Annons:
Etikettbeteende
Läst 2611 ggr
Lizelda
2014-11-26 00:29

Bygga självkänsla och öka rang

Då jag tänker utbilda min unghund till assistenthund så behöver jag jobba en del med henne innan. Då behöver jag för det första öka hennes självförtroende och självkänsla, gärna få henne att öka lite i rang hemma i flocken också. Tänkte att om jag går på promenader med henne och myser lite extra så kanske det blir bättre men mer än det då? När jag försöker träna med henne (bara gjort det några få gånger) och hon inte förstår vad jag vill så lägger hon sig ner på rygg, tips för att motverka detta? Försöker berömma så fort hon gör rätt men det verkar inte hjälpa…

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
AnneN
2014-11-26 00:33
#1

Om hunden inte förstår vad du vill så har du för höga krav, sänk kravet på momentet och öka sakta i hundens takt.

Tips på övningar för att öka hundens självförtroende är bla nosövningar (sök/spår), balansövningar och problemlösningar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Akilles1]
2014-11-26 01:58
#2

höj hennes självkänsla genom lek brottas med henne, Låt henne brotta ner dig låt henne nafsa lite men givetvis på en nivå som inte blir jobbig för dig bjud på dig själv så har jag byggt upp min hunds självkänsla med kombination av spår och sök.lära hunden nya saker ökar också självkännslan, Att låta hunden få söka rätt på maten i skogen eller på tomten är också bra. Låt hunden använda naturliga instinkter för att lösa uppgifterna,  lekbrottas om platsben i flocken leka med andra hundar m.m All typ av berikning skulle jag vilja påstå höjer hundens självförtroende:)

Maja2
2014-11-26 05:58
#3

Hur gammal är hunden? Hur länge har du haft den? Vad är det för ras? Hur aktiveras hunden i nuläget?

fridarebecka
2014-11-26 07:12
#4

Få hunden att känna sig duktig helt enkelt, jag gör det genom att träna in nya trick, spåra och träna lite dogparkour, min hund ser så extremt stolt ut idag när han sitter fint, när han hittar husse eller när han klarar att hoppa 1,3 meter högt. Men akta du pressar hunden får hårt när du tränar dogparkour, blir hunden skrämd/skadad så kommer självförtroendet sjunka.

Lizelda
2014-11-26 11:17
#5

#1 Jag tycker inte jag har för höga kvar då jag försöker lära henne ligg genom att hon följer en godis med mycket beröm för varje framsteg. Dessutom har hon gjort det flera gånger.

#2 Hon är en väldigt lugn hund så att busa med henne är tyvärr inte någon jättebra ide då det inte kommer särskilt naturligt för henne. Alla hundarna markfodras och vi sprider ut maten både på gräs, grus och i hålor.

#3 Hon är en Welsh springer spaniel på åtta månader. Jag har haft henne sen hon föddes då hon är kvar ur vår förra kull men hon har mest gått och skrotat här hemma med de andra hundarna och då det inte varit meningen att hon skulle stanna så har hon heller inte blivit en riktig individ utan mer en i flocken.

#4 Mina hundar tar sig över staket på mer än 2 meter så att lära dem sådant är inte aktuellt. Men tricks vill jag lära henne, mest vanliga saker som sitt, ligg, stanna och dylikt.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

CissiD
2014-11-26 12:32
#6

Även ligg kan vara svårt för vissa hundar även om man lurar. Testa att berömma med godis för minsta lilla framsteg. Alltså steg ett från liggande är att hon följer godisen så hon böjer huvudet belöna massor för varje pytte framsteg. Vissa hundar har jätte lätt för vissa saker medan andra tycker andra saker är lätt. 

Jag skulle testat att köra många små korta träningspass med väldigt enkla krav för att bygga självkänslan. Jag har märkt på mig själv att min 9 månaders kille lär sig sjukt mycket fortare när jag inte har några förväntningar på att få framsteg. 

Promenader är ett jätte bra tillfälle att få in lite träning i korta stunder. Sen håller jag med om att spår och andra aktiviteter är jätte bra. Glöm inte bort att ta korta träningspass i början. Valpar orkar inte koncentrera sig så länge så bättre ha många små pass utdelat på dagen än färre för långa pass.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
Lizelda
2014-11-26 13:34
#7

#6 Hm, får testa att berömma ännu fortare. Ska iväg och införskaffa klicker och nytt hundgodis åt henne senare idag så förhoppnings går det bättre :)

Okej, hur korta? 5 minuter eller 15?

Ska försöka börja promenera när jag fått hjälp för min rygg så ska se om det går att få in lite träning där också :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

fridarebecka
2014-11-26 13:44
#8

# Nä då förstår jag att du inte vill att din hund ska känna sig duktig när den hoppar högt 😮Du kan kanske lära den att balansera på stenar och sånt istället 🙂

Maja2
2014-11-26 14:29
#9

Med den rasen skulle jag rekommendera spår- och apportering som stor del av aktivering. Ska hon användas i jakt?

Lizelda
2014-11-26 17:49
#10

#8 Det gör hon också alldeles utmärkt själv :/

#9 Jakt är inte aktuellt och även spår kan bli lite svårt att få till. Apportering har jag funderat på men vet inte hur man tränar det. Hon bär gärna på saker så det skulle nog inte vara helt fel.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

AnneN
2014-11-26 18:08
#11

#10 för att lära sig grunderna i apportering så rekommenderar jag denna bok, har själv läst och använder den som "handbok" då jag tränar med min labrador och tycker att den är värd vart enda öre.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja2
2014-11-26 18:58
#12

Spår är jättebra aktivering för hunden,  där de verkligen får briljera

ChristineF
2014-11-26 19:54
#13

Låt henne klara av saker i vardagen, t.ex. gå på olika underlag, gå i skog och stad, åk buss och träna dogparkour (hopp och balans). Klickerträna, men se till att köpa en i plast och börja försiktigt, kanske inlindad i en handduk så du inte skrämmer henne med ljudet. Klicka in ordentligt så hon vet vad som menas och ge alltid godis efter klick oavsett om du klickat fel. Gå i en båge (ej rakt emot henne) och sitt på huk med sidan till. Rakt på eller böja sig över en hund är hotfullt i deras värld.
Träna in några favorittrick och när hon är självsäker med dessa så prova på trappen/trapphuset, på gården och rör er sakta mer mot centrum för varje träningspass. Blir det för jobbigt: backa i träningen. Kör korta pass och pausa. Ignorera om hon visar magen, bli inte frustrerad själv även om det är svårt, hon känner det.  Ge frikommando och börja om lite lättare, prova target och shejping/shaping.  Lek klickerleken "hundra saker man kan göra med en låda", ha en låda på golvet och belöna allt hon gör: tittar, nosar, duttar, tassar, kraffsar, ställer sig på m.m…
All form av nosaktivering är toppen!
Har en känslig smart tik hemma som blivit mycket bättre med denna träning, men hon kommer alltid vara signalkänslig. Lycka till! :-)

Annons:
[Forest]
2014-11-26 22:07
#14

5 vill du att hon ska klättra i rangen i flocken hon är unghund, och antar att hon är yngst. Jag har en unghund här hemma och jag tror inte att hon skulle kunna anses vara ledaren i våran hundflock men hon är en del i flocken. Här skulle hon aldrig lägga sig ner för våra hundar men när hon kommer till uppfödaren så hamnar hon automatiskt där i botten eftersom hon är yngsta och är mesigt snäll tik. Här är det lite annat hon kan säga ifrån hon kan äga sitt ben men så skulle det inte vara hos uppfödaren, eftersom dom är fler där så gör man inte så man ger sig. Jag skulle med rek att du spårar med henne, det höjer deras självkänsla mycket. Det finns ofta bra kurser man kan gå för att lära sig spåra.

Upp till toppen
Annons: