa utan att bitas och trasslas så fick hon massa beröm och nå gott. Sen så småningom när hon lärde sig sitt,ligg, tass så lade jag bara in kloklippningen i samma veva på det, för att underlätta. då jag tror det blir mer stressamt om man bara tar deras tassar och håller i dom om dom nu är väldigt rädda om sina tassar, vilket många hundar är, så känns det bättre om hunden låter en får klippa deras klor på deras fina tass än att man bara roffar åt sig deras tass utan att den förstår riktigt vad som händer.  Man vill ju slippa brottningsmatchen, stressad hund och en irriterad matte/husse så gott det går helst helt och hållet ;) Och det går ju bäst om båda är med noterna. Tror jag i alla fall :)

// Michis

Michiis
2015-06-26 20:55
#23

Har gjort en film här, hur det ser ut när vi klipper klorna ^^ 
inge stress och ingen brottningsmatch. Lite uttråkad hund kanske bara men ;)

// Michis

[Forest]
2015-08-03 22:20
#24

23 söt och ser bra ut. Själva klipper vi klorna lite här o där, ibland i badrummet,på hundbädden vid soffan ute lr på trimbordet. Inga rutiner.

JoannaLi
2015-08-03 22:31
#25

Nu, med en annan hund, så förstår jag alla era tips. 

Det är ju så enkelt. Arrak är också rädd för kloklippningen, men jag lägger honom på rygg i sängen mellan mina ben, som får agera stöd, och så håller jag stadigt tag om tassen, klipper små skivor/flisor, och pratar lugnt och bestämt om att "vilken fin tass du har, vem är det som har klippt den? tja - den personen måste ju vara helt sjukt duktig, så fin som du är" för att sätta lite självförtroende i oss båda :D 

Däremot, hade jag försökt göra det med jämtarna - ja, då hade jag åkt på en käftsmäll. Alla är olika :D

Men tack ändå för alla tips, det gjorde träningen enklare med Arrak ;)

Nova1234
2015-08-03 22:34
#26

Vi klipper klorna på båda hundarna en gång i veckan, det blir mindre dramatik om man gör det ofta. Yorken har jag i knät när jag klipper. När hon va liten gick det inte att muta henne still, så jag tog en klo om dagen för att slippa bråka Valpen ligger på skötbordet och äter godis (sambon matar och jag klipper) Funkar bra med lite olika upplägg beroende på hur hunden är. Valpen är väldigt matglad och gör allt för en bit godis Klipp ofta, ta en klo om dagen och vänj hunden vid klotången, Undvik att bråka, då bli det jobbigt och stor sak för alla

Cahira
2015-08-03 22:38
#27

Ixxi och Frodo lägger jag på deras rygg på mina utsträckta ben i soffan med kudde under huvudet och svansen mot min kropp så tassarnas undersida är mot mig. Sedan klipper jag deras vänster fram, höger fram, vänster bak, höger bak för jag är vänsterhänt och det minimerar hur ont sparkningarna på armarna gör med de nyklippta klorna men de hanterar det rätt så bra. När jag ser undersidan på klon kan jag se när pulpan kommer mycket fortare och vass klosax är mycket viktigt för mig så jag kan "skala" ned klon tills jag ser pulpan på väg. 

Apache nöter ned sina så hans behöver inte klippas. 

Digger brukade nöta ned sina men inte nu längre när han är äldre och med hans blåsljud försöker jag imitera metoden jag har på ixxi och Frodo för han har inte riktigt balansen att stå som en häst som skos men hjärtat har lite svårt för att ligga helt på rygg så han ligger mer på sidan än på rygg. 

Andy pekingese håller Mike i famnen så han sitter på sittknölarna på Mikes lår och jag hukar mig på golvet och försöker klippa på så vis. Han är lite knepigare då han har så mycket artros överallt men det fungerar bra. 

Alla ogillar att få klorna klippta men de vet att jag inte klipper dom i pulpan så de som varit panikiga är inte det längre. De har lärt sig rutinen och jag tar tid på mig, är lugn och ser det som en mysstund där jag kliar på magen mellan varven så de är så bekväma som möjligt. Om det är mycket päls runt klon så har jag ett glas vatten som jag toppar fingrarna i och blöter pälsen runt klon och själva klon så klosaxen inte luggar pälsen.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[Hästhoven]
2015-08-04 00:43
#28

Klipper oftast hundarna på rygg, då är jag lugn men bestämd & berömmer även med klappar & godis när alla klor är klippta. Brukar oftast gå väldigt bra, men det gäller ju att börja tidigt så man inte har en vuxen hund sedan som är osäker för klosaxen :-) Har dock en tik som är helt omöjlig att klippa klorna på (pgr av att de förra ägarna inte klippte klorna på henne ofta & var ovana). Hon får vi ta till veterinären & klippa klorna på.

hemul
2015-08-04 02:51
#29

Se till att du är lugn själv, så hunden inte känner din nervositet. Vet inte hur stor hund det gäller, men sängen tycker jag är en bra plats både med stora och små.  Börja med att bara sitta i "klipposition" med hunden, en liten kanske i knät. Ha tången framme men använd den inte, men ta i tassarna, titta och fingra på klorna o.s.v. När ni gjort det några gånger, låt hunden nosa på tången och rör tassarna med tången, men klipp inte. När ni klarat det ett par gånger och hunden fortfarande är lugn, klipp en klo. Nästa dag klipper ni två o.s.v. Så skulle jag göra.

Kan ju berätta om min daghund. Hon hade jättelånga klor och fick till slut svårt att gå. De klippte alltid hos vet och matte skulle beställa tid men tid blev liksom aldrig av. Till slut stod jag inte ut, letade fram min gamla klotång och klippte klorna på jycken. Det var en dvärgras och jag satt mig i sängen och la henne på rygg i knät (något hon gillade). Hon bara låg och halvblundade och såg ut att nästan njuta, som om hon förstod att nu skulle det bli lättare att gå sen.

När jag berättade för matte vad jag gjort blev hon alldeles förskräckt. Jag trodde att de klippte hos vet bara för att de var sjåpiga och rädda och klippa fel. Men det visade sig att hunden var livrädd för att få klorna klippta och skrek rakt ut hos veterinären. Senare berättade husse att de försökt själva när hon var ung men hon hade t.o.m. huggit efter dem.

Grejen är att jag visste inte detta och har inte haft några kloklippningsproblem förut (min förra hund ogillade det men fann sig stoiskt). Jag var alltså inte nervös och hade inte en tanke på att det skulle bli nåt problem. Då blev hunden också lugn och lät mig klippa.

Fick ju lite smått dog whisperer-status hos husse och matte efter det där, men det var faktiskt oförtjänt. Det handlade bara om att jag inte visste om problemet och alltså inte smittade hunden med min egen oro.

[Hästhoven]
2015-08-10 01:24
#30

Blev stolt, klippte alla klorna på alla fyra tassarna nyligen, vilket jag inte har kunnat göra tidigare :-)

Catta-
2015-08-10 10:24
#31

Jag ber henne att lägga sig på golvet eller på rygg mellan mina ben och så klipper jag. Det har aldrig varit några direkt problem att klippa hennes klor :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Raubtier]
2015-08-10 11:41
#32

Min har varit otroligt rädd för att klippa klorna och springer helst iväg när jag tar fram klosaxen. Jag gav henne köttben som hon fick knapra på under tiden. För oss blir det lättast om hon står upp och sedan klipper jag på det viset. Nu för tiden får hon en torkad leverbit efter varje tass så det går framåt!

hemul
2015-08-10 17:46
#33

#23 Imponerande! 🙂

sasha_setter
2015-08-11 14:23
#34

Sasha var livrädd innan pga en veterinär som klippte alderes för långt.. Hon lät som om vi höll på att misshandla henne… Hon skrek och ylade och ryckte, det krävdes 2-3 personer för att klippa klorna på henne. Sen testade jag att stå som om man kratsar hovarna på en häst , så att hon inte såg när man klippte. Detta funkade bra. Hon hade inte panik, men var fortfarande orolig. Nu har vi tränat jättemycket genom att ha med klotången på promenaderna och stanna och ta en klo i taget för att sedan springa iväg och leka och nu är hon helt ok med att man klipper! :) Zally ligger på rygg i mitt knä när jag klipper. Hon har ljusa klor så det är mycket enklare än med Sashas svarta. Zally har inte haft några problem än :)

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Annons:
Upp till toppen
Annons: