Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 7192 ggr
ZoiaLabrador
2/1/15, 1:14 PM

Valp matvägrar totalt - hjälp

Min hunvalp vägrar äta sin mat. När hon kom hem till oss åt hon ett tag färs blandat med torrfoder som uppfödaren gett hon, som hon efter några dagar slutade äta och matvägrar. Eukanuba fungerade inte alls, så vi testade att efter ett tag byta foder till ett annat som hon visade intresse för och det hjälpte lite, gick tillslut att locka i hon Royal kanin med hjälp av uppmuntran och lek. Då har det tagit mellan 30-60min att få i hon sitt mål med mat 3 gånger om dagen… Om jag blivit minsta frustrerad och inte lekt i maten har hon inte svalt något alls. Det är också väldigt pinsamt att ha en smal hundvalp. Gör allt jag kan komma på men behöver fler idéer.

Har testat att ta bort maten och ge hon vid ett senare tillfälle (men då får hon inte i sig sin mängd). Har mätt upp hur mycket hon får i sig och det är ca 1/5 av sitt dagliga intag.

Har även testat att låta maten vara framme dygnets alla timmar, hon slickar då på maten men väljer att inte svälja mer än högst 10 korn. Hon äter ingenting.. Inte ens godis intresserar henne inte speciellt mycket, dvs hon kan smaka några korn under träning.

Det enda som har fungerat är att leka i sig maten. Men nu den senaste veckan har hon vägrat det med. Hon är av en hundras som är känd för att vara otroligt matglad med risk för fetma, så förstår inte varför hon inte vill äta.

Har testat olika sorters mat, har testat olika sorters skålar, plats, metal, keramik, testat mata innan promenaden, efter promenaden, provat stoppa i lite färs, filmjölk, några små korvbitar, leverpastej (i liten mängd), kokt kyckling! Vilken hund kan säga nej till kokt kyckling??  Hon har även fått testa torrfoder ner blött, tort och även blötmat. Testat att mata ute/inne och i olika rum. Fick testa pedigree av en hundvän som matade sin hund med det, gav valpen det och hon smakade lite, men åt inte det. Hon åt nått korn och sen ville hon inte ha mer av det heller.

När hon var 12 veckor så var vi inne hos veterinären och för sprutor. Veterinären sa att hon var smal men inget att oroa sig för att hennes extra fett på höfterna inte försvunnit och nämnde att det var viktigt att dessa fanns så hon inte får höft problem. Kändes som de inte tog problemet på alvar för att hon är av en ras som älskar mat. De lät mig få smakprover på olika hundmat hos veterinären bland annat recovery blötmat på burk, det tyckte hon var så äckligt hon ville inte ens slicka på det.

Och folk säger att det är normalt att hundar ibland matvägrar. Men det här är inte ibland, om jag inte "matleker" med hon äter hon ingenting.. bara 10korn eller nått. Hon verkar inte bry sig över hungerkänslan.

Hon är nu 5 månader på dagen, och vill inte längre ens leka i sig maten och får inte i sig ens en tredjedel av vad hon borde vid sin ålder.

Någon som har nån idé vad jag kan göra för att hon skall bli intresserad igen eller har nån idé på foder?

Annons:
Sjöstjärna
2/1/15, 1:19 PM
#1

Har du provat att råfodra henne?

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

herdehund
2/1/15, 1:42 PM
#2

Min 10 månaders valp är precis likadan. Det enda som han äter med aptit är rå mat

oh-la
2/1/15, 1:57 PM
#3

samma här. min matvägrade från och till från det att vi fick henne. åt bra någon dag eller två för att sedan helt matvägra. det enda som fick henne att äta något var VoM färskfoder.

taylor__lambert
2/1/15, 2:11 PM
#4

VoM brukar de allra flesta tycka är gott. Du tror inte att det kan vara obehagligt för henne att äta då, typ att  tänderna gör ont?

Har du testat att gömma maten så hon får leta upp det?

Har du testat aktiveringsboll med mat i?

Har du testat att ta med dig maten på promenader och ge henne det varje gång hon gör rätt (att bara sitta lugnt och fint kan här räknas som rätt eller att hon bara tittar på dig).

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

mullsi
2/1/15, 3:30 PM
#5

Rekommender VoM färskfoder. Dels för det är toppen för din hunds hälsa, men även för att det kommer tilltala henne :)

Sjöstjärna
2/1/15, 3:49 PM
#6

VoH innehåller huvudsakligen kyckling så ger man det som huvudfoder kan man behöva lägga till eller variera med rött kött för att hunden ska få i sig det protein som behövs, inte minst en växande valp.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Annons:
oh-la
2/1/15, 3:51 PM
#7

#6, varför är kyckling ett sämre protein?

Cireea
2/1/15, 3:58 PM
#8

Vår valp matvägrade också när vi fick hem henne och då hon var på tok för liten för de raser hon har i sig så var det väldigt akut att få i henne mat, inte ens veterinären trodde att hon skulle överleva. Jag testade allt möjligt, allt från olika torrfoder till burkmat men jag hittade lösningen i färskfoder. Det slukade hon utan problem 🙂

Senare kunde vi gå över till torrfoder utan problem när hon gått upp i vikt samt kommit upp lite i åldern. 🙂Idag är hon 6,5 månader och slukar allt man ger henne. 😂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Sjöstjärna
2/1/15, 4:21 PM
#9

#7 De aminosyror sin finns i kycklingkött är inte desamma som de sin finns i rött kött, enbart kycklingkött ger inte tillräcklig variation eller mängd aminosyror. Många som bara ger VoH upplever att hunden blir "mattokig" och äter allt den kommer över, tigger mat osv, detta skulle kunna bero på brist på aminosyror. Generellt skulle jag inte rekommendera att ge enbart VoH, oavsett om det är till en valp eller en vuxen hund, men som komplement till annan mat eller som grundfoder med olika tillsatser går det utmärkt.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

oh-la
2/1/15, 4:38 PM
#10

med tanke på att kyckling innehåller en stor mängd proteiner, och därmed en stor variation aminosyror, bland annat alla de essentiella aminosyror som människor behöver. med tanke på att det även innehåller andra proteinkällor, så som inälvsmat har jag svårt att se att det inte skulle vara fullvärdigt. nu kompletterar jag min hunds mat med både torrfoder och vilt (200g/500g) som vi får av vänner som jagar, men det har inte att göra med att jag tror att det inte är fullvärdigt, utan för att jag tycker att hon blir så hård i magen annars, plus att jag tycker att jag gott kan ta tillvara på det viltkött som annars går till spillo och ge till min hund som älskar det.

Sjöstjärna
2/1/15, 4:42 PM
#11

Faktum kvarstår att många hundar i längden inte mår bra på enbart VoH utan behöver tillskott av rött kött och/eller andra typer av näringstillskott för att må bra. Men kompletterar man med andra typer av foder så är det ju inget problem.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

ZoiaLabrador
2/1/15, 5:33 PM
#12

Tack för alla bra svar. Hur rå fodrar man en valp på bra sätt? Har inte testat att enbart ge hon rått utan endast i samband med hennes hundmat. Låter som värt att testa. Men har ingen erfarenhet av det. Då alla våra tidigare hundar har älskat torrfoder. Vad bör hon få i sig om man råfodrar och hur mycket för en valp?

Jag kan se om jag kan få tag på en liten påse VoM också för att se om hon visar intresse för det. Och sen ta ställning till om det behöver kompliteras eller inte. Om hon ändå inte äter så får jag försöka med annat.

Ja tror det kan vara lite jobbigt för hon med tandlossningen. Men eftersom det nu varit krångligt och jobbigt med maten i flera månader så tror jag inte det är huvudanledningen till varför hon inte äter.. Samt att hon tuggar på små tuggben, så då borde hon ju tugga i sig maten som är betydligt mjukare än ett ben. Därför tror jag inte det har så mycket med tänderna att göra, dock kan det inte vara så trevligt att hon har tappat mycket av sina valptänder det senaste veckorna.

Jag hör av mig hur det går. Idag och igår var matningen väldigt svår för hon. Så jobbigt att se att hon inte äter. Dock är hon full av energi och glad och är inte äckligt smal, men vill inte att hon skall gå ner i vikt. För smalare bör hon ju inte bli. Valpar skall ju gå upp i vikt för att må bra.

Ge gärna fler idéer och tankar.

Sjöstjärna
2/1/15, 6:24 PM
#13

Börja med att läs inne på BARF iFokus, där finns massor med information.

http://barf.ifokus.se

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Annons:
ZoiaLabrador
2/1/15, 6:39 PM
#14

#13 tack

russin
2/1/15, 7:11 PM
#15

Vid 5 månaders ålder har jag gått över till att ge 2 mål per dag - det är min rekommendation till dig med, för att hunden ska få en möjlighet att bygga upp lite mer hunger.

Går gärna över till enbart färskfoder och äter inte hunden sin mat, så ta bort efter 10 minuter. Pjoska inte om inte hunden är sjuk, utan låt den få lugn vid matskålen. Äter den inte, så in med maten i kylen igen och prova nästa gång det är dags för mat. Inte hålla på med en massa godis eller annat i mellantid.

Gör så några dagar och minska gärna på maten under den tiden, så valpen hinner bygga upp en större hunger och inte lämnar något i skålen tills slut. Då först kan du börja öka mängden. Värt att pröva då en hund inte svälter ihjäl på en vecka om den skulle vägra äta 🙂

Enbart färskfoder är för att höja smakligheten. Vissa hundar är galet kräsna och är dom åt det smalare hållet, skulle jag vilja att hunden verkligen ville ha sin mat.

ZoiaLabrador
2/2/15, 10:18 PM
#16

Tack alla för hjälpen och alla bra råd.

Jag tog idag tåget till närmsta djurbutik, eftersom VoM inte kunde levereras hem till mig via internet. De hade 3 andra alternativ på rå/färsk frusen mat. Valde ett helfoder vid märket Bravo. Skall läsa på mer sen vad skillnaden mellan de olika märkärna är och vad som är bäst. Räknade lite på priset och Royal Canin valpfoder var ju dyrare än Bravo Kyckling (utan spannmål).

Hon fick testa det idag när vi kom hem och det tyckte hon var jätte gott och åt utan minsta krångel och hon slickade t.om botten av skålen efteråt hon fått i sig maten. Dock måste hon varit enormt hungrig eftersom hon inte åt något torrfoder till frukost i morse innan vi åkte iväg.

 Om hon är lika duktig imorgon så är det färskt som gäller för oss, eftersom det verkar fungera jätte bra. Var så stor skillnad på ätandet.

Sjöstjärna
2/3/15, 11:33 AM
#17

Vad roligt att höra att hon äter och tycker det är gott. 👍 Bravo har hottat upp sitt sortiment en hel del på senare tid och har en hel del att välja på även när det gäller spannmålsfritt. Du behöver inte välja ett märke och hålla dig till det utan du kan gärna variera både mellan olika märken och olika sorter inom samma märke, desto mer variation desto bättre. Satsa på att få med så många olika proteinkällor (djurslag) som möjligt i maten så har du bästa förutsättningar för att hon ska få i sig den näring hon behöver. Dessutom är det många hundar som föredrar variation i kosten och som äter bättre om det inte alltid smakar likadant. Tänkt dig själv om det serverade korv med mos varenda dag, till slut tröttnar man. 😉

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Upp till toppen
Annons: