Annons:
Etikettövrigt
Läst 3092 ggr
redstaryena
1/30/15, 9:57 AM

Borsta tänderna

Någon som har råd i hur man gör när man ska vänja en hund vid att borsta tänderna. Förstår att det är viktigt och säkert lättast att vänja de i valpstadiet, men nu är mina vuxna och har försökt att ta lite varje dag i en månad nu men lyckas inte ens borsta en tand. De är båda helt osammarbetsvilliga. Någon som har tips?

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Annons:
Ellen89
1/30/15, 10:06 AM
#1

Hantera deras mun nar du klappar dem? Oppna munnen med handerna osv lite langre varje dag?

Wellcraft
1/30/15, 10:49 AM
#2

Jag tog fram klickern, helt simpelt. Då blev det en rolig träningsstund och jycken fokuserade inte på att jag pillade i munnen utan snarare på att göra rätt och få gottis.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

redstaryena
1/30/15, 10:51 AM
#3

Det ska jag pröva 👍

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Wellcraft
1/30/15, 10:55 AM
#4

Det kan nog funka. Min hund tyckte det var så obehagligt att han markerade mot mig, men med klickern totalglömde han hur läskigt det var - dock är han väldigt galen i klickerträning.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

redstaryena
1/30/15, 12:51 PM
#5

Ska köra stenhårt ikväll💪

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Wellcraft
1/30/15, 12:55 PM
#6

Lycka till!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Saffran0Spice
1/30/15, 4:26 PM
#7

Så här tränade jag min hund, varje steg utfördes under 3-7 dagar:

  1. Började med att bara peta under läppar och lyfta dem för att se på tänder tills han vant sig och inte brydde sig särskilt mycket.
  2. Ökade med att öppna munnen under någon sekund och sedan släppa. Detta gjordes flera gånger om dagen och mot slutet av veckan hade vi sakta utökat tiden från 1 sekund till ett par minuter.
  3. Fortsatte med punkt 1 och 2 men nu med god tandkräm på fingrarna. Hunden belönades efter varje tillfälle med att få slicka lite tandkräm från tuben.
  4. Höll på med punkt 1-3 men bytte fingrar mot tops och vid några tillfällen började jag gnugga på ett par tänder.
  5. Samma som punkt 4, men bytte tops mot tandborsten vid några tillfällen.
  6. Över gick mer och mer till tandborste.
  7. Borstade utan problem!

Lycka till med tandborstningen, vi vill se snygga leenden 😃

redstaryena
1/30/15, 4:35 PM
#8

#7 nu köpte jag dubbelsidiga tandborstar men skulle kanske köpt såna där "tottar" som man trär på fingret istället. Blir nog lättare då . Förresten vad är en " "god tandkräm " ? Nån speciell sort de föredrar? För den jag köpte skyr de som pesten. Testade genom att låta dom lukta på en klick men icke

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Saffran0Spice
1/30/15, 4:47 PM
#9

#8 Det jag använder är med smak av lever (minns ej märket) och den köpte jag på djurmagasinet =)
Sedan finns det en ganska smaklös/luktfri gel man kan använda som tandkräm. Det märket heter Bucadog och finns på apoteket, Bucadog finns även som tuggchips istället för gel!

Skogsraah
1/30/15, 9:48 PM
#10

Hur ofta borstar ni tänderna på era hundar? 🙂 Ska själv försöka komma igång och göra det mer på min terrier.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Saffran0Spice
1/31/15, 12:04 PM
#11

#10 Jag borstar varje/varannan kväll på min - men slavar dock ibland.. 😇

Michiis
1/31/15, 12:33 PM
#12

Oj, är det viktigt att man borstar tänderna på sin hund? Jag har inte hört det förut. Jag menar, sköter inte de sig självt när det tuggar på ben och sånt? :) 
Annars lär jag ju införskaffa en tandborste till min vovve ;)

// Michis

Saffran0Spice
1/31/15, 12:44 PM
#13

#12 vissa raser är benägna att få större tandproblem än andra - tex min ras får extremt lätt tandsten och tandröta vilket gör att många blir nästan helt tandlösa redan i unga år. Så att borsta och hålla dem i trim hjälper till att undvika de värsta scenariona =)

Annons:
Skogsraah
1/31/15, 1:16 PM
#14

#12 Har också tänkt och kört lite på det. Köper lite "extra dyra" ben till min vovve. Dental bones. Har tuggar väldigt gärna och ordentligt med alla tänder så jag antar att det ger något i alla fall.

Nu är jag dock inne på att testa en handy brush 🙂

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

redstaryena
1/31/15, 5:30 PM
#15

#12 Det är faktiskt viktigare än vad man tror. Liksom vi människor, så ska ju även hundens tänder hålla hela livet. Dessutom kan de få tandvärk och det kan vara så pass smärtsamt för hunden , (utan att vi människor direkt uppfattar det) ,att hunden plötsligt börjar bete sig annorlunda . Som tex: bli aggressiv och lynnig. En sak till, försäkringen täcker inte kostnader som är relaterade till tänderna , så därför blir det jä*** dyrt . Bättre då att borsta i förebyggande syfte

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Upp till toppen
Annons: