Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 6526 ggr
[Sthlmshundarna]
3/21/15, 5:48 PM

detta med blandraser...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Märker att många på hundforum tycker illa om blandrasaveln…vet inte om jag är den enda men när jag köpte min nyaste hund letade jag efter en blandras av två specifika raser. Det enda negativa jag kan komma på med blandrasavel är att många säkert inte kollar upp sina hundar för rasspecifika fel innan de avlar, aveln tas av många inte lika seriöst. .. Tycker det är tråkigt då det finns många fina korsningar (jag säger korsningar eftersom jag tycker det är dumt att blanda för mycket) Har sett en uppfödares hemsida som avla på cockerpoo och hon verkade jätteseriös, hoppas det kommer fler uppfödare som henne. Hon verkar kolla upp hundarna för alla fel raserna kan ha innan avel, skillnaden är att hon inte ställer ut då.. Förstår inte detta hat mot "designerhundar", de förstör ju knappast för er som har renraser. Och visst man kan säga att den är oseriös för att man avlar på utseende, men så är det med många renraser också. Var snälla i tråden nu säger Lacey! (Vavva o kinesblandning)

Annons:
Miner00
3/21/15, 5:51 PM
#1

vilken fin liten vovve du har!😍 jag tycker det är rätt smart med blandraser. själv kan jag inte bestämma mig för vilken ras! så jag har kollat lite på labradoodle, cokerpoo osv.

[Sthlmshundarna]
3/21/15, 6:02 PM
#2

http://ryaasens.se/ verkar vara seriösa, de avlar på cockerpoo :) Du kanske kan åka dit och titta på lite valpar så får du se hur "Hundrasen" är :)

nowalee
3/21/15, 7:46 PM
#3

Min familj hade två hundar när jag var yngre, en renrasig golden och en collie-blandras. Vår golden hade massvis med problem och vi var till veterinären var och varannan vecka innan vi bestämde oss för att låta honom somna in pga av alla sjukdomar. Den renrasiga hade eller fick aldrig några besvär - slump och tillfällighet, vad vet jag? 

Tycker det är konstigt när man bestämmer sig för att renrasigt är det ändå rätta oavsett vad, trots att det fick konstaterade rasproblem. Jag har själv nu en renrasig just för att jag vet vad jag får vilket givetvis är en stor fördel. Men att bli tvär och dumförklara alla som gillar korsningar tycker jag är dummare än att blanda raser.

Miner00
3/21/15, 8:00 PM
#4

ok #2

Murmeltuss
3/21/15, 8:20 PM
#5

Jag personligen tycker bättre om blandrasavel än renras. Så länge båda avelsdjuren genomgår en fullständig hälsokontroll. De renrasiga känns som de avlas sönder för utseende medan blandraser får nya gener emellanåt. Det dåliga med blandrasavel är ju då som sagt att avelsdjuren sällan kollas upp eller att man blandar "fel" raser. Vår stora vovve är blandras mellan schäfer/rottweiler/tibetansk spaniel och eventuellt något mer. Han har underbart psyke men han blev tyvärr en väldigt framtung 50kilos hund med några centimeter för korta ben för sin storlek. Detta har lett till stor påfrestning på armbågar och vi har redan får operera den vänstra. Han är 2,5år gammal. Jag tycker att man ska uppmuntra blandrasavel och då även att man avlar på friska, hälsoundersökta djur och att man bara blandar raser som liknar varann. Priset på blandraser borde höjas och jag hoppas i framtiden att utställningar för blandraser blir större! =) Vi har i vår familj "bestämt" att om vi ska ha blandras igen så ska det vara max två raser och raserna ska likna varann i syfte och utseende.

Fialialej
3/21/15, 9:13 PM
#6

Den avel som är genomtänkt och hälsosam tycker jag är ok. Gäller både korsningar och "blandisar".

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
Isvind
3/21/15, 9:18 PM
#7

Priset borde höjas? De flesta blandraskullar ligger på 6000-8500, det är knappast billigt för tjuvparningar (det vanligaste argumentet) med otestade föräldrar utan känd hälsostatus i släktled (annat än det klassiska "ok på besiktning". Jag har själv en blandras, en omplacering. Skulle aldrig stötta oseriös avel. Ta alla amstaffmixar, de är utsatta som de är, behöver verkligen inte alla oseriösa idioter som avlar helt utan kunskap om ataxi & demodex & ED/HD & Gud vet vad, räcker med de oseriösa som finns bland renrasigt. & nog kryllar det av knepiga blandningar. Amstaff/chihuahua, amstaff/husky, amstaff/finsk spets, axplock av allt man ser på blocket & Facebook idag…

Hildgrim
3/21/15, 9:21 PM
#8

Många gånger har jag svårt att förstå vad det är för något man försöker avla fram med dessa designerhundar? Jag menar det finns väl redan över 400 hundraser? Vad är det man vill avla fram som saknas? T ex din korsning. Vad är det denna korsningen har som inte en chihuahua eller en CCD inte kan erbjuda? Eller någon annan ras? Och hur vet du att du får dom önskade attributen från respektive ras? Det finns ju alltid en risk att man får det negativa från båda

CissiD
3/21/15, 9:24 PM
#9

Jag har inget alls emot blandraser i sig. Har träffat många otroligt goa och fina hundar som är blandraser. Det jag däremot är lite skeptisk till är vissa korsningar som absolut inte känns genomtänkta. Det finns många brister i renrasaveln också. Det som gör det lättare för mig som köpare med renrasaveln är ju att jag kan se tillbaka på föräldradjuren då de har stamtavla och de seriösa uppfödarna har gjort tester på föräldradjuren och  flera led bakåt. Den uppföljningen är svår att kunna ta del av mer än uppfödarens ord i blandrasaveln eftersom vad jag vet det inte finns något register som dokumenterar detta? Rätta mig gärna om jag har fel där. 

Min åsikt är att blandrasaveln får gärna finnas men den skulle behöva kontrolleras mer för att man inte ska använda sjuka hundar och det gäller även den renrasiga aveln.

Sen har jag fått uppfattningen om att många med konstiga blandningar inte ser till att den blivande ägaren faktiskt har ambitioner att ge hunden det den kommer kräva. Även det finns det säkerligen en hel del renrasiga uppfödare som inte gör men det är lättare att få veta vad för slags hund man får med en renrasig hund då de oftare håller sig inom rasstandarden även om det finns individuella skillnader såklart.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

[Sthlmshundarna]
3/21/15, 9:45 PM
#10

Självklart måste korsningen vara genomtänkt. Man kan inte para vilka raser som helst så hunden blir helt oproportionerlig…(som många renraser tyvärr är..)

Hildgrim, en renrasig chihuahua skulle jag aldrig vilja ha, deras utseende och storlek tilltalar mig inte. Samma gäller kineser eller puffar, tycker inte om storleken och utseendet helt enkelt. Ville ha en dvärghund som inte var för liten, men samtidigt inte för stor. Lacey är en riktig knähund som chihuahuan, samtidigt är hon snabb och vig som kinesen. En riktig bra hund som både vill jobba och sitta och mysa (bara o titta på bilden…) det bästa av båda raserna helt enkelt!

Att man kan få "dålig" hund gäller även renras, jag antar att när man köper en valp träffar man först båda föräldrarna och valpen innan man bestämmer sig, då är riskerna för att man köper något med ett dåligt lynne mindre.

Murmeltuss
3/21/15, 9:47 PM
#11

#7 Jag menar att priset borde höjas genom att uppfödaren tar avelsdjuren till veterinär och gör alla nödvändiga testet och undersökningar innan parning. Försäkrar, chippar, vaccinerar och veterinärbesiktar valparna och ger ett kvalitativt foder till tiken och valparn.

Whippet
3/21/15, 10:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Blandraser är fantastiska, de får liksom en annan personlighet kan man säga :) 

Dock är ju inte den blandisen jag har något man kanske mixar ihop inte vet jag men han är iaf en Dvärgschnauzer/Jack Russell

I'm out Vilar huvudet i handen

Emouse
3/21/15, 11:38 PM
#13

Har en renrasig Engelsk cocker spaniel, renrasig puli och en American Wolfdog/Engelsk springer blandis❤️ Om jag får välja själv så väljer jag blandraser, de blir helt unika både utseendemässigt och personligjetsmässigt.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
Linnea
3/22/15, 10:17 AM
#14

#11 Priserna på blandraser är ofta nästan lika höga som för en renrasig. Skillnaden är att blandrasuppfödaren stoppar allt i egen ficka medan renrasuppfödaren har massa kostnader för meritering av föräldrarna, hälsoundersökningar, registrering mm. Skulle personligen aldrig köpa en blandras. Det finns hundratals raser att välja mellan både såna med fler och färre rasbundna problem. Är man lite smart väljer man en av de senare. Och framförallt en bra uppfödare.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Binajis
3/22/15, 12:16 PM
#15

#5 På sätt och vis tycker jag att det är bra att ni bestämt er för att om ni ska köpa en blandras så ska det vara mellan två lika raser. Men samtidigt så förstår jag inte alls. Varför inte bestämma er för en ras och sedan engagera er i att hitta en seriös kennel? Varför inte stödja den bra aveln istället för att bojkotta den helt och hållet pga oseriösa rötägg? 

Är inte ute efter tjafs, förlåt om min text uppfattas som väldigt allvarlig. Jag är bara nyfiken :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Em_
3/22/15, 12:21 PM
#16

I seriös avel räcker det inte med att föräldrarna är hälsotestade. En fin/bra hund med B-höfter kan ha fötts i en kull med resten A-höfter. Eller resten D-höfter. Därför tittar man på föräldrarnas föräldrar, syskon, syskonbarn, barn samt förfäder flera led bakåt. Det är inte möjligt när man inte registrerar hundarna.


Em_
3/22/15, 12:31 PM
#17

I blandrasalven tycker jag ofta det handlar om att man köper en sällskapshund med hjärtat (inget fel med det) och sedan kommer på "min fantastiska hund skulle bli en underbar mamma". Seriösa uppfödare letar avelshundar efter strikta kriterier och sållar bort dem, även egenuppfödda ögonstenar, som inte håller måttet. (Och ja, så går det till när man tar fram t.e.x dragblandningar, men inte för genomsnittsblandningen på blocket.)


Wellcraft
3/22/15, 12:32 PM
#18

Seriös avel innebär ofta inte SKK avel, för att börja avla  i SKK krävs någon tusenlapp och en snyggt kennelnamn, det finns rötägg även där.
DOCK, så innehar SKK uppfödare något mycket värdefullt - nämligen stamtavlor.

Även om uppfödaren är ett rötägg så kan man kolla upp stam, hälsostatus, tester, mh-beskrivningar, meriter, ägare av hundar från kenneln osv, medan man aldrig kan veta ifall en blandrasuppfödare är ett rötägg eller inte - då de väldigt sällan stamför eller testar sina hundar.

Jag älskar blandisar, men inte aveln. Ska jag ta emot en blandis så ska det vara en omplacering eller från något organisation, t.ex friendsforever.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Dentaku
3/22/15, 1:01 PM
#19

Kan bara hålla med #16. Hittills har jag aldrig sett någon som tagit blandraskullar som kunnat presentera hälsoresultat för mer än avelsdjuren - och även det är en sällsynthet. Ofta nämns bara att de är "friska", vilka hälsoundersökningar som gjorts får man gissa sig till. Finns en hemsida borde det vara lätt att lägga upp bilder på intyg men det verkar vara mer intressant att lägga upp söta bilder.

Jag skulle inte ha några jätteproblem med blandrasavel på små sällskapshundar om den skulle uppfylla samma krav som jag ställer på seriös renrasavel(jag kritiserar oseriös sådan också). Men en väldigt stor del av blandrasaveln består av korsningar med krävande raser vars mentalitet inte alls inte är kompatibla.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Allumania
3/22/15, 3:00 PM
#20

Är både för och emot. Eftersom Jag intresserar mig enbart för jakt och jakthundar (som är en hobby med berg och dal banor) Jakthundar, främst stövar raser har en ytterst smal gen pol i jämnförelsen med många andra raser. Dessutom måste hundan vara perfekt och bra på det som den gör. Hälssa är a&o i jakthunds världen och undviks. Jag har många gånger fundarat på att man skulle kunna öppna stamboken för Hamilton, Shiller och Finnskstövare genom kontrollerad avel av SKK och Kennelliitto här i finland för att få dessa underbara hundar/raser att frodas. Det registreras mindre och mindre stövare för varje år allt i och med att… Ja vägar byggs ut och ingen vågar jaga mera, samt att jägar hatare finns i varje buske. Det är synd, mycket synd…

Annons:
[Sthlmshundarna]
3/22/15, 3:05 PM
#21

Ni behöver inte be om ursäkt när ni säger att blandisaveln oftast är oseriös, för jag håller med ;) Därför tycker jag det behövs fler kennlar som satsar på korsningar, så slipper man köpa hund från någon som inte planerar aveln! Jag tycker att jag har förklarat rätt bra varför jag ville köpa korsning, Av samma anledning som ni vill köpa renras, utseendet och "rasens" personlighet. Tyvärr var min hund "oplanerad", men jag fick träffa både mamma/pappa och moster till henne, och både tiken och hanen hade använta i renrasavel innan så allting var i sin ordning. ..:)

Aasta
3/22/15, 3:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Ja jag kan också bara hålla med. Jag har haft renrasiga hundar som har varit jätte fina. Nu har jag en blandras genom min kille. Det var en olyckshändelse för båda hennes föräldrar är champions. Modern är Dobermann och Fadern är Rottweiler. Puma så heter hon. Hon har fått hälften av  båda. Här får ni en bild på henner.

Mysisa
3/22/15, 5:04 PM
#23

#10 En chihuahua är för liten och en kines är för stor? Jag har träffat chihuahuor som är större än de minsta kineserna jag har sett. Vill man ha en hund av en viss storlek så är det ganska lätt att hos renrasiga hundar leta efter en linje där storleken håller sig ganska jämt i närheten av det man vill ha. Vill du ha en liten kines så letar du efter en linje med små kineser och väljer den minsta i den kull som du väljer att titta på. Vill du ha en stor chihuahua jag du samma fast tvärt om. Tar du en blandning av en kines och chihuahua finns det inga som helst garantier att den hamnar i det magiska mittemellan läget du är ute efter den kan bli lika liten som chihuahua föräldern eller lika stor som kinesen. Kanske tom ännu större eller ännu mindre

minavitas.wix.com/kennel

[Sthlmshundarna]
3/22/15, 5:21 PM
#24

#10 Jag vet att det kan finnas olika storlekar på chihuahua och CCD.

När vi letade efter en hund så kollade vi storleken på båda föräldrarna innan vi bestämde oss, så man vet vad man får, så förstår inte riktigt ditt argument om att man inte kan förutspå storleken på valpen…? Risken att valpen blir större än den största föräldern är ju väldigt liten, oftast blir det ju en storlek mellan föräldrarna så det där argumentet håller ju inte..En chihuahua skulle jag aldrig vilja ha som sagt, den tilltalar mig inte varken utseendemässigt och ville ha en hund att tävla med och då är inte chihuahuan ett bra alternativ.  Tycker inte om renrasiga kinesers utseende så de går bort.

Vaargen
3/22/15, 5:57 PM
#25

#24 Powder puffs(chinesecrested) påminner ju en hel del om din hund i utseendet dock.

Mysisa
3/22/15, 6:30 PM
#26

#24 Genetik funkar inte så att valparna hamnar mittemellan föräldrarna i storlek. Jag vet en hane på 5 kg, parad med en tik på 3,2 kg. Fyra valpar blev det tre av dom väger 2 kg och den sista 3,2 i vuxen ålder. Annan kombination. Hane 2.6 kg tik 3,2 Även där 4 valpar en väger som vuxen 1,8 nästa 2,2 sen 2,8 o tillsist 4 kg Att valparna hamnar mittemellan är extremt sällsynt. I de här två kombinationerna ser man att bakom tiken och hanen är de flesta djuren små så med största sannolikhet blir valparna små. Men de finns också enstaka större hundar bakom vilket avkomman på 4 kilo bevisar. Synd att du fick en hund som påminner väldigt mycket om en kines om du inte gillar dom. Sen kan man självklart tävla med en chihuahua

minavitas.wix.com/kennel

Dentaku
3/22/15, 6:37 PM
#27

#24

Jag kan inte komma på någon tävlingsdisciplin där en blandras mellan CCD och chihuahua skulle vara lämpligare än en renrasig chihuahua? 🤔

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Annons:
poodlelicious
3/22/15, 6:37 PM
#28

#24 Problemet med blandraser är att du inte kan veta vad du får. Det kan poppa upp anlag från lite var som helst och det går inte att kontrollera. En renrasig med stamtavla kan du gå bak och kolla vad som finns. Bara för att du har träffat tiken och hanen betyder inte det alls att du vet vad du får.

[Sthlmshundarna]
3/22/15, 6:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Tänkte tävla lite lydnad och ev agility med henne. Nej hon ser inte alls ut som en CCD eller puff! Liknar lite men till stora hela nej… Och man vet visst vad man får! Båda föräldrarna har stam så det är bara o kolla där, hur lätt som helst :) Alltså jag har förklarat så gott jag kan varför jag köpte min hund, men ni som redan har bestämt er för att blandrasavel är fel lär ju inte ändra er vad jag än säger :) precis som att jag aldrig kommer och ändra min uppfattning om att många sönderavlade raser borde försvinna. Många raser är ju knappast sunda hundar…

Vaargen
3/22/15, 6:48 PM
#30

#29 Från alla bilder du visat så påminner hon faktiskt ganska mycket om en powder puff så förstår inte vad du inte gillar med powderpuff's utseende.

Här är en powderpuff jag hittade på google: http://cf.ltkcdn.net/dogs/images/slide/127018-580x828r1-Powder-Puff-Crested-pup.jpg

poodlelicious
3/22/15, 6:52 PM
#31

#29 Hur menar du att du kan veta vilka gener som slår igenom och hur de blir när de blandas med varandra?

Dentaku
3/22/15, 6:58 PM
#32

#29

Det fungerar utmärkt att tävla lydnad och agility med en chihuahua.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Turast
3/22/15, 7:02 PM
#33

#29 varför skulle man inte kunna tävla agility och lydnad med en chi?

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[Sthlmshundarna]
3/22/15, 7:15 PM
#34

Jag har sett renrasig puffar, och tycker INTE hon liknar :)

En chihuahua är ju mindre än henne och inte lika vig och snabb som Lacey skulle jag tro, om ni inte har någon superchihuahua då ;)

Med dålig renraseravel syftar jag på hundraser som inte är sunda, tycker mest synd om de plattnosade som engelsk bulldog, mops och fralla……är ju inte optimalt för en hund att se ut så där så förstår inte varför man har kvar raserna..bredbenta hundar som har svårt att andas, vad ska man ha dessa till?

Annons:
Dentaku
3/22/15, 7:30 PM
#35

Jag skulle tippa på att chihuahua och CCD är helt jämbördiga som lydnadshundar. Har aldrig sett någon tävla med CCD, däremot en chihuhua i Lk1 och det såg riktigt trevligt ut.

Det räcker med att googla för att hitta chihuahuor som tävlar i klass 3 i agility också, så det behövs knappast några superindivider av rasen.

Tävla i lydnad och agility kan man göra med i princip alla raser som har någorlunda sund kroppsbyggnad. Siktar man på att nå toppen är nog varken chihuahua eller CCD rätt val men det är knappast en blandning mellan dem heller.

För övrigt håller jag med om att avel på t ex engelsk bulldogg är förkastlig, de som köper en sådan hund gör precis som du - väljer hund efter utseende. Om alla såg till att bara köpa valp där inte bara föräldrarna utan även linjerna de kom från var ordentligt hälsoutvärderade skulle mycket vara vunnet. Det gäller naturligtvis såväl renras som blandras.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

[Sthlmshundarna]
3/22/15, 7:34 PM
#36

#35 bor två chihuhuor här och Lacey är snabbare än båda så det är vad jag grundar det på ;) Sen så har du du FEL i att jag bara köpte hund efter utseendet!

Dentaku
3/22/15, 7:41 PM
#37

#36

Du anger själv utseendet som skäl gång på gång. Personlighet är mycket svårt att förutsäga på en blandras om det inte rör sig om en vuxen individ - man vet inte vilka anlag som kommer att slå igenom. Vad gäller att en chihuahua inte skulle passa till tävling har du ju uppenbarligen fel i det.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

[Sthlmshundarna]
3/22/15, 7:44 PM
#38

#37 man kan tävla med alla hundar, men vissa är bättre än andra. Jag sa utseende och personlighet…..

Murmeltuss
3/22/15, 9:13 PM
#39

#15. För att jag tycker de flesta renrasiga är för sjuka pga avel för utseende. Och även för att det är "roligare" med en unik hund både i sätt och utseende. Jag stödjer hellre en seriös blandrasavel än den enligt mig nästintill rasistiska renrasiga uppfödningen. Har vid mer än ett tillfälle hört av så kallade seriösa uppfödare att min hund är en äcklig blandras och borde avlivas. Hon var en frisk, snäll hund.

[Sthlmshundarna]
3/22/15, 9:16 PM
#40

#39 men fy fan vad lågt att säga så om en blandis!!

Skulle några hundar avlivas så är det dessa sönderavlade bulldoggar som knappt kan andas eller gå, inte en sund blandis 😮

poodlelicious
3/22/15, 9:57 PM
#41

Jag fick inget svar på hur du kan veta hur generna slår igenom när du korsar två olika raser med olika egenskaper?

Annons:
[Sthlmshundarna]
3/22/15, 9:59 PM
#42

#41 Man får ju räkna med att hunden får egenskaper från mest antingen mamman/pappan eller båda, så fattar inte problemet? Man köper ju knappast en hund där någon av föräldrarna har oönskade egenskaper?

Vaargen
3/22/15, 10:01 PM
#43

#36 Lacey är väl bara en valp hur vet du ännu om hon är snabbare/bättre på agility än dem två chihuahuorna? finns många av rasen Chihuahua som är hur bra som helst på lydnad/agillity bara för att du vet om två stycken som inte är det så gäller det ju inte alla hundar heller :)

[Sthlmshundarna]
3/22/15, 10:05 PM
#44

#43 Lacey är 8 månader så skulle inte kalla henne för valp. Hon ser kanske yngre ut än vad hon är bara.

Vaargen
3/22/15, 10:05 PM
#45

#44 jaha, men ändå har ni prövat agility än?

[Sthlmshundarna]
3/22/15, 10:08 PM
#46

#45 nej jag skrev att vi tänker göra det i framtiden..? Vad har du fått det ifrån? Skrev bara att hon är snabbare och vigare…..

Vaargen
3/22/15, 10:11 PM
#47

#46 Har aldrig sagt något, jag undrade om ni hade prövat bara. Men att din hund är snabbare/vigare betyder inte att alla hundar av samma blandning som din är snabbare/vigare än chihuahuor allmänt.

[Sthlmshundarna]
3/22/15, 10:14 PM
#48

#46 skrev att det säkert finns någon som är det med tror nog min är ganska snabb ;)

Annons:
Isvind
3/22/15, 10:15 PM
#49

Grejen är att du vet ju inte om hunden ärver från andra led än mamman & pappan? Allt handlar inte om föräldradjuren, avel är mycket mer än bara det. Nej, du vet omöjligt det där om din unghund redan nu.

Isvind
3/22/15, 10:16 PM
#50

Grejen är att du vet ju inte om hunden ärver från andra led än mamman & pappan? Allt handlar inte om föräldradjuren, avel är mycket mer än bara det. Nej, du vet omöjligt det där om din unghund redan nu.

Isvind
3/22/15, 10:16 PM
#51

(…dumma mobil, tror det blev två inlägg nu, ursäkta!)

[Sthlmshundarna]
3/22/15, 10:18 PM
#52

Isvind, finns stam på hennes föräldrar så jag vet mycket väl vad det är jag köpt, har inte sämre förutsättningar från att ta reda på saker än vad ni med renras har.

poodlelicious
3/22/15, 10:36 PM
#53

#52 Skillnaden är att du har två olika raser med olika egenskaper där olika gener kan slå igenom och du vet inte vad du får för resultat när de blandas med varandra. Det kan gå jättebra och du har säkert en jättebra hund men det betyder inte att det är bra med blandrasavel generellt sett.

[Sthlmshundarna]
3/22/15, 10:42 PM
#54

#52 alltså nu förstår jag inte…när man köper en korsning så måste man förstå att hunden kan få fler egenskaper från antingen mamman eller pappan. Vill man inte det så är raserna antagligen inte så bra att korsa. Sen så kan man kolla upp resten i stamtavlorna, det där vet jag om. Vad är då problemet? Förstår verkligen inte.

Rafflan
3/22/15, 11:44 PM
#55

Finns väl ca 400 raser, vad är det för nåt man saknar som gör att man behöver blandras avla?
Vill man avla på en viss egenskap så borde ju någon av dessa 400 hundar ha det man söker?

Det är inge fel på hundarna, det är fel på dem som föder upp blandraser då jag inte kan se en bra anledning till deras avel!

//ägare till en chihuahua-blandis och en renrasig puff

Annons:
exitingsvillemo
3/23/15, 12:25 AM
#56

Jag har två blandisar, bästa hundarna i världen naturligtvis ;) nästa hund blir dock en rensas då jag vill ut och träna och tävla och ha den möjligheten att komma så långt vi kan utan att bli nekade pga att hunden inte har riktiga papper att visa upp.

poodlelicious
3/23/15, 6:53 AM
#57

#54 Du har ingen aning om vad som kommer blandas med vad. Ta utseendet till exempel. Det kan slå helt fel och bli väldigt oproportionerligt. Och dessutom är en korsning mellan chihuahua och nakenhund helt onödig. De har avlats in sedan tidigare alltså finns de generna redan. Varför mixa då?

VildaVittra
3/23/15, 6:55 AM
#58

#53 "Det kan gå jättebra och du har säkert en jättebra hund men det betyder inte att det är bra med blandrasavel generellt sett."

Är det därför blandraser fått en egen start i draghundstävlingar för att de hundarna i regel är sämre än renraserna? Eller är det inte för att dom prestationsmässigt alltid spöar skiten ur renraserna? 😎

#55 "Finns väl ca 400 raser, vad är det för nåt man saknar som gör att man behöver blandras avla?"

Genetisk variation.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rafflan
3/23/15, 11:42 AM
#59

#58 kan förstå att det kan behövas på raser där det finns få individer, men chihuahua, kines, amstaff, är inte raser där det finns få individer…

Har du något konkretion bevis som fakta, tex något dokument efter en officiell tävling där dem visar att blandraser drog mer/snabbare än renrasigt?

VildaVittra
3/23/15, 12:17 PM
#60

#59 Hur många individer tror du det behövs för att det inte ska påverka djuren negativt?

Bevis? Behöver du mer bevis än att blandraserna måste starta i en egen grupp då de är för snabba? Om nu renraser var bättre/lika bra, varför får då inte AH starta med SH? 😎

Jag har själv den "värsta" draghundsblandningen, där man blandar bland annat vorsteh och SH, det går undan bakom henne ska du veta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Sthlmshundarna]
3/23/15, 12:28 PM
#61

Nu skriver jag detta en sista gång och om någon inte vill ta till sig detta är det upp till er, blir för tjatigt att gång på gång skriva samma sak.. Jag ville ha korsningen eftersom, precis av samma anledning som ni med renraser har, tyckte jag att denna hunden passade mig. Jag hade träffat samma blandning tidigare, och jag VET att man inte kan räkna med att varje hund blir lika. Därför tycker jag vi ska ha en seriös blandisavel där dessa "designerhundar" avlas fram på ett så bra och lika sätt som möjligt. Förstår inte problemet med fler "hundraser" än de vi redan har. Passar hund och människa ihop finna det ingen anledning att förbjuda korsningar, hellre då att det sker seriöst som cockerpoo kenneln jag länkade till än att det sker en massa oseriösa blandningar av liknande raser som sedan säljs på blocket.

Hiro
3/23/15, 1:00 PM
#62

Jag gillar inte blandrasaveln men har inget emot hundarna som individer.

Jag har inte sett någon skriva detta så då skriver jag det för att påpeka, varför gick inte rashunden som är med i en blandraskorsning till rashundsuppfödning om den hade "så bra egenskaper/hälsa"?

Mest troligt för att den inte pallade kraven. Parar en SKK reggad kennel blandraser (gäller även tjuvparningar) så kan de få hårda straff för det så deras bra hundar går inte till blandrasaveln. 

#58 Problemet med Alaskan Huskys är att de ofta har mycket olika hundras i sig, sibbe samt ofta typ vorsterh, setter eller någon vinthund som är skitsnabba visst men de kan inte äta det som krävs, de kan inte hantera allt fett som en sibbe/alaskan malamute klarar av och får då problem med magen vilket inte är bra

Annons:
VildaVittra
3/23/15, 1:23 PM
#63

#62 Jaså? Mina äter allt möjligt, även ett helt paket smör eller 1 liter gammal friyrolja utan problem. Casper blir dock lite fjärtig när han ätit för mycket kartong. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Linnea
3/23/15, 1:27 PM
#64

#61 Om blandrasaveln ska bli lika ordentlig som renrasaveln så ska föräldradjuren testas för rasbundna sjukdomar, mh-test om det behövs osv och det ska skrivas stamtavlor på dom så man kan se flera generationer bakåt. Förutom avsaknaden av rasstandard så är det då ingen skillnad mot renras så då kan man lika bra strunta i att blanda såvida man inte har som mål att skapa en ny ras eller om man kör enbart prestationsavel som draghundarna.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Rafflan
3/23/15, 1:55 PM
#65

#60 draghund är inte bara tävling utan att jobb också, klarar din hund av att sova ute i kylan flera dagar i sträck? är den uthållig att springa i, jag vet inte hur länge men, säkert flera timmar? Siberian och Alaskan är båda raserna avlade för att dra, om jag fattat det rätt var deras syfta att dra mil efter mil, att klara av att sova i kylan, dem klarade väldigt många minusgrader och var väldigt uthålliga, såklart att en vorsteh som är en nätare ras springer snabbare, men om din korsning fick minsta av vorsteh päls och tassar tror jag inte alls den klarar att jobba som en äkta slädhund med att sova i kylan och dra flera mil.

Du kan tävla spår med en chihuahua, det betyder inte att en chihuahua kan jobba lika bra som en riktig jakthund ;)

Så antar att den formen av drag du kör är kortare distans, eller kör du även 10 mil på en dag med dina?

[Sthlmshundarna]
3/23/15, 2:19 PM
#66

#64 exakt det jag har skrivit tidigare i tråden

Ellenfyrkant
3/23/15, 10:53 PM
#67

Hm, rent krasst känns det kanske mer oseriöst att medvetet avla fram kull efter kull av raser som typ Eng. Bulldog som både har besvärligt med födsel och andning. Det känns som för få kategorier att välja "renras" eller "blandras". Om det är djurens direkta och indirekta hälsa som räknas är det inte ett dugg bättre att fortsätta på en ren ras med stora erkända problem än att korsa en icke röntgad schäfer med en labrador, som löper viss risk att ha höftfel.

Mvh Ellenfyrkant

VildaVittra
3/24/15, 9:33 AM
#68

"draghund är inte bara tävling utan att jobb också, klarar din hund av att sova ute i kylan flera dagar i sträck?"

Det finns AH med polarpäls, jag valde utan det då jag inte kör på kalfjället. 

"är den uthållig att springa i, jag vet inte hur länge men, säkert flera timmar?"

Ja. Det är inte ovanligt att folk kör Iditarod med AH/scandinavien hound-spann, det loppet är inte småpotatis direkt. Här har du de tre senaste årens vinnares hundar, tycker inte det ser ut som några SH direkt. 
http://www.dallasseavey.com/race-team

"såklart att en vorsteh som är en nätare ras springer snabbare"

Vorstehn är en större ras än SH, de har dessutom mindre tassar i förhållande till sin kroppsvikt. SH är faktiskt riktigt nätta hundar, folk blir förvånade när dom ser dom.

"men om din korsning fick minsta av vorsteh päls och tassar tror jag inte alls den klarar att jobba som en äkta slädhund med att sova i kylan och dra flera mil."

Flera mil är inget problem alls och jag valde som sagt en hund utan polarpäls.

"Du kan tävla spår med en chihuahua, det betyder inte att en chihuahua kan jobba lika bra som en riktig jakthund ;)"

En kompis jagade med en pappis, så det där håller jag inte med om. 

"Så antar att den formen av drag du kör är kortare distans, eller kör du även 10 mil på en dag med dina?"

Det händer.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rafflan
3/24/15, 11:37 AM
#69

#68 jag har träffat flertalet både Husky, malamut och Vorstehn, och tycker ändå Vorstehn är nättare i typen, dem kanske är högre eller väger mer, men Husky och malamut känns grövre :)

Ja alla raser KAN fungera som jakthund, men en riktig jakthund är nog fortfarande Bättre än en chihuahua ;)

Om dessa korsningar är så fantastiska varför tävlar då inte alla med dem?

Annons:
VildaVittra
3/24/15, 12:07 PM
#70

#69 "men Husky och malamut känns grövre :) "

De består av 99 % päls, "dränk" en i vatten så får du se (de kommer hata dig sedan). 😃

"Om dessa korsningar är så fantastiska varför tävlar då inte alla med dem?"

För att även draghundsfolk är individer som föredrar olika typer av mentalitet och egenskaper hos hundarna. 
Som jag gillar vattensporter, jag kommer ändå aldrig skaffa en labbe för jag gillar inte fjäskande hundar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Hiro
3/24/15, 12:58 PM
#71

#63 Vinthundar samt settrar och liknande raser "tål" inte fett på samma sätt som en avlad draghund och får lättare diarier till följd

Binajis
3/24/15, 4:00 PM
#72

#39 Om "de flesta" renraser är för sjuka så blir det nog pannkaka av blandisarna också ska du se. Två fel blir inte ett rätt.  😉

Det vanligaste argumentet bland blandrasuppfödare är ju att renrasiga är så sjuka, och uppfödarna bryr sig inte om hundarna utan bara om priser yadayadayada… Lika illa enligt mig. Återigen, stötta de seriösa kennlarna! 

För mig är det extremt givande att träffa fantaster inom hundaveln, som kan sin ras utan och innan, som har hållit på i 20 år eller mer, som har funktionella och snygga hundar, som är så otroligt hängivna med långsiktiga mål och som tar ansvar om det dyker upp rasbunda eller icke-rasbunda sjukdomar. Den aveln vill jag stödja.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Rafflan
3/24/15, 6:51 PM
#73

#70 raka bakbenenet på en malamute och sedan på en Vorstehn så får du se att jag har rätt, att malamute är grövre ;)

Linnea
3/24/15, 7:13 PM
#74

#72 Ja använder man sjuka/dåliga hundar i aveln spelar det ju ingen roll om dom är renrasiga eller inte och om de är samma eller olika raser. Det blir skit vilket som.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

marathos
3/25/15, 5:53 AM
#75

Jag är emot blandrasaveln pga att det finns alldeles för många oseriösa uppfödare och alltför många oseriösa köpare. Nu vet jag att alla inte är sådana. Hjälper till med omplacering av hundar och det är många gånger man blir alldeles gråtfärdig när man får ta del av deras historia och man undrar verkligen hur en del människor tänker. Det är verkligen alla möjliga blandningar, både småhundar till stora hundar. Man undrar verkligen hur de tänkte som satte hundarna till världen och hur de som sedan köpta hundarna också tänkte. Blandrashundar är klart överrepresenterade, naturligtvis finns det stor skillnad mellan hundarna också. Har inget emot hundarna som individer, har själv haft fler omplaceringar som varit blandraser.

Hildgrim
4/10/15, 7:34 AM
#76

#10 "Hildgrim, en renrasig chihuahua skulle jag aldrig vilja ha, deras utseende och storlek tilltalar mig inte. Samma gäller kineser eller puffar, tycker inte om storleken och utseendet helt enkelt. Ville ha en dvärghund som inte var för liten, men samtidigt inte för stor. Lacey är en riktig knähund som chihuahuan, samtidigt är hon snabb och vig som kinesen. En riktig bra hund som både vill jobba och sitta och mysa (bara o titta på bilden…) det bästa av båda raserna helt enkelt!

Att man kan få "dålig" hund gäller även renras, jag antar att när man köper en valp träffar man först båda föräldrarna och valpen innan man bestämmer sig, då är riskerna för att man köper något med ett dåligt lynne mindre."

Tycker förvisso din hund är väldigt lik en puff. Om jag inte hade vetat att det var en korsning så hade jag gissat att det var en renrasig CCD. ;P Pälsen i sig kan ju skilja sig en del. Kollar man hundan utanför utställningsringen så kan dom variera en hel del både pälsmängd, pälskvalité och storlek. 

Jag tycker det är synd att du väljer bort hundraser pga deras utseende. Utseendet har ingen betydelse och jag slår vad om att alla hundägare tycker just sin hund är finast i världen även om dom från början tyckte rasen var ful. Mitt ex totalvägrade nakenhundar pga han tyckte dom var så fula. Men sen skaffade vi en ändå (jag är allergisk). Nu har vi gjort slut och han var nära på att köpa en egen nakenhund för att han nu var så himla förtjust i dem, trots utseendet. Och behöver jag tillägga att våran gemensamma hund (numera min) var världens finast hund i hans ögon? ;P

Chihuahua/CCD korsningar verkar väldigt populära, jag har stött på flera stycken när jag varit ute och gått, inget har varit den andra lik. En jag träffat var väldigt liten, hade en typisk chihuahua kropp men var helt naken. Den såg ut som en naken chihuahua med andra ord, motsatsen till din som ser ut som en puff. ;P Man kan ju inte välja vilka egenskapar, vare sig estetiska eller mentala som slår igenom. För jag antar att du inte hade varit så sugen på att köpa denna korsningen som såg ut som en naken chihuahua? Trots att det är "rätt" korsning?

Ditt argument om storleken köper jag inte eftersom raserna överlappar varandra storleksmässigt. Har en kusin med en chihuahua som är större än vissa kinser jag träffat.

Annons:
Cahira
4/10/15, 9:08 AM
#77

Jag undrar varför du tar illa vid dig när folk tycker att Lacey ser ut som en puff? Det är ju ingen dålig sak?

Och jag skummade igenom svaren och såg att sundhet tas upp så länkar in detta då det handlar om just renraser vs blandraser. 

http://www.instituteofcaninebiology.org/blog/health-of-purebred-vs-mixed-breed-dogs-the-data

Jag har en renrasig dvärgschnauzer, renrasig chinese crested och två BC korsningar samt har ägt en mittelspitz. Jag är rätt så neutral även om när jag valde corgiblandisen så valde jag en omplacering just för att jag ville inte direktstötta köksaveln som är extremt okunnig i USA och flera gånger mer kaotisk än i Sverige. Jag var och är beredd på kass hälsa men ångrar mig inte för fem öre. Istället stöttade jag en no-kill rescueorganisation. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

dinamnam
4/10/15, 11:08 AM
#78

Tycker det är väldigt stort av dig att bara skriva ut detta på iFokus, väldigt många här verkar vara emot blandraser - jag med så klart om det handlar om tjuvparning etc. Men alla blandraser som jag har träffat är så mycket mysigare och bättre hundar - samt drar till sig mindre sjukdomar, så jag ser verkligen inget fel med en blandras hund. Det är en väldigt gullig hund du har dessutom!

Med vänliga hälsningar 

[Hönan]
4/10/15, 11:42 AM
#79

Om en hund gar gener från olika raser eller bara en är ovesentligt. Det viktiga är att aveln är genomtänkt och att föräldradjuren kompletterar varandra på ett bra sätt. En bra hund är en bra hund oavsett ras(er). Och kan vara värd att användas i avel. Den som säger att det alltid är oseriöst att avla på en ej renrasig hund drar alla över en kam och har nog den åsikten många ggr av principskäl. All blandrasavel är inte seriös men det är inte all renrasavel heller, det är ett som är säkert. Och personligen har jag funnit fler uppfödare som delar mina prioriteringar när det kommer till hund, i blandrasaveln än i renrasaveln. Och bättre hundar mentalt. Ingen behöver kasta skit på någon för att höja sig själv, det är okej att välja olika saker och ändå ha mycket gemensamt. Vad gäller priset är en valp som individ lika mkt värd oavsett hur den kom till. Men givetvis är det lättare att ha ett högre pris på en valp som är eftertraktad. En person som vill ha en utpräglad vallhund är ju beredd att betala mer för att höja chanserna för rätt egenskaper i sin valp tex. Därför är det rimligt att en uppfödaremed gott rykte, meriterade hundar och som lägger ner mkt arbete på det kan ta ett högre pris för en valp än en person som tar en enstska blandraskull på två mkt trevliga och sunda sällskapshundar. Utbud och efterfrågan, och målgrupp, styr.

BumbleBe
5/3/15, 8:56 AM
#80

Jag har sett seriösa uppfödare som har renrasiga hundar och som dom parar med liknande raser men som också avlar fram renrasiga emellanåt. Jag anser att många tycker att renrasiga hundar är bättre för att dom vet vilka hundar som de kommer att bli. Vilket inte alls stämmer? Har sett massor renrasiga som inte alls stämmer med rasstandarden. Jag tycker att om man bara har två renrasiga som är friska och parar dom så är de okej. Då vet man hur resten av släkten är och om raserna är lika så är de ju bara bättre. Och ja de finns många oseriösa både i renrasaveln och blandrasaveln. Men de är väl inte uppfödaren du ska köpa eller? De spelar mycket roll, de gör de men man MÅSTE ju inte vara bästis med sin uppfödare för att kunna köpa en valp från han/hon? Man ska kunna skriva om hur de går med valpen och man ska få ett svar om man frågar något men de är allt. Valpträffar är ju något vissa anordnar och de är helt upp till dom men det är bra för då kan man också se hur syskon har blivit. Och ja man kan ju börja (om man då vill) med att skriva vilka som paras med vilka för då får man ju som en stamtavla. Däremot tycker jag att de är inte så himla svårt att fixa fram vilken hund som är vad till din valp/hund. Och de borde finnas så att man kan fixa fram en stamtavla på blandisar med. Och ni som hatar blandisar, tänk så här. Om ingen hade börjat avla på två olika raser (eller mer) från första början och försökt få fram något nytt skulle vissa raser inte funnits. Så detta kanske bara är början på en ny ras. Tänk positivt!

[Forest]
5/3/15, 9:15 AM
#81

Jag har inget  i mot blandrashundar men jag stödjer inte den typen av avel. 

Jag tror inte många skulle betala 14 000 kr ( eller mer)  för en blandras eller en renrasig utan stamtavla, jag tror många köper blandis för den är billigare.

drika
5/4/15, 2:36 PM
#82

Jag  är inte emot blandraser, men skulle aldrig köpa någon. För att jag förespråkar aveln som renrasiga, man har koll på stamtavlan, inavelsgrad, HUR dem ska se ut, du vet hur rasen blir i beteende, storlek, pälstyp. Dessutom finns det många som bara vill tjäna pengar på valpar och det gör man inte på valpar, vill man vara seriös är man skk ansluten så är det bara:).

Hälsningar

Fredrika

Upp till toppen
Annons: