Annons:
Etiketthälsa
Läst 2346 ggr
Karolina-H
3/12/15, 8:33 AM

Det värsta har hänt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För 3 veckor sedan hittades en knöl på min hundsöverläpp, första veckan behandlades den som en infektion då veterinären trodde det var en varböld.

När den inte försvunnit på en vecka så togs en biopsi som skickades till SVA och i måndags så fick vi svaret… Malignt Lymfom. Min underbara, älskade Hero har cancer och en aggressiv sort dessutom med stor spridningsrisk! Han är ju inte ens 3 år gammal än!

Efter samtal med veterinären så går det inget att göra åt det då knölen sitter så dumt till på läppen och då måste man ta bort halva nosen på honom. Det finns ju möjlighet till cellgifter men det är inget jag någonsin skulle ge till en hund då det inte botar utan bara förlänger livet (lidandet) och det vill jag inte låta honom gå igenom. 

Han är helt oförändrad så här långt och lika pigg och glad som vanligt. Han kommer få göra allt han tycker är roligt och vara med tills han blir sämre och då få somna innan han blir allt för dålig.

Är det någon som haft detta på sin hund? Det jag blir fundersam över är att han inte är svullen i sina lymfknutor alls utan det är bara knölen på läppen som han har och det är ju nu nästan 4 veckor sedan den hittades. Vill inte gripa efter halmstrån men kan inte sluta fundera

Codeavalone.blogg.se

Annons:
Haztparken
3/12/15, 9:06 AM
#1

Jag har inte varit med om detta på någon hund så jag kan inte uttala mig om det men ville bara säga att jag skickar en massa styrkekramar! Det kan inte ha varit lätt att få höra svaret och sedan att behöva ta det beslutet. Hoppas ni får en lång tid tillsammans innan han blir sämre!

marathos
3/12/15, 11:45 AM
#2

Har en hund som har malignt lymfom, också av den aggressivaste sorten tyvärr. Det låter konstigt att det bara sitter i läppen, jag fick uppfattningen att det sitter i lymfknutorna. På min vovve är det bara lymfknutorna som varit svullna, cancern har inte visat sig någon annanstans.

Vi har gått på cellgiftsbehandlingar på Djursjukhuset i Jönköping. Där finns en av Sveriges ledande experter, Nanna Åkerlund.

Det är väldigt olika hur hundarna svarar på behandlingen, delvis beroende på hur aggressiv cancern är. En del svarar jättebra och en del inte alls. Efter 2 år är 25 % symptomfria. Hundarna blir sällan helt botade, utan behandlingen tar istället bort symtomen.

Behandlingarna har inte varit speciellt plågsamma, antingen en injektion med cellgifter eller dropp. Däremellan blodprov för att kolla blodvärdena. Leo har mått jättebra under tiden han fått behandlingar, utom en gång då han blev illamående. Hundar drabbas sällan av de problemen människor får i samband med cellgiftsbehandlingar. Leo har varit jättepigg o på toppenhumör så ibland har jag nästan glömt bort att han faktiskt har cancer.  När vi åkte till vår första cellgiftsbehandling var han så dålig så jag trodde att de skulle säga att det inte var någon ide. Dagen efter var han som en ny hund.

Igår fick jag tyvärr beskedet att cellgifterna inte har haft önskad effekt, vilketjag misstänkte pga stora lymfknutor, så vi slutar med cellgiftsbehandlingen. Nu kommer han att äta kortison, som också hjälper till att trycka tillbaka symptomen, och sedan är det bara att vara uppmärksam på den dagen han börjar må dåligt av cancern. Då vet jag att det inte finns någon väg tillbaka så då får han avsluta sin tid här på jorden innan han blir jättedålig. Att han mått bra under den här tiden har varit det viktigaste, Hade han mått dåligt skule jag aldrig gjort det, men han har som sagt mått alldeles prima. Gissar på att vi får ett halvår extra. Nu ska vi verkligen försöka göra roliga saker tiden som är kvar.

Jag ångrar verkligen inte att vi gjorde cellgiftsbehandlingarna, jag kommer at göra samma igen utan att tveka om samma situation skulle uppstå med en annan hund.

Jag skulle absolut rekommendera dig att ta kontakt med någon av de klinikerna som har experter på cancer. Det är inte så många, men Jönköping och Strömsholm har det och ytterligare några som jag inte kommer ihåg. I Jönköping finns också strålbehandling. Låter som det skulle vara bra med ett utlåtande från en expert.

Kallaterrier
3/12/15, 1:00 PM
#3

Men du, vad tråkigt! Fy vad det känns orättvist att det ska drabba Hero men allt som varit med Kajsa också! Har inget att komma med behandlingsmässigt tyvärr, men ville bara säga hur ledsen jag är för er skull!

5ara
3/12/15, 1:26 PM
#4

Åh, vad tråkigt! Jag önskar att ni får en riktigt härlig tid tillsammans trots allt ❤️

LinaK
3/12/15, 5:26 PM
#5

Har som tur är inga erfarenheter av detta men vill ändå visa mitt stöd och tycker du verkar vara en så bra hundägare för dina hundar 🌺

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Karolina-H
3/12/15, 5:58 PM
#6

Tack alla för ert stöd. Är väldigt tufft och var inget lätt beslut att ta att låta honom vara utan behandling. #2 jag har pratat med veterinären på Strömsholm och har efter dennes info kommit fram till det jag gjort. Han får kortison nu och kommer stå på det men jag vill att han ska må bra sista tiden och få göra precis allt som han alltid fått göra. Jag förstår att du valde att ge din hund cellgifter men det är inget som jag skulle välja, men bad skönt för er att ni fick ett halvår extra tillsammans du och din hund och hoppas att han får vara pigg en stund till!

Codeavalone.blogg.se

Annons:
Turast
3/12/15, 9:23 PM
#7

Usch vad tråkigt och sorgligt :( skickar massor med styrkekramar! Starkt av dig att ta det beslutet du har tagit 🌺❤️

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Frida B
3/12/15, 10:15 PM
#8

Usch vad hemskt… Han verkade ju vara en himla go hund! (Träffade er på MyDog i vaccinationen, såg att du var från samma ort som mig p.g.a veterinären som vaccinerat.) Styrkekramar till er 🌺

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Cahira
3/13/15, 4:30 AM
#9

Beklagar. 🌺 Njut av tiden ni har kvar. Du märker när det är dags. Hoppas ni får en skön sommar ihop.

Stor kram.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Karolina-H
3/24/15, 10:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#10

För att upddatera lite (om någon är intresserad 😉) så tickar allt på ännu. Hans cancer har inte spridit sig utan hans lymfknutor är oförändrade och små. Han är lika pigg och glad som vanligt och nu när såret har läkt så har vi tränat lydnad och spårat som Hero älskar. 

Så husse och jag har bestämt att vi går på veckorvisa besök hos veterinären och så länge han är pigg och glad och hans lymfknutor är små så får han göra allt som han gjort innan och hänga med oss.

Sen valde vi att klippa av honom all pälsen så vi lättare kunde hitta knölar om det skulle komma några nya, lite skillnad mot tidigare

Codeavalone.blogg.se

Kallaterrier
3/24/15, 11:18 AM
#11

#10

OJ! Är det Så de ser ut under allt fluff! :) Tycker ni gör rätt och hoppas att  de goda veckorna blir många!

thea_thea
3/24/15, 9:44 PM
#12

Söt-Hero! Hoppas han fortsätter vara pigg och glad i många många år till!

Cahira
3/26/15, 5:02 AM
#13

Skönt med goda nyheter! Vad kul att se hur de ser ut under allt fluff. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
LinaK
3/26/15, 4:50 PM
#14

Härligt att höra att han verkar må bra fortfarande 🙂 Tycker du gjorde helt rätt som rakade ner honom, han blev riktigt stilig med 😉

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Vizzla
3/29/15, 2:32 PM
#15

Beklagar sorgen. Hoppas han får vara bekymmersfri länge. Vilken mardröm!

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Molliza
3/29/15, 6:24 PM
#16

många styrkekramar till er ❤️

Karolina-H
4/1/15, 3:13 PM
#17

Så igår fick han somna in min Hero. Cancern hade spridit sig och det var nu bara dagar kvar innan han skulle bli dålig och få ont så vi valde att låta honom slippa det och ta bort honom innnan. 💔

Codeavalone.blogg.se

Frida B
4/1/15, 3:20 PM
#18

#17 beklagar sorgen, synd att det gick så snabbt men rätt beslut av er… Styrkekramar ❤️

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Em_
4/1/15, 3:50 PM
#19

Starkt gjort. Beklagar förlusten 🌺


Wellcraft
4/1/15, 4:11 PM
#20

Beklagar. Ni gjorde allt ni kunde.🌺

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
thea_thea
4/1/15, 7:10 PM
#21

:( Hero som var så ung… Hur har Kajsa tagit det?

Miner00
4/1/15, 7:38 PM
#22

onej! stackars Hero! 😕

styrkekramar🌈

Miner00
4/1/15, 7:39 PM
#23

men du gjorde ett bra val genom att låta honom somna in!❤️🌈

Karolina-H
4/1/15, 9:16 PM
#24

#21 Kajsa har tagit det överförväntan hon fick komma in och nosa på honom när han somnat. Är så otroligt tomt hemma nu…

Codeavalone.blogg.se

Cahira
4/2/15, 11:08 PM
#25

Jättekram. ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Wenniz
4/3/15, 8:42 AM
#26

Många styrkekramar till er❤️🌺

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Upp till toppen
Annons: