Annons:
Etikettraser
Läst 2714 ggr
Beatriceaurora
2/26/15, 1:38 PM

Söker en ras liknande Grand Danois

Hej, nu är det så att jag har en väldigt stor förkärlek till rasen Grand Danois, men jag känner att det inte är rätt hund för mig trots allt på grund av storleken och livslängden. Därför undrar jag om ni har något tips på en liknande hundras?

Jag söker alltså en hund som endast kommer att användas till sällskap och som har ett väldigt bra temperament och hälsa. Önskar även att hunden inte behöver speciellt mycket motion (jag har haft Saluki förr men nu vill jag ha en hund som nöjer sig med promenader och inte behöver springa av sig lös flera timmar om dagen).

Ni får jättegärna komma med tips och egna erfarenheter!

Annons:
Wellcraft
2/26/15, 2:51 PM
#1

Vad söker du för egenskaper? Vill du enbart gå promenader och inte göra något annat med hunden?
Pälsvård?
Storlek (rätt så få stora raser)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Arashi
2/26/15, 3:07 PM
#2

De finns ju en del tikar inom grand danois som är rätt små, dom som är lite mindre värkar ha en tendens att ha lite längre livslängd. En kompis till mig har en grandis från en uppfödare som har haft hundar som blivit 10-11 år.

Beatriceaurora
2/26/15, 3:43 PM
#3

#1 Jag vill gärna träna lydnad och liknande med den men jag vill inte ha till exempel en hund som är utformad till jakt och blir underaktiverad av endast promenader och mental träning.  Pälsvård har jag inga problem med, men vill ändå helst ha en släthårig hund då jag tycker det är finare, även om man egentligen inte ska utgå från utseendet på hunden. Och helst vill jag ha en "mellanstor" hund, varken för liten eller för stor.

#2 Jo, men jag har hört så otroligt mycket om vilka problem de kan ha med hälsan och lederna att det avskräckt mig en aning tyvärr.

Wellcraft
2/26/15, 6:29 PM
#4

#3 Okej! Vad söker du då för egenskaper?
Antar att du uppskattar vakt eftersom grandisen besitter en del vakt, men frågar ändå för att kunna ge dig ett bra tips på ras :)
Vakt, skärpa, förarvekhet, will to please, social/reserverad osv?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: