Annons:
Etiketthälsa
Läst 2458 ggr
Haztparken
1/23/15, 10:20 PM

Kastrera eller ej

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag börjat komma i tankarna igen om jag ska kastrera min storpudel tik Dafne eller ej. Hon är en väldigt lättstressad hund och när hon löper så blir hon superstressad och ska slicka och jucka på alla, människor som hundar. Hon blir också deppig och hängig. Slickar sig konstant så hon får infektioner i slidan. Hon är inte regelbunden med sina löp utan dom kommer lite när som och några månader innan löpet inträffar så börjar hon visa symptom på det, som nu att stressa upp sig och slicka på allt, blir allmänt orolig. För ungefär ett år sedan trodde jag att hon hade fått pyometra så vi åkte till vet och hon hade vätska i livmodern som kunde utveckla sig till det men som gick tillbaka självmant. Fick också berättat för mig då att tydligen så hade hon haft pyometra som ung ca 1 års ålder (då var jag på en annan klinik å annan veterinär) som ansåg det som något annat vid slidan men tydligen var det inte det. Så jag är orolig att hon i framtiden ska få ett riktigt ordentligt pyometra så hon måste akut opereras eller kanske t.o.m dör. Hon blir 5 år till hösten så detta är ju inget som har blivit bättre med tiden utan är alltid samma. Nu när hon börjat visa symptom på löp och allt detta börjar igen så kom tankarna om kastrering igång igen för nu känner jag att det kanske vore det bästa för henne, både att slippa må så dåligt men också ur en hälsosynpunkt för henne. Nu har jag också tillräckligt med pengar som jag skulle kunna lägga på det. Men samtidigt vill jag höra vad ni tycker. Vad hade ni gjort med henne? Jag vet redan alla biverkningar såsom inkontinens osv, så det är mer era tankar kring det jag vill veta :)

Annons:
Tjeja
1/23/15, 10:29 PM
#1

Kastrera! Det kommer ni båda må bättre av! Ett nervöst temperament vill man ju inte avla vidare på i alla fall. Och vad är lite kiss skvättar emot att vara nervös, orolig stressad och må dåligt?

Bort med alla infektionsrisker och stressmoment och njut av livet tillsammans… tänker jag. :)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Haztparken
1/23/15, 10:32 PM
#2

#1 ja nej ingen avel ska förekomma på henne hur som helst! Men vill höra lite för det är ändå ett större ingrepp i magen så är inget jag bara vill göra för att utan vill ha en tillräckligt bra anledning då det ju kan förekomma t.ex. inkontinens, och skulle hon bli det så vill jag känna att kastreringen faktiskt hade en tillräckligt bra grund :)

Yanni3
1/23/15, 10:36 PM
#3

Jag hade kastrerat henne. Har hon så mycket "besvär" så är väl de schysstast mot henne kan jag tycka. 
Går själv och funderar på att kastrera min tik 6½år nu innan hon blir "för" gammal.

Tjeja
1/23/15, 10:40 PM
#4

Lite inkontinens är i min personliga mening, om man älskar sin familjemedlem, inget jämfört med stressen och oron vovven känner vid löp, samt risken om hon skulle bli infekterad på riktigt. Då kan hon ju stryka med livet i värsta fall. Frågan är nästan inte OM hon kommer få inflammation igen utan när, och hur illa blir det då?

Kastrering är den absolut vanligaste operationen som förekommer på tikar, och vanligaste akutorsaken.

Jag hade kastrerat för pyo-riskens skull oavsett nervositet och stress.

Men sedan är det ju förstås så som du tänker, att alla operationer innebär ju risker, inkontinens kan vara jobbigt men den största risken är ju att hela operationen går fel… å andra sidan.. är risken att hon blir infekterad och allvarligt sjuk av det betydligt större än någon operationsrisk i övrigt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

russin
1/24/15, 8:22 AM
#5

Med den risken för pyo, så skulle jag nog välja att kastrera.

Hell
1/24/15, 9:49 AM
#6

Jag skulle välja att kastrera. Vår gammeltik fick pyo vid 9 års ålder, inte kul! Önskar vi hade kastrerat tidigare. Har din redan den problematiken skulle jag inte tveka.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Annons:
[Forest]
1/24/15, 11:10 AM
#7

Jag skulle välja kastrera dels att hon blir så stressad men även risk för pyo. Lycka till med ditt val om detta :)

Haztparken
1/24/15, 6:08 PM
#8

Tack snälla alla ni som har svarat! Just nu lutar det mycket åt att kastrera henne. Ska i veckan ringa kliniken vi går till och höra med dom också och isåfall när dom kan tänka sig göra det. Så vi får se hur detta slutar :)

Upp till toppen
Annons: