Annons:
Etikettdrag
Läst 3419 ggr
slarvigt
2015-02-20 11:04

Drag på rullskridskor

Jag har precis köpt ett par rullskridskor och skulle så småningom vilja lära min hund (schapendoes, ca 9 mån) att dra mig på dem. Jag har noll erfarenhet av detta så därför har jag lite frågor: 1. Hur lär jag bäst in ett tydligt dra- och sluta dra-kommando? Eftersom jag måste åka på asfalt tänker jag att hon får dra ett litet tag och resten av tiden springa bredvid på gräset. 2. Hur gammal bör hunden vara? 3. Vilken dragsele rekommenderar ni? 4. Kan man samtidigt ha klövjeväska eller blir det för tungt eller snedbelastat eller något? Först måste jag dock lära mig att själv stå på dem, samt bli duktigare på att skvallerträna hunden så att hon inte springer fram till alla hundar hon ser :P Jag tycker att det känns lite… farligt att bli dragen (men samtidigt kul), är det någon som har erfarenhet och lugnande ord får ni också gärna skriva :)

Annons:
CayKantos
2015-02-23 10:00
#1

Lägger min tass här ^^

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

slarvigt
2015-02-25 08:32
#2

Ingen som har något tips? :)

fridarebecka
2015-02-25 17:40
#3

Min första tanke är att det låter livsfarligt men det kanske är för att jag är totalt värdelös på rullskridskor, jag hade kört cykel istället men det är jag. Det går säkert bra bara du lär dig åka bra själv först och är noga med att lära in stoppkommandot. Svarar så gott jag kan på frågorna 🙂

1. Lär in start och stopp (och gärna höger/vänster) innan du ger dig upp på skridskorna, vid promenad/löpning.  Känner inte riktigt att jag kan komma med något bra svar på hur du ska lära in det så det överlåter jag åt någon annan 🙂 Finns nog andra trådar här om det tror jag.
2. Hade jag varit du så hade jag kollat höfterna och knäna på hunden innan jag kör igång på asfalt(misstänker att du ska åka på asfalt), det kan du göra vid 12 månader på en Schapendoes. Det sliter mycket på både höfter, knän och tassar att springa på det underlaget. Jag hade även sett till att hunden får bygga en del muskler innan, det gör att det åtminstone att lederna tar lite mindre stryk. Jag hade väntat till 1,5 år innan jag ger mig ut några långa sträckor på asfalt.
3. Rekommenderar björkis nomesele, hos dom kan du skriva in hunden mått så hjälper dom dig att hitta rätt storlek.
4. Jag är inte jättepåläst, men magkänslan säger att du inte borde köra drag och klövje samtidigt.

Tips: Vänj hunden redan nu vid klövjeväska utan tyngd, vid 1 år kan du börja lägga i vikt(finns andra trådar om hur mycket du kan lägga i, bara att söka🙂). Klövjeväskan är ett bra sätt att bygga lite muskler. Promenader i ojämn terräng är också superbra för att bygga muskler, googla så får du fram fler bra sätt att bygga muskler på hunden. Lycka till :)

IngridSvensson
2015-02-25 19:06
#4

Jag har åkt längdskidor hela vintern med min lillvovve och han drar idag prövade vi inlines (!) Gick riktigt bra. Han är mer lyhörd än vad jag tror ibland. Vi har hundskor till vår hund, kan vara bra till vissa underlag i alla årstider. 

Håller med  #3, du bör nog inte dra och klövja samtidigt.. Blir lite mycket. 

Låt han växa på sig så också innan ni börjar dra.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

slarvigt
2015-03-02 16:13
#5

Tack så mycket för peppen i sista inlägget, då verkar det inte omöjligt ju. Och tack för tipsen i #3. Jag vet som sagt att det är problem med asfalten och har tänkt ut lösningar till det, men ska även kolla hundskor. Har som sagt även tänkt vänta ett tag, har en del att lära både mig och henne först :)

Jetaime
2015-03-02 18:52
#6

Jag har start/stopp/sakta/fortare samt svängkommandon. (det absolut viktigaste är stopp-kommandot!) Jag minns inte riktigt hur jag gjorde men tror jag lärde in kommandona när jag började köra med henne utan att hon fick dra.

Jag använder faktiskt ingen dragsele (testade en massa när jag skulle köpa, men ingen färdig sele passade henne sen har det inte blivit av att måttbeställa) Så jag använder hurttas y-sele och ett koppel med stretch (för att undvika ryck).

Jag brukar köra på asfalt och låta henne springa på gräset ändå, har man relativt lång lina/koppel så springer hon bara lite snett framför mig istället för rakt framför. Vill undvika asfalt så mycket som möjligt.

Annons:
slarvigt
2015-03-02 19:58
#7

#6 Tack! Då ska jag prova att låta henne springa på gräset helt och hållet då :)

Upp till toppen
Annons: