Annons:
Etiketthälsa
Läst 2407 ggr
The Idizen
2014-12-21 11:50

Slö hund

Hej! Vår hund har varit lite slö och olik sig själv under dom senaste veckorna. Hon sover ovanligt mycket. Är inte lika glad för sin hundmat (dock gillar hon den inte ändå.) Vad kan detta va?

Tror inte att hon är sjuk då hon fortfarande kan bli jätte glad hoppa och göra "pip ljud" leka osv .. 

Hon fäller även ovanligt mycket päls, men det kanske är sommarpäls som blir vinterpäls? 

Kan tillägga att hon är 3 år och har nyligen löpt.

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

Annons:
Annette
2014-12-21 11:52
#1

Skenvalpning på gång?

taylor__lambert
2014-12-21 11:56
#2

Låter som skendräktighet, kolla tempen då de kan få feber under den perioden.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

redstaryena
2014-12-21 12:19
#3

Hypotyreos? det kan vara så mycket men om det inte blir bättre och om hunden börjar gå upp i vikt och verkar deppig, tycker jag du ska kolla upp det

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

russin
2014-12-21 12:23
#4

Låter som en tik som är "låtsas-dräktig". Mina blir alltid lugnare direkt efter löp och i ca två månader. Alltså den tid som en dräktighet skulle ha varat. Äter ofta lite sämre periodvis då.

Håll dock koll så tiken inte har flytningar eller får feber, för då kan det vara spök med livmodern.  Feber vid skendräktighet är inte normalt.

redstaryena
2014-12-21 12:27
#5

Det verkar lite knepigt med tikar faktiskt. Har tagit mig an en tik, min första, och det är stora skillnader i mångt o mycket har jag märkt. Flytningar och skendräktighet m.m slipper man ju med hanhundar. Och de kan bli lite sura innan löp, har jag märkt.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

russin
2014-12-21 12:41
#6

#5 knepigt vet jag inte, men man bör vara införstådd med att tikar kan ändra sig i beteende före, under och efter löp. Vet man bara om det är det sällan några problem🙂

Annons:
taylor__lambert
2014-12-21 12:48
#7

#4 min tik fick feber vid sin skendräktighet, gick till vet och de fann ingenting. Så en del kan ju få det.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

redstaryena
2014-12-21 13:37
#8

# 6 jag som är van vid hanhundar, tycker det är mycket nytt med att ha en tik.. Och min hanhund märker definitivt av hennes humör innan löp haha

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

russin
2014-12-21 13:46
#9

#8 jo hanar är ju lite mer "samma hund" hela året🙂 I en tik får man 3-hundar-i en😃 Men sen skiljer det mycket mellan individer och framförallt ras. Min tidigare ras var mild oavsett när under löpcykeln dom var, medan nuvarande är mer eller mindre bitchiga beroende på om dom är nära löp eller inte. Ser fram mot att ha en hane någon gång framöver - vilket säkert blir superkul med tikar i huset😂

The Idizen
2014-12-21 20:59
#11

Ah, då är det nog det. 🙂

Vi har tagit över henne och har haft henne i ett halvår så det är mycket nytt att lära sig, har aldrig haft egen hund innan. 🙂

Kommer hon att få låtsas valpar snart då? Typ ta leksaker skor osv och bädda åt?

När vi precis hade köpt henne så gjorde hon så. :)

Hur länge brukar det ta innan "valparna" kommer?

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

[Forest]
2014-12-21 21:06
#12

Har med 2 tikar som är som Russin beskriver ena tappar även midjan så hon ser fet ut. Bara ena har blivit skendräktig och gick o pimpla lite ett par dagar. Våra får inte feber. Dom tappar ofta suget på jobba/leka med. Lite trista men våra är sitt vanliga inga sura miner men ja inte så PÅ som annar när det vanskas promenader, träning mm. 3 e tiken märker man bara envishet men är lite upoe i det blå unghund så visheten har inte kommit än ;)

Saffran0Spice
2014-12-21 21:23
#13

Många har redan svarat att det kan vara skendräktighet
- Men jag kan även tillägga att väldigt många hundar även blir trötta och slöa under vinterhalvåret. Detta är något som ''bara kan komma'' och är inte alls ovanligt.

Kalla temperaturer får kroppen (hos både människor och djur) att sakta ner och spara in energin tills man verkligen behöver den.
Det kan man märka tydligt på hundar och ibland extra tydligt på vissa hundar - ett tecken är att hunden sover mycket mer än den gjort ex under sommartid =)

Annons:
Upp till toppen
Annons: