Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 2462 ggr
Minmilou
2015-01-30 10:55

ny hund, vilken ras?

Funderar kring hund nr 2. Har nu en isländsk fårhund som inte är träningsintresserad för fem öre..så jag vill ha en hund som gillar att träna, är lyhörd, intelligent osv. Storleken spelar inte så stor roll, är öppen för alla förslag. Har inte tänkt tävla i något men är sugen på agility och lydnad. Vill helst inte ha en hund med jakt i sig. Nu brukar vi gå mycket i både skog och i stan, brukar gå omkring 3-4 timmar om dagen. Pälsen spelar ingen roll! Har ni några tips? Har säkert glömt säga något, då är de bara o fråga :)

Annons:
luckysheltie
2015-01-30 11:11
#1

En sheltie? Rasen finns i varierande storlekar. Passar bra till agility och många olika hundsporter. Lättlärd, orkar mycket och hänger med på det mesta. Pälsen räcker med att borsta 1 gång i veckan.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Em_
2015-01-30 13:16
#2

Svensk/finsk lapphund? Eller vill du bort från spetsarna helt? Pudel kanske? Oavsett ras så kolla efter kennlar där hundarna har arbets/sportmeriter.


LuLeLo
2015-01-30 17:27
#3

Sheltie, och om du kan kompromissa med jaktlusten (eller, frågar om den på kennlarna) cocker spaniel.

Tass Josephine

Minmilou
2015-01-30 18:33
#4

Jag skulle gärna kunna ha en spets till, finns dock många och välja på :) En sheltie har jag faktiskt varit inne lite på, hört att de är bra hundar! Tack för tipsen ska kolla runt lite :)

Wellcraft
2015-01-30 18:40
#5

Mittelspitz är allt du söker, förutom att de kanske är lite små?
Upplever dem inte som så "spetsiga" som vissa spetsar, typ svårmotiverade, självständiga osv utan de erfarenheter jag har av mellanspetsen är att de är kvicka, intelligenta, samarbetsvilliga och fulla med energi, men samtidigt har otroligt lätt att slappna av.
Har aldrig träffat en mellanspets med problem heller, varken mentala eller fysiska. De älskar dock sin egen röst, men det är ju också islänningarna kända för ;)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

slarvigt
2015-01-31 09:49
#6

Föreslår min egen ras - schapendoes :)

Annons:
Novelia
2015-01-31 17:51
#7

Håller med #5!!

I have no sympathy for people without empathy

Alva14
2015-01-31 18:05
#8

Jag måste tipsa om storpudel. Mycket lätta att lära, vänliga, lite större, så de orkar hänga med på löpturer/långa promenader osv.

[erika.tornlycke]
2015-02-01 14:43
#9

Keeshond :) min uppfattning (baserat på den jag har nu, den jag hade som barn, vad jag läst och hört från min uppfödare) så gillar dem att arbeta :) vår hane älskar det, kör lite agility mest för att det är kul och det tycker han är hur roligt som helst och han lär sig snabbt :) vet dock inte hur dem är att tävla med.

Annars finns det ju autralian shepherd, border collie, kelpie, collie, retrievers (tollare, labbe, golden?), schäfer och massor fler säkert som passar :)

axa
2015-02-01 14:59
#10

Säger Sheltie jag med, passar nog perfekt för vad du söker! Underbara på alla sätt och vis, finns inget negativt med dom.

herdehund
2015-02-01 15:12
#11

Pumi

Viccan92
2015-02-01 22:05
#12

Collie. Lagom bra i både agility och lydnad. Om man hittar en smäcker till lydnaden då.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Minmilou
2015-02-02 07:18
#13

Tack för alla tips! En mittelspitz kanske skulle vara något, riktigt mysig! Har alltid velat ha en samojed, men deras envishet gör att jag tvivlar lite.

Annons:
Novelia
2015-02-02 22:32
#14

Världens härligaste ras = mittelspitz.

I have no sympathy for people without empathy

wonderland
2015-02-02 23:42
#15

Jag har en spansk vattenhund, medelstor hundras på cirka 40-50 cm i mankhöjd. Fäller inte och behöver inte borstas. Samarbetsvilliga och väldigt fina familjehundar. Min tik är väldigt samarbetsvillig och lättlärd. Tränas i spår, agility, lydnad, bevakning, aportering, utställning. Man kan hålla den både trimmad eller långhårig :) Super trevlig ras.

Emouse
2015-02-03 21:23
#16

Puli?🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Mysisa
2015-02-04 11:22
#17

Prazsky är en mycket lyhörd intelligent liten hund som älskar att träna. Agility passar rasen utmärkt då den är liten o smidig o snabb, en lydnads champion kanske du inte kan få men en prazsky tycker iaf om att träna lydnad. Visserligen är det en gammal råttjägare men du lär inte få problem med att hunden r för sig att dra efter vilt. Dom ska hålla godset fritt från smådjur inte ut i skogen o ställa rådjur. Långa promenader älskar dom, jag kan gå och gå och gå o dom vill bara gå lite till. Nu på vintern behövs de dock lite kläder annars får dom lätt köldkramp

minavitas.wix.com/kennel

Upp till toppen
Annons: