Annons:
Etikettbeteende
Läst 1638 ggr
Saffran0Spice
11/22/14, 3:53 PM

Rasism hos hundar?

Tänkte vi kunde diskutera ämnet rasism hos hundar.

Tror ni rasism finns hos hundar?

Tror du tex en pudel kan vara/är rasist om den visar aggression mot ex endast schäfrar tillsynes helt utan anledning?

Annons:
Murmeltuss
11/22/14, 3:53 PM
#1

Nej.

Saffran0Spice
11/22/14, 3:54 PM
#2

Själv tror jag inte hundar kan vara rasister.
Om man undersöker hundar som har problem med andra raser så får man oftast fram andra orsaker till de problemen =)

viktoria91
11/22/14, 4:07 PM
#3

Om man tar min sambos mammas hund som ex så tål hon inte stora svarta hundar och schäfrar är absolut värst! Men det har en förklaring, hon har blivit påhoppad av en stor mörk hund. Så oftast finns det förklaringar.

Vita hästar blir däremot ofta mobbade för sin färg då dem syns lättare för rovdjur och avslöjar flocken, vet någon om det är så för vita hundar också?=)

slarvigt
11/22/14, 4:52 PM
#4

Rasism handlar ju mer om ett strukturellt förtryck av vissa grupper än ett blint av vissa individer mot olika grupper, så nej… :)

Kallaterrier
11/22/14, 5:08 PM
#5

Vår hund hatar cairnterriers. Hon har aldrig blivit på hoppad av en cairn, hon hatade den första hon såg från första ögonkastet. Enda gången hon skäller i bilen är när hon ser en cairn.

Jag vet att begreppet "rasism" kanske inte är det bästa, men vad vi har kunnat klura ut är det det som verkar passa bäst.

Vovisch nr2
11/22/14, 6:11 PM
#6

Min hund är rasist, hihi! ;) Hon avskyr Afghaner och bulldoggar. Afghaner har jag ingen aning om varför men Bulldogs är för att de är så klumpiga och ofta springer över henne.. ;p Hon brukar inte heller tycka om svarta, stora hundar med mycket päls i ansiktet eftersom hon då inte kan läsa av dem lika bra.

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Annons:
Ambrose
11/22/14, 6:34 PM
#7

Enligt Svenska Akademins Ordlista så är en rasist "en människa som hävdar att olika människoraser har olika värde och bör ha olika ställning i samhället".

Rasism har blivitett ord som folk slänger ur sig utan att veta vad det betyder/innebär. Så NEJ, en hund kan inte vara rasistisk!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[Akilles1]
11/22/14, 6:42 PM
#8

Nej. Hundar är hundar och resonerar inte som människor. Om hunden inte kommer överens med en specifik ras beror det på andra orsaker. Tror man att hundar kan vara rasister anser jag att man förmänskligar hundarna.

Fridaaaa
11/22/14, 7:13 PM
#9

Jag tror inte att en hund kan vara rasist, det är att förmänskliga sin hund.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

molam
11/22/14, 7:19 PM
#10

Jag tror hundar kan vara rasister, vi har en hund som hatar alla hundraser som inte är vallhundar tillexempel Vallhundar går hur bra dom helst vare sig det är Tikar eller hannar (Han är vallhund själv) MEdan andra hundar inte alls Funkar Varken tikar eller hanar

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

woopwoop
11/22/14, 7:20 PM
#11

Hundar gör inte skillnad på utseende, de läser endast av hur hunden beter sig. Har man en hund som t.ex bara är "rädd" för en viss ras, så beror det på matte/husse, inte hunden. Vissa som har små hundar säger att deras hund bara är rädd för stora hundar, men hundar gör inte skillnad på storlek heller, så det beror också oftast på ägaren. :)

fridarebecka
11/22/14, 7:23 PM
#12

Jag tror inte en hund kan vara rasist, däremot tror jag att hundar kan ogilla andra raser eller hundar med ett visst utseende/beteende pga att de av någon anledning tycker att de är obehagliga/läskiga

Miner00
11/22/14, 9:47 PM
#13

tex en whippet vill helst vara med en annan whippet (nu säger inte jag att detta gäller alla whippets) det kan på ett sätt vara rasism….

Annons:
[Akilles1]
11/23/14, 12:22 AM
#14

och vargar vill helst vara med andra vargar, och räven vill vara ensam, och lejon vill vara med andra lejon. Rasism är ett mänskligt begreppt och det finns inte i naturen eller hos djuren.

TheaV
11/23/14, 1:29 AM
#15

Vår labbe reagerar överhuvudtaget inte när vi möter andra hundar, förutom när det är labbar. Då vill hon leka och drar som en tok :-)

Cahira
11/23/14, 1:54 AM
#16

Jag tror inte rasism finns i hundar, trots att jag sett många chinese cresteds och löwchens och vinthundar som helst bara är med "sina egna".

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

vallhund
11/23/14, 10:18 AM
#17

Att hundar föredrar att vara med andra hundar av samma ras än av andra raser är inte ett okänt fenomen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Whippetgerbilen
11/23/14, 10:46 AM
#18

Inte rasist kanske, men hundar kan ju misstolka andra hundars uttryck, t.e.x våran Whippet avskyr frallor och mopsar mest. Det beror nog på att dom ser lite sura ut.

Dogs is my world ♥

thea_thea
11/23/14, 10:48 AM
#19

#18 Min hund är rädd för shar peis av samma anledning.

Wenniz
11/23/14, 10:52 AM
#20

Nu tror inte jag att min Whippet är rasist men hon föredrar Vinthundar, andra hundraser skiter hon i totalt. När hon ser en smal vinthund blir hon helt till sig. Undantag för bruna Flattar då hennes bästis är en brun Flatte. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Annons:
Fenix_Chicci
11/23/14, 1:01 PM
#21

Min ena hund är osäker på främmande hundar men märks jättetydligt vilka det går bättre med, hundar som ser ut som henne med lång lurvig päls blir mycket fortare accepterade och stora svarta hundar, schäfer och tax är de värsta. Hon har aldrig blivit påhoppad eller nått av schäfer eller tax men ändå reagerar hon mycket starkare på dessa raser. Och vi gör ingen skillnad i när vi möter tax i jämförelse mot tex. labrador så det är inte från oss hon fått det. 
Att hundar inte skulle gå efter utseende tror jag inte ett dugg på. En hund som min valp älskar är en golden retriever, ser hon en golden på långt håll blir hon glad.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

hund_katt
11/23/14, 8:56 PM
#22

Jag har hört om och träffat väldigt många shelties, som sägs vara lite 'rasist' och har själv sätt det. Dom gånger jag varit med, och om gånger jag hört om, så har sheltien gått förbi hundar utan att bry sig, men möter hunden en annan sheltie så ska den genast fram och hälsa. Är väl inte bara shelties dock. Och alla gör ju säkert inte det. Våran golden drar i kopplet om han ser en annan golden, fast han är väldigt duktig vid andra hundmöten. Samma sak med våran gamla golden. Hon brydde sig inte om andra hundar, förutom goldens. Goldens kunde hon hälsa på och gärna leka, medan andra hundar ignorerade hon. Samma sak med våra hästar. Varje gång vi åkt till veterinären eller något ställe där det finns andra hästar, så har våra hästar alltid gnäggat på andra hästar som har samma färg som dom har xD . Och extra gnäggiga blir dom om det också är en ponny (som dom själva är) med samma färg. Haha

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[Forest]
11/23/14, 9:07 PM
#23

Att lika barn leker bäst tror jag på stämmer på vissa hundar, men jag tror inte ett dugg på att hundar kan vara hatiska mot en ras nej.

Fialialej
11/23/14, 10:54 PM
#24

Jag tror hundar är "rasister" men tänker då att de drar förhastade slutsatser om andra hundar (och människor för den delen) baserat på sina erfarenheter. I det avseendet tror jag att hundar funkar som vi, och det anser inte jag att förmänskliga, utan det handlar om att se att vi faktiskt har vissa likheter. Sen om just "rasism" är rätt ord kan man ju ställa sig tveksam till. Men hjndar har ju definitivt förutfattade meningar om folk, andra hundar, miljöer, osv. Människor är inte ensamma om att ha en hjärna som är programmerad till att överleva. När vi nu är såpass lika hundar (vargar) i vårt naturliga sött att leva så tycker jag det vore märkligt om vi inte hade ungefär samma/liknande egenskaper också.

"På natten är alla katter svarta"

Hiro
11/24/14, 9:51 AM
#25

Nej. Där emot kan hunden reagera på utseendet till exempel en hund med hängöron, ingen/kort svans, lång päls osv som stör kommunikationen = kan leda till problem eller att hunden endast sett hundar av samma ras så då den ser en hund som avviker från det den är van så blir det konstigt

Staempel
11/25/14, 2:45 PM
#26

Någon slags preferens finns det tror jag.

När jag var på en kennel och tittade på valpar så lekte de svarta valparna med varandra och de röda med de röda. Ägaren sa att det var lite rasistiska på så sätt :P

Upp till toppen
Annons: