Annons:
Etikettraser
Läst 4594 ggr
amandatherese
12/28/14, 9:01 PM

Ni som har/haft engelsk springer spaniel

Hejhej! Till sommaren kommer det eventuellt hem en liten springer-valp till oss om allt går som det ska med löp och dräktighet ^^, Har läst mängder om rasen och det känns verkligen toppen men hade varit kul om ni ville berätta lite om era vovvar :P Har dem en bra av- och på-knapp? Hur tycker ni dem fungersr ihop med andra djur och barn? Mattjuvar eller inte? Ja berätta allt ni tycker kan vara intressant för en blivande hundägare att få läsa om :D

Annons:
amandatherese
12/29/14, 1:54 PM
#1

Inga springer-ägare här inne? ^^,

Whippet
12/29/14, 2:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#2

Jag har haft en springer spaniel förut men jag var så liten så kommer tyvärr inte ihåg så mycket 😕 Men Lite kan jag berätta som jag kommer ihåg :)

Har dem en bra av- och på-knapp? Ja inne är dom för det mesta lugna! Ute kan dom vara mer aktiva, så det är bra om du går på någon hundsport med den :)
Hur tycker ni dem fungerar ihop med andra djur och barn? Eftersom jag var liten så fungerade han iaf jätte bra med barn, vet inte hur det var med andra djur men med hundarna han kände/träffade var han jätte snäll i mot också :)
Mattjuvar eller inte? Våran springer var rätt mat glad, men han stal aldrig något från oss 😃 

De kräver stimulans och dom älskar att vara ute och så länge dom får utlopp av sin energi, kommer de bli fantastiska! ❤️

Lite bilder (gamla) Å vad jag saknar honom :(🌺

I'm out Vilar huvudet i handen

taylor__lambert
12/29/14, 3:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Har inte haft någon springer spaniel just, men har en eng cocker spaniel och har tagit hand om en welsh springer spaniel valp.

Min hund (cocker) drar sig rakt ifrån mängden, finns nästan ingenting som stämmer på honom :P

Welsh valpen var riktigt mysig och go, lekte med allt, full med energi och glad som de allra flesta spaniels brukar vara, ÄLSKADE alla människor och skulle alltid fram till allt och alla även alla sorters djur (och han hade ju själv katter hemma så de var man inte rädd för).

Vi har ganska många welsh och springers där jag bor dock verkar de vara mycket understimulerade då de vaktar extremt mycket sina hem och gör utfall emot allt och alla :/

Jag tycker nog dock att spaniels i allmänhet är lite roliga, möter en spaniel en annan spaniel är det som om de känt varandra sedan de föddes, spelar ingen roll om det är clumber som möter cocker, eng springer som möter welsh springer, det är alltid samma reaktion "VI LEKER!!!!!"

lägger upp en liten bild på welshen som jag tog hand om i ca 3-4 månader. (lill skiten till vänster)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

amandatherese
12/29/14, 5:09 PM
#4

#2 Tack för svaren och vilka mysiga bilder! Ja jag har förstått att dem kräver en del träning och har planer på att köra både rally, agility och min sambo vill spåra så jag hoppas att det ska räcka med att varva dem med varandra för att ytte-pyttet ska få utlopp för energin :D Det verkar vara så himla tacksamma hundar, verkar gilla det mesta och hänger med på vad man än hittar på om jag förstått det rätt från de uppförande jag hälsat på ^^,

amandatherese
12/29/14, 5:15 PM
#5

#3 Kul! Tittade faktiskt på welsh först men läste att dem skulle vara svåra att ensamträna? Vet inte om det stämmer men därför föll valet på engelsk istället :P Är dem tillräckligt stimulerade verkar dem älska det mesta, haha ^^, Jag hoppas att det ska räcka med agility, rally och spår varvat med varandra. Har inte fått några varningsflaggor från fe uppfödare jag pratat med iallafall så verkar som att det ska gå om jag inte får hem en valp som är helt uppåt väggarna med energi ;) Underbart med en liten sommarbild! :D

taylor__lambert
12/29/14, 5:31 PM
#6

#5 ja det kan nog stämma att de har lite svårare med ensamträningen, den jag passade hade inga svårigheter men han hade ju även katterna som sällskap 😉

De aktiviteter du valt ut är bra för en springer kan ju även rekommendera parkour som är super när man bygger relation med hunden 🙂 Parkour är inte heller tidskrävande utan du kan ju göra det på vilken promenad du vill och hur ofta du vill.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
[Tex]
12/29/14, 6:02 PM
#7

Springern här hemma, och de jag känner/har känt har alla varit väldigt glada hundar. Jämt. Dom älskar verkligen livet! Kärleken för maten har dom också gemensamt, så ja det är säkert vanligt med mattjuvar även om det inte varit något problem med våran hund. Vi har varit väldigt noga med att han ska få ett varsågod innan han får börja äta. En gång ställde jag ner matskålen men glömde att säga varsågod, gick därifrån och 10 minuter senare kom jag tillbaka och såg han sitta där med maten totalt orörd och en stor dregelpöl på golvet. Eller en gång när en person ställde ner en tallrik med nått gott till honom utan att säga nått, och han bara väntade på sitt varsågod (vilket människan inte förstod).

Han har haft en tydlig på- och avknappt. Av och han är typ död, på och han är verkligen 100%, redo för allt. Dom kan vara rätt intensiva, och clowniga.

Han har varit väldigt psykiskt stabil, inga rädslor för någonting. Jag är uppväxt med honom från att jag var 8 år, så skulle vilja påstå att han är bra med barn. Han har haft väldigt stort tålamod och retningströskel, men skulle någon ändå korsa den gränsen så skulle han aldrig bitas utan säga till tydligt att nu får det vara nog! Förr när vi hade kaniner så tyckte han om att lukta på dom, och en av mina kaniner brukade ligga med honom i hundbädden, och klättra upp på honom när han låg ner på golvet. Det var ändå utekaniner, så han var inte van vid att ha dom runt omkring sig jämt, men accepterade dom ändå. En gång flög det upp en duva rätt framför huvudet på honom, som han därför fångade i luften och höll i. Min pappa sa åt honom att ge duvan till honom, vilket han gjorde, och den var helt oskadd! Ganska häftigt. Så ja, han har fungerat jättebra med andra djur. Men han är väldigt nyfiken av sig, och tycker om att hälsa på andra varelser vilket har gjort att han blivit ormbiten också..

Finns massvis att berätta för det är verkligen en jättehärlig hund, men vet inte vad jag ska skriva.

[Tex]
12/29/14, 6:38 PM
#8

Det negativa är väl att i princip alla jag känner/hört talas om har haft antingen hudproblem som eksem, ofta öroninfektioner eller andra fel.. Våran hund har kostat en hel del när det gäller veterinärbesök och sånt..

amandatherese
12/29/14, 7:37 PM
#9

#6 Tack för tipset! Ska absolut kolla upp det innan vovven kommer hem till oss i sommar :D

amandatherese
12/29/14, 7:47 PM
#10

#7 Låter som en super mysig livskamrat ni har där hemma! Ja mycket handlar ju om uppfostran från början, jag är precis som ni noga med att utan ett varsågod så får man inte ta maten men disciplin är ju inte allt heller ^^, Hade en grand danois tidigare som aldrig tog något här hemma men däremot hemma hos mamma där hon blivit bortskämd så snodde hon både det ena och det andra från bänkarna, haha! Härligt med hundar som har ett så lätt grepp i munnen men ändå stadigt, hoppas våran också får det med appoteringsträning :D Längtar så galet mycket till sommaren, så man kan börja forma sitt pyre :P Ja dem är ju kanske inte den allra friskaste rasen.. Har ett konto där det alltid finns minst 10000 till om det skulle hända något. Men hoppas givetvis på en frisk individ, mamman och pappan har inga kända problem iallafall 👍

Upp till toppen
Annons: