Annons:
Etikettraser
Läst 1482 ggr
lindqvist96
2015-01-26 22:39

Söker svar om Vit herdehund!

Hej!

Jag går i tankar om att skaffa mig en till fyrbent familjemedlem om några år. Det jag letar efter är en större hund som är aktiv utomhus, men kan koppla av inomhus. Den ska vara större i storleken och vara lämplig till t.ex. drag, och i princip ställa upp på allt man vill träna - allt från bruks (spår, lydnad osv) till agility och rallylydnad. 

Jag har länge varit inne på att skaffa mig en Schäfer men träffade sedan på den Vita herdehunden! Det jag gillar med den vita herdehunden är att den är lugnare och "mjukare" än schäfern bland annat, och dessutom föll jag även för utseendet 😍

Men mina frågor är:

  • Är det stor skillnad på hane och tik i mentalitet?
  • Eftersom det inte är den vanligaste rasen, vad ligger priset på?
  • Klarar den sig en dag utan psykiskt aktivering?
  • Är det en skällig hund? (Syftar på att det inte är ovanligt att schäfrar gafflar) 

Det var alla frågor jag kom och tänka på nu i alla fall, (har redan googlat runt och fått svar på vissa andra frågor jag hade.☝️)

Tack på förhand!
Annons:
Wellcraft
2015-01-27 07:03
#1
  • Är det stor skillnad på hane och tik i mentalitet? Nej inte alls, det handlar om individ snarare än kön.
  • Eftersom det inte är den vanligaste rasen, vad ligger priset på? Orkar inte kolla upp, men de bör inte vara särskilt dyra. 13-15.000 kanske?
  • Klarar den sig en dag utan psykiskt aktivering? Absolut, det ska alla hundar klara. Och dessutom måste man nästan lägga in passiva dagar till sin hund, för just passivitetsträningens skull.
  • Är det en skällig hund? (Syftar på att det inte är ovanligt att schäfrar gafflar)  Hunden kommer att vakta och det får man helt enkelt ta, även om man kan dämpa det om det blir för jobbigt. Men förutom det inpräglade varningsskallen när någon ringer på dörren eller liknande så är det en träningsfråga hur mycket hunden skäller.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Soleda
2015-02-11 01:34
#2

Gå in och titta på blocket där har jag sett flera annonser på Herdehundar. Många kallar även korsningar för Herdehundar så du får se upp lite. Har sett Herdehunds valpar med stamtavla för 6000kr.

Det bästa sättet att bilda sig en uppfattning om en hundras är att ringa och prata med flera uppfödare och besöka några av dem också så du kan se med egna ögon hur de är.

Ta reda på vilka ärftliga sjukdomar de har också och andra ev svagheter.

Upp till toppen
Annons: