Annons:
Etikettaktivering
Läst 2945 ggr
Ronja&Ila
2015-02-01 14:28

Hund + skidor , inget unikt.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Senaste dygnet har det snöat rejält här i Norrland. Imorse så var det snö upp till midjan så fick vada ut till vägen, snarare simma i snön. Alltså helt omöjligt att ta bilen till jobbet, även om jag lyckades skotta fram den skulle jag köra fast ganska omgående. Gångvägarna var skottade men snöade igen ganska fort då det blåser rejält. Så tog schäfern och skidorna. Smidigt transportmedel när det snöar såhär mycket. På hemvägen så blev vi stannade ett flertal gånger, även fotograferade. En man sa att vi var unika för Norrland. Hund som transportmedel är ju inget nytt, väldigt effektivt. Men är väll inte direkt ofta som man åker skidor med hund genom stan!

Annons:
gerbil99
2015-02-01 15:30
#1

Åh, vad roligt! :D Är jätte sugen på att träna drag med min hund när han blivit äldre. Men jag har en fråga; är det lätt att hunden blir dragigare i vardagen när man tränar drag? Eller kan den skilja på promenad och själva dragträningen? :) Haha, förstår att ni blev fotade ;)

// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus

VildaVittra
2015-02-01 15:44
#2

Jag drar med hundarna i Uppland och vi som håller på med det här är lätträknade. Så jag blir ofta stannad av folk som har frågor. 

#1 Att börja träna drag kan du faktiskt börja med när hunden fortfarande är valp, de blir i regel bättre draghundar om man börjar tidigt.

Halsband= promenad
Sele= drag

Delar man upp det så enkelt så brukar det inte vara ett problem. Det enda problemet är snarare tvärtom om du tränat hunden till fotgående, de har nämligen svårare då för att fatta att de ska hålla sig framför ägaren och inte vid dennes sida.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

botakt
2015-02-01 16:09
#3

Häftigt! Till våren tänkte jag börja köra inlines med mammas hundar. Men vet inte om jag vågar med irl varghundar på 75 kg. Har du nån bra tips på sele? :)

VildaVittra
2015-02-01 16:14
#4

#3 Så stora hundar skulle jag sy upp selar till, antingen själv eller via ett företag, så selen satt bra. De är ju inte riktigt normalstorlek så att säga. 😎

Björkis har måttbeställning på nomeselen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

botakt
2015-02-01 16:18
#5

#4 hurtta har i deras storlek :) Men undrar hur bra dom egentligen är.

VildaVittra
2015-02-01 16:20
#6

#5 Har Hurtta nomeselen? Har du en länk?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
JoannaLi
2015-02-01 20:36
#7

#1, när jag lär in "tvärtemot-beteenden", så blir oftast det motsatta beteende bättre. Som, t.ex., våra hundar ville hoppa en del när de hälsade. Då lärde jag in att "dutt" på kommande (där de ska hoppa på kommando), och då slutade de hoppa. Också anledningen till varför en hunds skällande ofta blir bättre om man lär in "skall". Så låter du hunden få utlopp för dessa "förbjudna" beteenden på ett tillåtet sätt, så blir det ofta lättare i vardagssituationer, när hunden inte får :) Se bara till att alltid göra skillnad på halsband-promenad (eller sele-promenad) och sele-drag. Aldrig ha dragselen när de inte får dra. Aldrig enbart halsband när de ska dra. 

(Jag har alltid halsband på hundarna när jag drar, ifall att dragselen skulle gå sönder - jag är lite paranoid :D)

#3 VildaVittra är väldigt vis. 

Senast ikväll så drog jag med vår 55-kilos hane på ishalkan, och det går ju alldeles utmärkt. Lär hunden att alltid gå på sidan - helst ett ordentligt kommando, vi hojtar att "Jappe -sidan!" ganska bestämt. För det har vi problem med, att hundarna vill drifta lite runt på vägen, och det är ju okej i skogen, men om man ska dra längs väg så är det livsviktigt. 

Se också till att ha ett ordentligt stoppkommando, spelar ingen roll vad det är. Jag kallar generellt på våra, så att de kommer in till sidan, men jobbar på att lära in "stopp, stanna kvar" för att ha kvar dem i position även om de står still. 

(Och tro mig, har hunden inlärt ett ordentligt fotgående innan, så kan du få fotgående i alla situationer. Särskilt när de allra minst vill det, som i uppförsbackarna ^^)

JoannaLi
2015-02-01 20:47
#8

#0 Ni var inte ensamma om att åka skidor till jobbet idag! :D http://norran.se/nyheter/langdskidakning-i-centrala-stan-343949

botakt
2015-02-01 20:50
#9

6# jag vet inte. Men jag vet att dom säljer stora selar.

FjantYoda
2015-02-01 22:03
#10

Tror inte att hurtta har någon dragsele, men som sagt björkis kan sy efter hundens egna mått och har dessutom fina färger att välja mellan :) Vi har en av deras butiker här i stan och suckar alltid över att min hund är för liten för att dra särskilt mycket alls :)

https://www.instagram.com/aros_yoda/

botakt
2015-02-02 00:12
#11

Antar att dom är rätt dyra när det kommer till större storlekar :/

VildaVittra
2015-02-02 02:05
#12

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

FjantYoda
2015-02-02 06:11
#13

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=10414&art=1887953 380 så verkar du få den måttbeställd direkt från Björkis :)

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Annons:
Wenniz
2015-02-02 07:59
#14

Åh blir så sugen varje gång att dra med mina hundar när jag ser folk ute på skidorna! Synd att man inte har en hund som klarar av drag för tillfället. :(

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
fridarebecka
2015-02-02 09:19
#15

Igår hade det snöat så mycket hos oss att jag fick skippa skidturen 😮 Jag är för svag för att våga ge mig ut och köra upp mina skoterspår själv och ingen annan hade tid 😕 Det är inte kul att köra fast när man inte orkar gräva sig lös haha

FjantYoda
2015-02-02 12:02
#16

#14 känner samma, vi drog med spark, eller ja drog å drog, mestadels sparkade vi och hundarna sprang, hade race så som liten, nu har jag en liten nakenblandning och tja, dra skulle han säkert göra men han är alldeles för liten för det och frusen för att vara någon vidare vinterhund

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Upp till toppen
Annons: