Annons:
Etikettbeteende
Läst 4942 ggr
[marianova]
12/17/14, 7:33 PM

Mat aggressivitet!

Hej allihopa! Har en fundering kring vaktandet av mat! Min 5 månaders valp har bara började för några dagar sedan huggit mot våran äldre hund som är 5 år när jag tränar tricks med dom båda. Hon har ALDRIG visat någon form av aggressivitet kring maten eller att vela vakta den sen hon varit 8v.. Detta kom bara blixtsnabbt från ingenstans! Kan det bero på hormoner nu när hon börjar komma i stadiet att bli könsmogen? Är det något jag behöver oroa mig över??Vill verkligen inte ha en hund som är vaktig om mat… :( Oerhört tacksam för svar!!

Annons:
[marianova]
12/17/14, 7:57 PM
#1

Någon som vet vad detta beror på?!

[Forest]
12/17/14, 10:00 PM
#2

Jag skulle träna separat så inte detta beteende inte triggas till värre. Vissa hundar skyddar sin mat mer och det är bra att dom har matskålarna en bit ifrån varandra så den som vaktar sin mat inte känner sig stressad så den behöver ta till vakta sin mat. Samt att den andra får äta sin mat i fred. Hoppas du kan få lite tips av andra själv har jag en som har haft lite brådis att ta godis när andra hundar är med, men hon har fått lära sig att man får inte om man inte tar det lugnt. Så ett tag var det träning med våra andra hundar utan godis.

[marianova]
12/17/14, 10:55 PM
#3

Okej, jag förstår! Tack så mkt för tipset :)

redstaryena
12/18/14, 12:24 AM
#4

Man ska inte måla fan på väggen men man ska nog ändå försöka sätta stop för det , snarast möjligast. För det kan (måste inte) leda till att vakta annat. Det ultimata hade varit om den äldre hunden satte den yngre på plats. Direkt..tjoff ..och sen var det klart! För såklart vill de testa gränserna med andra hundar men sen även med oss människor i vissa fall. Visst behöver man inte trigga igång det men jobbigt om det skulle förvärras och hundarna blir äldre och tänka på det hela tiden. Min personliga åsikt är att det är bäst att bryta ett beteende som detta så fort det dyker upp. Min tik fick för sig att plötsligt börja vakta mat, sen leksaker och därefter liggplats. Om hon fått bestämma hade min hanhund fått gå på tå hela tiden. Inte okej 😊

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Lojs
12/18/14, 12:41 AM
#5

Min äldre hund gjorde så mot den yngre när den lilla flyttade in som valp, det var faktiskt väldigt lätt att lösa i vårt fall. 
De fick leta godis på gräsmattan, varje gång den lilla kom i närheten av den stora så kastade jag godis på den stora. Detta handlade om att ändra känslan gentemot att den andra hunden kom nära, istället för att se henne som en konkurrent så blev hon helt plötsligt en tillgång. Jag gjorde detta några gånger runt den tiden, och den känslan har hållt i sig, de vaktar inte mat mot varandra alls.

Jag har med mina senaste hundar även gjort samma grej för att förebygga att de vaktar saker mot mig. Jag går fram till matskålen och stoppar i några mer matbitar, går fram till dem när de har tuggisar och ger dem några godbitar, när de vant sig vid det så lånar jag tuggisen de har, ger dem några godbitar, pratar med dem om vilken fiiin sak de har ;) och sedan ger tillbaka den. Jag har inte gjort detta på flera år nu, utom när jag verkligen behövt ta bort saker de inte ska tugga på, och då brukar jag byta mot något annat om jag har något tillgänglig. I vardagen pratar jag bara med dem om vilken fiiin grej de har fått, eller om hur goood den är (mjo, jag är nog lite löjlig, jag vet), och jag plockar lätt av dem vad som helst utan att de ser annat än förväntansfulla ut, de är trygga i att jag inte vill sno saker av dem.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lord Vulcan
12/18/14, 12:43 AM
#6

Håller med #4. Bäst att stoppa det innan det eskalerar.

Annons:
redstaryena
12/18/14, 12:56 AM
#7

# 5 smidigt att lösa det på det sättet Dock hade det aldrig gått med mina . Hon ville endast ha det på hennes villkor…och det gick ju inte😊 Så det fick bli på mina villkor istället (vilket blev bra) Fick henne när hon var några år. Tror kanske hon gått lugnare fram med en valp och möjligtvis varit lättare att avleda. Som i TS fall hade jag nog prövat 5 metod eller liknande.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

taylor__lambert
12/18/14, 1:11 AM
#8

Är det en hund som är extremt matintresserad är det inte mycket man kan göra tyvärr, maten triggar hunden som blir till stress som blir till överslagshandling.

Min hund kunde förr äta och jag kunde gå förbi, tom ta i skålen, sen började jag och han på en helvetes skola som förstörde honom helt, jag fick inte ens vara i samma rum som han. Tog två år att rehabilitera honom ifrån det stället, försökte intala mig själv att han bara var för ung, men efter att ha börjat på den skolan igen fick jag samma besvär, nu denna gång gick det dock bättre att rehabilitera honom. Nu kan jag nästan ta i maten. Med andra ord, jag har varit där och hatade det!

Men däremot tycker inte jag att det är fel att hunden vaktar sin mat emot andra hundar, det gör även vargar, men det ska inte eskalera till att hunden tror att all mat är dennes, som vår människomat tex, eller den andra hundens mat.

Det du ska göra är att sära hundarna HELT vid utfodring, gärna mellan stängda dörrar. Börja med att låta henne äta ifred för att sedan stegvis närma dig, morrar hunden kan du stanna kvar, ge ifrån din aggressiv hämmande signaler tills det att hunden äter igen, avsluta sedan där och låt henne vara. Så fortsätter du att träna såhär men öka endast avståndet när du kan vara på samma avstånd utan att hon bryr sig.

Sen har vi de hundar vars personlighet är sådan att, ja såhär är det faktiskt nu, jag vill inte ha någon nära mig när jag äter.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

redstaryena
12/18/14, 1:41 AM
#9

Att markera med att morra är väl en sak men att hugga efter den andra hunden, utan att avsikten varit att ta den andras mat, låter inte bra…tycker jag i alla fall

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

taylor__lambert
12/18/14, 2:23 AM
#10

fast sen är det ju vanligt att valpar vaktar sin mat emot äldre hundar.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[marianova]
12/19/14, 12:11 PM
#11

Valpen är väldigt kaxig också, men det bryr sig inte den vuxna hunden om. Valpen får till och med springa och äta från hennes matskål utan att hon bryr sig, inte ens en morrning. Hon går hellre iväg än att bråka. Vilket är en bra egenskap men blir så fundersam varför hon aldrig säger till. Valpen kan ligga och tugga på henne hur som helst.. ha varit med om en gång att hon sagt ifrån och då nafsa valpen hon i rumpan och då blev hon inte glad. Hon träffade min kompis hund för nån månad sen och hon tyckte ner valpen flera gånger. Ganska aggressivt, då den hunden inte gillar andra hundar särskilt mycket. Går bra med promenader men om en annan hund hoppar å försöker leka med henne blir hon sur. Men valpen gav sig inte hon skulle ändå vara på och jävlas med henne även fast hon sagt åt henne minst 4 gånger ordentligt.. så som sagt envis och kaxig. De här med maten så har jag börjat låta dom vara i olika rum, vilket resulterar i att valpen äter mkt lungnare.. annars bruka hon kasta i sig maten och sen springa till den äldre hundens matskål. Inte för att bråka men för att äta me henne från skålen. Brukar stå å vakta henne så att hon inte springer dit. Hon är väldigt matglad minst sagt. Sen när jag tränar nu så låter jag valpen sitta brevid och titta på när jag tränar den äldre. Vilket inte ha resulterat i några mer nafsningar. Hon sitter lungt och tittar och väntar tills de är hennes tur! :)

taylor__lambert
12/19/14, 6:23 PM
#12

#11 bra att dom är särade :) kan vara som så att eftersom hon är så matglad så blir det en stress i henne att glufsa i sig maten för att sedan kunna ta den andras mat, stress kan sedan över gå i "aggressivitet" för hon är så stressad att hon blir sur.

Så jag skulle ha dom särade tillsvidare.

Skönt att det börjat bli bättre då, du verkar ha fått dig en riktig kaxig tjej men det går ju över :) så du behöver nog inte oroa dig för att hon skulle bli aggressiv.

Vad är det för ras förresten?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[marianova]
12/20/14, 2:52 PM
#13

Okej, jag förstår! Har då inte hänt någon fler incident sen jag särade på dom vid träning. Och tränar jag dom samtidigt får dom turas om att titta på :) Haha, ja verkligen! En tuff tjej! Ja jag hoppas det bara är något tillfälligt. Då hon inte är rädd om att hon ska bli utan mat eller något sånt eller att vakta leksaker så de känns bra! Hon är en blandis mellan finsk lapphund 75% och bordercollie 25% :) Ser dock mest border i henne på sättet, men kan tänka mig att bordern tar över ganska mkt ändå även fast de är så liten procent.

Annons:
taylor__lambert
12/20/14, 6:26 PM
#14

Skönt att det börjar gå framåt :)

Låter som en härlig tjej ändå trots sin kaxighet ;) lite ovanlig blandning också, önskar dig all lycka med din lilla tjej

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Spenji
12/21/14, 2:34 AM
#15

Hej #0

 Jag har några tips, dock så kan jag endast utgå från mig egen hund då han hade lite av samma problem när han var en ung slyngel. 

Man kan göra lite tålamods-övningar som att vänta en stund innan man säger varsågod och där med etablera kontroll. Samt som du kan sätta dig bredvid och ta undan maten, de lär sig att äta liiite snabbare (inte jätte bra) dock så lär de sig att acceptera att du rör skålen (väldigt bra, speciellt i scenarior med pilliga barn 😉). 

Om du känner att det inte vore jätte kul att komma nära med fingrarna när din vovve blir vaktig så kan du varsamt mota bort henne med foten så att du gör en poäng , när hon återfått lugnet så kan du belöna henne med fortsatt måltid.

Som sagt tidigare så applicerade jag detta på mig egen hund (Schäfer, collie, husky och labrador) när han var en ung slyngel med en börjande tendens till att vakta. Nu finns det inget spår av vaktighet kvar när det gäller mat och leksaker.

 Detta är bara råd men om du känner att du har ett problem så är det kanske värt att testa.

🙂

Hoppas allt går bra!! / Spenji

Upp till toppen
Annons: