Annons:
Etikettövrigt
Läst 628 ggr
Tanjis
2015-01-29 13:46

börja jogga med äldre hund

Visst känns det redan lite som att våran ändå närmar sig lite, ljusare dagar och så. Så fort det blir lite varmare ska jag ta upp joggning igen med sambon och vår unghund. Nu till frågan: är det dumt att börja jogga med en äldre hund? hon blir nio i år och hon har tidigare haft problem med vänster framben, inget allvarligt. Vi joggar bara på mjuk mark som i skog och så.. Vad säger ni, är det dumt att riskera? Hon har förut stannat hemma under våra jogging turer.

Annons:
fridarebecka
2015-01-29 13:59
#1

Jag tror inte att det borde vara någon fara, det är en corgi va? Du kan ju till en början bara låta henne följa med kortare turer på 1-2 km och se hur hon känns efteråt 🙂 Glöm inte att stretcha henne försiktigt efteråt bara, så damen inte blir stel.

Tanjis
2015-01-29 15:09
#2

Japp, det är corgi :) vi kommer börja försiktigt för vår del med. Vi joggar inte under vintern då jag får astma av att anstränga mig i kylan. Vi kan ju som sagt testa. Finns det Någon bra sida för hund strechning? Tack för svar

-Aida-
2015-01-29 17:32
Lon@
2015-01-29 18:39
#4

Jag vet att det finns olika åsikter men efter att ha pratat med ganska många  sjukgymnaster och hundfysioterapeuter så är jag lite vaksam när det gäller stretching om man inte vet EXAKT vad man gör.

Till skillnad från människor är hundar ofta överrörliga, att då stretcha när det inte behövs kan göra mer skada än nytta.

Det kan dessutom vara rätt svårt att hitta precis rätt grepp och vinkel och att veta vilka övningar som är rätt för just din hund.

Jämför man med sig själv så kan man testa att stretcha, ändra vinklingen eller något en liten, liten bit så når du helt plötsligt en annan muskel eller får en annan effekt. Det kan alltså vara svårt att göra precis rätt på sin hund.

Vill man vara säker så går man lämpligtvis till en duktig sjukgymnast/hundfysio och kollar upp sin hund (vilket jag tycker att man gott kan göra med jämna mellanrum i alla fall, i synnerhet när hunden börjar bli till åren) och får ett träningsschema och eventuellt ett stretchingprogram som är speciellt anpassat till just den individen 🙂.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Upp till toppen
Annons: