Annons:
Etiketthälsa
Läst 4710 ggr
AnneN
3/17/15, 12:24 PM

Blodgivning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu kan Valle stolt titulera sig som superhjälte = blodgivare Smiley grin Han var så duktig och lugn, tyckte nog mest det var mysigt att ligga på ett bord och bli klappad av 3-4 personer samtidigt och sedan få massa godis och beröm Hjärta

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Ambrose
3/17/15, 12:42 PM
#1

Härligt!

Vad krävs det för att hunden ska få bli blodgivare, och hur går man till väga? :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Em_
3/17/15, 12:52 PM
#2

Varierar lite, men kraven brukar vara:
- aldrig varit utomlands eller fått blod
- inte gammal
- väga över 27 kg

Mina hundar är för små, men jag är oändligt tacksam till de som ställer upp och donerar 🤗


AnneN
3/17/15, 12:53 PM
#3

Det som krävs är att din hund är frisk, försäkrad, väger över 27kg, ej står på medicinering, inte vistats utomlands utanför Norden, ej varit dräktig, inte fått blodtransfusion, samt att Du ger Ditt medgivande till blodtappning.

Om du är intresserad så kolla med närmaste djursjukhus om de har blodbank eller kan hänvisa dig till närmaste ställe som har det. 
Det börjar med att man blodtypar hunden, helst ska den ha blodtyp Negativ eftersom det kan ges till alla hundar oavsett vad de har för blodtyp. Sedan om hunden godkänns som blodgivare bokar man in en tid för blodtappning, detta tar ca 10-30 minuter och underlättar om man har en hund som kan ligga lugnt på sidan under tiden.

Sedan får man även en viss ersättning som tack för att man ställer upp, denna varierar lite mellan de olika klinikerna. Vi fick en påse hundfoder, rabattcheck på djursjukhuset, ett reflextäcke där det står att han är blodgivare, det ingår även en årlig hälsokoll och vaccinering.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sugar Mist
3/17/15, 1:12 PM
#4

Ååååh, det här är verkligen något jag hade velat ställa upp på med Flynn, han pendlar dock mellan 25-28kg hela tiden och går väldigt lätt upp i stress i nya miljöer :(

-

Lon@
3/17/15, 1:18 PM
#5

Ja, mina hade också gärna fått bli blodgivare men även labbarna är för små. Enda som väger över 27 är importerad från Irland så han går ju bort. Uppskattar VERKLIGEN er som låter era hundar donera blod, mina har aldrig behövt få men man vet ju aldrig vad som händer i framtiden!

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Karolina-H
3/17/15, 1:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Bra initiativ. Min Hero lämnar blod han med har gjort sedan han var 1 år gammal :D

Codeavalone.blogg.se

Annons:
russin
3/17/15, 2:03 PM
#7

För att kunna bli blodgivare måste din hund uppfylla följande

  • Stabilt och lugnt temperament (din hund måste kunna ligga helt stilla på sidan i ca 10 min).
  • Ålder: 1-4 år vid start
  • Vikt: minst 27 kg utan övervikt
  • Frisk utan regelbunden medicinering
  • Får ej ha haft den fästingburna sjukdomen anaplasma
  • Får ej ha varit dräktig
  • Ej planerad att ha valpar i framtiden
  • Måste vara vaccinerad och avmaskad

Saxat från Anicura

[[Mellebelle]]
3/17/15, 2:06 PM
#8

åå jag skulle vilja att Dixie gav blod! :D var själv och försökte börja med att ge blod men mina blodådror e alldeles för små.. så hon kan ju göra de iallfall ;)

vet nån av ifall de går att göra i Umeå?

Ambrose
3/17/15, 2:42 PM
#9

#7 Så man kan inte ge blod med en tik som man kanske.. eventuellt… möjligtvis ska ta valpar på i framtiden? Det var ju synd :(

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

russin
3/17/15, 3:10 PM
#10

#9 - jodå visst borde det gå, men inte efter att hon har varit dräktig. Då är det stopp.

Oj, missade visst en grej i mitt eget inlägg - att man inte planerar valpar🤐

taylor__lambert
4/1/15, 11:16 AM
#11

kommer nog bli i framtiden när jag skaffar en hund som väger över 30kg min 17kg är ju för liten dessutom rädd för blodtagning.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Viccan92
4/1/15, 4:53 PM
#12

Hade gärna velat men vår tyngsta hund som väger inom ramen för vad dem får göra är ju import så går inte alls.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Michaela-N
4/1/15, 8:25 PM
#13

Jag har också för små hundar. Men bra gjort av er Anne!

Annons:
AnneN
4/30/15, 12:07 AM
#14

Jag mejlade till den person som är ansvarig för blodbanken på SLU och frågade varför tikar som varit dräktiga eller planeras användas i avel inte är lämpliga som blodgivare. Idag fick jag detta svar:
"Anledningen att tikar ej är lämpliga blodgivare är att tiken kan bilda antikroppar mot valparnas blod. Det är också en praktisk fråga då våra blodgivare är viktiga för vår verksamhet och en tik i avel kommer under långa perioder inte att kunna ge blod."

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ambrose
4/30/15, 12:34 AM
#15

#14 Hmm.. förstår inte resonemanget riktigt bakom anledning nr 1… och nr 2 tycker jag verkar lite löjlig… är inte lite blod bättre än inget alls? Tänk om tiken får en kull då den är först 4 år… då har den ju 3 år på sig tills dess att ge blod… det borde ju bli en del trots allt… Fast det är väl kanske inte så stor blodbrist hos hundar som det är hos människor?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

LuLeLo
4/30/15, 8:25 PM
#16

Håller med #15, och förstår inte heller anledningen.

Tass Josephine

[tk1971]
5/1/15, 9:13 AM
#17

Hade jag haft en större hund skulle jag absolut försökt få den att bli godkänd som blodgivare, men nu råkar jag ha en liten 5-kiloshund så det är uteslutet - tyvärr.

Lon@
5/1/15, 12:17 PM
#18

Men det är jätteviktigt med om tiken bildar antikroppar, nu vet jag inte hur det funkar på just hund men på människor är det oerhört viktigt när mor och bebis har olika rh-faktor inför nästa graviditet till exempel.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Jonniis
5/1/15, 1:04 PM
#19

Men vad duktig han är fina killen!❤️


Vizzla
5/2/15, 8:47 PM
#20

Toppen!

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Annons:
ChristineL
5/2/15, 9:00 PM
#21

Vad roligt! Min katt har varit blodgivare under 2-3 år, sen flyttade vi och i Örebro verkar ingen blodbank finnas. Sen blir han för gammal i sommar men jag är stolt över det han har gjort :)

AnneN
10/13/15, 2:44 AM
#22

Idag på förmiddagen är det dags för Valles 2:a blodtappning 🙂

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Patricia1993]
10/13/15, 11:04 AM
#23

Fantastiskt bra att detta finns, hade också tanken på det förut men tyvärr är även storpudlarna för små hundar för att kunna ge blod.

AnneN
10/13/15, 9:36 PM
#24

Bilder från dagens blodgivning finns i kommentar #3 i denna tråd.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Upp till toppen
Annons: