Annons:
Etikettdrag
Läst 1191 ggr
JoannaLi
2015-01-31 18:47

Omatchade hundar - draghundsfrågor

Jag var helt säker på att jag sett ett "draghundsforum" här på iFokus, men jag måste ju ha sett i syne :S

Vi har två extremt omatchade draghundar - vi tävlar inte eller så, men i och med att de är ganska energikrävande jakthundar, så är det något vi gör relativt mycket ändå, som motionsform. 

Nu har vi bara två hundar, och de är extremt omatchad, så pass att det knappast går att köra dem tillsammans, men samtidigt behöver de motivationen av varann för att prestera optimalt. 

Jappe, är 4-5 år gammal, ung och pigg, och gör av med sin energi ganska explosivt. Han drar hårt, det ska gå fort, och gärna långt, men när han är klar, så är han klar, och då går han gärna fot i stället. 

Tassa börjar vara till åren, 7-8 år gammal, och hon har en kronisk lunginfektion, som hon går på medicin för. Hon mår bra nu, men hon är lite "spak", och är en väldigt bestämd dam. Hon går hemskt gärna långa, lugna turer i hennes tempo. Hon klarar även högre tempon, men motivationen tryter. 

Grejen med dem, är att de tappar den mentala motivationen otroligt fort - bra mycket fortare än de egentligen känner sig lagom uttröttade i kroppen. Det gör att vi har två hundar, som ni körs separat, i ungefär en timme vardera, som kommer in och kan lägga sig och sova i någon timme, innan det kliar i dem för att få komma ut och göra något. (Nej, det är inte passivitetsträningen som brister, jag har känt dem länge nog för att se skillnad på när de är uttråkade, och när de har överskottsenergi som de vill bli av med.) 

Men, innan Tassa blev sjuk, och de sprang tillsammans, så kunde de lätt göra tvåtimmarsrundor, som de sedan var nöjda med i någon dag efteråt, i och med att de då sprungit på ett mer effektivt sätt. 

Finns det något man skulle kunna göra för att kunna köra dem tillsammans? 

Det första som kommit fram till mig, är att man skulle kunna knyta Jappe i en kortare lina, så att han får dra vikten av cykeln/sparken/skidorna medan han jagar henne och försöker komma ikapp, och så får Tassa bara springa på bäst hon kan. Det jag ser som problem med det här, är att i och med att Jappe jagar henne, så kommer han komma upp i ett än högre tempo, av vilket hon kommer att känna att hon inte kommer att orka hänga med i en längre stund, så då kommer hon lägga av. (Ganska bokstavligen, när vi kör dem tillsammans - även med samma längd på linorna - så strejkar hon genom att lägga sig ner efter ett par kilometer.) 

Är det bara att acceptera att de inte går att köra tillsammans, och att man bara får försöka motivera dem mer var för sig?

Annons:
Upp till toppen
Annons: