Annons:
Etikettbeteende
Läst 16675 ggr
Skogsraah
2015-02-01 20:22

Biter på sina klor

Min hund biter på sina klor titt som tätt. Inte varje dag,  men då och då när han varvar ner och ska vila. I början tänkte jag bara att han tvättade tassarna, men jag har sett att han liksom "drar" i klorna. Främst i "tumklorna". Ursäkta, finns säkert ett bättre ord… Men ni fattar.

Det har aldrig börjat blöda och han är pigg och glad i övrigt. Har hållt på i någon månad nu, men han gör det inte särskilt länge åt gången heller så jag har inte gjort särskilt mycket åt det. Blir det för intensivt försöker jag byta ut det han gör mot en leksak eller så. Men är det någon som känner igen beteendet? Jag klipper klorna på honom regelbundet så kan inte tänka mig att det är för att de vore för långa. Och som sagt, "tumklorna" är det han biter i mest.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
shelbyeleanore
2015-02-01 20:34
#1

Rent spontant tänker jag antingen uttråkad eller stressad. 
Men jag är ingen expert så jag har inget vettigt svar, men jag vet har många hundar kan förvandla stress/understimulans till att tugga på tassar och klor.

Eller så kanske det kliar?

Skogsraah
2015-02-01 20:36
#2

#1 Stressad vore väldigt märkligt. Han är väldigt lugn inne och får den stimulans han behöver, ute som inne. Inget har förändrats i våra rutiner eller någonting, men det här är alltså något som kommit senaste två månaderna. Och det är bara när han har lagt sig för att varva ner.

Kanske får ringa och höra med veterinär. Vet inte varför det skulle klia bara.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

russin
2015-02-01 22:13
#3

Antingen så "städar hunden sig" eller så kliar det. Det finns hundar som tvättar sig nästan som katter och då brukar även klorna skötas om🙂 Det kan även vara en fix idé, som bör brytas om det blir värre.

Dock bör du kolla längst upp på klorna, så det inte är svampangrepp där - för det ger klåda.

[Forest]
2015-02-01 22:31
#4

Skulle säga att det låter som att han tvättar sin klo 😉

Skogsraah
2015-02-01 22:33
#5

#3 Jag ska kolla uppe på klorna så snart han är inne! Sambon är ute med honom, hehe.

#4 Ja han kanske tvättar sig… För det är inte riktigt att han gnager, utan han slickar väldigt mycket och "drar" ibland i klon med tänderna. Ser bara ut att göra så ont när han gör det!

Men jag ska iaktta det lite mer🙂

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Dumpuck
2015-02-02 13:07
#6

Att hunden tuggar på klorna kan bero både på klåda, stress och smärta. Tuggandet/dragandet är även ett av de symtom som uppkommer vid SLO (klolossning), vilket är en ovanlig men hemsk sjukdom. En bekant till mig har en hund som gjorde så som din gör, drog och "kliade" och hade sig. Den hunden visade sig ha SLO och går nu på behandling som troligen kommer vara hela livet, upptäcktes i tidigt skede så än har inga klor lossnat och medicinen har lyckats bromsa upp bra men hunden har väldigt ont emellanåt.
Jag skulle be en veterinär kolla upp tassarna och klorna ordentligt för att utesluta smärta och annan problematik, behöver inte nödvändigtvis vara klorna som problemet sitter i utan det kan vara lederna i tassen m.m.

Annons:
Skogsraah
2015-02-02 13:47
#7

#6 Det låter ju inte alls bra ifall det skulle vara så… Pratade nyss med veterinär för att få råd och hon tyckte på det stora hela att vi kunde avvakta med att boka in tid. Nämnde det med SLO och hon sa att man oftast märker på hunden ifall det vore något sådant på gång. Att det blir rött, irriterat, att klor spricker lite och att hunden haltar eller visar att det gör ont på något sätt. Det han gör är ju att han slickar väldigt mycket, gnager ibland och drar klon. Hon tyckte inte att det var starka symptom och att det förmodligen inte skulle visas något vid undersökning. Så bättre var om jag avvaktade.

Vi har kollat igenom hans klor bättre nu. Det enda vi reagerar på är att en klo har som gått av lite undertill. Att det är en liten flisa under ena klon, eller hur man ska säga. Men han gräver väldigt mycket ute i snön och leker. Han är en norfolkterrier för övrigt. 

Så jag antar att det bara är att avvakta och se om det blir värre :/ Men han är som sagt hur pigg och glad som helst och låter oss klämma och känna på tassar och klor helt avslappnad. Klippte för övrigt klorna på honom i förrgår och det gick bra som vanligt. Hoppas på att det bara blivit en fixidé för honom.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

-Aida-
2015-02-02 14:34
#8

Min systers hund biter på klorna och har alltid gjort de, hon lärde sig de av sin mamma som också bet på klorna, nu kommer dom hundarna från utlandet där de sa att dom hundarna "klippte" sina egna klor när dom bet på dom för att hålla dom korta så dom klippte inte klorna på sina hundar, när jag va dit och hälsade på så hade dom en bra längd på klorna, min systers hund däremot har sjukt långa klor bara för att min syster är för lat för att klippa på, min egen hund hade inte detta beteende förrän han umgicks med henne, han lärde sig av henne att tugga på klorna, jag klipper dom själv så jag säger alltid till honom att sluta.

[Forest]
2015-02-03 17:30
#9

6 även när dom tvättar klorna så kan dom tvätta det som ts beskriver jag har själv hundar som tvättar klorna som ts beskriver utan klåda och stress. Man måste se när dom gör det är det ihärdigt eller tillfälligt då och då.

Dumpuck
2015-02-04 13:48
#10

#7 Bra att du tog upp det! Som sagt så är det inte vanligt, men jag tänkte vilket fall ta upp det. Vet också en som upptäckte det försent pga. okunskap och fick ta bort sin hund för det så vill absolut inte undanhålla även om det är ovanligt.
Gällande symtomen så hade inte hunden till min bekanta så starka symtom, men hon hade de under 1 års tid men veterinären hade inte ens tanken på SLO. Innan var "anledningen" till hennes bitande/slickande/dragande att hon skulle ha haft ont i lederna och därmed vara reumatiskt. Vilket visade sig vara fel!
Den hunden var ofta på sina klor, vilket ägaren ansåg vara lite för ofta för att det skulle vara för att klia/tvätta. Bak klorna var även mjukare än framklorna och var "tomma" så det var mer eller mindre bara skal man klippte som och som frasade. 
Hennes klor gick också sönder lite, men inte mycket alls och sedan var det "skal" som lossnade - om man tänker på hur katternas klor kan skala sig så vet du hur jag menar. Men det var onormalt, sen fick hon komma till en veterinär som kollade rejält och man såg mer tecken på SLO. Lite svullnad och ytterst lite irritation, något som stegvis förvärrades tills att behandling sattes in. Nu kan klofalsarna vara både irriterade, svullna och vara. De kan ibland göra så pass ont att hunden ifråga knappt vill gå ut, något som blivit avsevärt bättre sedan man satte in behandling på högsta dos. Men ägaren har smärtstillande ifall en sådan episod skulle komma igen.

#9 Väl medveten om det, men sker det ofta så bör man oavsett kolla upp det då det är mycket som kan vara orsak till ett sådant beteende. Anser inte att man ska ta lätt på det då det kan vara smärta, stress, klåda m.m som är boven till beteendet, sedan är det som du säger att man får ju studera varje gång och se hur pass beteendet yttrar sig. Men är det ofta så bör man vilket som inte vifta bort det, oavsett om det skulle bara vara klåda eller till och med stress så bottnar det vilket fall i något som bör ses över och ändras.

[Forest]
2015-02-04 19:28
#11

10 Oja helt klart bör man verkligen kolla upp tassen och klon vissa hundar kliar och drar i tassen om dom även har ont, klo infektion råka bekants hund ut för och hon bet i klon. Har själv haft hund som fick ett bett på ena tån och hon sluta inte klia, vart en tripp till vetten och lite salva fick vi för stilla klådan samt fick hon ha på sig en sko eller tratt.

Upp till toppen
Annons: