Annons:
Etikettbeteende
Läst 3185 ggr
Maxborder
2015-03-01 19:04

"mattig" vovve....... :)

Har en BC blandnings kille på snart 3 år.

Han är som det står i rubriken väldigt "mattig", dvs han tyr sig mer till mig än till husse vilket heller inte är så konstigt då det nu är jag som gör det mesta med honom….. 🙂

Han är ensamhets tränad och har inga problem att vara själv, har koll med kamera och han ligger bara o sover när vi är borta!

När jag ska gå händer det ibland (inte alla gånger) att han skäller några gånger efter mig innan han sen går och lägger sig, det gör han aldrig efter husse.

Är det nåt man ska bry sig så mycket över eller bara o acceptera då han trots allt alltid är lugn då han är själv så det verkar inte som han är speciellt stressad?!

Tränar lite smått att gå ut korta stunder även då husse är hemma så han ska vänja sig att jag kommer och går mer, finns det nåt annat jag ska göra eller är det bara att acceptera att han är en sån hund?

Är ju trots allt mycket BC i honom och han vill alltid vara mig till lags i alla situationer. Super fin och lyhörd hund!! 🙂

Hur är era hundar då ni lämnar dom själva hemma?

Jag säger alltid samma sak då jag ska gå ut utan att han ska följa med ut "stanna inne".

Hur gör ni?

Annons:
Maxborder
2015-03-03 20:40
#1

Puffar fram min tråd lite! 😛

Nån som har nåt tips/ideer/funderingar??

[Forest]
2015-03-03 21:26
#2

Här vi tre mattiga hundar, det är inte heller så konstigt då jag gör mesta med dom även det tråkiga som bada,föna,klippa. Husse går promenader,tränar och leker med dom också men ligger jag sjuk så är dom sängliggandes med mig och går så snabbt dom kan ut med husse. Hundarna är annars lugna och som din sover o är inte stressade med eller utan mig. Åker husse på kurs så går allt normalt till dom är lydiga och gör sitt bästa har en kul stund med husse. Alla är bra tränade och kan vara själva hemma. 

Jag har inget svar på vad man kan göra, här gör husse mycket men första hunden var mattig så kanske vart det att dom andra hängde på mattigheten här. Vad ni kanske ska testa att husse går kurs eller gör roliga övningar/tränar med honom. Det har inte hjälp men kanske det skulle hjälpa er :)

Maxborder
2015-03-04 21:02
#3

Samma här då som för er.

Jag som gör i princip allt med vår hund, både tråkiga och roliga saker….. Och är jag sjuk och ligger i soffan ligger han också hos mig. 😛

Ser dock inte just det som nåt problem utan det är ju bra att vi har bra kontakt/relation.

Det som jag funderar på är väl just den situationen när jag ska lämna honom själv inne/hemma, om jag ska bry mig så mycket att han skäller några gånger efter mig ibland?  Han går ju som sagt och lägger sig efter han fått protestera, så han verkar absolut inte stressad…..

Vattenskadad
2015-03-05 07:07
#4

Så länge hunden har rutiner på hur lämnandet ska gå till så ser jag inget problem med en mattig vovve, min minsta tjej är en mattegris ut i klospetsarna. Var glad över din följsamma hund. Jag är glad över min även om jag går sönder när jag är ifrån henne en längre stund.

[Forest]
2015-03-05 09:32
#5

3 så länge det är ett par gånger och att han sen går o lägger sig ser jag inte s å farlig har det alltid vart så? Jag ger mina något att pyssla (ätbart)  med om dom ska vara hemma själva. Det kanske kan vara något även för honom att få kokong eller aktiveringsboll när du går hemifrån.

lisa90
2015-03-05 10:39
#6

Sådär är min hund också och jag låter det vara, ärligt talat. Han är lugn när jag går så då är jag nöjd, står och tittar vid dörren en minut och sen går han och lägger sig.

Annons:
[mammamuih]
2015-03-05 14:33
#7

när du går så går ju en del av hundens flock iväg och en del hundar kan protestera lite. men om du gör affär av hundens reaktion så förstärker du det. din hund går ju snabbt och lägger sig så jag hade inte betraktat det på ett problem. om du däremot känner dåligt samvete över att gå så kommer din hund att plocka upp den känslan. gå med frid i sinnet och äg världen sa en mycket hundkunnig kompis till mig en gång i tiden :)

lycka till

Maxborder
2015-03-05 20:04
#8

"Gå med frid i sinnet och äg världen"  🙂👍

Det citatet tar jag med mig. Det har nog tyvärr varit en del av mitt problem, då jag har lätt att överanalysera mycket….. Får liksom en dålig känsla i kroppen då han senaste tiden skällt mer eller mindre varje gång och jag känner att det har mycket med hur jag känner mig att göra.

Nu på slutet är jag nästan irriterad/frustrerad redan innan jag går ut för jag vet att han kommer skälla efter mig…..

Ska verkligen försöka ändra min inställning och få mer frid i sinnet! 😃

Tack för era råd och tips!!

Upp till toppen
Annons: