Annons:
Etikettbeteende
Läst 3804 ggr
[Kaoskaos]
11/24/14, 9:33 PM

Stressad hund vid matsituation

Jo jag sväller upp kvällsmålet pga att jag har i plaqueoff i , så dom får i sig dosen ! Men detta klarar inte min yngsta av , hon springer fram och tillbaka och piper och ignorerar jag detta går det vidare till skall ! Även om jag sväller direkt efter frukosten börjar hon . Jag gissar att mkt av detta är sedan hon var valp och fick lov att äta ca 20 ggr om dan små små mängder pga sjukdom vilket hon blev ordentligt stressad av och skällde varje vaken minut efter mat om man inte tvånghöll henne så hon somnade eller om man var ute ! Och då undrar jag hur jag ska tackla detta ? Ska man ignorera eller ska man lägga sig i eller hitta på något annat sätt än att svälla upp maten ? Vill även påpeka att annars är hon lugn som en filbunke :)

Annons:
uz00x
11/24/14, 9:40 PM
#1

Hoppas du får ett bra svar så snart som möjligt :)! (följer)

taylor__lambert
11/24/14, 9:55 PM
#2

Blanda i färskfoder så slipper maten ta så lång tid?

Låta någon annan (om det finns) göra maten medans den hunden är på promenad?

Min cocker är extremt matfixerad och tycker att vänta är supertråkigt men jag struntar helt i det,låter honom vara i ett annat rum när jag håller på, men annars skulle jag nog ha låtit bli att blöta upp maten och blanda i lite färskfoder, om man inte gör det dagen innan förståss men det kanske inte funkar heller för dig, eller ge en liten portion färskfoder med doseringen i och sedan få vanlig mat.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Kaoskaos]
11/24/14, 10:13 PM
#3

# 2 färskfoder var ju en bra ide ska kolla upp det :) enda svårigheten är ju att hålla det fräscht när man ger så pytteliten mängd :) Har testat att sambon går ut men hon känner lukten direkt han kommer in ! Och nu medans jag sitter och skriver så slår jag mig själv i huvudet ? Varför inte bara gå en längre promenad när maten sväller åh så trög man är ibland alltså hah då är ju maten klar när vi kommer in ;)

CissiD
11/24/14, 10:46 PM
#4

Om du ställer in maten i ett av köksskåpen eller i kylen när du fått sväller upp den och din sambo varit ute med henne. Reagerar hon då med? Antar att hon borde känna lukten ändå men kanske värt ett försök. Vad brukar du göra när hon gnäller eller går över till skall?

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

[Kaoskaos]
11/24/14, 11:18 PM
#5

#4 köksskåp reagerar hon på om sambon går ut medans däremot har jag aldrig testat kylen ! Det ska jag testa :) Jag brukar platsa henne i soffan och jag sitter intill! Och när jag testat att ignorera och hon går över till skall så har jag bara gått in i köket och visat med kroppsspråk att hon ska ut från köket och sedan platsat henne i soffan ! Dock så ligger hon endå på helspänn och piper och det vill jag absolut inte både för hennes egen skull och för träningens skull och syftar då mest på platsliggning i lydnaden , vet inte om det påverkar men vill helst inte chansa :(

[Kaoskaos]
11/24/14, 11:20 PM
#6

Även testat att ge massor med godis när hon är platsad i soffan men direkt hon fått så vill hon till köket även om hon fått godis direkt men sen har jag inte gjort så många ggr ! Vet inte alls hur jag ska tackla detta eller om man helt enkelt planerar in långpromenad under tiden men det skulle vara skönt att kunna träna bort detta

Annons:
taylor__lambert
11/25/14, 9:54 AM
#7

#6 jag skulle börja med lång promenader och se hur det går, även att ni gör något under promenaden så hunden fokuserar på något annat än att ta sig  hem igen. Kanske köra lite parkour övningar? Ett lydnads pass? Ja något så hon fokuserar mer på dig och det ni gör så kommer maten sen som en extra belöning att ni åstadkommit något på promenaden. Här ska man dock även se till att maten inte riktigt kommer direkt när man kommer hem för då kan det bli fel under vad man gör utomhus, att hon stressar sig igenom övningar för att fortast möjligast kunna komma hem och äta. Så när man kommit hem, kan man kanske torka tassar (även om det inte behövs) "gå på toa" själv fast man inte behöver det sen kan maten få komma.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Kaoskaos]
11/25/14, 10:46 AM
#8

#7 jag har nog skrivit tokigt men det är inga problem vid promenad ! Utan när maten håller att svälla och vi är inne

taylor__lambert
11/25/14, 11:31 AM
#9

#8 nej, nej jag förstår precis vad du menar :) , det jag menade var att medans maten sväller upp så tar ni en promenad, det som kan vara är att hon fortafarnde vet att maten ligger hemma och väntar och kanske stressar om man är på promenad för att ta sig fort hem, men det vet ju ingen annan förutom du eftersom det är din hund. :) vill bara ha lite mer klart hur hon beter sig om man försöker få henne att fokusera på något annat och försöka glömma att maten finns där. Det är ju lite svårt när man inte kan se det själv hur hon beter sig för då är det mycket lättare att ge tips och råd på hur man kan göra. Men som sagt, testa något som du känner att detta kanske funkar för henne och utvärdera sedan hur bra eller dåligt det går.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Kaoskaos]
11/25/14, 11:57 AM
#10

#9 okej men hon är inte stressad ute på promenad medans maten sväller ! Och hon följer glatt med ut! Problemet är när vi är inomhus ! Vi kan träna då men så fort hon fått en belöning springer hon till maten om jag inte är tillräckligt snabb till nästa övning , det räcker dock med att kalla på henne så kommer hon ! Men hon är endå märkbart stressad under övningen tex fot ! Vilket hon inte är om inte maten står och sväller ! Vill även påpeka att jag har fodertunna framme vilket hon skiter i ! Men så fort maten hamnar i skålarna på bänken /skåp så börjar hon stressa fram och tillbaka och försöker förklara för mig att jag minsann glömde något :P

Majken!
11/25/14, 12:10 PM
#11

Bestäm dig för vad du vill att din hund ska göra, och sedan ser du till att den genomför det. Ska den till exempel vänta i sin bädd, hålla sig bakom tröskeln, valfritt förslag, genomför det. Strunta i godis, tjata genom att föra hunden tillbaka tills den stannar kvar.

[Kaoskaos]
11/25/14, 12:15 PM
#12

#11 ska jag skita i pipet då ? Det är ju iaf nästan det jag har gjort fast plats i soffan :P men har inte varit konsekvent alla ggr ! När jag väl platsat henne har hon måstat ligga kvar men har inte platsat henne varje gång ! Men jag testar det ! Hur länge tror du det kan ta ? Svårt att säga kanske men vill ju inte hålla på i ett halv år och endå inte ger någon effekt :P

taylor__lambert
11/25/14, 1:06 PM
#13

#12 det kan vara olika hur lång tid det tar, en del hundar fattar ju fort så om det är en snabblärd hund kan det gå på mindre än 1 vecka, men då gäller det också att vara konsekvent hela tiden och inte låta ett tillfälle slippa undan. hoppas det kommer gå super för er :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
CissiD
11/26/14, 12:50 PM
#14

#12 Ju mer du tränar desto kortare tid tar det. Men va 100% konsekvent och ge inte maten förrän hunden är lugn och håller på med något annat. Då brukar de flesta hundar fatta ganska snabbt att om man gör något annat så får ja maten. 

Jag skulle nog satt maten på svällning och sen tagit en promenad och när jag kom tillbaka från promenaden sett till att hunden lagt sig i sin säng direkt. Men det är ju en smaksak och beror på vilken individ man har med. Men se till att aldrig ge hunden maten förrän den är helt lugn så kommer det att bli bättre och bättre med tiden. Promenaden hade jag lagt emellan bara för att göra det lite enklare för min hund i början. Men det är ju bara om du vill ha den rutinen för så småningom kommer ju hunden veta att när maten sväller då ska vi på promenad. :) Så bestäm hur du vill hunden ska bete sig när maten sväller och sen tränar du utifrån det.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Upp till toppen
Annons: