Annons:
Etikettraser
Läst 3169 ggr
Vanja
2015-03-04 10:41

Vit schäfer/vit herdehund

Jag vet att den vita herdehunden härstammar från de vita schäfervalparna. 

Men vad är då skillnaden på vit schäfer och vit herdehund?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
taylor__lambert
2015-03-04 10:47
#1

jag hade en väldigt intressant diskussion om detta förra månaden. Det var något om att en vit schäfer är icke önskvärd färg och dom reggas heller inte i SKK så som vit herdehund gör.

Edit: den vita schäfern har jag för mig att dom sa räknas som en blandras, jag kan försöka leta upp den konversationen men den ligger i en FB grupp.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Vanja
2015-03-04 11:26
#2

På SKK finns det ingen vit schäfer. Det finns bara vit herdehund. Är det så det är? att vit herdehund ÄR vit schäfer?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

taylor__lambert
2015-03-04 11:31
#3

#2 nej, vit herdehund är en ras för sig men är som du sa innan tagen ifrån den vita schäfern. Sen ska även vita herden ha annan mentalitet än vad schäfern har samt bättre anatomi än schäfern.
Vit herdehund = renras
Vit schäfer = blandras

Den sista reggade vita schäfern var runt 1970-talet, sen dess slutade man regga de vita schäfrarna.

Jag känner mig helt förvirrad i det hela faktiskt.
Hittade iaf konversationen på FB men tror man måste vara medlem i gruppen för att kunna se  den

https://www.facebook.com/groups/272659809578502/permalink/393032714207877/

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Ambrose
2015-03-04 11:31
#4

Såhär har jag uppfattat att det är.. En vit schäfer är en schäfer som har fött med felaktig färg och får därmed inte reggas. En vit herdehund är en ras som härstammar från schäfer, men klassas nu mera som en egen ras med allt vad det innebär. Så.. vit herdehund: renrasig hund Vit schäfer: oreggad hund som kan ha renrasiga föräldrar, men klassas som blandras.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Dumpuck
2015-03-04 13:53
#5

I grund och botten samma ras, den vita färgen är förbjuden på Schäfrar och får därmed inte reggas, vilket gör att trots renrasiga föräldrar så klassas en vit schäfer mer eller mindre som blandras. Trots att man var helt emot att avla vidare på den vita varianten så var det några som gick emot detta och fortsatte att avla på de vita Schäfrarna, vilket idag har lett till den Vita Herdehunden som idag har egen rasstandard och därmed räknas som egen ras.
Men trots detta så är det ändå de som trilskas med att avla på vita Schäfrar i syfte att försöka få den vita färgen godkänd, även fast vit herdehund redan finns som egen ras och som faktiskt är mycket lik Schäfern på många vis.

Skillnaden idag är att man på färgen kan se skillnad mellan vit Schäfer och Vit Herdehund, detta då den vita Schäfer oftast faktiskt inte är vit. De har en gul nyans i pälsen och på många kan man även se tydliga gula fält på hunden på bland annat ryggen där den annars "svarta sadeln" är på bruna Schäfrar.
Vit Herdehund ska däremot vara vit.
Sedan är det några skillnaden rent fysiskt hos herdehunden, bland annat vad gäller nos, öron och bakparti. Den vita herdehunden är också betydligt friskare än Schäfern och ska också vara bland annat mer lugn och trygg än vad Schäfern är, inte kräva lika mycket men ändå fungera utmärkt som brukshund

En annan sak som är med den vita Schäfern är att man kan söka dispens för vissa individer och därefter använda de i aveln för Vit herdehund, detta för att bland annat få in nytt blod.

Majken!
2015-03-04 14:03
#6

Skillnaden är enorm när det kommer till mentalitet.

Annons:
Mischa
2015-03-04 16:15
#7

#6

Utveckla gärna hur den skiljer sig för någon som inte är insatt i någon av raserna.

Grannen har en VH som jag upplever som väldigt "feg", otillgänglig och samtidigt en reaktiv individ, samt att jag uppfattar det som att VH ofta säljs till sällskapshem och verkar finna sig bra i det.

≧◔◡◔≦

Majken!
2015-03-05 07:44
#8

#7 Det enklaste är att läsa av rasernas MH-diagram, herden har väldigt låg leklust, är i mycket (!) högre utsträckning skottpåverkad och visar mer kvarstående rädsla än schäfern. De tar inte heller kontakt i alls samma utsträckning som schäfern gör.

Vit herdehund:

http://www.brukshundklubben.se/Documents/1_startdelen/3_hundar/mentalitet/mh_spindeldiagram/spindeldiagram_brukshundraser/ah_spindeldia_vit_herdehund_1209.pdf

Schäfer: http://www.brukshundklubben.se/Documents/1_startdelen/3_hundar/mentalitet/mh_spindeldiagram/spindeldiagram_brukshundraser/ah_spindeldia_schafer_1209.pdf

Mischa
2015-03-05 09:29
#9

#8

Tackar!

≧◔◡◔≦

Dumpuck
2015-03-05 13:16
#10

De herdehundar som jag träffat har varit väldigt coola och lugn, enligt rasstandard ska herden vara mer lugn. Däremot kanske det bara är jag som träffat mer trygga individer, därav jag skrev i #5 att de är tryggare än Schäfern då jag uppfattar Schäfern som betydligt mer nervig./nervös.

Majken!
2015-03-05 13:21
#11

#10 Jag håller inte alls med. Herdehundarna tar ju rent krasst mindre initiativ och är räddare än schäfern, och schäfern i sin tur är mycket mer livlig, de har mycket mindre kvarstående rädslor och de löser situationer med hjälp av sin leklust.

Dumpuck
2015-03-05 13:36
#12

#11 Som sagt, de herdehundar jag träffat har varit betydligt mer trygg än många Schäfrar jag träffat - även om jag träffat riktigt fina individer där med. Sen om jag haft tur att träffa riktigt fina individer, det är en annan sak. Men de erfarenheter jag har är så i alla fall, men bara för att mina erfarenheter är så så betyder det inte att herdehundarna ÄR mer trygg.

Upp till toppen
Annons: