Annons:
Etikettövrigt
Läst 1811 ggr
lindqvist96
2015-02-01 22:33

Fjällvandra med hund!

Hej!

Något jag alltid velat prova på är att fjällvandra med min hund, och jag har pratat med min familj om det och eventuellt blir det av efter den 20:e augusti någon gång. Jag har fjällvandrat förut när vi var på klassresa till Björkliden, men det var för några år sedan.

(Till er som själva fjällvandrat med hund eller har andra erfarenheter av det här ämnet) Det jag undrar är;

  • Om det är något speciellt man ska tänka på när man tar med sig hunden till fjälls?

  • Bästa ställena att besöka/ era "favorit ställen"?

  • Hur man kan lösa det med boendet?

  • Något utöver foder, koppel & halsband osv som kan vara bra att ha med på hundens packlista?

Kan tillägga att det är en Sheltie-hane jag har som fyller 2 år nu i april. En uthållig kille med mycket energi som älskar äventyr, fjällvandring skulle vara en väldigt rolig upplevelse tillsammans med honom. 😃

Annons:
Saffran0Spice
2015-02-01 22:34
#1

sätter en tass här ^^

javetinte
2015-02-01 22:41
#2

Åh vad kul de skulle varit, dock skulle nog min lilla papillon lessna efter ett tag /:

[Torpedtass]
2015-02-01 22:55
#3

Har vandrat en hel del i mitt liv så…

  • **Om det är något speciellt man ska tänka på när man tar med sig hunden till fjälls?
    **Kolla upp om hundförbud gäller vid någon plats du tänkt vandra på. Kolla reglerna vad gäller vandring med hund på den platsen och den tidpunkten på året. Kopplad hund, alltid, är min rekommendation.

  • Bästa ställena att besöka/ era "favorit ställen"?
    Kungsleden, utan tvekan.

  • Hur man kan lösa det med boendet?
    Längs kungsleden finns stugor bla, möjlighet att slå upp tält…

  • **Något utöver foder, koppel & halsband osv som kan vara bra att ha med på hundens packlista?
    *Rekommenderar inte halsband på fjällen på hunden, ett sele är att föredra för att underlätta vandringen för hunden i sig och en midjebälte för underlätta för dig och få händerna fria. Annars, första hjälpen, varm filt, tass salva eventuellt hundboots, vind/vintertäcke om tunnhårig, klövjeväska är en fin uppfinning att använda på vandringar så hunden får arbeta samtidigt*…

    **Jag har för vana att alltid ha på min hund en reflexväst även mitt på blanka dagen, detta för att underlätta för eventuella jägare då hon är svart och ingen jägare skjuter förhoppningsvis inte ett orange djur. Hennes väst gör det också lättare för andra att hitta oss.

lindqvist96
2015-02-02 11:02
#4

#3 Tack för jätte bra svar 👍

hund_katt
2015-02-02 17:16
#5

Som #3 skriver, är reflexväst väldigt viktigt. Och även starka färger på dig själv. Livsfarligt att ha mörka/naturfärgade kläder på sig. Går du vilse och folk letar efter dig så är det som att hitta en nål i en höstack. Har du starka färger på dig så hittar helikoptrar dig mycket lättare.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Upp till toppen
Annons: