Annons:
Etikettaktivering
Läst 2819 ggr
Dumpuck
11/27/14, 2:02 PM

Vad säger ni?

En bekant har skaffat sig en blandrasvalp, det är diverse olika raser i hunden men jag vill veta vad ni tänker på kring denna blandning. Jag själv har mina uppfattningar och har även blivit ombedd att hjälpa ägaren då detta är dennes första egna hund, men då jag inte har personlig erfarenhet av alla raser så skulle det vara nyttigt att veta lite mer om vad andra tycker.

Raserna är skrivna i betydande ordning, längst upp är ras med mest procent.
* Bordercollie (ca. 50%)
* Golden retriever
* Schäfer
* Jämthund
* Gråhund
* New Foundland
* Finsk lapphund

Annons:
Mischa
11/27/14, 2:06 PM
#1

Min spontana tanke är att det troligtvis blir en ganska driftstark och aktiv hund med såväl en utpräglad vallras och jaktraser som ingår i mixen. Hög jaktlust är nog en gemensam nämnare bland de flesta av raserna, lite beroende på avelsinriktningen. Men det är ju liksom inte ens säkert att mixen stämmer, i vilket fall känns valet av hund ogenomtänkt.

≧◔◡◔≦

russin
11/27/14, 2:06 PM
#2

Ingenting säger att den blir som någon av raserna - den kan bli helt annorlunda då man inte vet vad den ärvt eller inte från sina förfäder. Inom varje ras finns även individuella skillnader. Har ägaren otur så kan det bli en jaktidiot, som samtidigt har är skarp - eller en osäker hund  - eller en som försöker valla allt den ser. Går liksom inte att sia om. rekommenderar kursen från start - valp, fortsättning osv.

Skorpion76
11/27/14, 2:06 PM
#3

Oj oj oj! Det var en salig blandning.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

VildaVittra
11/27/14, 2:08 PM
#4

Aktiva raser, så hon bör anmäla sig till alla grader av lydnadskurser här framöver i och med att det är hennes första hund. 

Sedan bör hon motionera den och inte tro på vandringssägen om att valpar går sönder om de går mer än 5 minuter, för lyssnar hon på det kommer hennes bohag gå sönder. 

Lite skidåkning här i vinter kanske?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Dumpuck
11/27/14, 2:33 PM
#5

Föräldradjuren ska ha noll jakt och vall instinkt, detta påpekade jag dock att det egentligen inte betyder något.

Någon som kan ge personlig erfarenhet av finsk lapphund samt BC?
Vad kräver de och vad är konsekvenserna av att man inte aktiverar de tillräckligt? Min uppfattning om lapphund är att de sägs vara nöjd med promenader, men givet dess bakgrund så vill jag säga att de kräver mer än så!
BC har jag aldrig träffat renrasiga, men min uppfattning är att det är en impulsiv ras som inte alltid tänker före den agerar. Den ska också ha lätt för att "klättra på väggarna" om den blir för lite aktiverad. Rätta mig gärna om jag har fel!

VildaVittra
11/27/14, 2:46 PM
#6

Jag lät min BC valla mig och mina vänner på promenaderna genom att vi "skingrade" flocken och hon fick leta reda på den förlorade, alternativt katterna (hehehe, härdade kissar) eller att hon jagade min bror när han cyklade (elitidrottare). Kan hon göra något sånt så kan det faktiskt funka.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Em_
11/27/14, 4:45 PM
#7

Många finska lapphundar är avlade utan några speciella prestationskrav, alltså åt sällskapshållet, men det finns arbetande linjer.  Lapphundarna kräver inte massor för att ta det lugnt inne, men får de en vettig uppgift tar de sig an den med glädje. Folk kör spår, drag, lydnad, rallylydnad, mm med sina lappar. Tycker inte att en hund ska få dåsa bort sitt liv i soffan bara för att den inte äter upp väggarna om den inte får stimulans.

Börjar valpen valla så lär de komma från BC:n. Är BC:n och schäfern i valpen nöjd så lär lappen vara det också. I en blandning med lappe och dessa raser skulle nog lappen snarare bidra med lite lugn och självständighet, men eftersom den ligger längst ner på en ganska lång lista spelar det knappast någon roll.

Jag hade inte tagit mig an en sådan blandning, men om ägaren är öppen för att egenskaperna kan dra åt lite olika håll och beredd att välja aktiviteter där hunden får komma till sin rätt kan det mycket väl funka.


vallhund
11/27/14, 6:20 PM
#8

#7 När blev BCs osjälvständiga?

Själv skulle jag inte ta i en sån blandning ens med tång.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Em_
11/27/14, 11:49 PM
#9

#8 Jag tycker de är mer intresserade av att jobba med föraren än spetsar i allmänt. Kalla det mindre will to please om det låter bättre.


Skorpion76
11/28/14, 7:04 AM
#10

Renrasiga hundar i all ära, men blandrashundar kan vara minst lika söta om inte sötare. Det beror alldeles på vilka raser som sätts ihop. Hur en hund med kombinationen ovan skulle bli är svårt att säga.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Wellcraft
11/28/14, 9:46 AM
#11

#10 Fast sötheten är ju inte det mest relevanta i val av hund, anser jag.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Skorpion76
11/28/14, 5:17 PM
#12

Nej, alla är söta som valpar, så klart!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

CissiD
11/28/14, 8:23 PM
#13

Håller med ovanstående om att många kurser är bra speciellt om detta är första hunden. Det är omöjligt att veta hur hunden kommer bli med alla de raserna i sig. Men skulle vara noga med mental aktivering, motion, passivitetsträning och miljöträning. Det ska man med alla raser men jag tror att det i detta fallet är ännu mer viktigt. 

BC är en hund som älskar att arbeta och som i de flesta fall behöver valla för att må bra. Själv skulle jag kalla denna rasen en arbetsnarkoman. Det är den bilden jag fått av alla de jag träffat. Som jag förstått det så finns det en del osäkerhet hos många individer.

Lappen gillar att arbeta men river inte huset om det skulle bli lite slödagar.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
Miner00
11/28/14, 9:06 PM
#14

En aktiv hund blir det nog! ;)men själv gillar inte jag blandras avel. Man stödjer den en oseriös avel! :)

Skorpion76
11/29/14, 7:29 AM
#15

#14 Ja, det gör man faktiskt. Jag är beredd att hålla med dig där.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

luckysheltie
11/29/14, 8:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Har varit hundvakt åt en Finsk lapphund många gånger och känner ju då de som äger henne.

  Vad kräver de och vad är konsekvenserna av att man inte aktiverar de tillräckligt? Min uppfattning om lapphund är att de sägs vara nöjd med promenader, men givet dess bakgrund så vill jag säga att de kräver mer än så! Den finska lapphunden jag känner får en lång skogspromenad på 1h på morgonen, sedan en promenad på förmiddagen tillsammans med en annan hund. Efter det får hon aktivering och en till längre promenad. På helgerna brukar det också bli lite agility. När jag har varit hundvakt har ju jag själv märkt att det inte är någon ras som man lätt tröttar ut. De har ju också oftast lite jaktinstinkt. Visst en finsk lapphund skulle kanske klara sig på promenader, men i sådana fall ganska långa. Men sedan vill ju de allra flesta hundarna ha någon slags uppgift som t.ex. agility, lydnad, sök mm. Om man inte aktiverar dem tillräckligt antar jag att de kan bli svåra att ha och göra med och lite nervösa. För övrigt tycker jag att finska lapphundar är väldigt fina och trevliga hundar. (OBS min egna erfarenhet om finska lapphundar sedan är det ju individuellt)

Bild på Finska lapphunden jag känner tillsammans med min sheltievalp

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Skorpion76
11/29/14, 9:45 AM
#17

Hihihi. Jag kan inte låta bli att skratta eftersom de ser ut att trivas tillsammans.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Dumpuck
11/29/14, 12:57 PM
#18

Jag är, tyvärr, rädd att man inte kommer ta denna hund på allvar. Men kommer trycka på gällande kurser m.m. Passivitetsträning har jag redan tryckt på om ett par gånger, samt miljöträning. Får dock känslan av att det viftas bort.

VildaVittra
11/29/14, 1:01 PM
#19

#18 Julen kommer ju nu, varför inte köpa ett SBK-medlemskap i julklapp till ägaren?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Dumpuck
11/29/14, 1:04 PM
#20

#19 Smart idé, ska kolla upp mer om möjligheter till det då det varit en mängd otrevliga utgifter för min del nu på slutet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: