Annons:
Etikettraser
Läst 2840 ggr
gizgo
12/22/14, 10:04 AM

Köpa

Går i tankarna att skaffa en till hund. Har en Schäfer tik på 6 år, men tyvärr så har hon inte den "motorn" och intresset för arbete och träning som jag har så därför funderar jag att skaffa en till hund med lite mer arbets intresse. Problemet är bara vilken ras? Tycker detta är jättesvårt. Inann var jag helt säker på en till Schäfer men nu är jag lite osäker. Därför tänkte jag höra med er och era erfarenheter. En liten kort presentation om vad som intresserar mig: Brukset tycker jag är riktigt skoj framförallt sök och spår. Rapport och skyddet är jag inte så intresserad av. Tycker även om tävlings lydnad och agility men är öppen för det mesta, bara man har skoj tillsammans. Som jag skrev innan har jag vart inne på Schäfer hela tiden men jag har börjat fundera om jag kanske inte vill ha så mycket skärpa i nästa hund och schäfern har ju en stor sjukdomsbild som min tik tyvärr visat då hon har varit sjuk väldigt mycket och är atopiker. Inlägget är kanske lite rörigt men hoppas ni förstår vad jag menar och att ni kanske vill komma med lite tips på olika hundar? :)

Annons:
[VictoriaR]1
12/22/14, 10:09 AM
#1

Vad är det för storlek du vill ha? Om du tänker på mindre hundar har jag erfarenhet av pudel och Jack russel, båda hundarna tycker om att arbeta. Pudeln finns också I oliak storlekar :) Då främst om du vill satsa på agility, annars finns det bruksraserdu kan titta på? Åka till olika uppfödare och titta på hundarna? :)

gizgo
12/22/14, 10:17 AM
#2

Jag vill gärna ha medel eller stor ras, har vart i kontakt med uppfödare av schäfer, golden och labbe men då med jaktlinjer. Men är då jag inte är så intresserad av jaktapportering så är jag osäker. Men sen behöver man ju inte köra jaktapportering fast man har en sån ras. Har även vart inne på malle men i mina ögon är dom ju väldigt "mycket" hund och många har lätt till stress. Eftersom det blir min första riktiga tävlings hund så är jag rädd att jag inte ska klara av den även om jag har bra och kunnigt folk runt mig.. men det är nog bara för att jag tvivlar på mig själv.

Paxxa
12/22/14, 10:34 AM
#3

Kelpie? Brukshund, med ganska mycket vallhundsmentalitet så kanske inte riktigt lika skarp som en schäfer, gör sig även bra på lydnads- och agilityplanen. 

Eller flat? Om du ändå inte är intresserad av skyddet. Finns många som gör bra resultat i brukset. Även lydnad. Duktiga på agility också, snabba, smidiga och lättlärda, men har kanske storleken emot sig om man vill tävla högre klasser. Även jaktgolden o jaktlabbe. Du behöver ju inte använda dom till jaktapportering om du aktiverar  på andra sätt, vilket du verkar göra ;)

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

[Wilbur]
12/22/14, 10:40 AM
#4

Hej Gizgo, välkommen hit :) Har du funderat något på Rottweiler? De är ärliga, arbetsvilliga, trofasta och har länge används som arbetande hund! Ett tips om du väljer mellan olika raser är att åka ut till uppfödare och hälsa på! :) Lycka till!

russin
12/22/14, 10:47 AM
#5

kelpie🙂

gizgo
12/22/14, 10:53 AM
#6

Har kollat på kelpie och hört mig runt lite. Många säger att det är svårt att få tag på en bra kelpie med bra mentalitet. Men de verkar vara en trevlig ras! Får höra mig runt där lite kanske. Rottisen ligger varmt om hjärtat då jag är uppväxt med rottisar. Det enda där är att dom är lite mer själv ständiga och att man får övertala att det är värt att jobba, men nu är ju inte alla så. Men rottis ligger högt på listan bara då att jag får med skärpan där också.

Annons:
Majken!
12/22/14, 11:06 AM
#7

Jag har en högtempererad schäfer med låg skärpa, så de finns. Men vill du kika efter andra raser så skulle jag rekommendera apportörerna eller en kelpie.

Lord Vulcan
12/22/14, 12:28 PM
#8

Tråkigt att din schäfer har problem. Har själv en 6 månaders schäfervalp. Vilka sjukdomar har din? Om du vill berätta förstås. Så jag vet vad jag kanske har att vänta.

gizgo
12/22/14, 1:54 PM
#9

Nu hoppas jag inte att din vovve blir sjuk alls! Jag har bara haft väldigt med otur.. Hon är allergisk mot hus/damm kvalster + växten hundkex så hon äter kortison varje dag. Sen har hon haft mycket problem med magen då den är väldigt känslig, så hon har vart inlagd flera gånger. Hon får lätt hotspots, har haft noskvalster, svamp i öronen, problem med analsäckar m.m Som sagt mycket otur men i dagsläget mår hon bra, äter bra foder som magen tål och är pigg och glad, så bara hoppas att det får fortsätta så här :)

Arashi
12/22/14, 9:28 PM
#10

tollare :)

Lon@
12/22/14, 9:30 PM
#11

Jag tycker ju i och för sig att har man en jaktavlad retriever så bör man träna jaktapportering med den (och allra, allra helst pyssla med jakt men då är det ju ett helt annat åtagande).
Å andra sidan är det riktigt roligt med apportering, det är så mycket mer än att bara "stå och slänga dummysar" och det är fantastiskt att se hunden göra det den är avlad till, att det finns så mycket nedärvt som är självklart för dem.
Med det sagt så tycker jag absolut att en (jakt-)labbe eller dito golden skulle kunna passa dina önskemål.
Generellt sett tycker jag att retrievrarna är väldigt lätta i vardagen där en del bruksraser med mycket skärpa med mera kan vara lite jobbigare.
Annars skulle jag titta på kelpie eller möjligen aussie men där finns väldigt mycket skräp tyvärr och även en del skärpa.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Hiro
12/22/14, 10:25 PM
#12

Jag tycker du kan kolla vidare på jaktlabbar, min jaktlabbe älskar att jobba. Otroligt lättlärd och rolig att jobba med som bjuder på mycket.
Jag tränar lite apportering inför praktisk jakt för att min far vill ha en apportör men det är inget måste hos många uppfödare (bland annat min) så länge man aktiverar hunden så den får vad den behöver :)

Hiro
12/22/14, 10:27 PM
#13

För övrigt så kör jag mycket rally lydnad, tävlings lydnad, sök, spår, budföring och agility och Delta älskar allt med fart i där hon får springa och även där hon får använda nosen

Annons:
gizgo
12/22/14, 10:36 PM
#14

Jag kan hålla med om att man ska träna det hunden är avlad till i möjligaste mån, men jag är inte intresserad av jakt men vet ju att det även finns working test där det bara är dummys. Men håller helt med att det är fascinerande att se en hund jobba med det den är avlad till. Har varit med på flera jaktapporterings träningar och det verkar skoj! :) Men om vi pratar retriever då, jakt eller dual purpose linjer? Jag har tänkt antingen jaktlabbe eller dp golden. Då jag förstått att jakt golden har en tendens att bli stressade lätt.

Hiro
12/25/14, 11:49 AM
#15

#14 Jag har inte märkt av någon negativ stress hos min labb än positiv stress i arbetet. Hon är lugn som en filbunke då vi inte gör något/vardags saker men då det är arbete så går hon från 0-100. Tydlig av och på knapp som man säger.
Jag är en person som tycker att hunden ska göra det den är avlad för ja, men att inte träna jakt träning 24/7 utan träna annat men ha lite jakt träning funkar ju det också då det är en hund som trivs med så mycket olika saker

Levijo
12/25/14, 11:53 AM
#16

Holländsk herdehund kanske?

hund_katt
12/25/14, 3:19 PM
#17

Vår jaktgolden går lätt upp i stress. Dock är inte min pappa världens bästa på att aktivera ordentligt. Dock har våran väldigt jaktavlad, bland den största jaktvarianten. Linjer från USA och England med högt arbetande föräldrar + mor-/farföräldrar, och mor-/farföräldrarnas föräldrar osv osv. Så vi 'råkade' få en av de värsta linjerna ;) men det finns betydligt lugnare individer.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

amandatherese
12/28/14, 9:24 PM
#18

Min första tanke är flatcoated retriever. Trevliga hundar som älskar att arbeta. Passar perfekt till både sök och spår då dem gillar all sorts nosarbete :) Nackdelen är väl att många får cancer när dem blir äldre så genomsnittliga åldern ligger runt 10 år. Så ska du kika mer på dem, var noga med uppfödaren du väljer ^^,

Ellen89
12/28/14, 10:13 PM
#19

Aussie?

Upp till toppen
Annons: