Annons:
Etikettlydnad
Läst 2999 ggr
julia12313
2/26/15, 10:12 AM

Gräns för hundgodis?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har nu fått i uppgift att under lovet passa mina kusiners hund! ( Lagotto Romagnolo ) Hon är en riktig pärla och jag vill gärna träna henne en del, vilket dom gav mig tillåtelse till. :) Men det är där min fråga dyker upp, finns det någon gräns för hur mycket godis jag kan ge? ( likadant godis som på bilden (( Något lever godis antar jag )) ?

Annons:
fridarebecka
2/26/15, 10:13 AM
#1

Jag skulle ha frågat kusinen, dom vet bättre än alla här hur mycket godis just deras hund kan äta 🙂

Wellcraft
2/26/15, 10:13 AM
#2

Tja, inte det bästa att proppa i hunden, mycket spannmål & skit - i  vissa fall även socker.
Du kan inte torka lite kött eller liknande i ugnen?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

julia12313
2/26/15, 10:21 AM
#3

#1 jo jag ska göra det, ville bara inte störa "i onödan" om man säger så under deras semester :)

julia12313
2/26/15, 10:21 AM
#4

#2 Jo det kan jag säkert fixa, ska somsagt nog höra lite med ägarna också. :)

Lexie82
2/26/15, 10:23 AM
#5

#2 Om det där är det godis hunden är van vid finns det väl ingen mening med att börja krångla med hemmagjort bara för en vecka? Det är många som ger såna levergodisar till sina hundar.

#Tänk på att de där godisarna kan delas i mindre bitar. Det räcker med en liten liten bit åt gången. Hur mycket per dag beror på vad hunden är vad vid. Fråga ägarna =)

julia12313
2/26/15, 10:27 AM
#6

#5 Jo jag brukar dela upp dom till ganska små bitar, som ägarna sa att jag kunde göra, men va fortfarande lite orolig över om jag skulle proppa i henne för mycket :) Och ja, det är det enda godis som jag vet om att hon fått under sina 7 år.

Annons:
Wellcraft
2/26/15, 12:35 PM
#7

#5 Fast vill man träna mycket utan att behöva oroa sig för hur mycket godis man ger så är inte leversnittar det bästa alternativet, oavsett om hunden är van eller inte.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

oh-la
2/26/15, 12:53 PM
#8

Fast jag skulle nog vara mer orolig om min veckopassning började experimentera med nytt godis snarare än att det skulle bli för mycket träningsgott i 7 dagar. Sedan är det slabbigt att torka själv för enbart några dagar. Är hunden van vid ett godis är det bättre att hålla sig till det. Passar någon min hund får dom med hennes godis. Jag vill veta vad hon får i sig, även om det andra godiset är torkat kött. Hon har fått en allergisk reaktion en gång och jag har ingen aning om vad hon reagerade på. reaktionen kom snabbt och har aldrig kommit tillbaks, och därför föredrar jag att ge henne sådant som jag vet att hon klarar av hellre än att något händer när jag inte är med. Tycker att man i första hand ska använda det som ägaren använder och inte börja experimentera på eget bevåg. Inte om det inte är ens egna hund.

Em_
2/26/15, 2:08 PM
#9

Är hon matglad? I så fall kan du blanda ut godiset med en del av dagsransonen.


julia12313
2/26/15, 3:15 PM
#10

#9 Hon är faktiskt ganska matglad, ska testa att ge henne lite av hennes mat också som godis :) Tack för tipset!

CissiD
2/26/15, 3:19 PM
#11

Det bästa är ju att fråga ägarna till hunden. Olika hundar lägger på sig olika snabbt. Men för en vecka skulle jag inte tro att det är någon större fara. Med just de godiset du har på bilden så brukar jag använda en köttyxa och banka en gång så de går i småbitar. Nu är min hund mycket mindre och jag kan nog ses som snål även om jag inte gör det för pengarna utan för att jag ska kunna träna mer utan att behöva tänka på godismängden. 

Fråga hundägaren för säkerhets skull och när du ändå pratar med dem så passa på att fråga om det är okej att ge hunden något annat godis. Hundägaren är ju den som känner hunden bäst så bättre fråga innan man experimenterar på egen hand med nytt godis. 

Håller även med #9 om att om det går använda en del eller kanske till och med hela dagsransonen mat (i olika tillfällen om det är hela). Jag hade en period jag tog med maten ut på morgonpromenaden och på kvällspromenaden och belönade bra beteende eller tränade trix.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

julia12313
2/26/15, 7:01 PM
#12

#11 Jo jag har hört med ägarna nu och dom säger att hon inte har några stora problem och kan få i sig en hel del. :) Så det var ju skönt att hör!Jag ska nog försöka få dom lite mindre också, så man kan träna mer :)

CissiD
2/26/15, 8:18 PM
#13

#12 vad skönt lycka till med din hundträning!

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
Upp till toppen
Annons: