Annons:
Etikettklicker-shaping
Läst 2723 ggr
Lizelda
11/25/14, 12:19 AM

Klicka in hund?

Hur klickar man in en hund? Har fått uppfattningen att man ger godis så fort man klickar men är det så enkelt?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
reverse
11/25/14, 12:49 AM
#1

Du klickar och sedan ger du en godbit. Det får hunden att koppla ihop att klicket betyder att en belöning är på väg.

 //Lina

Cahira
11/25/14, 1:12 AM
#2

Sök på youtube för hund inklickning eller klicka in hund :) Om du är bra på engelska finns det gott om videos på engelska med. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Lizelda
11/25/14, 12:19 PM
#3

#1 Betyder det att jag kan klicka och sedan gosa för att ha det som belöning? Rent hypotetiskt, hade tänkt övermata med godis i början ^^

#2 Får kolla på det! Aldrig varit mycket för videos men ska testa :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Cahira
11/25/14, 12:53 PM
#4

I princip kan du det ja. Jag brukar säga YES! som markör ibland när vi är ute (lättast så när man har händerna fulla) och min blandis blir överlycklig och slänger sig på marken med lyckligt leende och viftande svans för magkli. Han ÄÄÄLSKAR att bli kliad på magen!

Och likadant med gammelhunden, lärde honom att spela död med samma "yes" markör. Jag klickade in båda hundarna först så de skulle förstå principen sen kör jag på. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

reverse
11/25/14, 1:13 PM
#5

Om din hund finner gos väldigt belönande så kan du använda det som belöning. Just för inklickning tycker jag själv att godis är praktiskt, i praktiken sedan kan belöning vara en leksak, eller att få springa iväg till en åtråvärd fläck att lukta på osv. Det viktiga är att det är hunden som bestämmer vad som är belönande, inte människan. Många vill inte ge godis för att de helt enkelt inte vill det, men har de en väldigt matmotiverad hund är det en dum princip att ha om du förstår. ;) Sedan finns det hundar som fnyser åt det mesta i matväg och då skulle jag inte ens klicka in den med det, då uteblir ju effekten som är tänkt - att hunden ska förknippa klicket med att en belöning är på väg. Den hunden kanske bara har ögon för leksak och att kampa och då använder man självklart det. Osv. De flesta hundar har inte gos överst på sin lista av vad som är belönande. Men min aussie kan gå igång som attan av att enbart få beröm och pepp och klappar som belöning, så till vardags är det vanligast, medan jag för nyinlärning av något använder ost, som är det godaste han vet. ;)

 //Lina

Lizelda
11/25/14, 1:16 PM
#6

Men så bra! Tack för långt och utförligt svar! :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Upp till toppen
Annons: