Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 4483 ggr
Vovisch nr2
12/21/14, 12:25 PM

Hur får jag hunden att stå still?

Hej! Jag har ett problem med att min hund inte vill stå stilla när jag borstar henne. Hon försöker att smita och står inte stilla. Hon blir ibland stressad och börjar flåsa med tungan. :/ Det går lite i perioder, ibland är hon snäll och står still och ibland är det nästan omöjligt att borsta igenom henne. Speciellt nu när hon är skendräktig är hon jobbig. Jag är alltid lugn och bestämd men på slutet är jag hopplös och släpper iväg henne. Efteråt är det som att hon har glömt bort vad som har hänt så hon är inte sur på mig iaf. :) Hon är en Bichon Frisé och måste borstas varje dag så borstning är inget vi kan undvika.

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Annons:
redstaryena
12/21/14, 12:29 PM
#1

Rastar du henne eller aktiverar henne ordentligt innan du borstar? För det gör jag alltid, och då brukar det bli lättare

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

redstaryena
12/21/14, 12:32 PM
#2

Det kan också bero på att borsten eller sättet du borstar på inte känns bekvämt

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Flöffo
12/21/14, 12:48 PM
#3

Min hund brukar inte heller vilja stå utan vill sitta istället, då går det bättre. Kanske du kan ha handen under magen och ge godis när hon står upp?

//Flöffo

-Aida-
12/21/14, 1:08 PM
#4

de funkar bäst att borsta min hund när han ligger ner, kanske de funkar för er också, när han tycker ena sidan är klar vänder han på sig.

Vovisch nr2
12/21/14, 3:02 PM
#5

#1 Har inte märkt så stor skillnad på om jag borstar henne precis när man har gått ut med henne, men jag kan ju börja göra det som vana. :) #3 Ska testa! #4 Pixie skulle bara sätta sig upp.. :/ Flera tips uppskattas!

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Thaisilk
12/21/14, 3:32 PM
#6

Småhundar borstar man enklast och bekvämast om de ligger i knät eller på ett bord. Ett bord bör ha ganska liten yta  så hunden inte kan gå omkring.  Hunden ska helst ligga på bordet (kräver såklart träning!) men den kan också stå.

Ett lagom litet bord är också bra att ha  när man fönar hunden torr efter bad , trimmar eller klipper den .

Clas Ohlson har ett litet bra campingbord  som passar utmärkt som trimbord för en liten hund, själv sitter man skönt på en stol medan man borstar eller fixar.

http://www.clasohlson.com/se/Campingbord-Asaklitt/31-5254

Annons:
[Nalle-]
12/21/14, 9:17 PM
#7

Jag rekommenderar definitivt bord :)

Vovisch nr2
12/21/14, 9:22 PM
#8

#6 känns inte som den bästa lösningen att ha henne i knät, om man ska klippa blir det inte så smidigt. :/ Brukar ibland ha henne på matbordet med en halkmatta men tycker inte att hon blir mer lugn sv det… Är mer ute efter något knep som gör hunden lugn och gör så hon tycker om att borstas :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

taylor__lambert
12/21/14, 10:35 PM
#9

Blir hon stressad på en gång när borsten kommer fram?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Murmeltuss
12/22/14, 9:28 AM
#10

Det låter som att hon har ont av borstandes. Vår hund "rymmer" om jag borstar för hårt eller för länge. Men tar man det försiktigt så älskar han det.

Vovisch nr2
12/22/14, 7:30 PM
#11

Hon springer iväg när jag tar fram borstarna. Vet inte riktigt om jag borstar för hårt, borsten jag har är inte "spetsig" om man säger så. Kanske jag ska börja med att borsta henne många men korta stunder så hon inte blir uttråkad och rastlös medans jag borstar henne?

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

taylor__lambert
12/22/14, 7:40 PM
#12

vad har du för borste? 

Min hund var rädd till en början när jag skulle borsta honom, han gillar det fortfarande inte men han står nu stilla, jag började med att lära in honom att stå stilla på samma ställe medans jag gick och hämtade det jag behövde, stannade han kvar, klickade jag och han fick godis, gick han iväg gick jag tillbaka utan grejerna och satte tillbaka honom där han skulle stå. Så höll jag på så där ett tag.

Sen började jag med att lägga det som behövdes framför honom och han skulle vara stilla, klick godis, eller ställa tillbaka honom där han skulle vara, även detta tog sin tid för honom.

Sen började jag med att bara ha borstarna på honom utan att borsta och gjorde samma sak som innan.

Sista steget var att borsta honom, nu stod han still, han gillade det inte men han stod still.

Ungefär på samma sätt gjorde jag när jag skulle lära en amstaff jag är dagmamma åt att stå stilla när vi klipper klorna då han annars började leka eller vart så rädd att han sprang och gömde sig.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Vovisch nr2
12/22/14, 7:59 PM
#13

Åh, tack så mycket taylor_lambert! Ska testas!!

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Annons:
taylor__lambert
12/22/14, 8:01 PM
#14

#13 hoppas det går bra :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Vovisch nr2
12/22/14, 8:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Dom här borstarna använder jag oftast!

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

taylor__lambert
12/22/14, 8:13 PM
#16

Kardan skulle jag avråda ifrån, den är bra men saknar piggar (ser det ut som, eller har jag fel?), hade en liknande till min hund, när jag bytte vart det bättre. Den stora borde det inte vara några problem med :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Vovisch nr2
12/22/14, 9:28 PM
#17

Precis vad jag också tänker, "piggborsten" brukar jag mest använda för att fluffa upp henne med! :) Men kan ju fortfarande vara så att hon inte tycker om det. Ska testa som du skrev att berömma henne när jag tar fram borstar osv. :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

taylor__lambert
12/22/14, 9:56 PM
#18

#17 berätta gärna hur det gick sen :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: