Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 3491 ggr
Hildgrim
2015-03-21 15:19

Urhund eller lapphund?

Har en vän som väljer mellan dessa raserna. Tänkte höra med er vilken ni hade valt och varför? Vad gör den mer attraktiv än dom andra enligt dig? Xoloitzquintle, standard Thai ridgeback dog Finsk lapphund Lapsk vallhund

Annons:
CissiD
2015-03-21 15:38
#1

Nu har jag inte jätte mycket erfarenhet av dessa raserna. Men jag hade valt en av lapphundarna. De lapphundar jag träffat (av båda sorterna) har alla varit otroligt goa hundar och så hjälper det ju att de e så fina med. Sen beror det ju väldigt mycket på vad man vill göra med hunden och hur man vill hunden ska vara. Jag va inne på en urhund innan vi bestämde oss för vår Heeler. Det jag läste om ur hundarna va att de är lite mer svår tränade och envisa. Annars tycker jag de flesta ur hundar är otroligt fina och goa hundar men den uppfattningen jag fick av de jag läste och de jag pratade med så skulle inte en sådan hund passa mig så bra. Jag vill träna och tävla mycket med min hund och som jag förstod det så är ur hundarna lite mer svår motiverade. Sen har jag en förkärlek för vallhundar.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

FjantYoda
2015-03-21 15:47
#2

Jag hade nog valt xolon eller that ridgeback. 

Ogillar hår och det bor en finsk eller svensk lapphund (hur ser man skillnad?) nära jobbet som i flera år varit ute på tomten och skäller så fort man passerar! 

Enda erfarenheten jag har av Lapsk Vallhund är en rätt rabiat valp, nu är den förhoppningsvis vuxen och vettigare men det var tänder fast i en konstant. 

Gillar nakenhundar, hur kan man inte liksom, hur varmt och gosigt som helst och så pussvänliga, Yoda får alltid pussar, massa pussar och fördelen att bara kunna spola bort sand och lera i duschen, torka av och sen är hunden ren, inge fällningsperioder, man behöver aldrig hitta hundhår på sina kläder.

Och Thai Ridgeback, har ingen erfarenhet av dom, inte Xolon live heller tyvärr, men dom är ju så fantastiskt vackra! 😍 

Tror, om jag hade velat ha en lite mer lättmotiverad hund så hade jag nog tagit någon av lapphundarna även om det kanske inte är de hundar med mest will-to-please om man kollar alla raser, men jag har inte riktigt känt någon direkt woho vill ha över Lapphundarna.

https://www.instagram.com/aros_yoda/

teddykaniner
2015-03-21 16:00
#3

Jag skulle definitivt välja en finländsk lapphund! Exakt rätt päls längd som inte tovar sig, iaf vår behövs inte klippas och dessutom är de gudomligt söta. Nu finns det ju individuella skillnader (har inte sett så många andra finländska lapphundar här så har inte så mycket att jämföra med) men vår hund är en av de lojalaste hundarna jag sett. Hon älskar att gå och röra på sig, speciellt i skogen, och vill följa med vart än man går. Hon klarar bra av att vara ensam hemma flera timmar några dagar i veckan och hon ska aldrig upp om morgnarna, utan hon stiger upp när vi stiger upp. (alltså inget morgon kissande). Det bästa av allt : hon dreglar aldrig och hon biter inte i skor, sladdar eller något föremål i huset! (undantag för eventuell mat förstås ;))

Med vänlig hälsning,
Jenny

Em_
2015-03-21 17:26
#4

Jag har ju finsk lapphund så att…. 😊 Jag tycker det är för krångligt att ha nakenhund i vårat klimat. Kollade snabbt och Thai ridgeback dog verkar ha problem med dermoid sinus, så den går också bort för mig . Lapsk vallhund är lite mer åt brukshållet än vad jag vill ha.

# Svenska lapphundar är oftast svarta, men kan ha mindre ljusa tecken. Finska lapphundar kan ha många färger, inklusive svart, men det är inte så vanligt att de är helsvarta.


Wellcraft
2015-03-22 12:38
#5

Det är en ganska markant skillnad mellan en lappis & en uris.
Själv älskar jag urhundar och skulle valt en sådan alla gånger (dock ingen av de du skrivit upp).

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Hildgrim
2015-03-24 17:36
#6

Jo visst är det stor skillnad på dem. ;P Personen i fråga ser för- och nackdelar med alla raserna men har problem att värdera vad som betyder mest.

Annons:
Skogsraah
2015-03-24 18:29
#7

Jag hade valt svensk lapphund, som i för sig inte står med, men istället för finsk :D

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

[Forest]
2015-03-24 18:58
#8

Oj dom raserna är olika varandra :) Jag tror det är bäst att din kompis väljer sin ras som hon tror på, detta med välja och att det är svårt kanske underlättare det om hon åker o hälsar på olika uppfödare. En som åker bort för min smak är Thai ridgeback dog orsaken är det som 4 tar upp. Jag är svag för lapphundar så hade valt någon av dessa.

Hildgrim
2015-04-20 15:24
#9

Det blir en lapsk vallhund.

Hildgrim
2015-04-27 17:25
#10

Sealle
2015-04-27 17:55
#11

#10 Trodde din hund bara hade två ben/stod på bakbenen 😂 Vad söta de är!

Cahira
2015-04-27 19:36
#12

Vilken söt duo! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

IdaT
2015-04-27 19:48
#13

Varför inte kolla på svensk lapphund också?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Annons:
Hildgrim
2015-04-27 21:59
#14

#13 Jag vet inte varför men han har alltid haft större intresse för den finska. Min uppfattning är att dom är väldigt lika dock? Är väl mest färgen som skiljer sig?

Men nu dömdes båda lapphundsraserna ut, främst pga all päls. 

#12 Ja, dom är jätte söta. Synd han kommer växa ifrån bara. :)

Em_
2015-04-27 23:29
#15

#14 Utseendemässigt är de lika, men man brukar säga att svenskarna är lite skarpare än finnarna.


Cahira
2015-04-28 00:58
#16

Och finnarna kommer i alla möjliga färger medans svenskarna är svarta med eller utan vit fläck på bröstet (oftast utan). :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Hildgrim
2015-04-28 17:44
#17

#15 & #16 Okej, på det viset. :) Om jag får gissa så hade en svensk lapphund antagligen också fungerat vad gäller dess egenskaper, men den finska fick gå före pga utseende.

Nu vet jag att man inte ska vara ytlig vad gäller sitt hundval, och det är verkligen inte min kompis. Men väljer man mellan två väldigt lika raser så kan även utseendet få spela in.

Cahira
2015-04-29 01:58
#18

#17 Håller med. När man ska älska djuret så många år så tycker jag det är okej att väga in utseende med tycker jag, speciellt när skillnaderna är marginella. Jag borde valt Frodos bror om jag valde med huvudet men då det var två valpar av samma ras och samma kull så fick hjärtat sista ordet. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: