Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 3162 ggr
Turast
2015-01-25 21:12

Ännu en skittrist "vilken ras"-tråd ;)

Jahapp asså Australian Shepherd verkar vara min perfekt match men skulle vilja se om det finns nån annan ras som också passar då det verkar som Aussien gick åt helvete ;) (Nej men har kontakt med flera uppfödare men ingen framgång för mig) 

Så detta är väl i brist på annat 

"Krav"

  • runt 50 cm hög
  • Inte överdrivet lång päls, max 2 h pälsvård/ veckan 
  • Inte ren vakthund

Vad jag kommer "göra" med min nästa hund ;P

  • Bruks, främst sök
  • Agility på "fun"-nivå
  • Freestyle
  • Fysträning som drag och klövje

Idag har jag en korthårig Colliehane som har svåra armbågsprobem och osäkerhet (han är även otroligt känslig i sitt sätt och mjuk) och han skulle inte trivas med en alltför bufflig och hård hund, även om valpen förmodligen lär sig hur den ska bete sig mot honom :P 

Har jag glömt nåt såå fråga på :P

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Levijo
2015-01-25 21:15
#1

Kelpie kanske? Skitrolig träningshund!

Turast
2015-01-25 21:23
#2

Är inte de supersmå? :s 

Men det jag hört om dem är att de är så himla hårda osv? kanske inte stämmer kan inget om dem :P

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Ambrose
2015-01-25 21:27
#3

Tollare?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Levijo
2015-01-25 21:29
#4

Alltså.. Jag är skitdålig på att säga om en hund är liten eller stor. Min Grand Danois har ju gjort mig storleksblind lixom :P 

Jag har ju bara tränat med min lärares kelpie, men de är riktigt roliga, ganska praktisk storlek (Jag tycker dock att de är lite små). 
De är kvicka i tänket, väldigt mycket arbets och samarbetsvilja 

Här är deras storlekar enligt rasstandard:
 Hanhund: 46-51 cm
Tik: 43-48 cm

Turast
2015-01-25 21:37
#5

#3 är det inte mycket jakt i dem? 

#4 hm… helst vill jag inte ha under 50cm  :/ ska ha en tik kanske ska tilläggas

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Ambrose
2015-01-25 21:51
#6

#5 Kan vara. De är ju i grunden jakthundar, fast om man inte har något emot att hantera de problem som kan uppstå, så är det en glad och smart hund med grym arbetsvilja och mycket energi. Tuff hund i söt förpackning… men du verkar ju vara en rätt erfaren hundmänniska :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
Anibaz
2015-01-25 21:53
#7

Var du inte intresserad utav tervueren?

Levijo
2015-01-25 21:54
#8

Jaktlabbe då kanske? Också oerhört mycket samarbetsvilja och mycket bra nos 😃

Turast
2015-01-25 22:12
#9

#6 hm.. erfaren och erfaren vettefan :P men ska kolla lite mer på tollaren

#7 jo men det visade sig inte vara något för mig

#8 ingen labbe sätter sin tass i mitt hus xD har aldrig gillar labbe/golden/flat så tyvärr xD

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[Amethyst94]
2015-01-25 22:14
#10

Australian cattle dog, lapsk vallhund, riesenschnauzer eller vit herdehund är inget intressant? 🙂

Sugar Mist
2015-01-25 22:15
#11

Eftersom vi har väldigt lik bild av hur ens ideala hund är så skulle jag tipsa dig om att kika på cattledog, schäfertik, kelpie och hovawart!

-

Turast
2015-01-25 22:38
#12

Cattledogen har faktiskt intresserat mig! Någon som har erfarenhet och kan berätta lite om dem? Det jag har hört är att det är vääääldgt hårda

#10 riesen och herdehunden går bort för de är för stora :P kan kika mer på lappen :) 

#11 Har varit inne på schäfer förr men hmmmm, vet inte vad jag tycker om dem, dessutom får jag inte ha schäfer där jag bor nu :s 
Kelpie ska jag kika mer på :) 
Hovawart kan jag inget om så får kika mer på dem!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Haztparken
2015-01-25 22:59
#13

Briard? :)

Annons:
Turast
2015-01-25 23:05
#14

#13 tilltalar mig tyvärr inte alls :/

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Haztparken
2015-01-25 23:31
#15

#14 du kanske ska vänta tills det kommer en passande kull som du kan få en valp ifrån av rasen aussie istället så det verkligen blir rätt med ras och allt? :) annars kan du ju kolla på brukshundsklubbens sida, där har dom listade sina hundar och då kan du ju se om du fastnar för någon där :)

Turast
2015-01-25 23:35
#16

#15 jo vill bara se om det finns fler raser som passar mig :) Tycker SKK och SBK har så dåliga beskrivningar av raserna, därför tycker jag det är bättre att få tips i en sånhär tråd då det förhoppningsvis är lite egna erfarenheter :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Karolina-H
2015-01-26 07:36
#17

#12 har en cattledog i min bekantskapskrets och iallafall denna är väldigt hård och ägaren har nämnt att de är så överlag. De kräver mycket jobb för att gå ihop bra med alla hundar och med okända människor är min uppfattning.

Jag själv är ju helt såld på Bouvier den perfekts brukshunden i mitt tycke men den är väll lite stor kanske?

Codeavalone.blogg.se

Levijo
2015-01-26 07:53
#18

Cattledogen  har jag också hört från ägare att den  är väldigt hård. Och väldigt liten, haha :P Men en rolig träningshund är det säkert. 

Bouvier som #17 sade kanske?  Hmm.. Det är riktigt svårt det här. 
Listar några jag TROR kan funka :) 

Schapendoes? (Kanske lite liten dock)
Vit Herdehund?
Lapsk vallhund? 
Svensk lapphund? 
Berger Picard? 
Gos D'atura Catala? 
Rysk svart terrier?

Hiro
2015-01-26 08:43
#19

En bra avlad aussie som inte är avlad mot bara utställning, en som är mer avlad mot bruks

Wellcraft
2015-01-26 09:11
#20

Tänker tollare. Tyvärr en ras som legat lika illa till som collien om man tänker avel, men det börjar nysta upp sig och man kan få tag på underbara individer. Ingen spec. jakt i dem, möjligtvis fågelintresse men det går att träna bort. Kan vara lite egna med ett litet mått av självständighet som man inte ser hos labradoren t.ex, men det gör dem bara intressanta.

Kom ihåg att hovawarten är en riktig vakthund, har oftast mer vakt i sig än en schäfer t.ex. Så är inte en hel del vakt önskvärt bör man nog avstå rasen.

Annars tror jag en kelpie, speciellt WK kelpie skulle vara som klippt och skuren för dig. Tyvärr behöver wk valla… Jag har inte erfarenhet av den vanliga kelpien.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Turast
2015-01-26 10:20
#21

Hm ja cattledogen verkar lite för hård för mig!

#17 hm bouviern kan jag inget om men är inte de väääldigt stora? Vill helst inte ha över 55 cm (är den 58 så är det whatever men ni fattar). Min Collie är 63 i mank och vill inte ha en lika stor hund som honom :P 

#18 
Schapendoes? (Kanske lite liten dock) - kan inget om, ska läsa lite om dem :)
Vit Herdehund? - neeeeeeeh stora och får inte ha "schäfer" där jag bor (herden ser ju typ ut som en vit schäfer för folk som inte kan hund) 
Lapsk vallhund? - ska kika mer på, kan typ inget om dem
Svensk lapphund?  - Samma som ovan ;)
Berger Picard?  - här kom det något intressant, dock är de för stora men det är en ras jag intresserat mig lite för!
Gos D'atura Catala?  - inte den blekaste om vad det ens är? XD brb ska googla. Kikade lite och får kolla lite mer på den :)
Rysk svart terrier?  - Blankt nej till alla terriers ;) 

#19 ja det är det som jag själv kommit fram att det passar mig bäst men som jag skrev så vill jag se om det finns fler raser som kan passa utöver aussie

#20 ska kolla mer på tollare och kelpie, har fått dålig uppfattning om kelpie dock men vet inte varför

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

mingman
2015-01-26 10:20
#22

Jag är ju såklart allt för aussie eftersom det är den objektivt bästa rasen, men det finns många fina alternativ.

När jag tittat efter nästa (tävlings)hund har jag förutom aussien tänkt på Cattle Dog, labbe, golden, Border Collie (fast det skulle inte passa - egentligen), lappsk vallhund (jag har träffat en underbar individ och kan inte alls uttala mig om rasen egentligen, men blev nyfiken).

Det är lätt att tänka tävling, aktiviteter, aktivering - men minst lika viktigt är att fundera över vad för hund du vill ha i din vardag, speciellt när du kollar på mer krävande raser.

 Vill du ha en hund som gillar de flesta människor?

Vill du ha en hund som larmar?

Vill du ha en hund som vaktar?

Vill du ha en hund som har lätt till stress (positiv och negativ)?

Vill du ha en hund som tar mycket eget initiativ?

De flesta raser som nämnts här i tråden är ju bra, arbetande raser och med rätt individ kan du komma hur långt som helst med dem. Skillnaden är just hur de jobbar, samt hur deras egenskaper påverkar din vardag. Jag själv som har en larmande, ibland vakande, intiativrik aussie tittar ibland med trånande hjärta efter en enkel, glad, älskar-alla retriver.  

Lova att hålla oss uppdaterade om hur det går, och hojta gärna till här eller på fb om du vill snacka raser eller bara gotta dig i aussiesnack.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Turast
2015-01-26 10:26
#23

#22 Ja vardagen är ju egentligen dt viktigaste, utan en fungerande vardag kan det ju inte gå superbra ute på planen :P 

 Vill du ha en hund som gillar de flesta människor?
Jag vill utbilda min nästa hund till terapihund så det är ett klart ja. Dock har ju det lite med hur man introducerar människor för valpen osv men man kan ju få lite på köpet. 

Vill du ha en hund som larmar?
Den kommer nog ändå dras igång av min collie som larmar så det spelar inte så stor roll

Vill du ha en hund som vaktar?
Lite vakt gör mig inget men ska inte vara en som är avlar för att endast vakta

Vill du ha en hund som har lätt till stress (positiv och negativ)?
definiera stress :P 

Vill du ha en hund som tar mycket eget initiativ?
Vill ju ha en hund som jobbar med mig men som ändå kan jobba långt ifrån mig om det är det du menar ^^

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Saffran0Spice
2015-01-26 10:28
#24

Baserat på det du skrivit i #0 så hade jag kunnat tänka mig att kelpie, whippet, boxer eller en BC hade passat bra in, även med tanke på din Jamie!

Turast
2015-01-26 10:33
#25

#24 Whippet? det va nytt ^^ 

Boxer vill jag inte ha pga hälsan :/ annars verkar det vara superkul hundar! BC passar inte då jag inte vill valla regelbundet, även om flera har försökt få in mig på BC :P

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Saffran0Spice
2015-01-26 10:46
#26

#24 haha ok, ja det verkar vara riktigt olika uppfattning kring BC..
Men Whippet är en ras jag rekommenderar, den har ju inte pälsvården som borstning osv - men kräver istället täcken m.m.

Och man har upptäckt att rasen är riktigt bra på de aktiviteter du angivit =)

Karolina-H
2015-01-26 11:40
#27

#21 Jo bouvieren är stor men om du vill ha en tik som är de runt 60 i manken så inte lika stora som din collie :P

Är verkligen en härlig ras som jag tycker skulle passa dina kriterier och som är väldigt mångsidig och lite bortglömd i mycket tyvärr då många tror att den inte kan jobba något. De har mycket päls men vill man inte ha den så kan man klippa den 2 gånger om året och vill man ha lite päls så är det väl 1 bortsning varannan vecka ungefär som gäller :) Är även en frisk ras mot många andra :D

Codeavalone.blogg.se

Annons:
LuLeLo
2015-01-26 19:48
#28

Aussien är ju klippt och skuren, faktiskt. Annars verkar en flatte vara en perfekt 2a på listan, speciellt iom att deras problem under vardagen och uppväxten inte lär vara lika stora som bruksrasernas. Synd att du vill ha andra tips än aussien och inte är inne på retrievers :P.

Säger som de andra, schäfer o kelpie. Holländaren kanske är nått med.

Tass Josephine

Katti
2015-01-26 20:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#29

På vilket sätt har du hört att kelpien är hård? De är ofta hårda "i kroppen", d v s jobbar vidare fast de har ont och liknande. Men mot människor är de väldigt mjuka, och har en underbar vilja att vara till lags! Sen är det ju så klart skillnad på olika individer, men med kunskap om föräldradjuren och en engagerad uppfödare som på ett bra sätt beskriver valparna i kullen ska det absolut inte var några problem att hitta en kelpie som inte är någon hårding 🙂. Och att den får en engagerad förare så klart, för det vill en kelpie ha!!! 

Här har jag skrivit lite om min erfarenhet av kelpie (som är favoritrasen framför alla andra - trots att jag i nuläget har tre andra raser och ingen kelpie…).

http://skullebo.se/kelpieogon.html

En oerhörd fördel med kelpie är att det inte finns någon som helst utställningsavel (i Sverige i alla fall). Alla uppfödare vill ha dugliga arbetshundar som prio ett!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

LinDajSon
2015-01-26 20:43
#30

Tollare har väl en lite annan självständighet än vallhundarna. Man kör inte över dem hur som helst. :) Är inne på min tredje aussie, äldsta visserligen utflyttad. Blir en till aussie i vår så nummer fyra då… kan väl säga att jag är fast. Kan den rasen bättre än tollare men passar faktiskt två tollare nu på dagarna, en äldre och en valp. Skiljer sig en hel del även om de har en del likheter med aussien, skulle nog inte skaffa en själv men de är väldigt trevliga! Pratat en del om rasen med ägaren. Alltid bra sätt att lära sig mer. :)

Upp till toppen
Annons: