Annons:
Etiketthälsa
Läst 4206 ggr
Tanjis
3/5/15, 11:36 AM

rastlös unghund

Hjälp! Jag blir tokig. Min unghund har sista tiden varit sjukt rastlös, hon har förut varit väldigt lugn och behaglig. Viskan aktivera henne jätte mycket vissa dagar och hon visar ändå täcken på rastlöshet. Vi varvar med riktiga slappar dagar med ifall det är så att hon är stressad på något vis. Hon håller då på med sina rastlöshet grejer ett tag då men lugnar sig efter en stund…. Dock kan hon hitta på en hel del bus på de lugna dagarna för att aktivera sig själv. Nu på lördag kommer vi sätta igång med wp med henne så hoppas att det hjälper henne att finna ro. Hon är en welsh corgi cardigan och dom ska vara anpassningsbara och trivas lika bra med att vara soffpotatis och sällskapshund som aktiv brukshund. Vad ska jag göra om wp:n ändå inte blir tillräckligt? Asså en vecka för oss kan se ut såhär Måndag: spårning och lite trix på promenader, tisdag: vilodag men enstaka trix (kommer bli wp dag), onsdag: långpromenad på 8 km eller så med lösspringande stora delat av promenaden torsdag: vilodag fredag: hundpromenad och bus med hundkompisar i garphyttan lördag: gå på stan med matte och husse och miljöerna (kommer bli wp dag också så vi kommer flytta miljö träningsdagar till en annan dag) trix och klurigheter som söka godis leka med godis boll och liknande förekommer till och från så gott som varje dag, iaf några trix förekommer på de flesta promenaderna. Detta är hur en vanlig vecka kan se ut! Är det för lite eller mycket, för det har ju varit lagom förr. Hjälp vad ska jag gör

Annons:
Majken!
3/5/15, 11:42 AM
#1

Acceptera att det är en ung hund, de är inte lugna och timida. Jag tycker det låter som ett friskhetstecken, man har alltid några år av stök och bök innan hundarna verkligen landar.

Tanjis
3/5/15, 11:44 AM
#2

#1 det som oroar mig är att hon faktiskt har varit en väldigt lugn valp och unghund fram till för några månader sen. Hon är ett och ett halvt år så jag tycker att det är märkligt att hon ska sätta unghundsstöket i full gas nu :S visst hon har varit busig och lite odåga men aldrig rastlös som nu

Majken!
3/5/15, 11:45 AM
#3

#2 Kör skiten ur henne ett par dagar och se vad det ger för effekt?

Tanjis
3/5/15, 11:55 AM
#4

#3 det har jag försökt några gånger. ändå står hon och trampar och gnyr och klar sig fanatiskt, blir tokig. Hon går och lägger sig till slut men det tar ett tag…………. och nu när jag tänker efter så brukar jag tyvärr falla för dom där sakerna innan hon ger sig med dom, kan det vara så att hon lärt sig att det här det får matte att göra något roligt med mig, så jag gnäller och trampar lite till…….. kom på det nu att det faktiskt kan vara så

Majken!
3/5/15, 12:00 PM
#5

#4 Ja, det låter ju mer som olydnad då än som att hon faktiskt behöver träna ordentligt.

Kallaterrier
3/5/15, 12:02 PM
#6

Lägga in lite ordentlig nosaktivitet som spår en eller två gånger i veckan samtidigt som du låter bli att ge efter för hennes trams?

Annons:
Tanjis
3/5/15, 12:09 PM
#7

#5 hon är inte värsta superbrukshunden men hon är lagom lydig för mig och mina behov. lite trälig är hon väl men jag känner inget behov av att hon skulle behöva vara lydigare. Gå och lägg dig lyssnar hon faktiskt på ex…. men det har jag inte använt mig av så mycke sista tiden :S blir så frustrerad när hon håller på sådär så jag får bara hjärnsläpp

Tanjis
3/5/15, 12:15 PM
#8

#6 vi gör riktigt långa spår ibland, kanske göra det oftare nu när det börjar bli vår :), hon kommer ju dock börja med WP vilket ska tömma hundar ordentligt på överflödig energi både psykiskt då det krävs en viss teknik och fysiskt och det kommer vi ju hålla på med två gånger i veckan, sen kommer vi lägga mycket fokus på att bygga upp hennes muskler med tyngder under promenaderna samt att vi ska börja jogga nu när vädret börjar tillåta och min sambo kommer börja åka inlines med henne. Vi har legat på latsidan under vintern och det kanske också är en bidragande faktor, men att jag ger efter för tramset är ett faktum…. hon stod och tramsa nu innan jag började tråden, nu ligger hon lugnt och har gett upp fjomperiet

Tanjis
3/5/15, 12:18 PM
#9

Tack så jätte mycket ni två :) nu fick jag ju faktiskt upp ögona på vad problemet kan vara :)

Kallaterrier
3/5/15, 12:26 PM
#10

Nosaktivitet fyller ett litet annat behov än wp och är säkert ett kanonkomplement!

Lycka till och bit ihop inför tramseriet! Läs tråden igen om det skulle behövas :)

Michiis
3/5/15, 12:42 PM
#11

Ibland kan det också vara att hunden är för överstimulerad egentligen än understimulerad och har då svårt att finna sig till ro och det kan ju ta några dagar..
Då det hela tiden ska hända något.
Något man kan testa är att bara aktivera hunden ute och inte hålla på med massa aktiviteter inne så det blir en lugn och fristad inomhus.

// Michis

Tanjis
3/5/15, 1:28 PM
#12

#10 men spår hålls vi redan med har jag ju sagt i tidigare svar ;) dock har det ju inte blivit mycke av det nu under vintern

[mammamuih]
3/5/15, 2:22 PM
#13

det kan vara så att hon reagerar på din frustration, att ni då triggar varandra och det blir en ond cirkel (känner igen det där hos mig själv). träna på din egen avslappning och checka ditt sinnelag. är du lugn? är du nervös? är du….. osv. tränar ni avslappning tillsammans? lycka till

Annons:
PerhapsimAnna
3/5/15, 7:22 PM
#14

Jag tror det kan ha att göra med att du faktiskt är såpass aktiv som du är och det har gett din hund en bra uthållighet och kondition och då får man jobba utefter den. Jag har själv en hund som är van vid 2 långpromenader om dagen, uteblir den ena så blir hon superaktiv inomhus istället, hon busar med katterna lite extra eller visar upp alla sina leksaker men dom här beteendena ignorerar jag nästan till 100% och leker endast när jag vill. Om du upplever att din hund hittar på dumma bus eller utövar beteenden så som jaga sin egen svans, avbryt dom och minska utrymmet hunden har att vara på, tex stäng av till det rummet där du befinner dig så ni båda kanske befinner er i BARA storarummet. Öva på att ta det lugnt när ni är inne (ALLTID) och berätta för henne att, inne vilar vi, ute leker vi!

Och som #13 nämner, va lugn och stör dig inte för mycket på din hunds påhitt så länge de inte skadar inredningen eller du finner beteendet "dåligt". Sätt lite gränser helt enkelt utan att vara elak! :)

VildaVittra
3/5/15, 7:25 PM
#15

Det är inte så enkelt att hon ska till och löpa?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tanjis
3/5/15, 8:58 PM
#16

#14 jätte aktiva är vi inte. På en promenad ex så gör vi kanske två trix på 15 minuter mellanrum, kanske 10. Jag håller alltid aktiviteterna korta, max 15 minuter och vi har många vilo dagar och ibland har vi många väldigt intensiva dagar. Hon har alltid fixat att anpassa sig efter det galant men det har det blivit en handvändning på nu :S

Tanjis
3/5/15, 8:58 PM
#17

#15 ne löpning blir först i maj :)

Tanjis
3/5/15, 9:01 PM
#18

#13 det kan absolut vara så att hon reagerar på min frustration lite som en trigger "nu kommer matte snart ge med sig", jag försöker ignorera henne när hon dummar sig såhär men istället för att ignorera blir jag frustrerad….. hur ska man kunna ignorera sånt på riktigt.

VildaVittra
3/5/15, 9:03 PM
#19

#17 Hur vet du det?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tanjis
3/5/15, 9:05 PM
#20

#19 för att det brukar vara ungefär ett halvår mellan löpen…. give or take, och hon har ju synkat sig med min äldre tik som är väldigt regelbunden med löp, nästan på dagen. Vet vet jag ju inte men jag kan säga på ett ungefär

Annons:
VildaVittra
3/5/15, 9:12 PM
#21

#20 Löp är sällan helt regelbundna, speciellt när de är unga. Jag skulle avvakta och se om det inte är något sånt innan jag avskrev hunden som att den mår dåligt. Min gammeltik hade "pms" en till två månader innan löp när hon var lika lugn och rar som en skadeskjuten björn, tack och lov löpte hon bara en gång om året.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tanjis
3/6/15, 7:12 AM
#22

#21 jag har inte sagt något om att hon mår dåligt och ingen annan heller, men rastlös är hon. jag vet hur det funkar med löp, jag är uppvuxen med i stort sätt bara tikar :) och har själv haft mest tikar

lillvilda
3/6/15, 10:38 AM
#23

Man glömmer lätt att många hundar måste lära sig att slappna av.  Jag har själv en vallhundsblandis som har mycket svårt att koppla av. Ja inne kan hon jätte bra för det har hon tränat på men ute har hon inte lärt sig än och jag har insett att det är något som vi måste lägga mycket mer fokus på. Har ni tränat på att slappna av, koppla ner?  Jag tycker du gör rätt som har 2 vilodagar i veckan. Men förutom det kanske du måste träna på att hon ska koppla ner när ni kommer  hem från en aktivitet. Jag tycker speciellt det är viktigt med vallhundarna som lätt springer runt annars efter sin ägare för att alltid ha koll. Då blir de ännu viktigare att nu är du på din filt och kopplar ner. Nu vilar vi ihop!

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Tanjis
3/6/15, 1:14 PM
#24

#23 ja hon springer alltid efter mig, det skapar kanske stress, har inte tänkte på det, tycker bara att det är rart liksom, kan va bidragande faktor det med och hon är ju vallhund/gårdhund

har du tips på bra passivitetsövningar… det har liksom aldrig behövts förr då hon har varit så duktig på att varva ner på egen hand innan

[mammamuih]
3/6/15, 2:09 PM
#25

att inte bli frustrerad på sin hunds beteende är en skön konst :) - prova att ta några djupa andetag när det hettar till (ja jag vet precis hur svårt det där är, tro mig), träna på att vägra reagera känslomässigt, 

hunden är egentligen bara en utlösande faktor för inre stress. är stressad annars? är du frustrerad i vardagen? prova att meditera, gör mindfullnessövningar osv

lycka till

Tanjis
3/6/15, 4:04 PM
#26

#25 jag är rätt så stresskänslig, jag jobbar inom vården så visst är det tungt, man är väldigt trött när man kommer hem!

Upp till toppen
Annons: