Annons:
Etikettövrigt
Läst 3107 ggr
Adalissa
3/2/15, 5:39 PM

Liten vovve och airbag?

Hello.

Min lilla vovve (Shi Tzu mix) åker alltid i sin bur i bilen men problemet är att jag ska köra typ 60 mil där jag behöver hela utrymmet bak i bilen. Vad jag då kan göra är att sätta vovven i framsätet med bältesselen under vägen hem. MEN - jag har airbag fram och kommer inte att kosta på att koppla bort dem bara för den här resan så vad jag undrar är ifall någon vet ifall hunden kan vara kopplad fram ändå - utan fara för sitt liv såklart - eller ifall airbagen kommer att kunna skada henne vid en sådan situation?
Jag tycker ju att hon borde vara under dennes räckvidd men jag har inte varit med om att en airbag slår ut så jag vet inte. Däremot vet jag att man kan få svar på det mesta här :)

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

Annons:
[Forest]
3/2/15, 6:25 PM
#1

Du har inte möjlighet annars att ha hunden på förargolvet fast spänd där?

Hildgrim
3/2/15, 6:30 PM
#2

Enligt studier kan en airbag orsaka livshotande skador på barn. Skulle gissa det även gäller hund.

Ambrose
3/2/15, 6:35 PM
#3

Håller med ovanstående om att golvet är en bra plats. Speciellt för en så liten hund, då den borde kunna både sitta, ligga och stå där. Lägg dit en filt eller något bara så den inte hittar på fuffens under sätet. Dessutom blir det lite mjukare.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

jronnblom
3/2/15, 6:36 PM
#4

Här har du en länk på vad som händer när en airbag löser ut. I en modern bil har du dessutom flera sidoairabags.

[Forest]
3/2/15, 6:37 PM
#5

Här får Donna åka på golvet ibland då bältad i sin sele, hon har en liten korg som är vadderad och hon verkar tycka det är mer tryggt där nere än när hon sitter bältad i baksätet.

isblixt
3/2/15, 7:32 PM
#6

Jag skulle inte ha hunden bältad i framsätet med gott samvete.. speciellt inte efter att ha sett den videon. Känns hemskt att skriva det men efter en sån smäll så är det nog inte mycket kvar av en liten hund. 😭

Annons:
[thildaaaa]
3/2/15, 9:17 PM
#7

Finns det ingen typ av hård plastbur du kan köpa? tänker på sånna som endast har galler fram. då kan man ju dra säkerhetsbältet genom handtaget på burens ovansida och då sitter den ganska bra fast. Som jag förstått det så är sånna burar som är i lagom storlek i förhållande till djuret ganska säker vid tex olyckor (för om man har för stor så kommer djuret eventuellt liks kastas runt i buren och skadas på det sättet istället

brukar göra så med min kanins transportbur men han brukar åka i baksätet 😃 kanske inte så hjälpsamt men en liten tanke bara 😃

lycka till 🙂

[Forest]
3/2/15, 9:48 PM
#8

7 en plast bur håller troligen inte för airbag.

[thildaaaa]
3/2/15, 11:15 PM
#9

En sån i hårdplast, de är ju ganska stabila? Den jag har iaf ^^ finns säkert olika märken å tester osv å själva airbagen är väl egentligen inte det farligaste vid en olycka… Visst kan bunden bli skadad om den blir träffad rakt på å så men de är väl ej så kraftiga att de skulle krossa en hård plastbur…? Då skulle nog vi människor också bli mos så fall haha ^^

fredricakarlsson
3/3/15, 8:51 AM
#10

Ingen platsbur i sätten!! Krockar ni så krossas buren och hunden flyger ut ur den. Flytta bak stolen så krockkudden inte når hunden om ni skulle krocka.

Upp till toppen
Annons: