Annons:
Etikettbeteende
Läst 1434 ggr
smellcaramell
2014-12-19 01:12

"Annorlunda hund" ensam hemma

Grundfakta:

Hund: 8 år, tik, van att sova själv och inte gå ut på ca 12 h på sommaren, vantrivs med andra hundar, älskar min katt, funkar att ha på fri tillgång på mat.

Jag: 18 år, ett år kvar på gymnasiet, går i skolan 8-15 fyra av fem dagar i veckan.

Läget just nu: Mamma jobbar 7 dygn i månaden, då åker hon hemifrån ca 9, pappa kommer hem på lunch mellan 11-12 och sedan kommer jag/min bror hem ca 15.

Jag kommer förmodligen flytta till egen lägenhet i mitten av januari och vill helst ha med mig hunden, dels för att hon inte får så mycket uppmärksamhet av någon annan än mig , och dels för att hon är min lilla bebis(själviskt, jag vet).

Problemet är att jag inte skulle klara av att lämna hunden på hunddagis då jag är i skolan eftersom att hon vantrivs med andra hundar.. Hon trivs bäst med att sova i min säng ensam eller ligga i mitt knä och gosa i soffan, så hur ska jag lösa det på bästa sätt? Jag som känner min hund vet att hon inte skulle misstycka om att få vara ensam med katten från att jag åker tills jag kommer hem igen, men är rädd för att bryta mot lagen om tillsyn i och med att jag en dag i veckan är i skolan 9-16, hunden blir alltså ensam 7-8 timmar utan tillsyn och rastning.. 

Någon som har någon lösning så att jag kan ha henne i lägenheten eller måste hon bo hos mamma och pappa så att jag i princip aldrig får träffa min bebis? 😕

PS. vet att många ser detta som ett känsligt ämne men undvik personangrepp och hårda ord.

Annons:
DuBetMig
2014-12-19 01:17
#1

Jag skulle helt klart föreslå dogwalker! :) Någon du litar på som kan gå ut med hunden vid 12-snåret! Det hade jag gjort om jag inte haft möjlighet att gå ifrån jobbet på lunchen :)

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

smellcaramell
2014-12-19 01:26
#2

#1

Har övervägt detta, men då gäller det att hitta någon i närheten som är hemma om dagarna :) Hon har ju inga problem med nya människor direkt, kastar sig på rygg o vill bli kliad på magen direkt 😂

Skulle ju helst åka hem på lunchen men hinner ej med max en timmes lunch/dag och utan körkort, då tar det 25 min bara att åka buss hem.. :(

Även övervägt att lämna henne hos mamma och pappa den dagen jag har längst dag och sedan låta henne vara hemma. Problemet är väl inte riktigt att hon inte kan hålla sig/inte har mänskligt sällskap utan snarare att utomstående kan tro att hon mår dåligt av det..

molbojse
2014-12-19 07:32
#3

Du som känner din hund bäst är den enda som kan svara på vad hon mår och inte mår dåligt av :) Andra kommer ha åsikter - det gäller allt från A till Ö och inte bara hunden ^^ om du tänker bort från vad andra kan tycka (jag vet, det är skitsvårt ibland :() och känner efter själv: skulle jag kunna lämna min hund ensam utan att hon äter upp huset och inte blir helt deprimerad? Om svaret är ja på den frågan så tycker jag att du kan lämna henne :) har för mig att man får lämna hunden själv i sex timmar som ensam hund. Kan kolla det när jag sitter vid datorn sen om du vill? Den dagen som är lång kan du ju ha en dogwalker.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Lord Vulcan
2014-12-19 08:41
#4

Trivs hon att ligga själv så varför inte!

Kitten86
2014-12-19 21:23
#5

Trivs hunden med att vara hemma så varför inte. Men de långa dagarna så skulle iaf jag skaffa dogwalker som tar ut hunden mitt på dagen, dels för att ge hunden chans till rastning och även för att inte bryta mot lagen om tillsyn!

Dit du flyttar finns det säkert någon granne som är hemma mitt på dagen och som kan tänka sig ställa upp på att rasta hunden…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Wilbur]
2014-12-20 09:42
#6

Ett tips är att fråga om du möter en hundmänniska på stan och fråga hur denne löst livet med sin hund :) Det var så jag blev lunchrastare till grannens hund!

Annons:
Sjöstjärna
2014-12-20 09:54
#7

8-15 är lika många timmar som 9-16, så det blir 8 timmar fem dagar i veckan som hon är ensam. Personligen kan jag tycka att det är lite mycket men det är möjligt att din hund tycker det är okej. Kan du inte hitta en pigg pensionär i området som kan tänka sig att vara dagmatte eller att gå ut med henne en stund på lunchen?

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

smellcaramell
2014-12-20 10:00
#8

Tack för alla svar! #7 har helt rätt i att det är lika många timmar, jag var slarvig och skrev vilken tid jag började som tidigast och vilken tid jag slutar som senast när jag skrev 8-15 :) brukar egentligen gå 10-15 och liknande fyra av fem dagar i veckan :)

Maja2
2014-12-20 11:12
#9

Det kan ju åxå bli så att miljöbyte (flytt) samt att bli lämnad helt själv, gör att hon inte alls är lugn och fixar att vara ensam. Hon trivs som det är nu, då hon sällan är ensam långa stunder, samt bor där hon är van att bo. Säger det inte för att vara negativ, men det kan vara en sak att ha i beaktning. För många hundar blir flytt en stor omställning. Prova kan man dock göra :)

smellcaramell
2014-12-20 23:53
#10

Hon har fått vara ensam på andra platser med och tar det med ro, hon är en sån hund som bara hänger med på allt :) enda gången hon tycker nåt är jobbigt är när dammsugaren åker fram och om det är för mycket liv hemma, då går hon bara och lägger sig lite undangömt(där vi bor nu är det mammas och pappas sovrum eller klädkammaren) :)

Upp till toppen
Annons: