Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1931 ggr
[Lillmatten]
1/25/15, 9:40 PM

Vilken ras passar mig?

Vet att det antagligen redan finns för många inlägg med samma rubrik men jag kan försvara med att det inte finns en ända skriven av mig förrän nu! ;)

Jag har redan en snart 2-årig Jaktlabbe som jag trivs underbart bra med! Men jag kan inte låta bli att spekulera i vilken ras som min nästa hund ska vara… Antagligen kommer det dröja fleera år innan jag skaffar en ny hund, men vill ändå få tips och råd om vilken ras som du tror skulle passa mig :)

Jag är en snart 19-årig tjej som älskar att vara ute i skog och mark. Jag tycker också om att vandra, åka skidor och cykla. 

Jag söker en hund som orkar mycket men som ändå kan ta det lugnt vissa dagar med några promenader och "hjärngympa".  Jag är väldigt agility-tokig och söker en smidig hund som kan tänkas gilla agility lika mycket som jag.  Storlek spelar inte så stor roll men helst inga giganter :)

Annons:
luckysheltie
1/25/15, 9:43 PM
#1

En sheltie åt det större hållet eller kanske en finsk lapphund ?

Annars tycker jag att du ska kolla in raser från grupp 1.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

[Lillmatten]
1/25/15, 9:58 PM
#2

#1 Jag har faktiskt funderat på både sheltie och finsk lapphund! 😃

Men det där med storlekar på sheltien, finns det uppfödare som enbart försöker få fram lite större? eller är det som så att vissa i kullen blir stora och andra mindre?

Levijo
1/25/15, 10:00 PM
#3

Kelpie? :) Kanske lite för mycket driv där?

[Lillmatten]
1/25/15, 10:09 PM
#4

Jag har aldrig träffat eller läst så mycket om kelpien, förutom sett dem på agilitytävlingar så jag vet inte om de är för mycket driv i dem. Men de är väldigt duktiga agilityhundar så det är absolut värt att kolla upp mer om dem!

Cahira
1/26/15, 5:53 AM
#5

Lapsk vallhund?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Lillmatten]
1/26/15, 9:38 AM
#6

Den har jag inte heller kollat upp så mycket om, men de är väll väldigt lika finsk lapphund, förutom pälsen? 

Det är något som jag också tänkt på förresten! Är det svårare för en väldigt långhårig hund att köra agility? Jag tänker om de kan fastna hindrerna? Jag har aldrig sett en hund göra det, men det var bara något jag kom att fundera över..

Annons:
SparklingTindra
1/26/15, 9:46 AM
#7

#1 Får jag fråga varför en Sheltie just åt det större hållet?  Tänkte då ts skrev att storleken inte hade betydelse?

luckysheltie
1/26/15, 10:15 AM
#8

#7 Oj, jag såg inte att storleken inte spelade någon roll och tänkte automatiskt att TS ville ha en lite större hund. #6 Det behöver du inte oroa dig över, funkar lika bra med långhårig hund.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

[Lillmatten]
1/26/15, 10:22 AM
#9

#7 Nej storleken spelar som sagt inte så stor roll, det var mest av nyfikenhet jag undrade om det finns uppfödare som försöker få fram större shelies ;) 

#8 Okej! Vad bra! För det var det som jag isåfall såg nackdelen med finsk lapphund eftersom de är så "pälsiga"

Wellcraft
1/26/15, 10:25 AM
#10

Kolla in collie, både lh & kh :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Saffran0Spice
1/26/15, 11:25 AM
ipopuma
1/26/15, 11:40 AM
#12

Dvärgschnauzer? Vet inte mycket om dem men någon form av spaniel? Fast kanske inte alls stämmer in men kolla upp?

[Lillmatten]
1/26/15, 11:40 AM
#13

Tyvärr tilltalar inte mig varken collie eller whippet.  Collien tycker jag har för lång nos och har fått för mig att de är lite "Hariga?" Eller så är det bara de jag har träffat ;)

#11 Någon whippet har jag inte kommit i kontakt med men jag är inte så förtjust i utseendet :)

Annons:
Wellcraft
1/26/15, 12:24 PM
#14

#13 Det stämmer att rasen haft en hel del problem med rädslor, tyvärr.
Du har inte funderat på staffe eller amstaff? Kan se klumpiga ut men är otroligt snabba & smidiga.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Lillmatten]
1/26/15, 12:47 PM
#15

#14 Nej det är inget jag har funderat på men jag håller med om att de kan vara väldigt snabba på agilityplan! Och jag har träffat många underbara individer! Jag ska kolla in dem! :)

Wellcraft
1/26/15, 12:50 PM
#16

#15 Gör det! De jag har träffat (spec. amstaff) har varit rena rama arbetsmaskiner som älskar att samarbeta med sin förare och knappt blir trötta alls, men samtidigt kan de agera soffpotatis när det behövs 🙂
Sen kan dem ju vara lite svåra att uppfostra men eftersom du har tidigare hundvana så ska det inte vara några problem.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Candy123
1/26/15, 3:49 PM
#17

Lagotto, pudel, golden kanske skulle vara något :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

[Lillmatten]
1/26/15, 5:26 PM
#18

#17 Lagotto o pudel verkar ha så jobbig pälsskötsel, tänker på att de måste klippas m.m.  Annars skulle faktiskt pudeln vara något jag funderade över :) Golden är lite för lugna för min del, iaf de individer jag träffat

zuzananas
1/26/15, 5:36 PM
#19

Mudi? :)

tilde.wahlgren
1/26/15, 7:13 PM
#20

Nova scotia duck tolling retriver?🙂

                                         Hjärta SVEA Hjärta 

Annons:
Cahira
1/26/15, 7:23 PM
#21

Lapsk vallhund beskrivs som en "kelpie light" ibland. De är lite mer arbetande än lapphundarna är nuförtiden. De har tyvärr blivit mer sällskapifierade, samma med collies. Är lite mer lufsiga än de en gång varit. 

Lapsk vallhund kommer ha mer speed och arbete än lapphundarna om jag uppfattat det rätt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Lillmatten]
1/26/15, 7:30 PM
#22

#19 mudi tycker jag inte om utseendet på 

#20 Tollare har jag också varit inne på, men är inte överförtjust i bleknosar :/

#21 Det lät ju positivt! får lägga lapsk vallhund på minnet då

Upp till toppen
Annons: