Annons:
Etikettövrigt
Läst 4271 ggr
Heart
2015-01-29 12:06

Hemsk upplevelse

Det jag nu berättar hände väldigt snabbt, bara några sekunder. Det var mitt på dagen igår, vi var på väg in och jag står på gården, min vän står bara en liten bit ifrån mig, kanske 5 meter, så ser jag hur han tittar uppåt och det var så där jättetydligt att det var något skrämmande. Jag tittar upp, skriker till honom att stanna för han skällde till och är på väg att springa iväg. Jag fångar upp honom snabbt. Då, den där bråkdelen av sekund innan jag skriker så ser jag en havsörn, kanske bara 5-6 m upp i luften, så nära. När jag skrek till så ändrade den kurs. Så äckligt! Förmodligen så skymde taket mig just i den vinkeln som den var i när den spanade in honom. Hade jag inte varit där då, så hade det gått illa för den var verkligen på väg mot honom. Tror att min vän också tyckte det var en obehaglig händelse , det första han gör när vi senare går ut för att kissa så tittar han uppåt och vädrar.

Googlade på hur det är med djur som blir tagna av örnar och hittade den här artikeln från 2009.  Bichon frise är ju ungefär lika stor som min coton de tulear. För mig är det en varningsklocka, friheten kommer inte att bli lika stor framöver. Det skulle ju vara fruktansvärt om något hände.

Varning för känsliga att öppna länken.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12215091.ab

Annons:
[Annamaja27]
2015-01-29 12:16
#1

Usch - vilken hemsk händelse. Tur det gick bra!! 

Har bekanta som knappt hann komma hem med sin lilla valp innan den blev tagen av en rovfågel - på deras tomt. Framför ögonen på barnen 😕 Så det kan som sagt gå riktigt illa.

[JenniN]
2015-01-29 12:29
#2

Usch vad otäckt! Tur att du var i närheten och att det gick bra. 

Angående artikeln så anser jag att man får göra så som du tänker. Vara med när hunden är ute och liknande ISTÄLLET för att minska på örnarna. De skadar inte hunden för att de är elaka, utan för att de är hungriga.

russin
2015-01-29 13:08
#3

Jag har blivit väldigt medveten om stora rovfåglar sedan jag skaffade en mindre (min ena heeler är ju väldigt liten). Har råkat ut för örnar som seglat över oss, men då är jag snabb som attan att kalla in hunden och hålla henne nära.

Det är ju inget jag behöver brytt mig om tidigare, då jag hade stora raser förut.

Vifyra
2015-01-29 13:09
#4

Otäckt! Skönt att det gick bra iallafall.. Själv bor jag ute på landet med en stor katt och en finsk lapphund (ca 12kg). Ser dagligen någon slags örn eller hök. Den flyger runt huset ofta. Tror det är en unge. Den är väldigt närgången. I höstas när min sambo och jag var ute med djuren, så kom den å satte sig på grusgången framför oss, väldigt nära katten. Den satt bara där nån sekund innan vi började skrika. Man hann knappt fatta vad som hände. Nu hände det ju ingenting, men skulle det hända nått så kommer det gå jäkligt fort. Det gäller att ha koll på djuren hela tiden. Tycker rovfåglar är lite obehagliga på det sättet..

padfoot
2015-01-29 13:14
#5

Usch vad läskigt! När jag var hos föräldrarna på landet över jul såg vi flera gånger en halvsörn i närheten. Ingen aning om den hade kunnat ta min hund på 7 kilo men hade honom i långlina och försökte hålla koll försäkerhetsskull.

Wellcraft
2015-01-29 13:58
#6

Riktigt tråkigt & läskigt.
Men det är inte jättevanligt att rovfåglar vill ta andra rovdjur, de kan dock göra det om de är tillräckligt hungriga. 
Men det är lätt att en liten vit hund misstas för en vit hare eller liknande, trots rovfåglarnas perfekta syn.

Bra att det ändå gick bra för er, håll hårt i vovven din.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
-Aida-
2015-01-29 14:32
#7

tur att de gick bra för din hund! ush vad läskigt 😮hade ett marsvin som rymde från beteshagen där kaninerna bodde, han blev nästan tagen av en skata, jag hann dit i tid och hojtade åt fågeln så den flög sin väg.

Att rovdjur ger sig på husdjur tycker jag inte är anledning nog att minska på deras population, snart finns de väl inget annat kvar här i världen än människor, med favorit husdjuren förstås.

hund_katt
2015-01-30 17:24
#8

Det var ju en labrador som blev attackerad av en örn, ägaren var några meter ifrån. Vet inte om hunden dog, men kommer ihåg att den hade djupa sår efteråt. Örnen blev dock dödad xD ägaren dödade den med bara händerna. Men fick ingen böter eftersom han dödat den med händerna… Haha tydligen får man döda fridlysta djur med händerna… Haha

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Wellcraft
2015-01-30 18:36
#9

#8 Man får döda många djur om det är för syfte att skydda sig själv eller sina egna tamdjur.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

hund_katt
2015-01-30 19:01
#10

#9 jo, men det stod 'eftersom han dödade örnen med händerna så sätts ingen dom'.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Wellcraft
2015-01-30 19:24
#11

#10 Låter jätteskumt, länk?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

hund_katt
2015-01-30 19:28
#12

Ska se om jag hittar den.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

hund_katt
2015-01-30 19:34
#13

http://www.expressen.se/nyheter/han-strop-ornen-for-att-radda-sin-hund/ Här är den. Blandade dock ihop den med en annan händelse, så detta är inte en labrador som blev attackerad. Här är labradoren: http://www.expressen.se/nyheter/kungsorn-attackerade-hund/

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
Wellcraft
2015-01-30 19:36
#14

Haha ja, det var ju ytterst märkvärdigt. Tack för länk!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: