Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 2220 ggr
Melonclementin
2015-02-25 18:51

Hjälp med foderval!

Hej! 

Det är så att jag vill byta foder till vår lilla valp men jag blir inte klok på alla beteckningar. Vi har en dansk-svensk gårdshund och jag har alltid sett dem som "mellan hundar". Men vad är "kriterierna" för en liten, mellan och stor hund? Mamman till vår tik väger 8 kilo. Så jag gissar att hon som vuxen kommer väga mellan 7-9 kg. Är det alltså en liten hundras? :) 

Blev nyfiken och undrar om de finns något bestämt?

Jag står iaf mellan Acana och Orijen och jag skulle behöva er hjälp att bestämma vilket som passar bäst!

Acana:
https://animail.se/acana-puppy-junior-13-5kg.html 

https://animail.se/acana-puppy-small-breed-6-8-kg.html (Lutar åt denna av Acana)

Orijen:
https://animail.se/orijen-puppy-13kg.html (De va den enda jag fann som va åt valpar.)

Ni som orkar kolla på dessa tre, vilken tycker ni är bäst? 

Jag själv lutar åt Orijen puppy men även Acana puppy small breed. Dessa två har ju högre energivärde och behöver inte äta lika mycket men då är ja rädd att hon inte ska bli mätt! Konstig tanke, ja vet men ja vill ju inte stumpan ska gå och va hungrig, men de är väl marginellt..

Har ni några andra förslag?

Annons:
Sugar Mist
2015-02-25 18:56
#1

Jag gav min jycke Puppy junior blandat med färskfoder och jag gillar acana mer då i princip varje fodersorts innehåll är invägt färskt, med andra ord är mängden mindre en vad som sägs så ca 60-70% vatten försvinner under tillagningen. 

Båda sorterna av acana är i princip samma foder bara att den för smallbreed innehåller mer kycklingfett :p Så där kan du bara vraka och välja :)

-

Hildgrim
2015-02-25 19:19
#2

Jag tycker du ska titta på Standardts torrfoder istället. Dels så är kötthalten högre än både Orijen och Acana och dels så är ris mildare för en hundmage än vegetabilierna i dessa foder.

Jag vet att det varit mycket prat om arsenik i ris på senaste tiden. Men riset som Standardt använder odlas i Europa och arsenikhalten kontrolleras. Så det bör vara säkert att använda. :)

Sugar Mist
2015-02-25 19:40
#3

#2 I dessa sorter ha acana 60 och 63 % animaliska produkter, har för mig att standardt bara landar på 40-45% ?

-

lizton
2015-02-25 22:24
#4

#2 Ris kontrolleras inte eftersom det än inte finns några gränsvärden för hur mycket arsenik det får vara i ris. Europeiskt ris är inte bättre. Även ekologiskt ris innehåller skadliga nivåer arsenik.

 Standardt har betydligt mindre kött i sina foder än Acana/Orijen.  Ris är största råvaran i Standardt. Jag skulle absolut inte ge ett foder med ris till en hund om jag tyckte att hundens liv var viktigt. Särskilt farligt är ris för valpar och små hundar, eftersom de äter mer i förhållande till sin storlek, men det är inte bra för någon människa eller djur att äta ris varje dag.  Aktuella nyheter:

http://www.svt.se/nyheter/sverige/ny-matning-visar-arsenik-i-sex-populara-produkter

Britter är också oroliga över arseniknivåerna i riset:

"around 58 per cent of rice-based products in the UK contain high levels of arsenic."

http://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/features/high-levels-of-arsenic-in-rice-why-isnt-it-regulated-in-our-food-9836900.html

Gränsvärden på gång:

http://www.svt.se/nyheter/sverige/barnmatsprodukter-inneholl-arsenik-saljs-fortfarande

lizton
2015-02-25 22:29
#5

#0 Du kan välja vilken av de tre fodrena som du vill. Alla passar och de är mycket bra torrfoder av livsmedelskvalitet. Om din hund är kräsen kan du variera mellan sorterna. Innehållet är så lika att det brukar gå bra. För säkerhets skull kan du ju blanda lite om du växlar mellan sorterna.

Hildgrim
2015-02-25 22:49
#6

I så fall ljuger en av personerna på Standardt. :(

Annons:
CissiD
2015-02-25 23:12
#7

Jag gav min Lancashire heeler valp Orijen puppy och han mådde bra på det men va lite ojämn i magen till och från. (svårt att säga om de va fodret eller att han åt allt han hittade på marken). Så vi bytte till Acana och han har blivit lite jämnare i magen nu. Bytte direkt till deras vuxenfoder så har inte testat deras valpfoder. Jag rekommenderar båda. Det är bra foder båda två och jag gillar att de inte har ris i sig just på grund av att det finns arsenik i ris. 

Vilket av Acana eller Orijen som är bäst för just din hund är svårt att säga. Acana har lite lägre kötthalt vilket är bra för vissa hundar som kan bli lite lösa i magen av för mycket kött. (Min hund blir det).  Vår hund är nu 1 år och han har varit lite kräsen med maten så vi har testat de olika smakerna hos Acanas vuxenfoder och hittat flera han tycker väldigt mycket om. Sen brukar ju aptiten bli bättre så svårt att säga om det är fodersmaken eller bara åldern som gör det. Vi är i vilket fall som helst väldigt nöjda med Acana. Jag valde Orijen först just på grund av den höga kötthalten Acana ligger något lägre i kötthalt. Men som sagt de är olika för olika individer så lutar du mot Orijen så ta det först och testa. Det är inte alls lika svårt att byta mellan Orijen och Acana som mellan många andra foder eftersom de är så lika så behövs inte samma överfasning.

Lycka till med din valp!

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

russin
2015-02-26 08:36
#8

Jag är inte speciellt orolig för att ge ris till hund - framförallt inte ris som är skalat (Standardts är skalat). Speciellt akut är knappast läget, för då skulle varningarna gälla allt ris och för alla människor - även dom vuxna. Så länge myndigheterna inte skyndar på med tester, så är läget inte katastrofalt på något sätt.

Tyvärr används bekämpningsmedel på mycket av det vi äter, så bara för att man väljer bort ris så är det långt ifrån garanterat att man får "giftfritt" hundfoder.

fredricakarlsson
2015-02-26 09:57
#9

Jag hade inte valt något annat foder än orijen eller Acana. De tillverkar allt sitt foder själva. Alla djur är frigående och behandlas aldrig med tex, antibiotika. Och det är en väldigt viktig fråga för mig. Allt som odlas kommer från regionala gårdar. Fisken som fiskas är vildfångad = ingen pelletsmatad fisk som har färg ämnen i sig, har man en vit hund som äter ett foder med mycket fisk i, och fisken är pellets matat så kan pälsen bli beige/rosa aktig. De använder färsktkött som inte fryses ner eller hettas upp innan tillverkning. Från djuren är slaktade, tar det 1-4 dagar innan de är i en foderpåse. Nu vet Jag inte hur gammal din hund var, mem man behöver inte vänta tills den är 1 år r att byta till vuxen foder. Jag är mer "förtjust" i orijen då de inte har något foder med spannmål i. Men spannmål är inte det viktigaste. Man ska välja de fodert med högst kötthalt då de är de bästa för hunden. Vissa foder står de spannmålsfrit på men så är de bara 20% kött i och 80% frukt och grönt, sen tar man ett foder där är spannmål i, 20% spannmål, 40% kött och 40% frukt och grönt. Jag hade helt klart valt de sista "fodre"t jag nämde. För de är högre kötthalt. Nu tror jag orijen har högre kötthalt än de andra två från Acana du nämt. Men man får "chansa" på ett av de och se om din hund funkar på de fodret :)

CissiD
2015-02-26 15:24
#10

#9 Ja Acana har högre kötthalt än Orijen men även Acanas foder är spannmålsfritt. Har inte kollat alla men de jag kollat har varit spannmålsfria även hos Acana. Men då med mindre kötthalt än vad Orijen har.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

lizton
2015-02-27 00:52
#11

#6 Kan vara så. De vill sälja foder. Inget ris testas för arsenik idag och  det är för att det inte finns några gränsvärden att gå efter. De gånger ris har testats har det visat skrämmande höga nivåer av arsenik. När gränsvärdena blir klara och testerna börjar gälla,  så kan man lätt räkna ut var riset med för hög halt av arsenik hamnar - jo, i hundfoder!

De tester som görs på hundfoder idag är få. Det är stickprov som jordbruksverket gör en gång om året på några utvalda anläggningar. De testar inte för arsenik i ris. Det finns inga gränsvärden för arsenik i livsmedelsris och naturligtvis inte för arsenik i ris till djurfoder heller. De testar bla för att se om nivåerna av vitaminer/mineraler stämmer med vad som står på påsen.

lizton
2015-02-27 01:09
#12

#8 Parboiled ris hade högsta halten av oorganisk arsenik (den farligaste)  i FDA:s tester förra året. Standardt har parboiled ris i sitt foder. 

"Our statistical analysis of the FDA’s test results from more than 1,300 samples found that among types of white rice, the parboiled version tended to have the highest levels of inorganic arsenic,"

**http://www.consumerreports.org/cro/news/2014/01/fda-data-show-arsenic-in-rice-juice-and-beer/index.htm
**

Hildgrim
2015-02-28 23:22
#13

Men nog har Orijen högre kötthalt än Acana? Det är samma tillverkare och jag har alltid upplevt att Orijen är deras dyra/köttrika foder med Acana är mer av en budgetvariant.

Någon som vet kötthalten i Acana i torrt tillstånd? Alltså om man räknar bort vattnet från det färska köttet?

Annons:
Hildgrim
2015-02-28 23:24
#14

Själv så har jag i precis beställt en påse med Orijens frystorkade foder med 90% kött. :) Ska ha det under en kommande semester.

Det är i nuläget mitt absoluta favorit "torrfoder". Bra innehåll och min kräsna hund älskar det.

Sugar Mist
2015-02-28 23:34
#15

Upptäckte att Brit har ett par foder ute på marknaden som är spannmålsfria, runt 60% kött om jag kommer ihåg. 

Brit Carnilove tror jag det hette?

-

Melonclementin
2015-03-01 17:11
#16

Tack för era inputs! Ja är verkligen jättetacksam!

Jag beställde Orijen puppy och hoppas att det kommer fungera bra för henne! :)

Upp till toppen
Annons: