Annons:
Etiketthälsa
Läst 1286 ggr
Frida B
11/24/14, 12:35 PM

Kennelhosta utanför värddjuret

Hur länge kan viruset leva utanför värddjuret? Står överallt att det lever mycket kort tid, men "mycket kort tid" är väldigt relativt.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
tigre
11/24/14, 1:28 PM
#1

Vad jag vet pratar man väl om timmar och dagar när man pratar om hur länge virus "lever" utanför kroppen. Så "mycket kort tid" skulle jag tolka som några timmar, snarare än en vecka som torde vara "lång tid". Men någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Frida B
11/24/14, 1:32 PM
#2

#1 ja, men frågan är hur många timmar. Är det typ 3, eller 24?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

tigre
11/24/14, 1:44 PM
#3

Det är nog väldigt svårt att svara på. Oftast stöter man på intervall på några timmar, upp till några dagar, när man läser om olika bakterier och virus. Vill man undvika smitta så är det bättre att läsa om inkubationstid, och behöver man veta av annan anledning (tenta?) så är det nog bäst att fråga sin föreläsare.

Frida B
11/24/14, 1:46 PM
#4

#3 nä alltså Nimbus har kennelhosta, lämnade honom igår förmiddag och han visade igår kväll. Har viruset dött i mitt hus då?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vallhund
11/24/14, 1:56 PM
#5

"Smitta överförs vid direktkontakt

De smittämnen som anses vara de vanligaste orsakerna till kennelhosta, CPiV-2, CRCoV och Bordetella bronchiseptica, överförs framför allt när en sjuk hund kommer i kontakt med en annan hund så att smittämnen kan överföras via nos-nos kontakt eller via hosta/nysning. Man kan också överföra smitta via gemensamma vattenskålar, föremål som hunden tar i munnen eller genom till exempel tandinspektion av flera hundar. I en svensk studie har vi visat att spridning av CPiV-2 gynnas av att hundarna deltar i tävlingar eller vistas på hunddagis medan Bordetella bronchiseptica sprids ändå, troligen på grund av att bordetella-smittade hundar är smittförande längre tid än vid CPiV-2 och genom att Bordetella bronchiseptica kan överleva länge i miljön utanför hunden, vilket inte gäller för CPiV-2. Motsvarande studier för CRCoV  har ännu inte gjorts i Sverige.

En hund som haft kennelhosta är inte skyddad mot att få sjukdomen igen vid ett senare tillfälle."

http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hund/Infektionssjukdomar/Kennelhosta/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

tigre
11/24/14, 2:01 PM
#6

Inkubationstiden (den tid man fortfarande smittar) är typ 4-10 dagar för kennelhosta. Tiden varierar eftersom det kan vara både bakterier och virus som ger sjukdomen. Så även om viruset/bakterien han avgav igår kväll är dött nu, så fortsätter han ju att sprida virus/bakterier som kan smitta om han är kvar i huset. Är han inte kvar i huset så borde de rimligtvis vara döda nu, men som sagt, det är mitt antagande att "mycket kort tid" betyder några timmar-1dygn. Eftersom smittan sprids via direktkontakt mellan hundarna, eller tex genom vattenskål osv, så borde det inte vara någon fara så länge man rengör alla saker där den friska hunden eventuellt skulle kunna komma i direktkontakt med den sjuka hundens saliv. 

Detta är dock bara mina egna gissningar utifrån den information jag själv har, så någon annan får gärna rätta mig om jag har fel. Hör med en veterinär om du vill vara helt säker :)

Annons:
Frida B
11/24/14, 2:21 PM
#7

Jag vet inkubationstiden, men den är inte relevant. Jag lämnade bort honom igår vid 13, frågan är om viruset/bakterierna dött?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

tigre
11/24/14, 3:24 PM
#8

Jag gav min syn på den frågan i föregående inlägg: 

"Är han inte kvar i huset så borde de rimligtvis vara döda nu, men som sagt, det är mitt antagande att "mycket kort tid" betyder några timmar-1dygn. Eftersom smittan sprids via direktkontakt mellan hundarna, eller tex genom vattenskål osv, så borde det inte vara någon fara så länge man rengör alla saker där den friska hunden eventuellt skulle kunna komma i direktkontakt med den sjuka hundens saliv. "

Frida B
11/24/14, 4:39 PM
#9

Haha jag sov inte mycket inatt, du får ursäkta mig… ^^ men tack för hjälpen!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mapel
11/24/14, 4:45 PM
#10

Eftersom det smittar via tex direktkontakt, eller vatten mm så beror detta med all säkerhet att viruset behöver vätska för att spridas/överleva. Detta betyder att så fort det torkar så dör även viruset. Så i en vattenskål kan jag tänka mig att det klarar sig ganska länge men om hunden tex slemmar på golvet så kommer viruset bara kunna smitta fram till det att slemmet har torkat. Så om du ser till att ta bort allt vatten,  alltså vattenskål så bör smittan vara helt borta från ditt hem :) 

Ofta kan man titta på smittovägarna för att avgöra vad viruset behöver för att överleva. ;)

tigre
11/24/14, 4:51 PM
#11

#9 Lugnt ;)

#10 Jättebra tips! Det är klart man ska titta på substratet, att jag inte tänkte på det.

Frida B
11/24/14, 5:41 PM
#12

Kan berätta varför jag frågar. Hade med honom på jobbet, där det ibland vistas hundar. Fick reda på att han hade kennelhosta idag, visade inga symptom igår när jag hade honom. På kvällen när han var hemma hos sig fick han ett anfall.

Dom hade inte tillgång till vatten, mat eller något sånt då det endast var 3 timmar och hade inte planerat alls att dom skulle vara där, så hade inte med mig någonting. Detta var vid 13-tiden, eller ja 10-13.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: