Annons:
Etiketthälsa
Läst 3366 ggr
curlycandy
2014-12-17 19:20

Banta hund?

Min fransk bulldog tik är nu 3,5 år gammal, hela hennes liv har hon vart pinnsmal och jag har fått ge henne dubbla mängden mat än vad som står på påsen (royal canin hypoallergenic). 
För ca ett halvår sedan upptäckte vi ryggproblem och veterinären sa att det var jätte bra att hon var så smal och hon får absolut inte gå upp i vikt pga ryggen.
Nyss insåg jag att selen knappt gick att knäppa och vägde henne, TRE kilo har hon gått upp! Det måste verkligen ha smygit sig på eftersom jag inte har märkt något!

Så nu till frågan, hur gör jag med maten? Ska jag ge hälften av vad hon fått tidigare (alltså som påsen rekommenderar) direkt, eller ska jag trappa ner försiktigt så hon inte går runt och är hungrig?
Vi är ute och promenerar ca två timmar en vanlig dag och hon rör sig fritt i huset och utanför och hon får inget godis eftersom hon är allergisk mot iprincip allt.

Annons:
Saffran0Spice
2014-12-17 19:22
#1

Skulle dra ner lite i taget + mer motion och se om det ger effekt, annars gå ner till rekommendationen och öka om vikten blir mindre än önskad =)

LinaK
2014-12-17 19:32
#2

Håller med #1 om att dra ner lite i taget.

Och öka motionen. Tips är att gå i snårig skogsterräng eller i sandtag så att hunden får lyfta mycket på benen 🙂 Gärna lös om du har bra inkallning förstås, annars i långlina så att hunden får springa ordentligt.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Misarn
2014-12-17 19:48
#3

Håller med #1 skulle också succesivt dra ner på maten, vet inte hur mycket ni motionerar men gå längre promenader med mer fysisk ansträngning, ut i skogen, gå i upp och nerförs backar, kan du ha henne lös ha det mycket så att hon kan göra av mer energi och förbränna bättre i sin egen takt. På en av våra tikar som gick upp i vikt pga hennes sjukdomar så simmade vi väldigt mycket, skonar hennes rygg och är väldigt bra träning :-)

Lord Vulcan
2014-12-18 01:16
#4

Minska lite i taget. Byt till lightfoder om hon tål det. Jag tycker själv att det är svårt att banta ner en hund. Min behöver gå ner ca 2 kg.

taylor__lambert
2014-12-18 02:25
#5

minska lite i taget sen är väl simning eller treadmill ett bättre alternativ om hunden har rygg problem.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Forest]
2014-12-18 08:40
#6

Håller med 1

Annons:
mindy2008
2014-12-18 08:55
#7

Jag har aldrig vägt maten eller tittat på rekommendationer, jag tittar och känner på hunden. För rund -> lite lite mindre mat 3 veckor, fortfarnade samma sak lite lite till bort. Samma sak fast tvärt om hunden är för smal. Har funkat bra i 12 år. :)

Minskar man för mycket direkt brukar de äta allt som de kommer åt, man får en hund som stjäl, öppnar sopor, börjar hoppa upp på bord, fast de aldrig ha gjort det tidigare och äter allt(!!) de hittar i naturen.

Om du inte är på väg på utställning den närmaste tiden, så låt batningen ta tid :) Alltså inte ett år utan nån månad, den har ju samlat på sej under en längre tid också. Om ni redan nu rör på er 2h/dag så ser jag inte den klara effekten av ni skulle måst röra på er ännu mera, det kan bli stress. Hundar är lätta att banta, man ger dem helt enkelt lite mindre mat. Tänk om det skulle vara lika lätt med en själv!!

Lathundarna
2014-12-18 09:45
#8

Om du sakta börjar minska fodergiven, se till att komplettera med bukfylla. På det viset slipper hunden gå hungrig (därmed inget ökat behov av att leta ätbart, lägga sig till med resursförsvar runt ätbart, etc) men ändå minska i vikt.

Lord Vulcan
2014-12-18 10:15
#9

#7 Min blandis är inte lätt att banta. Har försökt länge. Mindre lightfoder, mindre men bra godis och längre promenader. Max 1/2 kg har han tappat.

taylor__lambert
2014-12-18 10:37
#10

#7 alla hundar har ju olika ämnesomsättningar precis som vi människor därför kan man inte säga att en hund har lätt att gå ned i vikt

#9 Vad för hund har du? :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Lord Vulcan
2014-12-18 11:05
#11

#10 chitzu 25-cotton de tulear 50 -papillon 20 och 5 spets.

taylor__lambert
2014-12-18 14:23
#12

#11 intressant blandning det där :)  Jag tycker ju att mindre raser verkar ha svårare att gå ned i vikt än större, man brukar få ta till med många olika metoder för att få ned en mindre hund.

Hade en cavalier på ett hunddagis jag jobbade på, han vägde 12kg, fy fan vilket helvete det var att få ned honom, han var ju även kastrerad så det hjälpte ju inte, han gick på light foder och jag spenderade lång tid att försöka få ned honom, tillslut fick jag ned honom till 9kg, det tog ca 7mån, vilket passade honom då han var lite för stor, men det var ju liksom upp på löpbandet varje dag, helst två ggr om dagen, gå i djup snö om det fanns tillgängligt, fixade även så han fick simma i badkaret vi hade där så han kunde använda alla sina muskler och inte behöva belasta sig för mycket då han hade sträckt nacken och hade ryggproblem. Resultatet vart en gladare hund och ägare, men gud vad det tog tid, trodde aldrig han skulle komma ned så mycket.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Wellcraft
2014-12-18 14:42
#13

#9 Lightfoder är ju dock inte att föredra, läs bara vad det innehåller.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Lord Vulcan
2014-12-18 16:26
#14

#12 Ja absolut en intressant blandning. Det var ett misstag. Ingen ville ha han så jag förbarmande mej över han, men det är världens goaste hund. Liknar mest en chitzu. Han väger 13 kg och vill ha ner han till 10-11 kg

Lord Vulcan
2014-12-18 16:27
#15

#13 Vad föreslår du då?

Saffran0Spice
2014-12-18 16:39
#16

#15 Bättre med ordentlig vanlig mat i mindre mängd än light - light innehåller massa andra onödiga grejor som gör att djuren går upp ännu mer och fortare om du skulle byta foder. Risken är också att de kan bli sjuka pga light fodret i sig, många hundar jag känner till som ätit light har fått ex diabetes och njurproblem pga att fodret innehållit mycket socker och spannmål.

taylor__lambert
2014-12-18 19:58
#17

#15 Hund som hund oavsett ras/er, så länge den är frisk så är det ju inga problem. :)

Light foder är ju inte det bästa, innehåller som #16 skriver,  det innehåller onödigt skit som kan förstöra, bättre att ha ett bra foder men mindre portioner, man kan ju också blöta maten så hunden får mättnads känsla.

Sen vad gäller motionen så är det beroende på hur mycket hunden orkar och huruvida bra hunden är kroppsmässigt, dålig, andningsproblem, rygg etc, men det verkar ju vara en liten ras, så om du har möjlighet att fylla badkaret och låta hunden simma skulle jag rekommendera det (jag tycker att simning är det bästa motions sättet då det är skonsamt och hunden arbetar med hela kroppen), hunden får ju låta alla delar av kroppen och den släpper belastningar man vanligtvis får vid vanlig träning.

Man bör även ha flytväst på hunden ifall att, så får hunden inte simma mer än 3 min per dag, beroende på hur det går kan man sedan efter en vecka öka till 5 min, andra veckan 10 min i slutet av andra månaden 15 min. Efter denna tid bör man se resultat.

En del hundar använder inte baktassarna, då kan man kittla dom lite så de får igång dom med. Skulle hunden plaska oerhört mycket brukar det bli bättre om man sätter lite tyngd framtill, ex klövje väska.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Portie
2014-12-18 20:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

När jag började få ner Hugo i vikt så trappade jag ner på maten tills han fick hälften. Han fick heller inget godis alls utöver maten. Han fick grönsaker att tugga på för han var hungrig jämt. Veterinären rekommenderade såklart ett lightfoder men jag fortsatte på det vanliga (Standardt Orginal). När sommaren kom så simmade jag med honom varje dag och gick även powerwalkpromenader på ett antal kilometer varje dag. Han fick även springa upp och ner för backar (det kanske inte är en bra idé för en hund med ryggproblem dock).

Men simningen var det som gav bäst resultat helt klart. Han gick ner 3 kilo under sommaren och har gått ner ytterligare 2 kilo under hösten här. Nu är han nere på sin idealvikt (25 kg) men vi fortsätter med våra promenader och när (om) snön kommer så är det perfekt motion för honom att springa i den!

Lägger upp en före och efter bild. Den till vänster är Hugo i våras och den till höger är Hugo i höstas (oktober). Tycker själv det är rätt stor skillnad faktiskt.

taylor__lambert
2014-12-18 20:25
#19

#18 det där är en enorm skillnad, stort grattis till er, ni har båda varit duktiga med att kämpa och det har visat ett super resultat! Super fint!! 👍

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Portie
2014-12-18 22:57
#20

#19 Tack så mycket! Ja kämpat har vi gjort och ja, det är verkligen värt det! Märks även på honom att han har bättre kondition, han flåsar inte lika lätt längre och orkar mer.

Annons:
Wellcraft
2014-12-18 23:06
#21

Precis som #16 sa. Färskfoder brukar fungera för hundar som behöver gå ner i vikt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Lord Vulcan
2014-12-18 23:21
#22

#17 Han är inte jätteliten och han ganska muskulös.

taylor__lambert
2014-12-18 23:22
#23

#22 får han plats i ett badkar då tro? Utan att bottna om man fyller nästan hela vägen upp?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Lord Vulcan
2014-12-19 05:29
#24

#23 Ja dej får han. Inte hög men lång. Får svårt att vända.

taylor__lambert
2014-12-19 09:22
#25

#24 nä vända behöver han inte :) simma på stället funkar alldeles utmärkt.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Lord Vulcan
2014-12-19 10:05
#26

#25 Ok så menar du. Ska prova. Tack för tipset. 😊

taylor__lambert
2014-12-19 10:13
#27

#26 lycka till  nu :)

Hoppas även TS hittat något bra sätt som kanske kan funka? :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
curlycandy
2014-12-19 10:59
#28

Hej! Vi rör oss i skogen utan koppel, traskar i blåbärsris och på ojämn mark. Då hennes rygg är dålig så börjar ena bakbenet bli dåligt så det är viktigt att se till att alla 4 ben får arbeta.
Som jag sa så har jag ju gett betydligt mer foder än vad som är rekommenderat eftersom hon alltid vart tunn. Har gett en hel skopa två gånger om dagen, nu ger jag 3/4 dels skopa två gånger om dagen. Räcker inte det så får jag väl gå ner till 1/2 skopa, vilket är rekommenderat.
Har testat att simma, det har inte fungerat alls. Hon blir helt tokstressad och får panik.  Försökte hela sommaren, med och utan flytväst, hon badar bara tassarna och kollar när matte simmar.
Vi brukar gå långis på förmiddagen när det är ljust, sen är hon trött hela dagen och då blir det mest kortisar. Ska lägga till en långis på kvällen tänkte jag, men det är så himla tråkigt när det är mörkt och man inte kan vara i skogen och man måste gå längs vägen eller i bostadsområden. :P
Hörde talas om ett hundsim i närheten, ska kolla upp det. Badkaret hemma = döden (tror hon).

taylor__lambert
2014-12-19 11:41
#29

#28 tycker att det är ju mycket lättare att köra på hundsim då om man har en sådan individ, det är mera utrymme att röra sig på, så får man också hjälp av de som jobbar där och även dom kan se om hon simmar på rätt sätt och hjälpa till om det behövs.

Vet att min hund också tycker badkaret är döden men i måste han annars är han smutsig och får klåda, vilket inte blir så bra. Han har inte heller gillat att bada i sjön förrän i år när jag började med hundrastning och han fick följa med, nu mera ser han glädjen i att bada men det krävdes grupptryck ifrån de andra hundarna.

Ja mörkret är inge kul att gå i skogen med, usch man kan ju snubbla på vad som helst! Försöker fundera ut någonting som passar sig för viktnedgång och som inte tär på din hunds rygg, kanske viktmanschetter? Vet att det ska vara super enkelt att göra själv (istället för att pröjsa typ 500:-) dock är ju det mera för hundar som behöver muskla på sig lite mera och inte för viktnedgång, men vet att några hundar har minskat i vikt när de har använts. 

Långa promenader är ju bra men du skulle behöva komplettera det med någonting annat, variera lite, men om du kollar in hundsimmet så vore det ju toppen om det skulle funka för din hund. :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

curlycandy
2014-12-19 15:29
#30

Ska höra av mig till hundsimmet, var inte så fasligt dyrt heller.
Hon brukar umgås med hundar som badar på sommrarna (är mycket på sjön), men hon står snällt och badar tassarna tills dom kommer in på land igen :P
Det är nog ingen höjdare att sätta vikter på henne då bara övervikten i sig inte är bra för ryggen..

Kallaterrier
2014-12-19 16:41
#31

#30 Det finns ju vattentrask också. Gillar hunden inte att simma så kanske det funkar bättre? Kallas också water threadmill.

Misarn
2014-12-20 17:58
#32

#18 wow! Vilken skillnad, jäklar vad duktiga ni är! :-)

Lon@
2014-12-20 18:11
#33

Jag hade tagit ett snack med en hundfysioterapeut/sjukgymnast för att få ett bra träningsschema som passar just din hund och hennes ryggproblem. Många hundar går upp när de är i treåsåldern, jag tror att ämnesomsättningen ändras i och med att de är färdigvuxna. Har hon dessutom ont i ryggen så är det mycket möjligt att hon liksom "sparar in på rörelserna", att trots att ni går lika långt så rör hon sig mindre -> går lättare upp i vikt.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Upp till toppen
Annons: