Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 7605 ggr
[thildaaaa]
3/5/15, 4:12 PM

Tips på liten hundras

Nu har jag kollat hur mycket som helst… jag vill hitta en hundras som passar både mig och min mamma då hunden kommer att vara mycket hos henne i sitt liv…

jag vill ha en liten hund som kräver lite motion och som inte hårar ner eller smutsar ner så mycket. jag kommer att bo i lägenhet om inte så många år och jag vill även kunna ta med hunden hem till kompisar familj osv… har dessutom en kusin som är lite allergisk mot djur, och vi delar landställe med dem. jag gillar att träna tricks, agility lydnad osv men jag vill ej att hunden ska kräva detta varje dag för att må bra.

de jag har kollat på hittills som jag fastnat för mest är Pomeranian Toypudel och Cavalier king charles spaniel. men mamma tycker att pomeranian är för liten och ömtålig, pudlar kräver sååå mycket pälsvård… eller kan man bara raka ner dem då och då? och charles skelar med ögonen så mycket och ser lite sura ut hela tiden haha 

finns det fler små hundraser som man typ kan stoppa i en väska ungefär? och som inte kräver för mycket pälsvård…? 

slänger in en liten fråga till, hur mycket motion kräver en liten toypudel egentligen? (dela gärna med er av egna erfarenheter av toypudlar och andra storlekar på pudlar) jag känner ju egentligen att pudel skulle vara super… men det är så mycket pälsvård…

Annons:
[SaCas]
3/5/15, 4:50 PM
#1

Kan berätta om den rasen jag har som jag tycker stämmer in på det du letar efter. Jag har en bichon havanais, supergullig lite hund som bara är glad sålänge han får hänga med oss, till och med att gå tilltvättstugan är ett äventyr för honom! Det är en ras med mycket pälsvård men vi har valt att klippa honom kort, vilket gör att det inte är lika mycket att hålla ordning på. Just nu blir det tovor ändå då han byter från valppäls till vuxenpäls, svårt att undvika pälsvården just nu bara. Men han fäller ingenting hemma, den pälsen som tappas blir till tovor. Sägs vara en allergivänlig ras och hittills har tre allergiker i min närhet inte känt av så mycket. En har inte kännt någonting alls som brukar vara väldigt allergisk, och de andra två har det kliat i huden på grund av att han slickade dem. Så annars kände de ingenting förutom om de kom i kontakt med salivet. Jag hade honom i en väska när han var liten valp och inte skulle gå så långt. Kräver inga långpromenader varje dag, men då brukar jag köra lite godissök inomhus istället. När han blir äldre hoppas jag kunna köra agility. Rasen sägs vara en bra första gångs hund och för barnfamiljer och det håller jag verkligen med om (det är min första hund) :) Hoppas du hittar någon ras som du tycker passar dig :)

[Forest]
3/5/15, 5:05 PM
#2

Först vad är lite motion för dig? Du ska veta att små hundar drar in en del smuts benen o hala undersidan blir grusiga o blöta om det är blött ute. Det är du som ska köpa en hund då anser jag att du ska välja en ras du gillar. Våra två toypudlar hänger med glädje med oss på långpromenadera även följer med på jogging o cyckeltur. Dom liksom andra hundar trivs med röra på sig. Pälsvård på pudel är olika ena kräver bad minst var 10 dag efter det rakföna pälsen. Borsta igenom henne minst var tredje dag. Medan ena behöver bad 1 gång i månaden o borstas igenom var sjunde dag. Pälsen växer på hela hunden så det innebär klippning o trimning ofta, här 1 gång i månaden för hygienklippning och efter behov klipps dom. Fler raser du kan fundera på är japankspets och papillon trevliga små hundar som kräver mindre Pälsvård men gillar röra på sig.

[thildaaaa]
3/5/15, 5:39 PM
#3

Lite motion för mig är typ en kort morgon kiss och bajsrunda (på helger/lediga dagar längre då jag gillar morgonpromenader) små kissrundor efter behov på kanske 10-20 mig var, och sedan kanske en längre dvs 40-60min promenad på kvällen

däremellan kanske lite tricks och sök efter godis och så klart en massa gos(Jag älskar en hund som vill ligga i soffan och sängen och vill gosa en massa) 

jag vill att hunden klarar av hundsporter och tycker att det är kul, men att jag ej ska ha som tvång att göra det varje vecka eller dag! utan bara nån gång ibland, eller i perioder när det känns kul osv

#2 du som har den storleken på pudlar, skulle du säga att de är sköra? eller klarar de av att hoppa upp och ner från sängar och soffor utan problem? vi vill även kunna ta med den i båten eller i husvagnen och då vill vi att den inte ska skada sig av att hoppa ut ur bilen

Levijo
3/5/15, 5:55 PM
#4

Bichon Bolognese kanske? :)

liiwiish
3/5/15, 5:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Långhårig dvärgtax är en liten men sjukt tuff hund.  Agility skulle jag inte satsa på, men min lilla prinsessa hoppar upp och ner från sängar och soffor och älskar att gosa och mysa. Hon älskar långa promenader och kan vara aktiv hur länge som helst, men om man någon dag bara släpper ut henne en kort stund är hon lika lycklig. Sedan så äter hon inte så mycket heller och kräver ingen mer pälsvård än att öronen kammas igenom ibland för att undvika trassel, så det är ju en rätt billig hund att ha även om den kostar rätt mycket att köpa.

Här följer lite vinterbilder på min bebis! <3

24 weeks

170 days

4094 hours

245654 minutes

14739279 seconds Hjärta

Maria
3/5/15, 6:04 PM
#6

#5 Åh så fin. Min första hund var en långhårig dvärgtax som hette Bambi. Taxar är min absoluta favoritras🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Forest]
3/5/15, 11:02 PM
#7

3 Nej våra är verkligen inte skära.  Vi har kontinentalsäng med en extra bäddmadrass så den  är hög, jag skulle vilja säga att det går 4-5  Milli på höjden hon hoppar upp o ner stillastående. Nu har vi matta vid soffan o sängen men hon hoppar rätt upp i knät när jag sitter vid datorn/köksstål osv utan problem.

Katti
3/5/15, 11:15 PM
#8

Inte hårar, inte smutsar ner och inte kräver för mycket… Är du säker på att du vill ha hund?

Det är möjligt att jag låter spydig, men frågan är absolut seriöst menad. Hundar fäller (eller kräver klippning/triming), de smutsar ner och de kräver både motion, fostran och omvårdnad. Inte minst fostran är oerhört viktigt. Många tror att det inte behövs på små hundar, men det är precis lika viktigt för dem!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Forest]
3/5/15, 11:21 PM
#9

8 håller med dig även små hundar gillar att ha rutiner o "ramar" men även att röra på sig o vara hund. Det är inte alltid roligt när en hund rullar sig i något dom hittat här har dom hittat allt från kladdig grävlingbajs till rutten fisk… 🥵

[thildaaaa]
3/5/15, 11:45 PM
#10

haha jag vet hur det är att ha hund! Har tagit hand om min mormors cocker spaniel en hel del!

Jag hatar ouppfostrade hundar, så cockern går alltid lös och kommer sekunden jag ens piper till. uppfostran är mycket viktigt för mig 😃

Det jag tänker på är bara att hitta en ras som är så "enkel" som möjligt för mig, sedan kommer jag så klart att motionera den, trimma efter behov osvosv

det kanske låter knas med sånna krav haha men jag menar inte att minsta lilla fläck, hårstrå och söndertuggad möbel kommer att vara världens undergång ^^bara att ja kanske inte ska ha en stor hund som kräver 5h promenad och 2h agility per dag för att må bra liks

toy eller dvärgpudel börjar jag fastna mer och mer för! och jag har bara hört bra saker om pudlar 😃

[thildaaaa]
3/5/15, 11:49 PM
#11

#1 missade att svara haha, men ja bichon havanais har jag varit mycket förtjust i länge… men även dem behöver ju så mycket pälsvård… men annars verkar de vara en fin ras :)

IceTee
3/6/15, 12:12 AM
#12

Tycker du inte om smuts så ska du i alla fall inte skaffa den som valp! De tuggar, kissar, bajsar och har sig, tänk på det! Dessutom är deras tänder inte att leka med…

Du bör inte heller skaffa en hund med lång päls då de blir smutsigare än andra hundar med kort päls, det är också en sak att ha i åtanke! 

Jag kan inte på rak arm rekommendera en ras eftersom jag dels inte är så insatt i småhundar och dels har svårt att komma på en hund som är lätt lärd men inte kräver mental stimulans, det brukar nämligen gå hand i hand

Lycka till med hund ändå 🙂

Medarbetare på Skor iFokus

Ellen89
3/6/15, 4:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Toy pudel! Vi hade 2, nu bara en (mammas). Han ar jattego liten kille. Lattlard, kommer med pa 60min promenad utan problem (han ar nu 10 med nagra halso problem) men kan ocksa tycka att det ar trevligt att vara hemma nagra dagar med bara kiss rundor, da sover han mest. Han ar bara jobbig i bilen (han borjar gnalla lite for han vill folja med) men det har med fostran att gora och inte rasen. Latt med pals om han ar kortklipt :) Lycka till!!!

Annons:
[thildaaaa]
3/6/15, 7:49 AM
#14

Tack så mycket! Jag blir mer och mer kär i toypudlar haha Det ända som oroar mig med dem är ifall de kan typ skada sig elr så… Min mormor har en flat… Dvs en ganska kraftig hund, kan han av misstag skada en toy om de skulle leka? (När ja kolla på pomeranian va det liks varningar, lek ej med stora kundar, umgås ej med barn osv)

[thildaaaa]
3/6/15, 7:51 AM
#15

Jag förstår att det kmr in smuts! Och ja haha man får kämpa med bajs å kiss ett tag tills hunden lärt sig :) jag har ju som sagt haft min mormors cocker hos mig då å då sen han va valp :) när han bor här så har vi en handduk i hallen åsså torkar ja av tassarna efter en promenad om det har varit blött elr så :)

amandatherese
3/6/15, 8:26 AM
#16

West highland white terrier kanske hade varit något? :)

Bimo
3/6/15, 9:05 AM
#17

Om Du har möjlighet tycker jag att Du skall försöka träffa en Italiensk vinthund. Liten, robust och kramig. Ser tunn och klen ut, men låt dig inte luras. Klarar lätt att hoppa 1 meter stående höjd. Tål långa promenader men kräver lite motion. Gillar inte att smutsa ner sig eller gå ut när det är dåligt väder.

[Forest]
3/6/15, 9:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#18

Du är varmt välkommen o kolla in på pudel.ifokus för mer frågor. Jag anser att det är en rolig liten trevlig ras, härliga clowner som är lättlärda och älskar vara med. dom kräver en del pälsvård och när man borstar dom så får man räkna med att få päls på sig och där man är. Dom fäller inte men dom tappar hår. Vi har tre pudlar två toy och en dvärg en ras jag alltid haft nära hjärtat ❤️

Vita och svarta toy- Milli som är vit och Donna som är svart. Den röda är dvärg och heter Enja har fått två kullar 5+8 valpar (7 från sista kullen överlevde)

[Forest]
3/6/15, 9:44 AM
#19

oj ena bilden på enja vart lite stor 🤪

Jamie+Engla
3/6/15, 9:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#20

Har du kollat in Podengon? Den lilla varianten är robust och glad. Ligger gärna och myser i soffan men tackar inte nej till träning och annat skoj. Podengon tillhör de allergivänliga raserna, vi har sålt till en som var mega allergisk. Den hunden bor kvar och fyller 4 nu till sommaren. 

Jag har haft podengo sedan 2007 (jag var då 9 år gammal) och älskar denna lilla alerta hund. Jag tränar agility när jag känner för de och de lyssnar väldigt bra. Väldigt lättlärda! 
Idag har jag 2 i min ägo och fler är på gång. Tävlar på utställning och har där en hel del Championtitlar på mina hundar.

Jag har den lilla släta, och den är helt rätt för mig! Ingen pälsvård, bra att ha i väskan när jag reser och är en allmänt glad hund. (svansen går alltid)
Podengo Portugues Pelo Liso Pequeno
Besök gärna hemsidan: www.fashionstarakitas.com

Bild 1: Engla (född 2007)
Bild 2: Englas son Jazz (född 2013) och dottern Kiara (född 2011)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Annons:
[erika.tornlycke]
3/6/15, 9:55 AM
#21

Min mormor har två toy/dvärg pudlar som hon trimmar ner själv, så hon lägger inte alls mycket tid på pälsvård. Sen med motion så vet jag när hon opererades passade grannen dem och då fick dem ca vad du beskrev och var nöjda fastän dem var vana vid mer med min mormor. Sen är dem väldigt smarta så trix, agility, sök osv uppskattas…men favoriten för mormors är mys i soffan:)

[Tilde]
3/6/15, 10:19 AM
#22

Jag skulle säga att spaniels kräver mycket motion! Vi passar en king charles cavalier just nu och hon flyger runt som en raket och kan springa hur läng som helst utan att bli trött. Visst är hon fortfarande valpig (hon är lite över ett år gammal), men har verkligen mycket energi! 

Denna tjej ser väl inte sur ut?? xD

Om du vill ha en hund som inte kräver mycket motion, inte fäller så vansinnigt mycket och som är ganska "renlig" av sig så tipsar jag om vår ras; tibetansk spaniel 😃 De kan lätt följa med på låååånga promenader men slappnar lika gärna av i soffan framför TV:n. Jag har sett folk som håller på med agility med sina tibbar, men det skulle inte passa vår gamla 10-åring tyvärr… Han undviker alltid vattenpölar eller de lerigaste ställena när vi är på promenad. Han föredrar trottoar framför gräsmatta och han går nästan alltid utan koppel på våra promenader. 🙂 De är dock extremt envisa så lydnad är väl inte deras bästa egenskap även om de faktiskt lyder (det tar bara ett ögonblick extra). Pälsvården är enkel. Vi borstar knappt Simba utan det är mest i manen och bakom öronen.

Det är en supercharmig ras som jag har hört folk kalla delvis hund (väldigt lojala), delvis katt (ganska självständiga) och delvis apa (knasiga små filurer). Det stämmer väl ganska bra 😂

Look at that face!

[thildaaaa]
3/6/15, 11:39 AM
#23

Tack flr alla svar!!! Hoppas ni inte hatar mig nu, jag är ju lite kräsen haha! Men det är superkul ändå! Jag älskar att lära mig om nya hundraser osv! :) #16 jag har aldrig varit så förtjust i terrier… Jag har hört att de är lite svåruppfostrade och så… Och att deras päls är sträv ^^ Å jag kommer ej att skaffa en vit hund eftersom det lätt blir missfärgningar vid ögonen munnen å allmänt lätt blir smutsiga å att det syns ;) men annars va den ovanligt söt för att vara en terrier ^^ #17 jag gillar inte riktigt ett sånt utseende… :( #18 å va fina alla 3 var! Den svarta lilla va ju så bedårande! Föredrar sånna klippningar som du har, jag ogillar sånna knasiga klippningar som man har på utställningar haha det är sånna klippningar som har avskräckt mig från pudlar ^^ #20 oj aldrig hört talas om! De va fina, men de föll mig inte 100% i smaken… Hmm haha jag är lite kräsen ^^ jag gillar päls men det är ju lite extra jobb… ^^ #21 åh va mys! Haha jag gillar det där med mys i soffan ;) #22 jaa mormors cocker spaniel har huuur mkt energi som helst haha men ibland så äre ok att gosa också ;) Hmm när ja läser lite snabbt bara om tibetansk spaniel så verkar de ej vara så arbetsvilliga osv, å självständiga… Jag vill ju att min vovve ska springa efter mig vart jag än går!!! ^^ men söta är de faktiskt, det måste ja hålla med om! ^^

Wat
3/6/15, 11:45 AM
#24

Har haft pudel och det är svårt att få en bättre hund enligt mig! Så otroligt lättlärda, lojala och samarbetsvilliga 😊👍 Håll den nerklippt om du inte vill borsta, borsta, borsta 😉 Funkar även för allergiska och fäller ingenting! Har petit brabancon nu och det är också en liten hund men ändå med motor. Dock är dom envisare än pudlar enligt mig, och så fäller dom tyvärr en del…. Men i övrigt ljuvliga!

lillvilda
3/6/15, 11:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Nu har jag ingen toypudel men en dvärgpude. Vi ställer inte ut honom så vi kan klippa ner honom och gör det för att han inte ska dra in så mycket smuts. Vi klipper ner en gång i månaden och hygienklipper däremellan.

Ingen hund passar som "handväskehund" enligt mig och absolut inte heller pudel och alla hundar smutsar ner mer eller mindre (min pudel mer än min stora hund ), alla behöver få komma ut för att må bra och dom kommer absolut inte alltid lyda.

Pudlar är trogna sina ägare och vill vara med sin ägare. Det är såklart smickrande men det gör också att en del pudlar inte alls trivs med att bli lämnade själva. Köper man en pudelvalp behöver man alltså tänka på att lägga ner mycket tid på ensamträning och att det kan ta tid. Min kille kom till mig som vuxen så jag har mer eller mindre funnit mig i att han kommer aldrig kunna bli lämnad själv och må bra under tiden. Vår pudel föredrar mig och ingen annan i familjen duger lika bra.

Min dvärgpudelkille är robust, han tål massor och vi gör ingen skillnad på honom och vår stora hund förutom att han behöver mer "kläder" om det är kallt eller blött eftersom hans päls inte står emot väta och kyla så bra. Vi åker skidor och cyklar med honom precis som med vår stora hund.

Min lillkille vandrar lätt 2 mil och står ändå och studsar som en boll full av energi men han kan även slappa flera dagar i rad i soffan och tycker att det är okej. Han är första hunden av alla hundar jag någonsin haft som varit svår att få rumsren. Jag kan inte svara på om det gäller honom som individ eller dvärghundar överlag. 

Jag älskar min pudel högt, det är så skönt att han inte fäller, han är så söt när han kan ligga i timmar och bara har ögon för mig, jag jobbar hemifrån med eget företag så hans ensamhetsproblem drabbar inte oss så hårt. Han är en pigg, alert och en snäll liten goskille. Får han bara vara med överallt, vara nära matte så är han nöjd med livet. Okomplicerad på det sättet.

Köper du hund räkna med att de kommer vara olydiga, särskilt en valp, de kommer skälla, de kommer smutsa ner, de kommer ha problem du kommer få arbeta med och du kommer få vara tålmodig.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

padfoot
3/6/15, 11:53 AM
#26

#16 #23 Kan ju inte låta bli att kommentera angående terriers eftersom jag har en själv. Finns flera små terrierraser men skulle inte rekommendera i det här fallet. De är inte direkt svåruppfostrade men kräver absolut extra tålamod och lite list i träningen. Min Norfolk skulle inte nöja sig med soffmys och korta promenader, då skulle han bli ganska odräglig. Känner folk med westies och de är härliga hundar men definitivt inga soffpotatisar. Så är många trimraser också.

lillvilda
3/6/15, 11:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Det här är det närmaste väskhund som vår hund kommer 😃När vi är ute och åker skidor och det blir för djup snö eller en bro där han inte vill gå så hoppar han upp på min ryggsäck och åker en bit. Han älskar att slöa i soffan men han älskar även att vara utomhus.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Annons:
lillvilda
3/6/15, 12:00 PM
#28

Skriver under på att terrier är inga soffpotatisar. Jag hade jack russel tidigare och det var en helt underbar tuff liten hund…men det bästa med honom tyckte vi var hans oändlig energi.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

[thildaaaa]
3/6/15, 12:06 PM
#29

#24 låter så mysigt ^^ #25 jaa promenader kommer det ju bli! Dessutom har jag ett landställe där hunden skulle vara lös hela tiden och busa med min mormors hundar, dessutom händer det ofta att vi tar promenader både med och utan hundar i de fina skogarna där! Och ja jag vet, främst valpar är ju ostyriga haha, förlorade en del ägodelar när cockern var valp och bodde hos oss ^^ några bajskorvar å kissfläckar fick man torka upp också ^^ men både min mamma och jag är inställda på att uppfostra hunden på ett bra sätt, även om den är en liten toystorlek ^^ #26 haha okej ingen terrier för mig då ^^ träffade nån liten terriervalp på prom med cockern, åh va den va söt haha ^^ men en soffpotatis får plus i kanten av mig ;) #27 Haha nä men å va söt!!!

[Forest]
3/6/15, 12:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

23 Jag tycker verkligen fullpälsade pudlar är jätte fina,här är Milli i väntan på gå in i ringen våran debut :) hoppas man kan se bilden, trotts pälsen fick hon vara hund så vi gick i skog o mark

IceTee
3/6/15, 12:32 PM
#31

Att ha hunden lös är något du måste träna länge på dock, komihåg det! Du vill inte att den sticker för att det kom en kanin

Medarbetare på Skor iFokus

[thildaaaa]
3/6/15, 12:50 PM
#32

#31 Jag vet… cockern har jag tränat mycket med :) jag gillar citatet som min mamma läste elr hörde någon gång för länge sen, "lycklig är den hund som är så lydig att den kan ges stor frihet" 😃

#30 haha jag tycker att det ser lite kul ut när man låter pälsen vara lång ^^ men fluffiga öron är ju såå sött <3

Hildgrim
3/6/15, 5:55 PM
#33

#8 Nog finns det raser som vare sig hårar eller smutsar ner? ;P

Levijo
3/6/15, 9:25 PM
#34

Har du kollat på nakenhundarna? Då blir det att klä den och smörja in, men inte alls lika omfattande som att hålla en typ yorkie i utställningsfrisyr

Annons:
[thildaaaa]
3/6/15, 10:25 PM
#35

Nee naken är inget för mig haha ^^

IceTee
3/6/15, 10:53 PM
#36

Jag hade förresten en kompis som hade en cotton de tular, och mina kusiner har också en! Båda har för att de är allergivänliga, och de verkar vara väldigt trevliga hundar!

Medarbetare på Skor iFokus

[thildaaaa]
3/7/15, 12:50 AM
#37

De och bichon havanais verkar ju typ exakt lika dana…? Elr vad är skillnaden?

IceTee
3/7/15, 12:52 AM
#38

#37 ingen aning faktiskt! Namnet kanske? Hahaha

Medarbetare på Skor iFokus

Cahira
3/7/15, 3:11 AM
#39

Bichon frisé, bichon havanais, coton de tulear, löwchen och malteser är nära besläktade och kallas för "barbichon hundar". Minns inte detaljerna men de är rätt lika varandra förutom päls i princip. 

Du lutar starkast mot toypudel och jag tror det är ett bra val. Pomeranian är inte lika följsamma och kan vara rätt så envisa. Och rakar man ned pälsen så har man inte vattenavstötande täckhår längre. Vad gäller flatten - ja ni får ha bra översikt oavsett vilken liten hund det är. Med pudel kan du ha så mycket eller så lite pälsvård som du vill beroende på pälslängd och de finns i många färger. 

Roligaste med pudlar är att du kan vara kreativ och skapa en egen frisyr till hunden om du inte vill ställa ut. :) Och det är en anledning till att de väljs till cirkushundar. Vill du träna så har du en träningskompis.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

amandatherese
3/7/15, 7:48 AM
#40

#26 Tänkte mest på westien då dem fäller väldigt lite tycker om att följa med och ser söta ut så dem flesta har inget emot om man kommer på besök med en sån :) Sen utgår jag från att TS läser om de raser hon tycker är intressanta och plockar bort dem som kräver för mycket :) Sen är det ju svårt att hitta en ren soffpotatis, alla vovvar vill ju ha utlopp för sin energi då och då ^^,

[thildaaaa]
3/7/15, 10:45 AM
#41

#39 jaa jag tänkte det, att man kan leka med pälsens utseende! Prova lite roliga saker ^^ å sen när man tröttnat så verkar det iaf som det är ganska lätt å bara raka ner pälsen utan att den tar skada av det (vilket som tex cockers kan, de röda blir ju typ vita och svarta blir gråhåriga) dessutom lär det ju bli lättare om hunden är typ toy elr dvärg storlek, mindre yta att sköta så att säga ;) #40 Haha jaa om ja bara vill ha en soffpotatis så blire nog att ja köper en kattras som är känd för å gosa ^^ men ja vill ju ha en hund så bus å lek är ju nått jag medvetet väljer :) det va ett bra förslag, å de va söta, men just terriers har ja inte hört så mkt bra om osv :(

Annons:
Amandla
3/7/15, 7:08 PM
#42

Jag tycker att toypudel verkar vara ett bra val för dig! Pälsvården på en kortklippt toypudel tar ungefär så här lång tid (när man är van vill säga): borsta 10-20 minuter, raka noss, tassar och underrede 15-30 minuter (1-2 ggr/månad), bada och föna (så ofta du vill) 30-60 minuter beroende på vad du har för fön. Du behöver borsta en gång i veckan eller varannan vecka, vissa pudlar klarar sig längre emellan utan att tova.

Tänk på att en uppfödare inte kan garantera storleken på valpen, även om den  har toyföräldrar kan den växa och bli dvärg, precis som en valp med dvärgföräldrar kan bli lite mindre och istället sluta som toy. Svart är den absolut vanligaste färgen, sen vit, brun, aprikos, röd och sist grå. Om du vill ha  en valp i en av de mer ovanliga färgerna kan du få vänta ett tag på att få köpa valp då det inte föds så många av dem.

Lycka till, och kom gärna in till oss på Pudel.ifolkus och lär dig  mer om pudlar 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[thildaaaa]
3/7/15, 7:48 PM
#43

#42 tack så mkt för ett mkt givande svar! Ska nog satsa på en bra fön både för hundens å min egna skull haha Joo jag har läst om det där med storlekarna å att det kan bli en annan än tänkt, jag ska fundera på det! Jag vill ju verkligen ej ha en större än dvärg så kanske är bäst att köpa en toy och sedan få en toy elr dvärg ^^ Jaha är det så med färgerna? Jag trodde att pudel var så vanligt generellt att det ej skulle va nå problem haha, men färgerna ja gillar mest är svart och aprikos så det borde ej va nå stort problem :) dessutom kommer jag att leta uppfödare ganska tidigt så att jag kan köpa hunden vid rätt tillfälle och planera det så det blir så bra som möjligt :) Jag tar å tittar förbi sen då, tack för inbjudan! :)

Amandla
3/7/15, 8:33 PM
#44

#43 👍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: