Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 2928 ggr
[Stockholmsbruden]
3/1/15, 11:39 AM

Ta med hund

Hur mycket kostar det sammanlagt att ta med sig en hund frn ett annat land som ligger inom europa, och hur bär man sig åt?

Annons:
ChristineL
3/1/15, 11:51 AM
#1

Beror på vilket land och hur du transporterar hunden. Den ska dessutom vara fri från ohyra och sjukdomar, vara fullt vaccinerat och ha pass.

Hildgrim
3/1/15, 1:05 PM
#2

Det kostar väl ingenting att transportera en hund inom EU? Bara man har hundpass stämplad med rätt vaccinationer/avmaskningar så får man väl röra sig fritt?

[Stockholmsbruden]
3/1/15, 2:47 PM
#3

Jag menar att man åker till bulgarien och tar med sig en gatuhund hem, var lite otydlig där men tack!

oh-la
3/1/15, 6:30 PM
#4

#2, det gör det absolut. Hunden måste vara vaccinerad och ha pass samt vara chipsen. Hunden får enbart tas in via ett par tullkontor i landet där det finns veterinär. Vissa länder i Europa har sjukdomar som vi inte vill ha hit. På jordbruksverkets hemsida, samt Tullverkets hemsida finns info om allt som behövs för att importera djur till Sverige.

[Stockholmsbruden]
3/1/15, 6:36 PM
#5

Kan ha varit ännu lite otydlig. Ingen svarar på vad det kostar? Jag vet allt med pass och vaccinationer. Vad kostar DET?

oh-la
3/1/15, 6:43 PM
#6

finns det någon organisation med i bilden lokalt i Bulgarien som hjälper dig? annars är det jättesvårt att veta vad bulgarien tar för vaccination, utställande av pass och förvaring av hunden i 21 dagar som det krävs för att hunden ska få komma till sverige. att själv ta på sig det utan någon på plats kan nog vara svårt. finns det någon på plats i Bulgarien som hjälper till med importen?

Annons:
Hildgrim
3/1/15, 6:56 PM
#7

#4 Men det där stämmer väl inte helt? Krav på chip gäller alla hundar och kan inte ses som en resekostnad tycker jag. Att man måste åka via vissa tullkontor stämmer väl inte heller? Det är väl t ex helt fritt att åka fram och tillbaka till Danmark som man vill bara passet är giltigt? För att resa Norge krävs även avmaskning som ska kontrolleras av veterinär men jag kan inte läsa någonstans att det måste ske vid någon speciell tull. 

Men det är klart, pass och rabiesvaccination samt ev avmaskning kan väl klassas som en resekostnad.

Sen är det säkert skillnad på att resa med en hund (som i att ta med den på semester) och att importera en gatuhund. Men sådär krångligt som du beskriver det har jag aldrig varit med om att de varit under alla år hunden/hundarna följt med på semester utanför Sverige.

ChristineL
3/1/15, 7:15 PM
#8

#5 - Jag tror inte någon här kan ge dig en summa, utan kolla med de organisationer som finns där på plats istället och med tullverket. Ev. behöver hunden sitta i karantän i sverige också.

[Diana.K]
3/11/15, 9:15 PM
#9

Jag har adopterat en hund men gjorde det via en organisation som fixade allt. Adopterade från Budapest och det kostade 4500kr och då ingick allt  (vaccin, chip, veterinärbesök, sterilisering, halsband, koppel, hundbur, flygbiljett, spot-on, pass med stämplar från veterinären). Om du ska göra det utan en organisation så får du göra allt själv. Åka dit eller be någon där fixa det åt dig med vetrinärbesök (då får du fråga där hur mycket det kostar). Sedan är det tull (står om du googlar, tror det är jordbruksverkets hemsida) och flygbiljett (står på flygbolagets hemsida hur mycket det kostar, så det beror på vilka du flyger med) samt att en person måste flyga med hunden. Hunden  måste vara kastrerad eller steriliserad så om det exempelvis är en hona så måste hon ha haft sitt första löp och sedan bli steriliserad. Det är även en lag på att efter rabiesvaccination så får hunden resa efter 21 dagar. För att kunna föra in en hund till Sverige så måste hunden vara steriliserad/kastrerad samt rabiesvaccin är obligatorisk. Sedan hur mycket det kostar utan organisation som hjälper en måste du kolla upp själv i det landet som hunden är i.

[Diana.K]
3/11/15, 9:18 PM
#10

Och hunden måste vara chipad. Så det du måste kolla upp är vetrinärkostnader i Bulgarien eller om det finns organisationer som kan hjälpa dig.

oh-la
3/11/15, 10:07 PM
#11

#7, det är skillnad på att resa med hund och att importera en hund. Det är också speciella regler för transport till just Danmark och Bornholm, samt till Norge.Är din hund svensk och du reser med den är det en lite annan utgångspunkt än om du för in en hund från land inom EU. Vid gränspassage måste hundens chip kollas, tillsammans med papper och hunden måste deklareras via röd kanal. Alla tullstationer har inte läsare för chip, därför är det viktigt att kolla att gränstullstationen har det. Flyger hunden måste den också veterinärbesiktigas inom 48h innan avresa. Det är lite att tänka på, och den fria rörligheten är inte riktigt lika fri som för andra varor, och tur är väl det.

Em_
3/12/15, 1:15 AM
#12

#9 Det låter märkligt att hundarna måste vara kastrerade. Många uppfödare verkar importera hundar med nytt blod utan problem.

TS: Det finns massa avlivningshotade svenska hundar som kan räddas med mycket mindre krångel :)


[Stockholmsbruden]
3/12/15, 5:00 PM
#13

#12 Vadp avlivninghotadd hundar i sverige?

Annons:
[Diana.K]
3/12/15, 7:54 PM
#14

Varför låter det konstigt? Man får inte avla på gatuhundar. Ingen vet deras genetik och vad för genetiska sjukdomar de bär på. Vad jag har läst angående regler om importhundar så gäller det att hunden är kastrerad el steriliserad. Jag har gått igenom det här själv med min hund och mina kompisars hundar som är adopterade från ett annat land så vet mycket om importhundar och regler kring det.

Kitten86
3/12/15, 8:25 PM
#15

De organisationer som säljer utländska gatuhundar/ herrelösa hundar till Sverige väljer själva att endast sälja sina hundar kastrerade/steriliserade just för att de inte ska gå i avel. Däremot finns det inget krav över huvudtaget om att hundar (renras som blandras) som du själv importerar måste vara kastrerade/steriliserade! 

Som #12 skriver så importeras och exporteras en hel del hundar mellan kennlar osv. Så om ett kastrerings-/steriliseringskrav skulle föreligga hur skulle då någon kunna få in nytt blod i sin ras/ sitt land?

Jag har själv importerat hund samt en kompis som också importerat hund, båda renras, och har också en klubbkompis som själv importerat en blandras. Alla hundarna är "orörda".

För att bäst veta kraven som föreligger för import från det land man tänkt importera ifrån så föreslår jag att TS kollar direkt med Jordbruksverket direkt då regler/krav kan ändras. Kostnaderna som blir är iaf pass, vaccinering och id-märkning. Från vissa länder krävs även avmaskning. Ska hunden resa ensam så räknas den i regel som handelsvara och ska då vara veterinärbesiktad innan resa. Reser hunden med ombud så krävs inte det (om det inte ändrats!). Hunden ska rapporteras och kontrolleras vid gränspassage. Från länder utanför EU så får man (oftast) även betala skatt för hunden.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Em_
3/12/15, 8:33 PM
#16

#13 Jag förstår inte frågan.

#14 Eftersom uppfödare för in fertila hundar. Det finns ingen lag mot att avla på hundar med okänd genetisk bakgrund. Jag håller absolut med om att det inte är lämpligt, med det är stor skillnad på olagligt och olämpligt. Att de som säljer hundarna kastrerar dem på eget initiativ är så klart bra. Jag kan inte hitta någonstans på jordbruksverket sida att kastrering är ett krav för att få föra in hundar i Sverige, kan du länka? :)


VildaVittra
3/12/15, 8:46 PM
#17

Kostnaden för dig blir inte speciellt hög, några tusenlappar för alla papper som behövs. Men kostnaden för svenska samhället och alla djurägare blir däremot många gånger högre. Rumänien har en mängd av smittsamma sjukdomar, som smittsamma tumörer, bland sina hundar, något din hund med en ganska stor sannolikhet bär på. Det går inte att testa för allt, då skulle du nämligen få betala 6-siffrigt för hunden. En hund som då även tas från en miljö den är van vid för att plötsligt tvingas leva med människor i ett annat klimat. Vet du hur vanligt det faktiskt är att dessa hundar rymmer i panik efter att de kommit till Sverige? 

Har du sett den här omplaceringsorganisationen? De omplacerar svenska hundar i akut behov av nya hem. http://www.hittehund.nu/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Diana.K]
3/12/15, 10:50 PM
#18

Jag vet inte hur det fungerar att importera hundar via kennlar. Vet endast hur det fungerar att importera gatuhundar från andra länder. Gatuhundar måste vara kastrerade eller steriliserade, eller att man gör det i efterhand och sedan intygar att hunden är det (om nu hunden är för ung). Just pga att man inte får avla på gatuhundar, så var det när jag adopterade och när mina kompisar adopterade. Men reglerna kanske ändras osv.

Frida B
3/12/15, 10:51 PM
#19

#17 hittehund är jättebra, sjukt seriösa och bryr sig verkligen om hundarna!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Diana.K]
3/12/15, 10:57 PM
#20

På jordbruksverkets hemsida står det till och med att man inte ska adoptera gatuhundar från andra länder så de vill väl definitivt inte att man tar hit de och avlar på de också.

Annons:
[Diana.K]
3/12/15, 10:58 PM
#21

De rekomenderar inte att man gör det iallafall (adopterar från andra länder). Nu menar gatuhundar och inte hundar från kennlar då det säkert är andra regler.

VildaVittra
3/12/15, 11:28 PM
#22

#18 Det är de privata omplaceringsorganisationerna som har de reglerna, det är inte någon regel som kommer från Sverige, så man kan mycket väl importera fertila gatuhundar om man vill. 

#21 Reglerna ser som sagt exakt likadana ut, oavsett vart hunden bott. 

#19 Ja, jag gillar deras koncept med att den nya ägaren och hunden ska gå på kurs.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: