Annons:
Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 5705 ggr
Fridaaaa
2/19/15, 9:47 AM

Hurtta Active sele

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
NinniH
2/19/15, 10:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Har en till staffehanen och har faktiskt så gott som bara positivt att säga om den än så länge! Just selar kan vara lite knepiga att få till rätt passform på, eftersom staffarna är såpass kompakta. Men i och med att den går att ställa även över bogen, blir passformen perfekt! Enda nackdelen var väl att den inte funkade på vår tik, då hon drog mycket mer i den än i sin hurtta lifeguard-sele. 😛


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Fridaaaa
2/19/15, 10:13 AM
#2

#1 Låter positivt! 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

russin
2/19/15, 11:29 AM
#3

Är nyfiken på en sak, då jag tycker den går så högt upp framtill på halsen. Hur är det om hunden drar ? Jag har problem med Hurttas vanliga Y-sele att det trycker på luftstrupen trots att det är rätt storlek - tydligen sitter bröstbensknappen rätt långt ner på min hund. Undrar om det blir jämnare tryck på denna ?

russin
2/19/15, 11:30 AM
#4

Undrar även hur blöt den blir - med kortbenta hundar är det värdelöst med selar som drar åt sig väta😕

NinniH
2/19/15, 11:40 AM
#5

#3: Min tik drog som attans när hon hade den på, men trycket hamnade på selens "bröstplatta" oavsett. Om man tycker den går högt upp så går det ju att justera, så att den hamnar lite längre ner. Hur passformen blir då vet jag dock inte. Sen upplever inte jag att den var dyngsur när den kom i kontakt med snön, men den var såklart inte helt torr heller.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

russin
2/19/15, 12:25 PM
#6

#5 - låter bra, förutom att den bara är testad på snö då och inte vatten😃 Hurttas vanliga y-selar blir ju gräsligt blöta och tar lång tid att torka efter promenad i blaskigt väder. Jag som har kortbenta hundar får blöta selar även i fuktigt gräs….

Annons:
Fridaaaa
2/19/15, 12:30 PM
#7

#6 Jag har hurttas y-sele till mina, tycker inte att de tar så lång tid på sig att torka 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

russin
2/19/15, 12:39 PM
#8

#7 - har dom blivit riktigt blöta, så hinner dom inte torka före nästa promenad 4 timmar senare….om jag inte hänger dom i torkskåpet 😕

Fridaaaa
2/19/15, 1:02 PM
#9

#8 Ja så blöta blir mina extremt sällan som tur är 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

russin
2/19/15, 2:26 PM
#10

#9 - nackdelen med kortbenta hundar😃 kuta över ett blött fält så är dom dyngsura

Fridaaaa
2/19/15, 2:26 PM
#11

#10 Ja dina har kanske något kortare ben än Roxy trots att hon med är litn? 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hund_katt
2/19/15, 4:41 PM
#12

Har för mig att tyget på utsidan av selen var vattenavstötande. Asså inte helt vattentålig, men skyddar lite. Kanske blandar ihop med en annan sele nu dock, men är ganska säker på att det var den.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

russin
2/19/15, 7:34 PM
#13

#11 - jag har lancashire heeler och dom är kortbenta som typ lågbent jack russel😉

Annons:
Fridaaaa
2/19/15, 8:31 PM
#14

Någon som vet vart de börjats säljas? 
Hittar inte info på hurttas sida och de få sidor jag hittat som säljer har inte så små storlekar :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

htt
2/19/15, 9:39 PM
#15

Jag har suktat efter en sån i fleera veckor och äntligen köpte jag en till den äldre hunden, superdupernöjd! Han ser stark och atlektisk ut, haha, och den sitter perfekt. Jag tycker att Hurttas y-sele ligger dåligt på honom trots att den annars sitter bra så detta med en hel platta var toppen. Nästan så att jag måste köpa en sån till valpen trots att han inte är färdigväxt än! ;) 

Jag köpte min i en lokal hundaffär som ägs av min fysioterapeut men jag vet att den säljs på bla djurmagazinet. Däremot #14 har hurtta skrivit någonstans att de inte kommer att finnas dessa selar för "de allra minsta hundarna". Tyvärr :(

Moag
2/19/15, 9:58 PM
#16

Jag tycker att den sitter bra och är lätt att justera. Inte använt den mer än någon dag än men blötare än någon annan sele tror jag inte att den blir, tyget är inte sådant som suger åt sig vatten. 

Selen köpte jag på csigora.com och den minsta storleken passar min dvärgtax så den är rätt liten tycker jag, men en liten chihuahua passar den ju inte.

Fridaaaa
2/19/15, 10:38 PM
#17

#15 Åh vad trist! 😕 Minsta jag hittat är 45 och det är för stort, är det i de andra modellerna de har i alla fall 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Moag
2/19/15, 10:45 PM
#18

#17 40-45 cm är den minsta, och den minsta storleken passar hundar med bröstomfång fån 37 cm.

Fridaaaa
2/19/15, 10:49 PM
#19

#18 Ja jag kollade på den sidan du skrev i #16 och blir förstort till dem två jag hade tänkt 😕 Speciellt den ena 😕 Roxy kan vara gränsfall hmm.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Moag
2/19/15, 11:11 PM
#20

#19 Ja okej, vad synd. Myra var också lite på gränsen men den blev perfekt på minsta så du kan ju alltid testa!

Annons:
Fridaaaa
2/19/15, 11:12 PM
#21

#20 Happy är inte mer än ca 31-32 cm bröstmått :(
Roxy är ca 35 cm, så kanske kan passa, hoppas det kommer till butik snart så vi kan testa :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

htt
2/25/15, 1:24 PM
#22

Efter att ha använt selen i typ en vecka så är jag fortfarande jättenöjd, MEN- min hund är väldigt känslig över luftvägarna/halsen och börjar direkt att andas annorlunda på selar som ligger på för hårt mot halsen. Jag trodde att denna sele skulle motverka detta eftersom att den har en hel platta, men det verkar inte som det.

Fridaaaa
2/25/15, 2:15 PM
#23

#22 Då får jag nog skippa det då, Roxy är med känslig om det ligger på hårt vid halsen, så kan typ inte ha halsband alls om hon råkar "dra till" :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kitten86
2/28/15, 2:10 PM
#24

Har inte den från Hurtta (vars modell är ganska ny som jag förstått det?) men har ett sele från Ruffwear som ser nästintill likadan ut i utförandet 😉

Ruffwear Front Range kan jag annars rekommendera (som jag har). Ställbar på båda sidor om halsen och även på båda sidor om ryggen. Sitter underbart när man ställt in den efter hunden!! Drar inte åt sig vare sig vatten eller smuts nämnvärt. Belastar korrekt även om hunden drar. Koppelfäste både på bogen och på ryggen. Finns i 4 färger 😃

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Fridaaaa
2/28/15, 3:35 PM
#25

#24 köpte en begagnad sån som jag fick hem igår 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jetaime
2/28/15, 4:29 PM
#26

Bara jag som har haft problem med att den spänner upp sig när man använder den? 😟 Kanske bara min… så kanske ska fundera på att reklamera den..

Kitten86
2/28/15, 6:59 PM
#27

#25
Lovar att du inte kommer bli missnöjd 😃

#26
Det borde den inte göra. Kolla så att inte någon rem sitter fel och därmed kan glida i fästet, annars reklamera!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
Jetaime
2/28/15, 7:30 PM
#28

#27 Finns inget som kan sitta fel, så den BORDE inte spänna upp sig, men den har gjort det varje gång jag använt den.. :/

htt
3/6/15, 6:46 PM
#29

#26 Jaaa, jag! Min sele går upp under magen, hur irriterande som helst. Och vi är ändå inte såå vilda när vi använder selen utan det är mer våran "finsele".

Jetaime
3/6/15, 6:52 PM
#30

#29 Jag har haft min både när vi cyklat och när vi promenerat, men i vilket fall som helst så spänner dom upp sig.. har inte använt den på länge nu dock. Jag skulle väl egentligen tagit och reklamerat den, men känner jag mig själv rätt så blir det inte av och så ligger den här och dammar.

Annamors
3/6/15, 6:54 PM
#31

En sele skall inte bara kunna gå upp sådär, kan ju orsaka olyckor om hunden t.ex kommer lös och springer ut på en väg. Reklamera den genast !

Jetaime
3/6/15, 7:05 PM
#32

#31 Den går inte upp, den spänner upp sig, så den sitter ff på, men blir bara "större och större."

Moag
3/6/15, 8:44 PM
#33

Jag som trodde att jag bara fick för mig att den blev större… Då är det ju ett stort misstag i tillverkningen, om man spänner åt den ska den ju sitta på plats.

[thildaaaa]
3/7/15, 12:56 AM
#34

Hahaha men typ ^^ ser likadana ut å verkar ha liknande temperament nr ja bara googlar snabbt ^^

Annons:
[thildaaaa]
3/7/15, 12:57 AM
#35

Måste bara tillägga hur himla kul det är att få så mycket svar av så trevliga människor!!! Tack alla!!!

hund_katt
3/7/15, 11:04 AM
#36

Jag har fått hem min sele idag :D ska prova den senare. Köpte den på lunnargården på FB. Dom har låga priser, snabb leverans och jag fick jättemycket hjälp med att kolla vilken storlek min hund har, eftersom det var en ny 'typ' av sele, och vi har aldrig köpt sele på internet förr, vi har bara gått till djuraffären och provat ut en, så visste jag inte vilken storlek han skulle ha. Men dom hjälpte mig jättemycket och var väldigt trevliga. Kan varmt rekommendera att köpa därifrån! Har inte tillgång till att prova selen ännu(är hos mamma, selen är hos pappa, skilda föräldrar) men ska göra det i eftermiddag. Ska bli jättekul att börja med Dogparkour också. Har testat lite med vanlig sele, och Rocky tyckte det var jättekul :) lite för kul… han skulle upp på varenda stubbe och sten vi passerade xD

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[Daniela1983]
3/7/15, 2:20 PM
#37

Om man har en ganska liten hund uppelever jag att nackdelen med den här typen av sele är att den blir blött och äckligt och tar ett tag att torka. Har inte en hurtta men en liknande och använder den inte i blöt väder längre.

[thildaaaa]
3/7/15, 3:24 PM
#38

Hahaha omg på något sätt hamna mina kommentarer i fel tråd ^^ ingen aning hur det råkade bli så… Sry för lite OT xD

Upp till toppen
Annons: