Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 1819 ggr
Vildarnas_Värld
2015-01-24 17:29

Amstaff ED HD

Hej!

Jag har en fråga om avel inom amstaff, kanske finns någon kunnig här som kan upplysa mig. Varför avlas det på hundar med ed eller hd? Verkar nästan som att majoriteten av kullarna som finns, så är det såhär. Är det så liten avelsbas eller är det bara nåt man gör? Eller är det bara jag som sett mer "dåliga" parningar än bra?

Annons:
Paxxa
2015-01-24 17:58
#1

Bra fråga! Jag håller med.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Mischa
2015-01-24 18:02
#2

Det är väl egentligen något man får fråga uppfödaren för respektive parning om.

HD nedärvs polygent dvs. det är fler gener inblandade som samverkar och det kan därför vara svårt att på förhand bedöma utgången av en parning. Men bland annat kullsyskonens resultat är av stor betydelse, så se till hela familjebilden, tidigare avkommor mer än bara de enstaka föräldradjurens resultat.

Med det sagt så förekommer det såklart mycket tummande på hälsan och tidigare användande av oröntgade djur, vissa anser att den avläsningsmetod som används enbart är anpassat för schäfrar och liknande raser och går därför inte att applicera på alla raser, det finns de som premierar annat än hälsa och hör och häpna, det finns de människor som anser att vissa raser faktiskt inte lider (så) mycket av höftledsdysplasi.

≧◔◡◔≦

Vildarnas_Värld
2015-01-24 18:32
#3

#2 Tack för svaret. Då har jag lite mer förståelse för det hela! När jag läste sista meningen om att folk inte tror att HD är skadligt så kunde jag inte hålla mig för skratt. Har pratat med folk innan som tycker att rasen har så mycket muskler , så att Amstaff/muskelraser skulle lida av HD är bara en myt 🤔 😂

Mischa
2015-01-24 18:58
#4

Något som säkert varit bidragande till ökad ohälsa är ju rasens ökade popularitet och såklart att ALLA skall avla, det bidrar ju sällan med något gott.

Ser man till det bekämpningsprogram som bedrivits hos schäfern så har det gett ett överlag bättre resultat och minskat antalet med grav HD utan att belasta den mentala biten.

http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/effekten-av-halsoprogram-avseende-HD-hos-schafer.pdf

Jag tror mer på att söka efter uppfödare som värderar hälsa högt och där man ser att kenneln bidrar med friska djur oavsett vad de har för material.

≧◔◡◔≦

Upp till toppen
Annons: