Annons:
Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 2403 ggr
[Akilles1]
2014-11-27 23:58

Flexikoppel?

Jag avskydde verkligen den uppfinningen förut något rent fruktansvärt. Men jag köpte ändå ett för att ha under sommartid när det är koppeltvång i skog och mark för att ha i skogen det är ett för större hundar upp till 50 kg. Men så testade jag det idag under kvällspromenaderna bara för att prova och jag har svårt att inte tycka om det fan vad bekvämt det var och vad min hund trivdes i det han går jättefint i det och han lyssnar så bra så kommer hela tiden på inkallning så jag börjar gilla det mer och mer faktiskt. Men sen så är han ju uppmärksam på mig och kommer och följer såpass bra i det så det funkar för oss. Men jag är fortfarande lite skeptiskt till det men som sagt svårt att inte gilla det. Vad tycker ni om flexikoppel är det någon annan som använder det på en större hund?

Annons:
FannyGoldfish
2014-11-28 01:09
#1

Jag avskydde flexi men köpte ett ändå till Dino (borzoi) som min kille kunde använda då han inte vågade ha honom lös på promenaderna. 

Jag använde aldrig flexi, hade honom lös för det mesta. Men han skadade sig svårt i början av sommaren och gick senare igenom operation. Nu under den långa rehabiliteringen måste han ta det lungt och jag har då börjat använda flexi istället för att ha honom lös. Och jag måste säga att det är verkligen underbart att ha det! Trotts att han är kopplad så får han ändå lite mer frihet än med vanligt koppel, och det är mycket enklare att gå med flexi än en trasslig långlina 😃

[Akilles1]
2014-11-28 01:21
#2

jag skulle gärna ha min hund lös och han är väldigt duktig lös jag har han vis sidan när han går lös men det är mycket trafik där vi bor och det är väldigt ofta bilisterna bara susar förbi en i full fart vid övergångsställerna så jag  vågar inte ha honom lös i hemmiljön helt enkelt. Brukar använda vanlig koppel och sele och visst han går helt okej i det men det är så skönt handtag på flexin och man kan öva mer på den naturliga följsamheten för det blir ju som att hunden är lös men man har ändå en säkerhetsknapp:)

[Kaoskaos]
2014-11-28 07:10
#3

Flexi i skogen helt okej ! Hundägare som dumt nog går med flexi mitt i bostadsområden med hunden längst ut skulle jag vilja strypa , vet inte hur många man har hållt på att köra ihjäl då dom plötsligt hoppar ut i vägen och ägaren som är ca 5 meter bort är helt hjälplös ! Jag själv änvänder inte flexi då mina går lös

Wellcraft
2014-11-28 07:23
#4

Jag har ett till min lagottohane. Smidigt och bra när jag inte orkar vara så pass uppmärksam att jag kan ha honom lös.
Det är inget fel alls på flexi utan snarare på vissa som håller i det.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Fridaaaa
2014-11-28 07:51
#5

Inte koppeltvång på sommaren 😉 Bara en parantes (annat än på vissa platser men inte överlag).

Jag avskyr flexi, hade dock varit smidigt när det är blött och så som det är nu då långlinan blir så skitig men inte hittat en enda jag tycker är skön att hålla i och som inte är otymplig 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Karolina-H
2014-11-28 08:40
#6

Avskyr folk som inte kan använda flexi korrekt och inte flexikopplet i sig. Är jätte bra om man går i skogen och har en hund man inte vågar ha lös eller inte kan ha lös av olika anledningar, de som däremot har det i bostadsområden med hunden längst ut borde förbjudas! 

Råkade senast igår ut för en ägare med en liten russell som i full karriär kommer springade mot mig och mina hundar i flexi som matte låter löpa till det tar slut och hunden då är ca 1 meter från mig och mina hundar… Kan ju meddela att om hunden kommit fram till oss så är min tik inte direkt snäll mot framspringade hundar så då hade väl matte inte varit lika glad som nu när hon glatt ropar han är jätte snäll och sedan sakta hivar in en tokskällande hund… 😡

Codeavalone.blogg.se

Annons:
[Akilles1]
2014-11-28 12:21
#7

#5 från 1:a mars till 20 augusti råder väl koppeltvång i marker där det finns vilt enda undantaget är om du har hunden under sådan lydnad att du kan ha hunden lös men då ska hunden vara under sådan tillsyn att den håller sig högst 1 m ifrån dig läste jag någonstans men det kanske  inte stämmer?

Fridaaaa
2014-11-28 12:22
#8

#7 Nej det är inte koppeltvång. Koppetvång betyder ju att exakt alla hundar måste ha koppel hela tiden under den tiden men så råder inte lagen. Som du skrev själv så får man ha hunden lös om man har väldigt bra lydnad på hunden. Hade det varit koppeltvång hade man inte ens fått det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

IngridSvensson
2014-11-28 13:06
#9

Hade emot flexi tills jag använde ett. Vi bor på landet och vi använder flexi vid promenader vid vägen. Annars är han lös i skogen, på gården, men vid vägen litar jag inte på han lika mycket. Han lyssnat så fint på inkallning och vet vilken sida han ska gå på. Kommer det människor, bilar eller hundar kallar jag alltid in honom. Funkar jättebra.

Sen finns det folk som använder flexit på ett dåligt sätt som ovanstående tog upp. Men använder man det på rätt sätt är det ett toppen koppel! Rätt sätt menar jag att du har koll på hunden och inte låter hunden få springa fram till hundar och människor. Alla uppskattar som sagt inte det.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

[JenniN]
2014-11-28 13:40
#10

Jag tycker inte alls om flexi, om vi inte är ute i naturen , då har jag antingen det eller så får han vara lös. 

men när vi ska gå vanliga kissrundor och så så är flexi helt värdelöst, han får för sig att han kan skutta omkring hur som helst och springa fram till andra hundar och så där. 
Så på vanliga promenader har vi vanligt läderkoppel och det fungerar mycket bättre vid hundmöten och liknande. 

Men jag brukade vara hundvakt åt en schäfer/newfoundland. Henne hade jag alltid flexi på, hon brydde sig inte om andra hundar och gick ändå bara brevid och lunkade, och när vi kom till en äng eller liknande så gick hon så långt ut på ängen hon kunde och gjorde sina behov. Så ja, e det fallet fungerade inte flexi men det har väl alltid att göra med individ och vad man har för relation till hunden. Har man svårt att få hunden att lyssna i flexi kan man ju byta.

vallhund
2014-11-28 13:57
#11

Både jag o hunden gillar flexikoppel om de som använder dem vet hur de skall användas.

För många år sedan satt jag på en kommunal gräsmatta o väntade på våra promenadkompisar för den dagliga långrundan på Järvafältet. En dam med 5 golvmoppar i flexi blängde surt på oss när hennes lurvtussar betedde sig som rabiata minimonster.

Damen blev knappast överlycklig när hennes små monster trasslade in sig i varandra o sin matte. 5 Hundar i flexi, hur tänkte man där?

När jag bodde i mer hundtäta områden o mötte lurvtussar längst ut i flexi så var det väldigt effektivt att säga:
Titta Fäis, där kommer frukosten!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

PerhapsimAnna
2014-11-28 14:19
#12

Som många andra säger, jag har inget emot flexikoppel om det används "rätt" och med rätt menar jag att hunden INTE ska springa längst ut på flexit som någon rabiat skrik o panikmaskin…det är väldigt otrevligt!

CissiD
2014-11-28 14:59
#13

#11 Haha underbart! Ja har undrat vad man ska säga när de kommer flängande fram utan minsta koll från matte/husse. Men de kanske inte låter så farligt att säga så med en liten Heeler i kopplet? 🤔 Ja får nog lära honom rabiatskälla när jag säger den meningen om det ska funka för oss :)

Själv tycker jag det är otroligt smidigt med flexikoppel och har inga problem att folk använder de om de faktiskt använder det rätt. Tyvärr är det bara en liten procent som faktiskt visar respekt för andra både människor och hundar när de har en liten knähund i kopplet. Jag tycker att man som hundägare ska betrakta alla människor som hundrädda och alla hundar som hundaggressiva tills man frågat. Och inte låta sin hund springa fram och nosa på människor och hundar som går förbi. Om man är mitt i stan eller i skogen spelar ingen roll för min del bara man isar respekt för andra när man möter folk och ser till att hunden visar respekt också. 

Just nu använder jag inte själv flexikoppel men de är för att min lilla kille lyckades tugga halvt av min flexilina när vi hade honom kopplad inomhus för att vi va hemma hos en som va rädd för hundar. Då skulle man haft med sig läderkopplet istället de tar längre tid att tugga igenom :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
[Bizzie]
2014-11-29 12:52
#14

Jag avskydde också flexi till en början tills jag införskaffade ett (med platt lina, ogillar dom med smal lina). Då tyckte jag det funkade utmärkt. Så länge man hanterar flexi så borde inte det vara någon större sak.

hund_katt
2014-11-29 13:22
#15

Vi började använda flexi först när pappa hade brutit nyckelbenet, och våran stimmiga valp(9månader gammal om jag minns) som rycker i kopplet, och även som valp var han väldigt stark. Och för att inte få sånna plötsliga ryck så använde pappa ett flexi. Använder det ibland fortfarande på T.ex kvällar när vi inte möter några. Då får han gå lite fritt. Vi kan inte ha honom lös för då sticker han iväg efter alla miljoner katter som bor här i området, och all kattskit som ligger i varje buske.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[Akilles1]
2014-11-29 14:54
#16

Jag skulle nog säga att flexikoppleta är bra riktigt bra med men det handlar om vem som håller i det:)

[Akilles1]
2014-11-29 14:55
#17

#7 jo det har du if rätt i:)

redstaryena
2014-11-29 15:00
#18

Använder inte flexi själv. Tycker inte det känns tryggt. Dessutom verkar många hundägare tappa flexi koppel lättare. Det är såklart upp till var och en vad som passar dig som hundägare, men tyvärr använder inte många i detta bostadsområdet sina flexi koppel ansvarsfullt. Så jag ogillar det

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Fridaaaa
2014-11-29 15:05
#19

Tycker någon kan uppfinna/skapa ett flexi som är skönt att hålla i xD Med breda band och inte lina då 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CissiD
2014-11-29 15:11
#20

#19 ja de hade varit praktiskt att ha ett där man i nödfall kan ta tag i linan och ta in hunden utan att få händerna uppskurna av den hemska linan! :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
Fridaaaa
2014-11-29 15:12
#21

#20 Ja precis. Finns ju med breda band men jag har inte hittat något flexi som är skönt/bekvämt att gå med 😕 För hade varit perfekt när det är lerigt och så ute då långlinan inte blir så fin under promenad xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CissiD
2014-11-29 15:14
#22

#21 Hmm ja har inte sett de men har hört talas om dem. E de inte en sådan där hemsk platt lina som skär in i handen den också? Ja de e lätt att tappa klumpen man håller i. De gjorde ja flera gånger vilket min kille tyckte va skit kul. Då plockade han upp den och tyckte vi skulle leka jage. :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Fridaaaa
2014-11-29 15:15
#23

#22 Inte tagit i ett sånt band så ingen aning.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Daniela1983]
2014-11-29 15:18
#24

Avskyr folk som har sina hundar lösa, hellre flexikoppel på de där då. För min del är flexi bra men man får vara uppmärksam när man har det så inte hunden kommer till skada.

Yuuuhanna
2014-11-29 15:46
#25

Jag hatade flexikoppel förut jag med :P Men nu när hunden är äldre och lugnare fungerar det finfint. Bekvämt och enkelt, speciellt nu när vi bor i staden och det inte är så lätt att ha honom lös längre.


Yuuuhanna
2014-11-29 15:49
#26

Kan också tillägga att det mest är i skogsområden, parker och på fotbollsplaner jag låter honom få springa hela linan ut. Instämmer med tidigare inlägg att det är oansvarigt att ha hunden 5-10m bort i bostadsområden.


Fridaaaa
2014-11-29 15:54
#27

För mig spelar det ingen roll vart man använder flexikoppel, tycker det är OK även i bostadsområde men ska såklart inte användas som långlina där, tycker jag i alla fall

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Daniela1983]
2014-11-29 20:27
#28

# 22 Tycker inte de platta banden skär in i handen. Kan lätt ta tag i bandet och dra in hunden om det behövs. Men kanske att olika flexikoppel känns olika det vet jag inte.

CissiD
2014-11-29 20:57
#29

#28 Ska ta och kolla på ett sådant om ja bestämmer mig för att köpa ett nytt nu när de gamla blev avbitet ;)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Upp till toppen
Annons: