Annons:
Etikettvalpar
Läst 8316 ggr
snestreck
2015-01-30 22:31

Regler ang köp av importerad hund

Hej!

Idag fick jag hem min lilla bull terrier.

Vad jag trodde var att hunden var född i finland, då jag är här nu så passade jag på att köpa den här också.

När dom kom och lämnade valpen kom det 3 kvinnor och lämnade den, ingen av de talade varken finska eller engelska utan bara ryska, killen jag haft emailkontakt med sa att hans mamma skulle vara den som lämnade valpen.

När jag väl fick den & alla papper (vi möttes på stan) så var det typ allt och dom åkte rätt snabbt.

Så kollade jag på papprena som medföljde, och allt står på ryska?! De sa aldrig att de importerat valparna från ryssland, i vilket fall så kan jag inte ett ord på ryska så om någon är ryss och vill hjälpa mig så hör jättegärna av er.

Då de finns rabies i ryssland och tydligen är rätt vanligt med djursmuggling så vill jag självklart veta att allt gått rätt till, med chip, vaccin osv och att det inte är ett förfalskat pass. Finns det något sätt jag kan kolla upp det?

Står att den fått för rabies osv men de ska även vara rätt duktiga på att förfalska.

Annons:
snestreck
2015-01-30 22:36
#1

Kan man typ kolla upp så chipnumret från passet stämmer?

Hildgrim
2015-01-30 22:37
#2

Finns det inget i Finland som motsvarar Jordbruksverket du kan höra med?

snestreck
2015-01-30 22:39
#3

#hildgrim  ingen aning faktiskt kan inte finska är bara på besök så passade jag på att köpa hunden här istället för att få den importerad till sverige :o

Hildgrim
2015-01-30 22:41
#4

Fast du måste ju ändå importera den från Finland till Sverige sen?

Låter som du är ute på lite hals is nu när det talas två språk du inte behärskar. :O

snestreck
2015-01-30 22:44
#5

Ja men då slipper jag vänta också, hade tagit ett par veckor extra då :(

Ambrose
2015-01-30 22:49
#6

#5 Har du otur så blir hunden tvungen att sitta i karantän nu och då gäller det mer än bara ett par veckor :s

Men, gjort är gjort… Eftersom du ska föra in hunden till Sverige så bör du kontakta Jordbruksverket med en gång. De kanske även kan referera dig till någon lämplig kontaktperson i Finland. De flesta pratar säkert Engelska. Håll hunden borta från andra hundar och för mycket folk tills du har löst det här. Lycka till och håll oss uppdaterade :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
taylor__lambert
2015-01-30 22:50
#7

Jag skulle uppsöka veterinär i finland, även om de inte kan svenska så kan de åtminstånde engelska. Jag kan inte alla regler i finland men jag har rest en del med min hund till åland där det är nästan samma regler eftersom det tillhör finland de ska vara avmaskade och ha alla sina sprutor (beroende på ålder då) och giltigt pass annars får de inte komma till in, så jag skulle ta mig till veterinär för där kan de ju även kolla chippet har jag för mig.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Zepp
2015-01-30 22:50
#8

Det lär bli en dyr historia!

Och hunden måste omedelbart sättas i karantän!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lon@
2015-01-30 22:51
#9

Hur gammal är valpen?

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Zepp
2015-01-30 22:55
#10

Innan hunden eller katten kommer till Sverige ska den:

  • vara ID-märkt (mikrochip eller tatuering)
  • vara vaccinerad mot rabies (resa tidigast 21 dagar efter grundvaccinationen, eller 21 dagar efter andra vaccinationen)
  • ha ett särskilt veterinärintyg som utfärdats av officiell veterinär i avreselandet. Detta intyg "Veterinärintyg för sällskapsdjur E9.163" eller "Veterinärintyg för handelsdjur E.164" finns att beställa på Jordbruksverkets webbplats.
  • anmälas till Tullverket vid gränspassage
  • djur som kommer direkt från ett listat tredjeland måste komma över Landvetter eller Arlanda flygplats. Djur som kommer via annat EU-land måste genomgå gränskontroll i det första EU-landet de kommer till. De får sedan föras in över valfri tullplats i Sverige.

Om hunden eller katten kommer till Arlanda eller Landvetters flygplats som frakt, måste djuret ha veterinärbesiktigats 48 timmar innan avfärd och vid ankomst till Sverige. Läs mer på Jordbruksverkets webbplats, 

www.jordbruksverket.se src="http://www.tullverket.se/sitevision/util/images/externallinknewwindow.png" alt="länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster" />.

http://www.tullverket.se/innehallao/d/djurresa/djurresa/hundochkatt/hundellerkattfranettlandutanforeu.4.3238c5bc116a42faffb8000488.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

snestreck
2015-01-30 23:05
#11

Finns massa lappar osv men allt är på ryska så det är svårt att förstå vad mer som behövs, ska kolla vet på måndag så jag får tid bokat osv, förövrigt bilar jag så hur blir det då?

Hildgrim
2015-01-30 23:06
#12

Om du vill luska i papperna redan nu kan du ju faktiskt skriva av dem in i google translate. :)

taylor__lambert
2015-01-30 23:08
#13

precis som #12 skriver, google translate har blivit något mycket bättre än vad den var för ett år sedan, nu översätter den hela meningar istället för ord.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
[Daniela1983]
2015-01-30 23:08
#14

Var det ett spontanköp? Hade du inte kollat upp allt innan du bestämde dig för att köpa valp där? det måste man ju göra.

snestreck
2015-01-30 23:35
#15

Jo  de va planerat köp men att den skulle importeras från ryssland till finland o sen sverige, hade vägarna förbi finland så tänkte varför inte.

De e ryska bokstäver går ej att skriva på translate

Wellcraft
2015-01-30 23:37
#16

Hoppsan hejsan, den här sörjan låter inte bra. Uppdatera oss!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

isblixt
2015-01-30 23:40
#17

Jag kan ryska bokstäver och på så vis bilda ord, då kan man använda sig av google translate… Skriver man med våra bokstäver så kommer det upp "Menade du…?" med ryska bokstäver. Vet inte om det är mycket till hjälp men jag hade kunnat försöka om du vill.. Är det mycket text så vet jag dessvärre inte om jag har tiden till det. :/

taylor__lambert
2015-01-30 23:51
#18

du kan välja ryska bokstäver på translate, finns en knapp som man kan klicka på ser ut som en liten pil nedåt så visas en bild på ett tangentbord och då får du upp de ryska bokstäverna

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Thiah]
2015-01-31 08:01
#19

Har du en smart telefon så kan det gå att ta en bild av texten och få den översatt. Fungerar bra med min android telefon.

russin
2015-01-31 08:42
#20

Får jag bara fråga varför man köper en valp där man gör upp om ett möte på stan ? Bäddat för trubbel. Om man tror man köper en finskfödd valp, varför drar man inte öronen åt sig om alla papper är på ett annat språk ? Jag bara undrar varför man fortsätter och genomför en affär som inte verkar vara det man trodde - hur söt än en valp är.

Ska du ta valpen till Sverige så måste den vara 12 veckor + 21 dagar och då vara rabiesvaccinerad vid 12 veckors ålder. Ha pass, vara chipmärkt osv innan den får komma till Sverige.

Det låter som du köpte en valp "som råkade" dyka upp när du var där och inte alls något genomtänkt. ursäkta om jag låter hård, men det är inte vettigt att köpa en hund utomlands på det sättet då du kan bidraga till både det ena och det andra. Köper man en hundutomlands, så gör man det väldigt noga genomtänkt och med bra uppfödarkontakt.

Annons:
[Forest]
2015-01-31 11:55
#21

Planerat köp? hur länge hade du kontakt med säljaren och hur väl kolla du upp uppfödaren och kenneln? Tog du leg på dom som lämnade över valpen låter mycket mycket skumt detta. Jag håller med Russin i detta men hoppas att det går bra med allt givetvis.

AnnaKarin
2015-01-31 12:17
#22

Vem importerade hunden till Finland? Var finns de finska importpapperen. Pass?

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

OneSound
2015-01-31 12:37
#23

Ojoj vilken soppa.. Hoppas allt löser sig. 

Går det inte att få tag i en tolk? Hur verkar valpen? Pigg och frisk?

Aut viam inveniam aut faciam

Wellcraft
2015-01-31 13:28
#24

#20 Håller med helt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Isvind
2015-01-31 14:17
#25

Alla varningsklockor ringer… Fanns det inget på finska? Du kanske kan få hjälp av finska motsvarigheten till jbv. Eftersom hunden ska in i Sverige sedan. Det blev inte mycket enklare…

LinaLj
2015-01-31 14:18
#26

#15 Varför inte ta kontakt med mannen du bokade mötet med? Det borde ju vara första steget.

snestreck
2015-01-31 14:36
#27

Hej, svarar allt i samma nu.

Idag sket han och det kom blod ur rumpan, ringde vet o de sa att jag skulle avvakta samt avmaska honom, jag frågade han som jag köpte den av om den fått alla vaccinationer och han sa ja självklart man får inte ta in den från ryssland till finland annars.

Jag hr försökt kolla efter ryska jordbruksverket för att kunna söka på hans chip & se om han är rätt intagen osv, hittar inget,

Hur ser man om ett hundpass är fake?

Skulle verkligen behöva någon hundkunnig ryss & kan tänka mig att betala lite om ni hör av er i pm snarast,

Finns de någon chans att om han nu är insmugglad kan ha typ rabies? Vore väldigt obehagligt då han både pussat och bitit mig..

Annons:
[Daniela1983]
2015-01-31 14:46
#28

Blod med avföringen, stackars valp, man undrar vad det är för fel på den.

snestreck
2015-01-31 14:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#29

passet

Hildgrim
2015-01-31 14:49
#30

Spontant så känns det kanske som det är Finland du ska vända dig till nu och inte Ryssland. Hunden är ju redan i Finland och deras regler gäller nu. Dom borde kunna titta på dina papper och pass? Antagligen kan du fota och maila över till dem. Jag utgår ifrån att deras myndigheter kan engelska. Lycka till. :)

snestreck
2015-01-31 14:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#31

o detta

Isvind
2015-01-31 14:54
#32

Jag vet tyvärr inte hur man ser om det är falskt, men vänd dig till en bra veterinär & jbv i Finland. Hoppas allt är ok.

taylor__lambert
2015-01-31 14:59
#33

På ett av papperna står det ДЕГЕЛЬМИНТИЗАЦИЯ enligt translate betyder det Avmaskning, på samma papper står det datum och sen vad det är för preparat. All denna info gjorde jag genom translate. Dock kan  jag inte göra mycket mer då min dator är extremt seg och allting laggar upp sig

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

oh-la
2015-01-31 15:27
#34

ta också reda på vilken tullstation man tullade in hunden i finland. har du den har du svaret på typ alla dina frågor.

Annons:
taylor__lambert
2015-01-31 15:29
#35

#31 om du kunde få bättre bilder lite närmare så man ser alla bokstäver tydligt så kan man nog kolla upp det lättare.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Thaisilk
2015-01-31 16:07
#36

Det står ju inte bara på ryska utan också på ENGELSKA!  Ta valpen till finsk veterinär snarast och ta för allt i världen inte in den i Sverige innan du har fått klartecken av finsk veterinär och Sv. Jordbruksverket.  Var noga med att anmäla valpinnehavet när du kommer till tullen också!

Hur har du kommit i kontakt med säljaren?

Det hela osar hundfabrik och mygel lång väg - men du kan ju ha tur också så alla papper är korrekta och valpen inte är alltför sjuk…

[Thiah]
2015-01-31 16:12
#37

#29 enligt de där bilderna är vaccinerad mot rabies, parvo och nått annat. Står på engelska under ryska texten och sen ser man datumet för vaccinationen.

Isvind
2015-01-31 16:14
#38

Problemet är väl att man inte vet om det är äkta eller ej. Men bra tips att kolla upp tullen. Mår hunden bättre idag?

snestreck
2015-01-31 16:17
#39

Det kommer blod när han  bajsar, i slutet alltså, droppar och en blodtäckt korv.

Ringde veterinär och de sa att man ska avvakta så länge han inte blir sämre, han hickar också och låter lite konstig när han andas, så de sa att vi skulle avmaska såvi gjorde det nyss.

Känns ju inte bra att han blöder ur rumpan men han har ingen feber eller verkar svag.

Orsaker till varför det blöder?

Honestyisdead
2015-01-31 16:27
#40

#39 Du får förklara till veterinären att hunden är från ryssland. Du måste in med hunden! Åk inte till Sverige fören hunden varit hos vet.

Thaisilk
2015-01-31 16:33
#41

Valpen är född 18 september 2014 och alltså drygt 4 månader gammal nu. Det står en person  som uppfödare men en annan (adressen inte ifylld) som ägare i papprena. Valpen tycks vara registrerad i Russian Kynological Federation och det är turligt nog den organisation som är ansluten till FCI. Bra! (Om nu reg.beviset är äkta). Du behöver en exportstamtavla för att kunna registrera valpen hos SKK.

Eftersom valpen har bestigit finsk mark behövs nya veterinärintyg för att få in den i Sverige. Se till att ALLT är OK innan du försöker ta hit den, det är ganska högt straff för illegal införsel av djur till Sverige.

Annons:
Zepp
2015-01-31 16:34
#42

Troligen begriper Finska veterinärer Ryska hundpapper, de borde vara vana?

Och engelska kan de, annars hade de inte klarat studierna!

Oså, du lär inte slippa genom tullen innan papperen är klara!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Thiah]
2015-01-31 16:56
#43

#42 varför ska de kunna ryska? Och nej, alla veterinärer i finland kan inte engelska. Besökt en del själv och jag bor i södra Finland.

Zepp
2015-01-31 16:58
#44

😕Hur kom de in på universitet om de inte hade betyg i Engelska?

Troligen är de mer vana vid Ryska intyg??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Thiah]
2015-01-31 16:59
#45

#44 det vet jag inte men flertalet av dem pratar knappt engelska.samma sak med läkarna iof.

[Daniela1983]
2015-01-31 17:00
#46

# 35 mm och utan att bilderna växlar. Men på det ena fanns det som någon sade en drontal plus klisterlapp.

Och sedan låter det märkligt att en veterinär säger avvakta när hunden uppenbarligen inte är frisk, mår bra och det passerar blod. Åk in till vet! Det är allvarliga grejer, något verkar blöda i mage/tarm. Är det rött och färskt blod? Då sägs det att det blöder närmare utgångshålet, har du tur är det något vid själva analöppningen, hemmorojder, kan de blöda? Minns inte.

[Thiah]
2015-01-31 17:01
#47

#46 växlingen är iFokus som gjort. Tryck på bilden så stannar den

taylor__lambert
2015-01-31 17:06
#48

Ska man verkligen avmaska en hund så tätt in på? Enligt ett av papperna är hunden avmaskad den 28 Januari 2015, alltså tre dagar sedan

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
[Daniela1983]
2015-01-31 17:10
#49

På passet står det född i sept, som sagt de andra pappren är lite suddiga men jag tycker det står på de nedre pappren född i december. Vaccinationen mot rabies och den där avmaskningen tycker JAG  ser bra ut.

oh-la
2015-01-31 17:11
#50

jag håller fast vid att du måste börja med att kolla upp vilken tullstation hunden är importerad till. om hunden kommit in i land inom EU och tullats in rätt är hunden numera "Europeisk". det innebär att det inte är lika höga krav för införsel till sverige. det innebär också att alla papper är i sin ordning och hunden ska utan problem kunna passerad vidare till sverige. om hunden inte passerat lagligt har du helt andra problem. det finns en risk att hunden då kommer att omhändertas och avlivas. 

alla veterinärer handlar inte med alla länders veterinärintyg. man kan alltså inte begära att en veterinär ska kunna handskas med intyg från andra länder.

russin
2015-01-31 17:18
#51

Vänder du dig till en större klinik så kan dom absolut läsa av pappren - det är liksom en del av deras jobb att kunna avmaska mm före utförsel samt fylla i pass. Och självklart kan dom engelska tillräckligt för att göra detta.

Zepp
2015-01-31 17:28
#52

Ja det lilla jag begrep av de papperen så såg det bra ut.. då skulle det kunna vara som så att den är införd till EU på rätt sätt, och därmed går det enklare att föra den till Sverige.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

taylor__lambert
2015-01-31 17:42
#53

Vad jag kan få ihop det av det lilla som går eftersom bilderna inte är så bra:

Pappret kommer ifrån den ryska kennel klubben som är ansluten till FCI

Uppfödaren befinner sig i Jaroslavl

Hunden ska vara chippad

Hunden är född 18 september 2014 på ett papper och 7 december på det andra pappret

Hunden verkar vara avmaskad, har fått rabies vaccination, har fått parvo vaccination och Leptospiros

Så det är ju mycket som är gjort det ända som får mig att tänka är datumet då hunden sägs vara född. Det jag skulle göra är uppsöka veterinär pga hundens tillstånd, strunta i vad veterinären säger att du ska vänta boka upp en tid för säkerhetens skull för hunden har rest väldigt långt och den kan ha dragit på sig något på vägen. Hos vet kan du även kolla att märkningen stämmer överens med pappret. Människor i Finland kan antingen Svenska eller Engelska beroende på vart i landet man befinner sig, befinner man sig på de mer lantligare platserna kanske det är mindre sannolikt att de kan engelska och svenska.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

snestreck
2015-01-31 18:55
#54

Reagerade också på att de stod 2 olika datum.

På annonsen va de födda 7 december vilket skulle innebära att de inte ens är leveransklara ännu, kanske andra regler gällande ålder jag vet inte…

Med tanke på storleken (som en liten petflaska) så tvekar jag på att den är 4 månader som passet säger.

Frågade ägaren om ja kanske fått fel pass.. dock inte fått svar.

Om han nu är född i december den 7:e är det nog för tidigt med torrfoder vilket jag gett honom, kanske därför det blödde efter bajs? Det var klarrött bajs.

snestreck
2015-01-31 19:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

rumphålet är svullet

Annons:
Isvind
2015-01-31 19:13
#56

Att det är två olika datum tyder ju på att något inte stämmer. Alls. Vilket är problemet med förfalskningar, det ser så äkta ut. Vet att du inte läser ryska så ursäkta mig för dum fråga, men det kanske går att ta reda på kliniken i Ryssland där detta sägs vara gjort? För att bekräfta uppgifterna? Oavsett, åk in med lillen & hoppas allt går bra. Stackars liten. :(

Isvind
2015-01-31 19:13
#57

Att den lämnades så snabbt på stan & att ägaren nu inte svarar är ju två klara varningstecken, så hoppas du får svar. Edit: förra ägaren givetvis. :-)

[Daniela1983]
2015-01-31 20:29
#58

Håll oss uppdaterade, det här var intressant.

taylor__lambert
2015-01-31 20:51
#59

En liten varning, om hunden visar sig vara yngre än 3 månader så är det importstopp till Sverige, hundar och katter under 3 månader får inte komma in i Sverige.

http://www.skk.se/sv/nyheter/2015/1/Importstopp-for-valpar-fran-EU-lander/

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Thaisilk
2015-01-31 23:56
#60

Har du ingen bild på hela hunden där man ser huvudet så man kan se om den är knappt två eller drygt fyra månader gammal?

Den är tydligen microchippad 18 oktober, vaccinerad 18 november och 9 december (den 9 :e december också rabiesvaccinerad).  Det verkar röra sig om intyg/registreringspapper för två olika hundar! :-(

Lon@
2015-02-01 01:17
#61

Finska motsvarigheten till Jordbruksverket har webbadressen evira.fi, finns även info på svenska. Kontakta dem så fort som möjligt!!! Jag antar att det är att strö salt i såren och att du har insett att det inte var så smart men hade du köpt en dator på samma premisser? Vet att det låter hårt men tyvärr sponsrar blåögda valpköpare dessa lurendrejare så att de kan fortsätta :-(. Hoppas innerligt att jag har fel när det gäller den här affären och jag hoppas VERKLIGEN att det löser sig för valpen!

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

VampireGirlElvira
2015-02-01 08:26
#62

Hoppas att allt kommer att lösa sig med valpen och för dig TS.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
Isvind
2015-02-01 21:44
#63

Hur går det? Kanske lite tidigt för uppdatering, men är nyfiken.

Hildgrim
2015-02-14 15:12
#64

Hur har det gått?

[Daniela1983]
2015-02-14 17:22
#65

Tycker det är tråkigt när folk inte uppdaterar när så många lagt möda på att försöka hjälpa.

taylor__lambert
2015-02-14 19:34
#66

Kanske inte går att uppdatera, man har ju inte internet överallt, vad som helst kan ha hänt. Personen har inte varit aktiv sedan den 3:e så det kan mycket väl vara olika saker som händer för TS.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Cireea
2015-10-30 15:31
#67

Hur har det gått?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

hemul
2015-10-30 15:42
#68

Ja, det får vi nog aldrig veta. Tyckte tjejens histora lät ganska fejkad den med om jag ska vara ärlig. Ursäkta på förhand om det inte är så.

CayKantos
2015-11-01 11:52
#69

#68 Om du tycker det, är det verkligen nödvändigt atr skriva ut det? Några saker borde man bara hålla för aig själv. Hoppas iaf det gick bra, men som sagt är det synd det inte blivit uppdaterad.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
hemul
2015-11-01 12:24
#70

Varför det? Att köpa hundar på det här sättet är väl inget som bör uppmuntras.

hemul
2015-11-01 12:32
#71

Här har det inköpts en laikablandis utan pejl på de ingående raserna och  som det senare blir en massa problem med.
http://hundar.ifokus.se/discussions/52fa1dd6ce12c41c4400102a-ostsiberisk-laikakarelsk-bjornhund-hur-blir-den

Här ska det importeras en hund från Polen, igen utan mycket pejl.
http://hundar.ifokus.se/discussions/539959318e0e7414540021da-ska-importera-hund-behover-lite-hjalp

CayKantos
2015-11-03 09:28
#72

#71 ja det verkar lite sketchy, synd att folk ska vara så 😕

Jag ursäktar min kommentar men drar inte tillbaka vad jag skrev 😉

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

hemul
2015-11-03 10:01
#73

ha ha! det är ok. jag är ok med din kommentar om du är ok med min. 😃

CayKantos
2015-11-03 10:42
#74

👍

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

JonnaCecilia
2015-11-03 19:29
#75

Undrar varför personen lagt upp tre historier om import av valpar inom loppet av några månader… Vad är syftet liksom? :/

exitingsvillemo
2015-11-04 08:13
#76

Eftersom TS tydligen har importerat 2 hundar tidigare, från olika ställen, så bör ju denna ha erfarenheter i ryggsäcken och veta vad som gäller vid import… Mycket underligt kan jag tycka…

Annons:
hemul
2015-11-04 15:12
#77

blev det något av med den där polska då? får lite känslan att det är kite  söt valp + billig = vill ha!

Upp till toppen
Annons: