Annons:
Etikettövrigt
Läst 3241 ggr
Hildgrim
2014-12-20 16:09

Ensam om dagarna?

Skulle bara vilja bolla lite tankar med andra hundmänniskor. Det är nämligen så att jag funderar på om hunden ska få vara ensam hemma medan jag är iväg och jobbar.

Men först börjar med att förklara lite kort över hur vardagen ser ut idag. Jag jobbar vardagar dagtid ca 80-90%. Dagarna är oregelbundna (men börjar alltid tidigt på morgonen), detta innebär att jag vissa dagar kan sluta redan vid lunch och andra dagar kan jag jobba längre än heltid, och så allt däremellan.

Medan jag jobbar går hunden på ett jätte trevligt litet dagis i hemmiljö. Dagisfröken hämtar och lämnar hunden hemma hos mig. Under dagen är dom ute på två längre turer, antigen promenad eller rastgård. Dom åker dessutom ofta på utflykt där dom tar med alla hundar till t ex stranden, skogen eller andra rastplatser. Det är med andra ord ett toppendagis och min hund trivs jätte bra. Det enda tråkiga med detta är väl att hunden får så mycket stimulans på dagis att hon egentligen bara vill ligga och mysa resten av dagen. XD Att bara ta promenad i området är inte så intressant enligt henne, vi måste i princip åka till något roligt ställe för att hon ska bli riktigt framåt. Detta är lite tråkigt eftersom jag dels vill träna lite rallylydnad och sånt samt att jag vill röra på fläsket och ta långa sköna promenader. :P

Detta var alltså nuvarande situation. Men nu är det som så att jag ska ta över hunden helt (tidigare har jag och exet delat på henne och alla kostnader). Detta innebär att hunden kommer kosta mig 4000kr/månad bara för dom mest basala sakerna  (dagis/försäkring/foder) och utöver detta tillkommer ju godis, kläder/prylar, medlemskap, kurser, utställningar osv som jag ej räknat på. Det är tyvärr väldigt mycket pengar för mig som lågavlönad deltidsarbetare.

Så nu sitter jag och funderar på om jag ska snåla in på dagiset så hunden bara är där deltid. Med detta innebär att hon fortfarande kommer vara där hela dagar som vanligt men bara 10 dagar/månad istället för 20. Detta motsvarar 2-3 dagar i veckan, alltså varannan dag ungefär.

Dagarna hon inte går på dagis skulle jag i så fall åka hem och gå med henne på lunchen, ca 15-20 min om vädret tillåter.  Jag kan i så fall välja ut så att hon är på dagis under mina långa dagar och så tar jag henne själv på mina kortare dagar. Ibland kommer det säkert köra ihop sig så att jag är borta en hel arbetsdag ändå (med rastning vid lunch) men förhoppningsvis så kommer majoriteten av dessa dagar vara kortare. Ibland kommer jag som sagt även sluta redan vid lunch.

Men är detta rätt mot hunden? Att hon ska få ligga ensam hemma 2-3 dagar i veckan bara för att matte vill spara pengar? Med den extra besinkostnaden så innebär detta "bara" att jag spar lite mer än 1000kr/månad. Men då är det ändå 12 000kr+ per år vilket ger gott om pengar till kurser och sånt.

Hon är ensamhetstränad och klarar av att vara ensam hela dagarna med lunchrastning, så har hon det redan under löp (eftersom hon ej kan vara på dagis då) och verkar inte må dåligt av det. Jag får aktivera henne extra på eftermiddagen/kvällen bara. Något som jag faktiskt kan se som positivt efter jag skulle vilja få "ut mer" av min hund.

Hur skulle ni ha gjort?

Annons:
Fridaaaa
2014-12-20 16:18
#1

Handlar det om under 6 timmar per gång tycker inte jag det är fel att hunden är ensam hemma 2-3 dagar/vecka om den klarar det 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lord Vulcan
2014-12-21 03:14
#2

Ser inga problem med det. Dessutom är hon kanske mer på hugget att träna än nu när hon är på dagis varje dag.

nadilda
2014-12-21 07:45
#3

Vi slutade att ha vår hund på dagis tidigare i höst. Mest för att det blev så bökigt för vår del eftersom man var tvungen att hämta henne med bil, alltså kunde inte jag göra något med henne innan någon av mina föräldrar slutade jobba. Dessutom tog det en sådan tid.

Nu är hon hemma 4-5 timmar per dag  (med lunchpaus om det är 5), fyra dagar i veckan. Jag har lite dåligt samvete ibland, men det funkar jätte bra! Hon kom snabbt in i de nya rutinerna, tog bara någon vecka sedan fattade hon vad som gällde.  Vi har ju fått öka aktiveringen lite.

Hildgrim
2014-12-21 17:22
#4

Jag har räknat lite på det, i snitt brukar jag jobba 34h /vecka vilket motsvarar 6,8h/dag. Men detta är som sagt inte jämt fördelat utan det är både korta, långa och normala dagar.

Men eftersom jag då kan sätta henne på dagis 2-3 dagar per vecka (det kommer bli varannan vecka 2 dagar, varannan vecka 3 dagar) så kan jag ju bara välja att ha henne på dagis mina långa dagar. Så snittiden jag är borta på dom övriga dagarna borde helt klart hamna under 6 timmar.

Det är väl bara någon enstaka gång jag kommer behöva lämna henne en hel arbetsdag.

Hildgrim
2014-12-21 17:31
#5

#2 Det är det jag också ser som fördel. Får hon vilodag 2-3 dagar per vecka så får jag förhoppningsvis en hund som är mer på hugget och träningssugen på eftermiddagen sen. :)

fridarebecka
2014-12-21 18:18
#6

Hade det varit min hund och min situation så hade jag lämnat honom ensam de kortare dagarna eftersom min hund inte mår dåligt av att vara ensam några timmar ett par dar i veckan 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: