Annons:
Etikettövrigt
Läst 4847 ggr
Vaargen
1/23/15, 12:07 PM

Plocka bajs-anmäld!?

En äldre människa började prata med mig idag han hade tittat på mig medans min hund bajsade ute och jag hade ingen bajspåse med mig så jag kunde inte plocka upp, han sa att han skulle anmäla mig för att jag inte plockat upp bajset och att jag inte skulle ha hund att det var "försent" jag hade tänkt att gå ut senare för att plocka upp bajset, kan han verkligen anmäla mig för något sådant? jag menar det finns ju egentligen inga riktiga bevis för varken det ena eller det andra och jag fick ingen chans att förklara mig heller jag kommer  ju ta upp alla gånger efter detta så vad kan hända?

Annons:
[Sotis00]
1/23/15, 12:10 PM
#1

Det finns en regel att man måste plocka upp efter sin hund om man är i stan och rastar sin hund. Om du nu gick och plockade upp bajset efter din hund så har han ingen rätt att anmäla dig för det.

Fridaaaa
1/23/15, 12:11 PM
#2

Hundbajs räknas som nedskräpning som jag förstått det. Och det kan man ju få böter för så inte omöjligt men hon måste ju kunna bevisa det också.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hoseok
1/23/15, 12:11 PM
#3

Det ska bero på vilken kommun man bor i. De flesta kommuner har regler om att man ska plocka upp bajs, annars kan man nog få böter. Som sagt, beror på kommun. Tror och tycker det var ett blint hot, det där. ;)

wonderland
1/23/15, 12:24 PM
#4

Hundbajs=nedskräpning och nedskräpning=böter. Jag tror nästan han bara ville skrämma dig så att folk inte tar för givet att man inte behöver plocka upp efter hunden för man vet aldrig, kanske polisen står där en vacker dag när du glömt bajspåsarna. Så var på den säkra sidan och ta med påsarna innan du går ut så slipper du gnälligt folk som hotar med polisen.

[Juel70]
1/23/15, 12:34 PM
#5

Han kan inte anmäla dig utan bevis, tex filma med mobilen osv. Han ville nog skrämmas.

Jag har råkat ut för alla möjliga konstiga människor som klagar på att min hund pissar och skiter, men ändå tar jag upp efter mig varje gång.

En gång var det till och med en gammal tant som "försökte" köra på mig medvetet med bilen när jag genade över en gräsmatta där jag bor och sen kom hon ut ur bilen och skrek. Hon måste haft psykiska problem. Jag hade kunnat anmäla henne för att hon hotade köra på mig och hundarna.

Vaargen
1/23/15, 12:45 PM
#6

Jag ska absolut ta upp efter mig, hade glömt bajspåsarna. Ska även leta upp den lilla klutten min hund bajsade där ute som gubben såg alldeles snart men tycker hans sätt att framföra det på var väldigt otrevligt.

Annons:
molam
1/23/15, 12:46 PM
#7

Vi har också äldre som anmäler OSS för att vi inte plockar upp efter hundarna, trots att vi ALLTID gör det, vi har alltid påse med os och plockar Alltid upp, 2 gånger av dom 14 åren vi har  bott här har jag inte plockat upp ena gången hade hunden blivit av med Svanstippen och blödde som en galning så vi stressade ut till bilen och jag märkte inte att han hade bajsat andra gången hade jag glömt en påse inne.

Men iom att vi har fyra hundar får vi skiten för att folk inte plockar upp, och ja dom kan anmäla för det, men det brukar aldrig komma nån vart däremot anmäler dom till ex HSB. Mitthem (Ja där man bor) då kan man få en vräknings varning, det har vi fått för att andra inte plockar upp efterhundarna och vi har så m,ånga så det kommer automatiskt från våra hundar.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Vaargen
1/23/15, 12:48 PM
#8

#7 Vad betyder HSB? varför kan man få en vräkningsvarning för att man inte plockat upp bajset ute, det måste ju kräva mer än att man bara inte tagit upp bajset någon gång mycket mer det enda jag hört är att man kan få böter om dem orkar ta fallet vidare kräver ju bevis egentligen och polisen har oftast mer viktigt att göra.

[HundochKatt]
1/23/15, 12:48 PM
#9

Böter kan man få om man inte plockar upp bajset, då det är lag på att plocka upp efter sin hund. Men att bli anmäld för det är ju svårt, för det finns ju förmodligen inga bevis. Tror att det ligger på 1000 kr böterna om inte mer idag.

Vaargen
1/23/15, 12:49 PM
#10

#9 Jo antagligen kan dem ju bara anmäla om dem filmat in händelsen och då har dem ju bra bevis för annars kan det ju vara vilken hund som helst.

[HundochKatt]
1/23/15, 12:51 PM
#11

Ja, som sagt var jag skrev förmodligen har de inga bevis. Men har de filmat/fotat så finns ju bevis.

molam
1/23/15, 12:57 PM
#12

#8 HSB är föreningen vi bor i, hittade inte det ordet bara xD

Det bor till mesta dels gamla gaggiga Sura Tanter och gubbar här och vår familj består av 4 hundar och 11 pers (varav 9 är ungar och 6 är under 18) de ända barn familjerna som finns på denna gata är vår familj och 5 familjer till, ovh det är väl en 134-140 lägenheter eller nått och med tanke på att det egentligen bara bor gamla här så gör dom allt för att få ut Barnfamiljerna ur föreningen och gnäller därför på allt (i somras fick inte ungarna ens vara ute och leka/sparka boll) Men iaf det var mycket med barn familjer innan de äldre började gnälla på allt och alla och se till att barnfamiljerna frå vräkningsorder/varningar, så när det övriga (främst gamla) går ut med sina hundar så kommer dom på att dom inte ska plocka upp efter dom och ge oss skulden, för att för ordförande är det logiskt då vi har 4 hundar och alla andra har en max 2 hundar så då är det ju tydligen klart att det är vi (enligt ordförande) så då Skickar han ut en vräknings varning/order som vi får ta itu med

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Vaargen
1/23/15, 12:57 PM
#13

#11 Fast även filmning/foton kan ju vara missvisande och inte helt bevis för vem vet om jag sprang upp och hämtade en bajspåse och tog upp bajset direkt efter? det finns ju inte direkt med på videon… jag har redan vart nere och slängt bajset nu liksom.

Annons:
Dumpuck
1/23/15, 1:20 PM
#14

Haha, och jag har blivit utskälld av en gammal gubbe för att jag faktiskt plockade upp bajset efter min hund 😂
Jag och pojkvännen är jätte noga med det, här omkring är det en del som bara lämnar och det är så otrevligt mot allt och alla så jag vet inte. Men denna gubbe ansåg att jag gjorde fel, jag hade en plastpåse att plocka upp med och det var tydligen helt fel. Enligt honom skulle jag ha med mig en barnspade hela tiden och slänga iväg bajset, jag var en miljöfara! 
När jag påpekade att det faktiskt finns nedbrytningsbara påsar så snäste han av, han hade minsann kollat upp detta och det var så fel så fel. Stämde inte alls 😂

Sådana människor det finns!

Svar till dig TS, går du och plockar upp efteråt så gör det inget. Då är det bara strunt den där personen kommer med, man glömmer påsar ibland och det är inte värre än att man går tillbaka.

[Daniela1983]
1/23/15, 3:24 PM
#15

Det finns folk till allt….. Den pensionären borde ta sig en titt överallt istället och hota dem som skräpar ner med riktigt skräp, där kan man snacka om nedskräpning.

Jag slutade sköta mig och plocka upp för några veckor sedan. Min hund äter tyvärr skräp han hittar ute (om jag inte hunnit hindra det)  som folk slängt eller tappat på buss och tåg. Utan ignoranta j*vlar som slänger allt möjligt hade han varit friskare, så jag skiter i att sköta min del. Plockar upp bara närdet passar mig, tex att jag vill kolla noga på avföringen och kolla hur magen mår.  

Är kanske inte skräpigt i alla kommuner i landet men där hunddagiset finns och där vi bor och rör oss. Kartonger, pappersmuggar, papper, pappersnäsdukar, allehanda plast inkl godispapper, cigarettfimpar, snusgrejer folk slänger…😡Vill folk uppenbarligen leva i ett grisigt samhälle ska de få det.

AktivaSiri
1/25/15, 10:22 AM
#16

Anmälan kan han alltid göra, men det kommer knappat att hända något mer. För det kommer ju inte gå att bevisa något.

Sen är det olika i olika kommuner, i kommunen vi bor står det formulerat som så att man måste plocka upp efter hunden i grönområden (parker, klippta gräsytor). Så är man ute och går efter en grusväg och hunden bajsar i diket, då behöver man inte plocka upp. Men man bör ju ändå göra det av respekt för andra som går längs vägen och har hund.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Bobbymilu
1/25/15, 10:41 AM
#17

Har  bott i Spanien i 20 år och nu bor min spanske man och jag här i Sverige sedan 7 år. Jag pratade alltid om att i Sverige tog minsann alla upp hundbajset osv. Fattar ingenting längre, for det är väldigt vanligt att man trampar i bajs nu. Vad har hänt? Jag är visserligen en "gammal käring" men sunt förnuft gäller både ung och gammal. Så ta bort bajset och det blir trevligt för alla! Har hund.

taylor__lambert
1/25/15, 10:49 AM
#18

Ja anmäla kan personen ju göra… men vad ska det tjäna till? Utan bevis kommer man ingen vart och dessutom att man filmar någon (om man nu skulle ha gjort det) som gör något olagligt kan den personen få böter i stället (fanns en händelse där någon filmat ett rån där personen som filmat fick stora böter och rånaren fick gå. någonting med att de inte frågat rånaren om lov att filma (vilket i sig är ett brott men hallå, gissar väl att rånaren hade nån bra advokat som lyckades fixa till det hela -.-) o.O).

Jag ser alltid till att ha minst tre påsar i varje ficka, ibland faller nån ut och ibland bajsar min hund mer än vanligt så jag försöker att alltid vara på säkra sidan. Och hittar jag inte bajset men har bajspåse ja då går jag en bit för det finns alltid bajs nånstans att ta upp och då tar jag upp den högen istället och tar min andra hög när jag hittar den.

Sen så är det så bra, för vi har nämligen fått oss en vänlig själ i detta område som sätter ut bajspåsar lite här och var ifall man skulle ha glömt bort påsen hemma.

Så är det då olika från kommun till kommun hur det står till med nedskräpning och vad som gäller.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

AktivaSiri
1/25/15, 11:00 AM
#19

#18 Nu vet jag inte alls vilket rättsfall det kan vara men i regel är det inte olagligt att filma andra människor på allmänna platser. Så vill någon filma hundar som bajsar så är det helt okej. Även om hundägarna inte plockar upp det. Det som sedan avgör om det är olagligt är hur den inspelade filmen används.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

taylor__lambert
1/25/15, 11:18 AM
#20

#19 ingen aning, har ju inte all fakta så att säga. Vet inte hur inspelningen användes som du säger så det kan nog säkerligen ha varit där som det brast sig att den användes på fel sätt, ingen aning.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Wellcraft
1/25/15, 3:28 PM
#21

Väntar spänt på den dagen så även kattägare måste plocka upp efter sina utekatter… ;)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Juel70]
1/25/15, 4:17 PM
#22

En gång var det någon som inte hade tagit upp efter sin hund… problemet var att hen måste haft en JÄTTEHUND som  bajshögen var riktigt enorm. Det var vidrigt faktiskt… För att ta upp den där högen måste hen använda minst tre påsar. Man kan ju undra vad det är för en monster hund som gjorde den där högen.

Wellcraft
1/25/15, 4:28 PM
#23

#22 Också sett sådana skräckexempel. Oftast är dock den största skurken dåligt torrfoder.
Kombination leon + pedigree är inget jag vill uppleva.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Juel70]
1/25/15, 4:35 PM
#24

#23 Ja.. leonberger, då vet jag vilken hund det är. Han kanske själv mådde dåligt av den högen och kunde inte ta upp den pga det. 🤢

taylor__lambert
1/25/15, 4:36 PM
#25

#21 ja den dagen längtar jag efter

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

molam
1/25/15, 7:22 PM
#26

Ja men #21 Egentligen ska ju kattägare ut och plocka upp efter katterna då katterna tom sätter sig i sandlådor där Barnen leker

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

taylor__lambert
1/25/15, 8:06 PM
#27

#26 det är förvisso sant men det är ingen som går upp till en person och säger "jag ska anmäla dig för att du inte plockar upp efter din katt" mestadels för att en del folk faktiskt tror att det är hundar som har gjort det då jag vart anklagad för det men jag sa till direkt att det omöjligen kan vara hund för den ser inte ut så och då vart det tyst.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
molam
1/25/15, 9:02 PM
#28

NEj det är ingen som säger till kattägre att plocka upp efter sin katt, men egentligen borde dom bli tillsagda det är minst lika illa som när är hund skuter ute, om inte värre då hundar (Oftast) sätter sig i diken och katter sätter sig där barn leker.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[jenny-]1
1/26/15, 12:06 PM
#29

Här plockas det upp överallt, utom i skogen. Där får bajset istället bli gödsel 😃
Är så trött på att folk inte plockar upp efter sina hundar i områden. Bor man på landet kan man göra vad sjutton man vill, men bland andra människor.. När jag var liten sprang jag runt barfota i gräset och lekte - det förstår jag om barn inte vågar idag..
Ibland när jag tar ett steg in på gräset för att plocka efter min hund så trampar jag i någon annans skit (typ när det är mörkt ute och man håller stenkoll på vart ens egen hund satte sig). Fy fan.
Jag tror inte på det där: "Om andra skräpar ner tänker inte jag städa efter mig och min hund heller"-köret. Blir ju bara en ännu värre cirkel.
Tycker det är tråkigt om hund-hatet blir värre än vad det är, och kommer göra allt för att hund-hatarfolk inte ska kunna klaga på mig iaf! Tar med mig tre bajspåsar per hund per runda - man vet aldrig! Ibland plockar jag upp andra hundars skit. 

Bara för att det finns mängder av idioter så behöver man inte bete sig som en själv 😉

[HundochKatt]
1/26/15, 1:31 PM
#30

Folk blir slarvigare och slarvigare att plocka upp efter sin hund. Men det är inget skäl till att låta bli själv. Det är INTE kul att släppa lös sin hund för lite lösspring och den trampar på någon annans skit och sedan hoppar upp på en för att "säga hej" och det blir hundskit på jackan. Man kan ju alltid hoppas att detta händer någon som INTE plockar upp efter sin hund. 

En gång vid en promenad som tog ca 30-40 minuter, räknade jag till över 50 högar, utan att leta efter dem. Hade jag kollat noggrannare så hade jag säkert hittat fler. Det är dåligt av hundägarna måste jag säga. Och de skulle inte ha hund helt enkelt.

nadilda
1/26/15, 4:23 PM
#31

Finns alltid människor som överreagerar. I får bostadsrättsförening är det en tant som flera gånger klagat till styrelsen över att hon sett människor som gått på gräsmattorna….😛

Upp till toppen
Annons: