Annons:
Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 1176 ggr
MoaL
12/28/14, 9:01 PM

Täcke - hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag håller på att prova ut ett vintertäcke till vår amstaffgubbe, och har redan valt bort Back on tracks täcke då det gick så långt ned på frambenen att det var redigt ivägen, för att inte tala om att det var väldigt bylsigt på honom. Nu står jag och väljer mellan två storlekar av Hurtta Summit Parka, 55cm och 60cm. Jag kan inte fatta hur det kan vara så stor skillnad mellan dem, det är ju bara storlekarna efter varandra, men man kan tro att det är ytterligare en storlek emellan dem!

55cm känns för liten, och 60cm känns för stor (jag hade verkligen välkomnat en storlek däremellan). Eftersom min erfarenhet av täcken är typ obefintlig så tänkte jag fråga vad ni tycker.

I bildspelet i det här inlägget visas den mindre storleken. Jag tycker att det sitter perfekt framtill, går inte ned över benen eller något sådant, men jag upplever att den är för kort på sidorna och längs ryggen/rumpan.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
AnneN
12/28/14, 9:06 PM
#1

Kan du visa bilder på hur den större storleken ser ut på han?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annette
12/28/14, 9:06 PM
#2

Jag har upptäckt att bensnörena ofta är alldeles för korta på hundtäcken. 
Dessutom hamnar maggjorden ofta fel så att hanhundar tvingas kissa i den. Det sista har jag löst genom att vika maggjorden.

MoaL
12/28/14, 9:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#3

Och det större täcket är istället lite bylsigt och går ned för mycket på frambenen tycker jag. Men det täcker bättre i övrigt, på sidorna och rumpan. Dessutom finns det, som ni ser, utrymme för att dra åt och ställa in täcket litegrann. Men som sagt lite bylsigt och i mitt tycke för mycket utrymme bakom armbågen. Jag stör mig väldigt mycket på att det går ned över benen. 🤐

Vad tycker ni?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Saffran0Spice
12/28/14, 9:07 PM
#4

Tycker #0 ser lite litet ut.

Det stora ser mycket bättre och bekvämare ut - det täcker mer och ger mer rörelsefrihet =)

MoaL
12/28/14, 9:11 PM
#5

Han har mindre problem att röra sig med det mindre täcket, han stapplar runt som en stelbent hundraåring när det större täcket går ned över frambenen eftersom det då tar emot. Det kanske bara är en vanesak, men jag vill inte heller att han ska få skavsår? Det mindre täcket är som sagt lite litet, och det större känns lite för stort. Jag önskar att det hade funnits ett mittemellan. ^_^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

taylor__lambert
12/28/14, 9:22 PM
#6

60cm sitter bättre och täcker mera :) hellre att det finns mer utrymme så man kan sy in den själv om så måstes än för litet så man inte kan göra någonting utav det utan måste köpa nytt.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Catta-
12/28/14, 10:26 PM
#7

Hade exakt samma problem med de storlekarna. Men jag tog 60 just för att det sitter lite lösare. Min hund vägrar gå med täcke inne och staplar bara fram, men ute rör hon sig obehindrat i det.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Lord Vulcan
12/28/14, 11:08 PM
#8

Tycker oxå det större täcket sitter bättre

Tenacia
12/28/14, 11:12 PM
#9

De sista sitter ju helt perfekt !

AnneN
12/28/14, 11:50 PM
#10

Tycker det större täcket ser ut att sitta perfekt

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

MoaL
12/29/14, 12:36 AM
#11

Tack så jättemycket för svar, allesammans! 👍 Vad glad jag är, nu har vår gamla gubbe ett vintertäcke! 😃

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Rebornlady
12/29/14, 8:49 AM
#12

Jag hade ett täcke som jag ville ha men jag fick inse att det märket inte passade Elsa helt enkelt.

russin
12/29/14, 9:01 AM
#13

Täcke nummer två sitter som det ska (någon bylsigt gör att det finns luft under och värmer upp. Tajt gör det kallare) - men du har samma problem som jag har med min ena och det är att det blir lite väl "luftigt" bakom armbågarna. På din kanske det inte gör lika mycket, men min som är liten och kortbent gör det att hon direkt skyfflar in snö där och det hamnar innanför bröstplattan. Jag har fått korta av den delen så det sitter tajtare.

Annons:
Lathundarna
12/29/14, 1:20 PM
#14

Kör på täcke i strlk 60, det sitter ju kalasbra. Själv köper jag 60 till min hund som egentligen har 55, men då kan jag sy om dem så att de t ex går ner mer över lårbensmuskulaturen. Många som tillverkar täcken tycks strunta i den delen av kroppen tyvärr.

russin
12/30/14, 11:48 AM
#15

Att det går ner lite vid frambenen är nog mest en ovana för hunden att något ligger mot där. Det är ju så löst det tygstycket sitter. Du kan säkert även dra till snodden i nacken, så åker även den delen vid benen upp lite🙂

Upp till toppen
Annons: