Annons:
Etikettövrigt
Läst 5148 ggr
uz00x
2014-12-01 22:40

Aggrsivitets problem?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 

När jag var yngre ägde min familj en colli som var uppfödarköpt.  Han var en otroligt mysig hund som alltid kom till en när man ropade (om han inte var på rymmen…) och som satte sig vid en och möss om man var ledsen. Vi brukade leka kurra gömma på åkern tillsammans och ta lång skogspromenader, vilket han älskade. Jag och hunden trivdes väldigt bra ihop faktiskt, även om dt var mestadels min pappa/ äldre syster som tog hand om honom. Vi ägde honom i 7 år innan dagen kom då det inte längre funkade…Han hade sedan liten ålder varit väldigt agrsiv och det blev bara värre med åldern. Han och en gran hund kunde inte heller klara av varandra och bråkade det första de gjorde vid åsyn av varandra En gång när han kommit ut ringde vi som vanligt till ägaren av den andra hunden och sa till dem att inte gå ut med sin hund då våran var på vift vilket ägaren gjorde endå. När vi hittade våran hund så hade han precis fått syn på deras hund och var precis påväg till attack, men vi lyckades som tur det stoppa det innan något hände. Det blev mycket värre under hans 7nde och sista år hos oss då mina föräldrar inte längre kunde lämna huset om min storasyster var borta eller viseversa. Hunden blev så stressad att han jagade upp alla oss yngre i en soffa och attackerade alla som försökte ta sig därifrån på något sätt. Så vi var tvungna att med brustet hjärta avliva hunden då det inte längre funkade. Han kunde bli aggressiv när man var på promenad, med eller utan anledning, men alltid vid åsynen av en annan hund, och när han blev aggressiv blev han det mot dig som höll i kopplet och hoppade upp för att bita dig i händerna/armarna.  När han gjorde detta tog vi tag i kinderna sa ett starkt och tydligt nej och höll nere honom tills det att han lugnat sig, oftast bara sekunder. och fortsatte sedan som vanligt igen.  innan han attackerade fanns det aldrig några tecken på det utan det var nästan alltid väldigt plötsligt.

Någon här som har en ide om vad som fick honom att bli sådanhär? Är i dag 16 år och då han verkligen fick mig att falla för hundar har jag planer på att i framtiden skaffa hund, men vill då veta så jag inte återskapar samma mönster då de sättet vi tog hand om våran hund är det enda sättet jag känner till, vill ju inte skapa samma problem om man säger så? :)

Annons:
[Teddies matte]
2014-12-01 22:47
#1

Gjordes det någongång några ordentligare vet. Undersökningar på hunden? Smärta/sjukdom kan ge avvikande beteenden. Rädslor/osäkerhet/ostabil mentalitet kan också varit en orsak, sedan förvärrade ni tyvärr beteendena genom att bete er som ni gjorde, man får aldrig skapa ännu mer obehag hos en hund med rädslor, det späder bara på problemen ännu mer, så skaffar du en ny hund skippar du de metoderna.

redstaryena
2014-12-01 22:56
#2

Det var ju en sorglig historia men fint skrivet av dig. Och det verkar som om du nog inser att det inte var det bästa sättet kanske att säga till sin hund på.? Är nästan säker på att hunden till stor del varit osäker i grund och botten och trycker man då ner hunden, om så bara för en sekund, eskalerar det och utvecklas snabbt till andra beteende problem. Just collies har jag för mig är mycket känsliga hundar och mycket kan gått fel under dessa sju år. Kanske redan när hunden var en valp så hanterades den kanske inte på rätt sätt ? Och då menar jag inte att någon slog på hunden, men blev hunden tillrättavisad bryskt?

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

uz00x
2014-12-02 07:54
#3

JO vi hade en rätt hård uppfostran på honom, tex när han började bita på skor som liten så fick han börja gå runt med de skorna på sig tills det att han slutade (någonting min mamma hade läst skulle funka, vilket det gjorde då han efter det aldrig bet på skor mer. 

När hunden gick till attack mot en, hur skulle man på bästa sätt förbättra bettendet, jag har det helt klart hos mig att det var på grund av osäkerhet. tex   så brukade han få komma med oss till stallet varje dag, men när han gick på för mycket på hästen (iriterade henne) fick han sig en varningsspark(ingenting han fick någon skada av). Efter det kunde vi inte ta in honom i stallet då han blev helt galen av åsynen av en häst :/

CissiD
2014-12-02 09:58
#4

Det finns många anledningar till att en hund kan börja bli aggressiv mot andra hundar eller aggressiv mot människor. Rädsla och osäkerhet är de ja fått uppfattningen om är vanligast. Oftast är det ju vi människor som medvetet eller omedvetet spär på rädslan eller osäkerheten på något sett. Men för att undvika samma problem så skulle jag om ja va du läsa på mycket om hunduppfostran och hundinlärning innan du skaffar en egen hund för att kunna undvika samma problem igen. 

Sen finns det ju en hel del raser som man i aveln har problem med osäkerhet så att försöka välja en antingen ras som är stabil men annars vara väldigt noga med linjerna i den rasen man väljer. Det ska man med alla raser när man köper hund men vissa raser är det ännu viktigare att ha koll på föräldrar och mor/farföräldrars mentalitet. 

Sen kan de ju ha hänt något som fått hunden aggressiv. en hundattack eller liknande.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Frida B
2014-12-02 11:14
#5

#3 med vad sjutton är det för uppfostran? Blir jag nästan förbannad när jag hör sånt…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hundsnack
2014-12-02 14:02
#6

Hej uz00x,

Det går inte att svar på din fråga utan att ha sett din hund i sådana situationer som utlöser hans aggressivitet. Aggressivitet kan ha många orsaker (men det är sällsynt att det har fysiska orsaker) och när det handlar om att hjälpa en aggressiv hund gäller det att i första hand inte att koncentrera sig på själva aggressionen, utan på vad som orsakar den. Du förefaller ha haft många tillfällen att se din hund eskalera och förstå orsakerna, men saknat kunskap om hur en hund ska hanteras i dom situationerna.

En bra tumregel är att förekomma utbrottet genom att hejda fortsatt eskalation. Det kräver att man har etablerat sin ledarroll och att det finns förtroende och respekt mellan hundförare och hund.

Du ska inte tveka att så småningom skaffa en ny vovve. I anslutning till det kan valpkurser rekommenderas och att du får kontakt med hundvana människor som kan ge goda råd.

:-)  Hundsnack

Annons:
uz00x
2014-12-02 16:08
#7

#5 du får tänka på att när vi skaffade hunden var det så här vi lärt oss att man upfostrade hundar, det var första hunden i familjen någonsin både för mina föräldrar och mina syskon, så vi kunde bara på den tiden referera till det vi läst/sett och vad vi då ansåg som vettigt, även om det kanske inte var så bra igentligen. Vi menade ju aldrig något illa till honom, men vi visste helt enkelt inte tillräckligt när vi skaffade hund. 

#4 Jo, tror som sagt det är osäkerheten som gjorde honom så agressiv han funkade ju tex väldigt bra när man var på åkern/skogen utan andra mäniskor/hundar i närheten. Då var han lite som en "drömhund" utan det var i sälskap av andra hundar eller i områden där han faktiskt träffat på hundar tidigare, hände aldrig att han gick till attack eller något i den stilen ute på landet bort från mäniskorna och andra hundar. 

#6 Tack för det underbara svaret <3! Om en hund i ren osäkerhet hade hoppat upp för att bita dig i armarna/händerna, hur hade du gjort då? För framtid träning då alltså? :)

Frida B
2014-12-02 16:45
#8

Känns ju dock som att uppfostran inte riktigt hjälpte till, tvärt om. Collien är en väldigt ostabil ras (generellt), och sådan osäkerhet plus den uppfostran kan nog gjort en hel del.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

uz00x
2014-12-02 17:09
#9

#8 Jo absolut! :) Men att bli förbannad känns lite överdrivet bara, vi gjorde ju det bästa av våran tillvaro och kunskap. Förbanad ska man bli när någon vet vad de gör fel och ändå inte ändrar på det på något sätt tänker jag :)

vallhund
2014-12-02 17:37
#10

#9 Det är inte överdrivet att bli förbannad för hur er hund blev behandlad.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Hundsnack
2014-12-02 17:57
#11

Hej igen uz00x,

Det är inte så lätt. Man måste vara lugn och bestämd när man närmar sig en upphetsad hund. För det mesta har min energi kunnat skydda mig, men jag har också blivit biten.

Några erfarenheter: Nervösa hundar rusar fram och skäller ihåligt och mycket. Då ska man stå still - inte backa. I det ögonblick hunden stannar eller tar ett steg tillbaks - då är det läge att ta ett steg fram mot hunden. Om den viker undan - följ efter.

Om den hoppar upp och hugger mot armarna - ta tag i halsbandet och blockera hundens huvudrörelser i sida tills utbrottet gått över. Det går strax över för sådana våldsamma utbrott brukar inte vara länge. När det är över har du visat hunden att den inte kunde vinna över dig. Därmed har den fogat sig. Koppla hunden. Det förstärker din position.

Dock kan den få nya utbrott i liknande situationer. Om du inte viker dig, utan är där när den hetsar upp sig - är där när den får sitt utbrott och är där är den lugnar ner sig, då kommer hundens respekt för dig att öka.

Upprepade utbrott är en viktig del av behandlingen. För att behandla en hund som hugger, måste man till och med medvetet utsätta den för sådana situationer som utlöser upphetsning och aggressivitet. Man kan bara bota hunden genom att träna den i sådana situationer, inte genom att undvika dem. Tumregeln: Hejda upphetsningen innan den övergår i aggressivitet.  Målet är att hunden ska klara av situationerna på ett sådant sätt som hundföraren vill.

vallhund
2014-12-02 18:28
#12

#11 God dag yxskaft. Förhoppningsvis inser TS att du är totalt ute o cyklar.

Din uppfostrings/träningsmetod  var omoderna redan på medeltiden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

uz00x
2014-12-02 18:49
#13

#9 Det tycker jag faktiskt att det är, det var som sagt våran första hund i familjen någonsin, vi hade väldigt liten idee om hur det var att faktiskt ha en hund och vi utgick från de böcker/filmer vi hade framför oss, vi följde vad "profisionella" mäniskor sa till oss att göra, och även om det kanske var fel av oss och hunden tyvärr fick lida så är det inte något att bli förbannad över då vi i familjen gjorde vårt absolut bästa, och trode då att vi gjorde på rätt sätt, hade vi då fått info om ett bättre sätt att tackla problemet så hade vi ju gjort det, spara häldre ilska till folk om inte vill ändra sitt betende tycker jag bara :)

Annons:
uz00x
2014-12-02 18:56
#14

#11 Tacjk ännu en gång för en riktigt bra text <3 Det gav mig en bättre bild om hur man kan handskas med problemet, får hoppas att jag klarar av i framtiden att fostra en hund så att detta inte händer med någon mer hund, men man vill ju alltid vara bered så man inte förstärker otrygheten i sitvationen :)

Cragan
2014-12-02 19:03
#15

#1 skaffa boken lugnande signaler av turid rugaas en som skrev en bok om hundar baserat på forskning på just hundar.  du kommer troligen kunna tänka tillbaks på hur eran hund reagerade o inse att ja men så gjorde han ju. 
när det sedan gäller en ny hund i framtiden läs på om raserna du funderar emellan o olika linjer inom raserna både mentalitet o fysik för att hitta rätt hund till dig.

när du sedan ska gå valp kurser ring runt o hör med olika ställen om vilka metoder dom använder sig av nämner dom att dom tränar efter en nisse som heter ceasar milan hitta nått annat ställe.

Hundsnack
2014-12-02 19:13
#16

#12 Vallhund,

Om du tror att det handlar om att vara så modern som möjligt, kanske du kan bidra med några moderna råd till uz00x. Hur gör du när du möter en osäker aggressiv hund?

[Annamaja27]
2014-12-02 20:44
#17

Vilken tråkig historia. Min första hund var också en collie. Skotträdd men annars en utmärkt förstagångshund - trots att jag säkert gjorde massor av fel.

Det jag framför allt tycker att du ska ta med dig från er tråkiga erfarenhet är att den dagen du funderar på att skaffa en hund så välj UPPFÖDARE MED STÖRSTA OMSORG! Det finns många raser där det finns problem med temperamentet men det är ju inget man får höra av uppfödaren om man frågar. Ta lång tid på dig vid val av kull och föräldradjur och undersök så många släktingar till föräldrarna som möjligt. De ska vara lugna, trygga och orädda.

Då kommer du få bättre förutsättningar och du kommer inte hamna där ni hamnade med er collie - även om du kommer göra vissa fel igen.

uz00x
2014-12-02 20:45
#18

#15 Jo, mycket av det vi "kunde" hade vi lärt oss av just honom faktiskt :)

Jag har i framtiden funderingar på både schäffer, sibirian husky och malamute :)

fridarebecka
2014-12-02 21:42
#19

En osäker hund behöver en ägare som den vågar lita på och som den vågar söka stöd hos i situationer då den blir osäker, tex hundmöten. En hund som blir sparkad(även om det inte är för att skada den) av sin ägare förstår jag inte vågar söka stöd hos denne, och då är jag inte jätteförvånad att hunden fick de problem den fick. 

För övrigt tycker jag att du fått bra tips tidigare i tråden, men vill tillägga att jag tycker du ska fokusera mycket på att bygga upp en bra relation med din hund och ett förtroende. Och läs på om positiva träningsmetoder, hunden ska vilja följa och lyda dig för att den tycker att det är kul och trevligt, inte för att den är rädd att bli bestraffad om den inte lyder. 

Och skaffa inte en mer krävande hund än vad du klarar, även den mest erfarne hundägare borde tänka sig för en gång extra innan den skaffar de raser(framförallt huskyn) du nyss skrev att du ville ha 🙂

uz00x
2014-12-02 21:52
#20

Jo jag vet att de är lite jobbigare raser haha, velat ha en sibirian huskey i större delen av mimtt liv, även om det kanske inte lir min första hund så sätt :) Sedan var det inte mäniskan som sparkade honom utan hästen, vilket gjorde honom livrädd för dem och helt hysterisk av åsynen av en.

Kommer efter gymnasiet att plugga mycket inom djurhantering, kommer fokusera mycket på smådjur men även en del på de större sälskapsdjuren så som hund, katt och häst Så vi den tiden jag känner mig redo för någon huskey så kommer jag med störst sanolikhet att skaffa mig än, men inte förens jag känner mig redo såklart :)

Annons:
fridarebecka
2014-12-02 22:00
#21

#20 då missuppfattade jag det med sparken, men står ändå fast vid att jag tycker ni använde för hårda metoder mot hunden. 

Ja det är väldigt fina och roliga raser huskyn och malamuten, jag själv är också intresserad av dom men väljer att vänta med dom raserna tills jag bor närmre skogen så att de får möjlighet att dra ofta 🙂 Jag tycker att de utpräglade draghundsraserna ska få dra och få utlopp för den instinkten 👍

uz00x
2014-12-02 22:07
#22

Kan jag absolut hålla med om! haha Min framtids syn just nu är ju att bo på landet, och jobba med djur på min gård helt enkelt, vill hålla på mycket med rehabilitering av sällskapsdjur om man säger det så, och då går mycket ut på att just låta dem utföra sina naturliga behov, det anser jag viktigast för alla djuren :) '

men kan fullstädigt hålla med dig om att vi var ör hårda mot honom på många sätt :)

Frida B
2014-12-02 22:30
#23

Möter man en osäker, bitbenägen hund är det dummaste man kan göra att försöka vinna. Du blir garanterat biten, och förvärrar problemet. Tänkt dig själv- Du är i en extremt pressad och osäker situation, och du börjar stressa upp dig genom att bli arg på allt och alla. Det har hänt oss alla någon gång. Blir det då bättre av att någon tränger in dig i ett hört, tar tag i din arm och säger någonting du inte förstår, och står så? Självklart inte. En osäker hund ska man låta vara när den är osäker. Och jobba på tilliten istället, det är där det brister.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

redstaryena
2014-12-03 01:35
#24

Vill inte döma nu i efterhand. Du /ni vet ju att det är fel….eller hur? Och visste ni inte bättre , kan man inte göra annat idag än TOTALT ANNORLUNDA! 😊 Ser jag någon hantera en hund på detta sätt , har man mig in the face. Att läsa, gå kurser och suga i sig all möjlig kunskap om ALLT i från hundraser, Vilken ras passar? dig , valp uppfostran m.m är en god idé. Och en metod funkar sällan på alla hundar,. De är olika individer. Vill inte såra dig nu, dessutom visste inte dina föräldrar bättre men tror tyvärr att er hund fick sätta livet till b.l.a pga deras felaktiga metoder. Du blir säkert en duktig och god hundägare. Läs och lär innan bara.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Cahira
2014-12-03 04:38
#25

En osäker otrygg hund som tar till morr eller bett försöker säga "ge mig utrymme" "jag är trängd och rädd" "låt mig vara" och om man skrämmer hunden oavsett vis så kommer hunden bara behöva säga till hårdare för att försöka bli förstådd.

Ni behöver goda upplevelser ihop. Borsta hunden bara för att det är mysigt, tappa godisar "hux flux" för att hunden står nära, uppmuntra, stötta och ha 20 lastbilar värt av tålamod. 

Hunden har troligen ångest och då är man väldigt känslig för syn, hörsel och känselintryck. Gör tillvaron lugn och trygg. Var hundens bästa vän och förälder och säg "jag kommer skydda dig, du behöver inte vara rädd mer." 

Gör hunden trygg att vara med dig och göra absolut ingenting. Tugga på ett ben vid dina fötter och inget händer. Använd röstlägen och kroppsspråk som är ickehotande. Vid hög ångest/rädsla hjälper det att vända sidan eller ryggen till för att vara mindre hotfull. 

Ha licktreats, belöningar där man får slicka är lugnande. En tub mjukost till exempel. 

Jag har hundar med rädslor och stress och livet med en osäker otrygg hund är en livsstil för varje stund med hunden räknas. Alla gånger man har chansen att bevisa sig som en trygghet räknas. Det tar lång tid att bygga upp och kan rasa fort.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

vallhund
2014-12-03 10:56
#26

#16 Skall du parafrasera eller citera mig så är du välkommen att göra det. Att påstå att jag skrivit något som jag inte har skrivit är under sandlådenivå, typ goddag yxskaft.

Vi har diskuterat föråldrade träningsmetoder i flera trådar, t. ex.
http://hundar.ifokus.se/discussions/545fba428e0e744986004f36-shadowfilosofin?discussions-2
http://www.bukefalos.com/threads/shadowfilosofin.1264674/
http://www.bukefalos.com/threads/shadowfilosfin-va-i-hela.1287428/

Det dräller oxå av CM trådar. 

Själv föredrar jag hundar med integritet o inte själsdöda monster.

Vad gäller TS så har hen uppenbart insett att de metoder om användes gentemot hunden i familjen var ganska dåliga. Förhoppningsvis har hen lärt sig mycket av erfarenheten. Hen kan heller inte klandras för att de ansvariga vuxna hade 0 koll.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

russin
2014-12-03 11:20
#27

Collie är en väldigt mjuk ras och även om inte alla har det, så finns det en del vallbeteende kvar i dom som ofta visar sig i att nypa händer/ben när folk springer osv. Att vara hård mot en sådan hund gör det hela ännu värre och en osäker hund ännu mer osäker. Att hunden blev värre hela tiden beror troligtvis på att den hanterades helt fel, för collie i sig är som sagt inte en aggressiv ras utan en väldigt mjuk - men alla hundar kan bita och upplevas aggressiva om dom får fel behandling (och det är inte ens säkert att den var aggressiv utan väldigt osäker och blev missbedömd i detta).

Förhoppningsvis har du lärt dig den hårda vägen att denna metod är helt förkastlig att vara hård/nypa/slå en hund på detta sätt och tar förhoppningsvis råd av bättre hundfolk om du ska skaffa egen hund i framtiden - hundfolk som kör mer normala metoder utan våld. En hund ska inte behöva "få stryk" för att man som ägare inte klarar av att läsa hunden rätt och korrigera därefter.

Annons:
Wellcraft
2014-12-03 11:56
#28

Collien är en otroligt förarvek och vek ras generellt. Mycket känslig.
Det är en ras man verkligen inte behandlar med hårdhandskarna, jag tror er uppfostran är svaret på varför hunden blev som den blev.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

uz00x
2014-12-03 14:36
#29

#27 det var inte nypandet som var ett problem utan när han gick till attack, han hoppade alltid upp på en helt oväntat och bet efter ens händer samtidigt wom han skall och vsade sig väldigt nervös, dessa gånger tog vi honom i kinderna inte för lite smånafs så sätt :)

Jag undrar nu efter massa bra slag, finns det någon "vettig" hundtränare ni skulle rekomendera att man lär sig ifrån, gärna nåågon som publicerar lite grejer? :)

[Teddies matte]
2014-12-03 16:06
#30

#29 Läs böcker av Kenth Svartberg och Eva Bodfäldt samt Per Jensen, den sistnämnda har en hel del intressanta föreläsningar m.m. som också kan gå att hittas på nätet.

http://evabodfaldt.com/artiklar.asp

http://www.svartbergs.se/index.html

http://www.perjensen.se/

fridarebecka
2014-12-03 18:07
#31

Jag tycker att Memea Mohlins böcker är bra också, dom handlar mycket om att bygga en bra relation med sin hund 👍

http://blogg.memea.se/bocker/

vallhund
2014-12-03 18:14
#32

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

redstaryena
2014-12-03 18:21
#33

#29 Som vallhund skrev, du kan inte klandras . Tillvägagångssättet och metoden som användes i samband med nypandet, kanske har gjort att hunden utvecklade andra beteendeproblem . Vi människor kan snabbt förändra en hund, eller göra att de utvecklar problem . Speciellt med förarveka hundar

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

redstaryena
2014-12-03 18:58
#34

#27 Nervös och osäker går hand i hand. Och sättet du beskrivit hunden på ,är just nervöst. Alltså hade ni en känslig hundras som blev osäker och nervös. Och effekten av metoderna som användes blev tyvärr till sist en hund som inte litade på varken de vuxna eller barnen i familjen. Om nu dina föräldrar hade ett visst sätt gentemot hunden,(för att de trodde det var det rätta) så tog säkert ni barn efter era föräldrar. Men du verkar klok och vill lära dig annorlunda!

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Annons:
Arashi
2014-12-03 21:32
#35

Kan också rekommendera att kolla på hundtränings videos på Youtube, sök t.ex. på kikopup hon har både inlärning av olika saker men pratar också en hel del om uppfostran och vardagslydnad.

Hund uppfostran är ett ganska hett ämna i dagens läge, som du säkert kommer märka, desto mer insatt du blir. Jag tror att dom flesta som har hund, förr eller senare kommer stöta på en sån  person som ska komma fram och berätta hur man ska uppfostra sin hund, ofta en människa som har haft hund hela sitt liv och de är väldigt lätt som nybörjare att påverkas av dessa personer. Därför är de bättre att ha läst på så mycket som möjligt om olika tränings metoder och kommit fram till vilken man vill använda sig av, då är de lättare att ignorera dessa "vet allt människor".

Generellt sätt så pratas de om gamla vs moderna metoder. varav väldigt enkelt beskrivet, vid "gamla metoder så försöker man medvetet locka fram ett problem beteende och sedan korrigera de, tills hunden inte längre vågar utföra de. I moderna metoder så bryter man ner allting i små steg så hunden klarar av situationen och de man vill göra är att förändra hundens sätt att se på situationen till något positivt. T.ex. en hund som skäller på andra hundar i möten, anledningen till att den gör de är för att den är osäker-hundmöten är då alltså en negativ upplevelse för hunden, om man då tar tag i hunden så gör du situationen ännu mer negativ, vilket hunden kommer ihåg till nästa möte. De du vill är att hunden ska känna sig trygg och inte bry sig om den andra hunden eller hur. Då vill du alltså ändra hundmöten till något positivt. Detta gör man genom små steg, att bygga upp hundens självkänsla genom att gå hundmöten på ett sånt avstånd så att hunden klarar av de utan att känna obehag (bli spänd). Och självklart inte bara stirra sig blind på symptomen, utan försöka hitta grundorsaken till hundens problem t.ex. understimulering, stress, dålig socialisering med andra hundar/människor som valp mm.

Tänk dig att du har fobi för spindlar och en person hotar med att ge dig spö varje gång du nekar att hålla i spindeln, till slut är du så rädd för att få spö att du tar i spindeln fast du fortfarande är rädd. För mig känns de som ett helt galet sätt att träna.

Hundsnack
2014-12-14 15:18
#36

Vallhund

Tycker du kan bidra med dina metoder. En hund hoppar upp mot dig för att hugga.

Hur gör du?

uz00x
2014-12-14 16:37
#37

Menar du nu eller menar du hur jag då hade gjort? :)

Cragan
2014-12-14 16:38
#38

#36 är inte vallhund men själv skulle jag blockera attacken o sen fundera på vad som hände och hur händelse förloppet som ledde till det kan förhindras. eller ge fan i att gå in där det finns en vakt hund som bara gör sitt jobb igen.   finns inget unversial fix som hjälper alla hundar med aggretions problematik o träffar du en tränare som säger det så kan du där och då sluta lyssna på den.

Hundsnack
2014-12-14 18:51
#39

#37

Hej uz00x,

Mitt inlägg i #36 vänder sig till Vallhund och hennes kommentarer i #26. Du frågade om råd i den specifika situationen att en hund hugger efter dig. Som jag skrev är det en besvärlig situation som inte är att leka med. Se mina  svar i #6 och #11.

Jag har inte skrivit så många inlägg i detta forum, men jag såg fram emot att utbyta erfarenheter med andra hundägare och jag hade hoppats att medlemmarna här ville diskutera olika metoder och hålla sig till sak, som de flesta gör. Då berikas diskussionen och det blir trevligt och lärorikt.

I den här tråden gömmer sig Vallhund  bakom nedlåtande och aggressiva kommentarer som dessutom är svåra att begripa, utan att bidra med sina metoder, moderna eller omoderna. Därför bad jag henne återigen att svara på din fråga.

uz00x
2014-12-14 19:49
#40

#39 Jaha då förstår jag, tack så mycket! :)

vallhund
2014-12-14 21:19
#41

#39 Gömmer mig? Varför skall jag dansa efter din pipa? Min syn på hundar o hunduppfostring/träning är ingen hemlighet. På min profilsida har jag samlat diverse länkar i ämnet hund, uppdelat på olika områden.

Dina inlägg #16 o #36 upplever jag som enbart provocerande o inte som en inbjudan till diskussion o erfarenhetsutbyte.

Dina elaborerade påhopp mot mig som person o forumskribent säger mer än jag vill veta om dig.

Dina maktlekar får du bjuda in någon annan till, jag är inte intresserad.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Hundsnack
2014-12-16 20:28
#42

#41

På tal om aggressivitetsproblem verkar du själv ha drabbats. Hoppas du behandlar hundar bättre än du gör forumsmedlemmar.

[Akilles1]
2014-12-18 11:07
#43

#32 Vallhund

Det går bra att länka till Landin när han kritiserar shadowfilosofin. Men han om någon förespråkar fysiska korrigeringar och hård uppfostran och dom metoderna  som du kallar omoderna. Han har även skrivet en artikel där han förkastar positiv förstärkning och dessutom hårt kritiserar Anders Hallgren. 

tänkte dela med mig av denna artikel till dig så får du se hans syn på moderna träningsmetoder också.

http://landins-hund-katt.se/2011/07/om-barbro-borjesson-cesar-millan-jepe-strid-och-anders-hallgren/

Upp till toppen
Annons: