Annons:
Etikettbeteende
Läst 2954 ggr
hannaj98
3/5/15, 10:53 PM

Är morrande okej?

Min hund kan ha lite svårt för folk som är för "på" (speciellt barn brukar det vara). Hon låter dom klappa en liten stund men sedan går hon ifrån, men om barnet hela tiden följer efter eller värre, håller fast henne och inte lämnar henne ifred, så kan hon morra. Då blir barnen ofta rädda och lämnar henne ifred. Jag är ju oftast inte i närheten när detta händer eftersom jag då säger till barnet att nu räcker det, hon vill vara ifred. Men det har hänt att jag varit på avstånd och sett det. 

Borde man tillåta sådant morr? Jag blir trött på folk som inte förstår att när hon försöker gå därifrån, så vill hon inte bli klappad mer. Tycker synd om henne och hon vill ju bara vara ifred och då säger hon det genom ett morr. Hon gör ju aldrig något mer. Men samtidigt så kanske hon inte borde morra? 

Jag vet inte.. Vad tycker ni?

Annons:
AnneN
3/5/15, 11:04 PM
#1

Ja självklart måste hunden få säga ifrån när den inte får vara ifred då den försöker gå undan. Men bästa är om man ser till att inte lämna barn som inte har hundvett ensamma med hunden för hundens skull.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Stephanie
3/5/15, 11:05 PM
#2

Jag skulle inte tillåta någon form av "allvarligt" morrande, och jag skulle framförallt aldrig tillåta några barn bete sig så med våra hundar! Det där är ju nästan som gjort för en olycka och rätt vad det är så får du avliva hunden…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Katti
3/5/15, 11:10 PM
#3

Du ska absolut aldrig lämna din hund i några såna situationer. Det är som att lämna ett barn ensamt, och sen inte tillåta det att säga ifrån om någon kom och började bli närgången!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Aristarcos
3/5/15, 11:10 PM
#4

#2 håller med Stephanie, hunden ska inte morra, men heller inte bli attackerad av klappande barn.

[Forest]
3/5/15, 11:15 PM
#5

Jag håller med Katti här helt, låt inte barn eller andra som du märker din hund inte trivs med klappa och tvinga sig på hunden. Är det så att din hund låter sig klappas men sen går i från du får du hindra barnet att gå efter mm, det är bättre att din hund slutar med bra möte än behöva morra.

Wellcraft
3/5/15, 11:16 PM
#6

Varför ska inte hunden få kommunicera fullt ut, dvs ej tillåtas morra?

Jag är mer rädd för hundar som inte kommunicerar utan agerar direkt utan minsta förvarning.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
[Forest]
3/5/15, 11:17 PM
#7

Glömde säga ja det är helt okej för hunden att morra eftersom barnet inte har hundvett o ser alla andra signaler som din hund gör innan. Men som sagt att den morrar och barnet sen blir rädd men vad händer om barnet fortsätter vara på? då kommer den kanske bita och det kan sluta mycket olyckligt för hunden och barnet.

hannaj98
3/5/15, 11:20 PM
#8

Detta händer inte så ofta men det har hänt på typ släktkalas(vi har stor släkt). har sagt till dom sååå många gånger men de verkar inte lyssna. Jag eller någon annan i familjen är alltid  i närheten men det händer att man blir distraherad och tittar på något annat en kort stund och missar när det händer. Men jag hör när hon morrar och då är det ju klart att jag ser till att barnen lämnar henne ifred.

Cahira
3/5/15, 11:21 PM
#9

Jag måste verkligen varna att straffa att hunden kommunicerar för om man straffar bort morret får man en hund som hugger utan varning istället.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Forest]
3/5/15, 11:24 PM
#10

8 när vi är i väg på julbord med släkten så får hundarna vara hemma, vi har vart i väg på släktträff men då ordna vi hundvakt den helgen då vi har flera i släkten som är mycket hundrädda. Kanske kan du stänga in hunden i ett rum som inte barn får vara just för att den ska känna sig trygg och kan vila ostört

Cahira
3/5/15, 11:27 PM
#11

Tillägg: När jag gick hos dagmamma som liten hade de lajkor och de hade helt enkelt en regel för oss barn att ALLTID låta hundarna vara ifred om de åt eller sov och klappa snällt. De äldre barnen hjälpte de yngre barnen att klappa rätt. Vi blev också tillsagda att om hunden går iväg så vill den vara ifred och då får vi respektera det. De sa även att hunden kommer tillbaka när den vill vara med oss igen. Vi blev tillsagda att inte mata hundarna från bordet men vi fick klappa dom medans vi åt om hunden hade nosen vid ens ben. 

Summa summarium. Lär barnen vad morret betyder och ge regler när man får och inte får klappa hunden. Barn fattar. Och om de glömmer - påminn.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Arashi
3/5/15, 11:31 PM
#12

De är absolut inte fel av hunden att den morrar, den säger ju till att den finner situationen obehaglig och vill vara ifred. Jag skulle se till att hunden ligger bredvid mig hela tiden under en sådan situation med mycket barn och folk omkring, så du direkt kan säga ifrån om något barn stör henne, du kanske kan tillåta att dom får ge henne en godis och klappa lite snabbt och sen får lämna henne ifred. Eller så lämnar du henne hemma om det är många människor på släckt träffarna som inte lyssnar eller respekterar vad andra säger, tyvärr värkar de inte va helt ovanligt med sådana människor…

Men svar på din fråga: ja hunden får morra om den känner sig trängd, skulle du säga till henne när hon morrar kan du istället få en hund som hugger direkt nästa gång-hon har ju då fått lära sig att inte morra.

Stephanie
3/5/15, 11:31 PM
#13

#9 Jag menar alltså inte att jag skulle straffa hunden på något sätt. Var kanske lite otydlig där. Jag menar att jag inte skulle tillåta själva situationen. Jag anser också att en hund måste få säga emot, men jag tycker inte att en situation där hunden behöver morra är accepterad.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
IceTee
3/5/15, 11:51 PM
#14

Jag tycker inte att hunden har gjort något fel. Den ska inte behöva "bita ihop" om den inte vill vara där i min mening, det är barnen som behöver lära sig vett när det kommer till djur helt enkelt

Medarbetare på Skor iFokus

Mischa
3/6/15, 12:03 AM
#15

Jag förstår faktiskt inte varför folk (i största allmänhet) har så stora problem med att hundar morrar, det är en lika stor del av den verbala kommunikationen som skall, pip, ylande etcetera och får precis som övriga hanteras efter situationen . Många verkar rädda för just morrandet , man ser det som ett misslyckande eller blir kränkt om det riktas mot en själv , handlar det om hur vi värderar just morrande? att det är något dåligt för att hunden då kanske menar allvar och är avståndstagande?

≧◔◡◔≦

Vattenskadad
3/6/15, 7:20 AM
#16

Jag tillåter morrande på mina vovvar, däremot kan det vara en idé att hunden får ett kryp in där den får vara ifred. Lär den att går den in där så är det dens plats och informera släkten om det, förstår dom inte så hinta om att de kan bli av med både det ena och andra och det tar du verkligen inte ansvar för om det blir så. De är vuxna människor som gott kan ta instruktioner och hunden ska kunna följa med och ha ett kryp in där den får vara ifred.

Kallaterrier
3/6/15, 8:11 AM
#17

Det är ju mycket bättre att hunden morrar och på så sätt säga till att situationen är obehaglig och jobbig, än att den är tyst och klipper till när den känner sig tillräckligt trängd.

Jag tycker att det är ägarens skyldighet att se till att hunden inte sätts i en sådan situation att den tycker det är så jobbigt att den morrar på det sättet. Låter inte människor hunden vara ifred får man ju förklara konsekvenserna av de beteendet väldigt tydligt.

Vizzla
3/6/15, 12:55 PM
#18

Om man straffar hunden för morrande som är en varningssignal och avståndstagande signal så kommer hunden sluta varna och direkt gå till t ex bett nästa gång. Så hunden MÅSTE få signalera, det är ju vi som måste lyssna på hunden att den inte vill. Sen lämnar man aldrig hund och barn ensamma.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Upp till toppen
Annons: